Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y med 7 seter reservasjon

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), mandag 12. juli 2021, klokken 08:10

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

En egen tråd for de som allerede har en 7 seter reservasjon av Model Y.

De LR utgavene som blir utlevert nå i høst gjelder utelukkende 5 seter utgave.
Fra Fremont startet man ikke produksjon av 7 seter før ett drøyt år etter salgsstart av Model Y.
7 seter konfig blir enda ikke produsert i Shanghai og er for tiden ikke i konfigurator for Europa.

Da de første utleveringene startet i USA, fikk de med 7 seter reservasjon mulighet for å omgjøre denne til en 5 seter for å få bilen raskere i stedet.

Slik det ligger an i Europa blir Performance utgaven den som kommer først fra Berlin, og deretter 5s utgave av LR.

Mange vil vente på Berlin utgaven uansett.
Men noen vil ønske å prøve å konvertere 7s reservasjon til 5 s - så sant opprinnelig pris ligger til grunn. Noen som har fått tilbud om dette?

Soala

Nei, men venter på tilbud om det fra tesla. Spørs om man får fratrekk på prisen eller tilbud om noe annet? Eller om prisdifferansen bare går tapt?

Firkløver

Jeg ringte Tesla (Drammen) om dette nå nettopp og de ville ikke la meg gjøre om bestillingen. (Annet enn ved å gå inn selv og endre og da få den nye prisen). Blir å vente på tysklaget 7 seter for meg da.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Firkløver på mandag 12. juli 2021, klokken 10:45
Jeg ringte Tesla (Drammen) om dette nå nettopp og de ville ikke la meg gjøre om bestillingen. (Annet enn ved å gå inn selv og endre og da få den nye prisen). Blir å vente på tysklaget 7 seter for meg da.

Vi får se når det nærmer seg kvartalsslutt for Q3 og Q4; muligens de ser på det med nye øyne da - spesielt hvis mange som har reservasjon på 5s LR heller vil vente på Berlin bygde biler.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Fikk e-post om å sluttføre profilen min for en 7-seter reservasjon fra 15.03.2019.
Offisielt produseres ikke 7-setere enda fra Shanghaifabrikken, men delene finnes siden de startet produksjonen av 7-seter i starten av året i USA.

Tar det med en klype salt enda, men blir positivt overrasket hvis det stemmer.

REN-BIL

Fylte du ut alle kontaktdetaljer da? Evt. Andre med 7 seter som har fylt ut leveringssted, innbytte, betaling og registrering? Hva får dere i så fall opp av info?

fonberg

Sitat fra: REN-BIL på mandag 19. juli 2021, klokken 01:31
Fylte du ut alle kontaktdetaljer da? Evt. Andre med 7 seter som har fylt ut leveringssted, innbytte, betaling og registrering? Hva får dere i så fall opp av info?

Jeg har gjort dette, og har foreløpig ikke fått estimert leveringsdato. 7-seter LR med sort/hvitt interiør, reservert 15.3.19. Sitter rolig i båten og holder ikke pusten mens jeg venter.
«Vi kontakter deg for å avtale leveringsdatoen din. Leveringstidsrammen baseres på reservasjonsdato, bestillingsdato, leveringssted og kjøretøykonfigurasjon.»
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

REN-BIL

Over telefon fikk jeg lagt til vinterdekk på 7 -seteren, men ikke hengerfeste. Leveranse på 7-seter er ikke kjent, men kommer ikke blant i leveransen først. Endring av ordre fra 7 til 5 seter vil føre til dagens priser og da har mitt lån på 15000, 2,5 år med ventetid og god pris vært forgjeves og altså ikke gunstig på noen måte...

REN-BIL

Sitat fra: REN-BIL på mandag 19. juli 2021, klokken 11:11
Over telefon fikk jeg lagt til vinterdekk på 7 -seteren, men ikke hengerfeste. Leveranse på 7-seter er ikke kjent, men kommer ikke blant i leveransen først. Endring av ordre fra 7 til 5 seter vil føre til dagens priser og da har mitt lån på 15000, 2,5 år med ventetid og god pris vært forgjeves og altså ikke gunstig på noen måte...

Har fylt ut alt, og nå ber siden om betaling. Det må vel sies å være litt spesielt å be om betaling lenge før 7 seter blir produsert? Føles merkelig ut hele greia, nesten så man mistenker en likviditetskvis!?

Tesla91

Hei. Noen som vet noe mer vedrørende når det er mulig å bestille seg en 7-seter utgave? De markedsfører jo bilen med følgende tekst "Plass til opptil sju med en valgfri tredje seterad".. Jeg finner ingen valgfri tredje seterad... Er de begynt å levere dette i andre land?  :blank:

Otkristo

Sitat fra: Tesla91 på onsdag 21. juli 2021, klokken 08:13
Hei. Noen som vet noe mer vedrørende når det er mulig å bestille seg en 7-seter utgave? De markedsfører jo bilen med følgende tekst "Plass til opptil sju med en valgfri tredje seterad".. Jeg finner ingen valgfri tredje seterad... Er de begynt å levere dette i andre land?  :blank:
Kun i USA.
7 seteren kom 1,5 år etter 5 seteren i USA.
Tipper det samme i Berlin, men vi får se. Ville ikke holdt pusten.

trykkertor

Kan det være Tesla sender 7-seter fra USA til Norge, og 5 setere fra China?
De sender jo jevnlig Model 3, S og X fra USA til Norge, så logistikkanalen er jo åpen. Er vel mer snakk om europeisk spekk på en eventuell Model Y fra USA.

Otkristo

Sitat fra: trykkertor på onsdag 21. juli 2021, klokken 11:48
Kan det være Tesla sender 7-seter fra USA til Norge, og 5 setere fra China?
De sender jo jevnlig Model 3, S og X fra USA til Norge, så logistikkanalen er jo åpen. Er vel mer snakk om europeisk spekk på en eventuell Model Y fra USA.
Tviler på det. De har mer enn nok etterspørsel lokalt.
Det er p.t heller ingen Tesla skip på vei over fra USA.
Strategien er tydeligvis at Kina skal sende biler til Europa frem til Berlin er klar.
Model 3 vil fortsatt komme fra Kina fremover.
Men alt dette er bare spekulasjoner 😉

Tesla91

Er det noe grunn for at dem utsetter det? Det må jo være et større marked å treffe med og kunne tilby det samtidig. Hvis ikke planen er å selge 7 seter på et senere tidspunkt til dem som allerede har kjøpt 5 seter. Da er det jo lurt... Men her er det stort behov for en 7 seter nå og da kan det ende med at jeg velger vekk Tesla til fordel for annet merke (da hybrid)... Og det sitter nok flere i samme båt som meg. Model X har jeg hatt 3 stykker av (2 omleveringer grunnet mye feil...) og er helt uaktuelt så lenge dem leveres med vingedørene....  ???

Otkristo

Sitat fra: Tesla91 på onsdag 21. juli 2021, klokken 11:55
Er det noe grunn for at dem utsetter det? Det må jo være et større marked å treffe med og kunne tilby det samtidig. Hvis ikke planen er å selge 7 seter på et senere tidspunkt til dem som allerede har kjøpt 5 seter. Da er det jo lurt... Men her er det stort behov for en 7 seter nå og da kan det ende med at jeg velger vekk Tesla til fordel for annet merke (da hybrid)... Og det sitter nok flere i samme båt som meg. Model X har jeg hatt 3 stykker av (2 omleveringer grunnet mye feil...) og er helt uaktuelt så lenge dem leveres med vingedørene....  ???
Forenkle produksjonslinjene og produsere volum varianter først.
Da implisett tar de risikoen for at potensielle kunder kjøper noe annet.
Uansett, selger Tesla det de har av biler. Så ingen øko konsekvens at noen kjøper 7 seter hos andre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA