Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reell rekkevidde 2018 75D

Startet av Tomhlarsen, lørdag 10. juli 2021, klokken 20:01

« forrige - neste »

Tomhlarsen

Hva er reell praktisk rekkevidde på en 2018 75D sommer og vinter?

Finner en del treff som er gamle, men har dette blitt noe annerledes enn ca 25 mil vinter og ca 33 mil sommer for en 2018 modell?

Jeg har et krav om at jeg skal kunne kjøre ca 26 mil uansett føre.

JorEl

#1
Uansett dekk, batteritemperatur, vind, vær, temperatur og hastighet også?
Edit: Topologi må også med :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Rosstopher

26 mil uansett føre får du ikke med en 75D. Jeg har 90D og klarer fint å presse rekkevidden under det med pøsregn, motorvei og skiboks.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Tomhlarsen

Jeg tenker vinterføre, fornuftige dekk kanskje 20'', 4 felt motorvei, relativ flat topologi.

1000kwh

Jeg mener det er fullstendig realistisk med 26 mil hvis du aksepterer at du 1-2 ganger i året kjører i 100 i stedet for 110. Men dette er dager hvor de fleste kjører i 70 og venstrefeltet er for fullt av snø til å brukes.

Også enorm forskjell om man kjører 26 mil i ett eller mange småturer. Forbruket kryper alltid nedover på langturer.

Videre er det også merkelig å anta at man kjører 26 mil i nøyaktig samme føre og hastighet. Det skjer jo ikke i Norge.

Tomhlarsen

Takk for svar  :)

Fra der vi bor så er det så og si strake vegen ut på 4 felt og til Oslo der vi besøker familie. Så det er snakk om å kunne kjøre t/r uten å måtte lade når en har små barn i bilen. Da blir det fort ett lite tiltak å kjøre. Så jeg tenker ikke på å kunne kjøre småkjøring og 26 mil, i hverdagen kjører vi ikke så mye.

Det er ca like lang til hytta t/r, men det er ikke 4 felt, bare normal norsk landevei, samt at der er det mulig å lade ved hytteveggen.

kodax

Hvis du SKAL ha 26 mil uansett føre, så vil du vel også ha noe buffer i tillegg for å slippe rekkeviddeangst og bekymring for potensiell merkbar degradering av batteriet over tid. I så fall høres det ut som du burde gå for en 100
Men det vil jo potensielt bare gjelde noen få tilfeller, og det å stoppe å lade de få gangene burde kanskje allikevel ikke by på noe problem.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Du mister litt når du står parkert også, og kupeen og batteripakka kjøles ned og må varmes igjen. Er det et absoluttkrav med 2x13 mil på motorvei uten lading uansett temp og føre, så kjøper du ikke en 75. Det er ofte også vanskelig å starte med 100% for bare en liten tur på jobb eller et ærend før avreise så ryker det en del.

Men å låse 150k ekstra for en 100/LR for å unngå å stoppe på en SuC og fylle på i fem minutter de to gangene i året det ikke holder, er relativt stivt.

Du klarer ikke 33 mil under alle omstendigheter på sommeren heller. For oss/vår bruk er det helt i øvre ende.

Vi har 20" sommer og vinter.

SigX

I det daglige er det kanskje greit nok med en 75D, men ønsker du fleksibilitet så går for en 100D.
Husk at du med en 100D vil spare mye tid på Superlader/hurtiglader i forhold til en 75D for å oppnå same rekkevidde.
Du slipper å lade til 100% for å være sikker på å komme frem, og slipper å komme frem med lav SOC, og dermed tregere lading også i starten.
Større batteri gir større fleksibilitet og rekkevidde trumfer alt! :)

geear

#9
Hvor stor tidsforskjell det er på 75 og 100 er situasjonsbetinget, så å si det er "mye tid" er å ta i. Trenger du ti mil ekstra, og du kommer inn med 10-15% SoC, så er det liten forskjell på 75 sine 130kW og 100 sine 145kW. I praksis kanskje et par minutter? MÅ du derimot ha 20 mil ekstra, uten å kunne velge en lader ti mil senere, så begynner det å bli en del forskjell, for 75 faller godt fra 40 til 60%, og å lade til 80-90% uten at man skal handle eller spise, er en tålmodighetsprøve.

Ingen tvil om merkbar forskjell og større fleksibilitet, men prisen er fortsatt å låse omtrent 150k mer. Hadde du satt de i aksjer de årene i stedet, så blir forskjellen enda større. ;)

Tomhlarsen

Takk for alle svar :)

Dette var til stor hjelp.

Redgarden

Har 75D fra nov 2017. På 20 tommers hjul. Har akkurat 13 mil én vei fra Oslo til hytta, og det er så og si bare på 100/110-vei. Vi snakker 5 minutter å trille ned en bakke til motorveien hjemme, og så 10 minutter på 70-vei før jeg er fremme. I fine tørre sommerforhold bruker jeg 34 kWh på dette. Har 69 kWh tilgjengelig på batteriet ved fullading. Dermed går 26 mil akkurat ikke dessverre. Har aldri klart tur/retur uten å lade. Eller, jeg har aldri turt å tyne det siste ut av batteriet... kanskje 26 mil er faktisk reell rekkevidde hvis du kjører batteriet tomt. Men som andre sier her, hvis bilen i tillegg skal stå noen dager før du skal hjem igjen, så går det hvertfall ikke. Og så skal du kanskje ha bagasje og passasjerer? Og sykler bakpå? Da øker forbruket mitt med ytterligere 4 kWh én vei, altså totalt 76 kWh på 26 mil.
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Tomhlarsen

Sitat fra: Redgarden på mandag 12. juli 2021, klokken 22:22
Har 75D fra nov 2017. På 20 tommers hjul. Har akkurat 13 mil én vei fra Oslo til hytta, og det er så og si bare på 100/110-vei. Vi snakker 5 minutter å trille ned en bakke til motorveien hjemme, og så 10 minutter på 70-vei før jeg er fremme. I fine tørre sommerforhold bruker jeg 34 kWh på dette. Har 69 kWh tilgjengelig på batteriet ved fullading. Dermed går 26 mil akkurat ikke dessverre. Har aldri klart tur/retur uten å lade. Eller, jeg har aldri turt å tyne det siste ut av batteriet... kanskje 26 mil er faktisk reell rekkevidde hvis du kjører batteriet tomt. Men som andre sier her, hvis bilen i tillegg skal stå noen dager før du skal hjem igjen, så går det hvertfall ikke. Og så skal du kanskje ha bagasje og passasjerer? Og sykler bakpå? Da øker forbruket mitt med ytterligere 4 kWh én vei, altså totalt 76 kWh på 26 mil.

Redgarden, flott svar :+1: . Hva bruker du på dårlig føre og vinter?

Redgarden

#13
Sitat fra: Tomhlarsen på fredag 16. juli 2021, klokken 00:23
Sitat fra: Redgarden på mandag 12. juli 2021, klokken 22:22
Har 75D fra nov 2017. På 20 tommers hjul. Har akkurat 13 mil én vei fra Oslo til hytta, og det er så og si bare på 100/110-vei. Vi snakker 5 minutter å trille ned en bakke til motorveien hjemme, og så 10 minutter på 70-vei før jeg er fremme. I fine tørre sommerforhold bruker jeg 34 kWh på dette. Har 69 kWh tilgjengelig på batteriet ved fullading. Dermed går 26 mil akkurat ikke dessverre. Har aldri klart tur/retur uten å lade. Eller, jeg har aldri turt å tyne det siste ut av batteriet... kanskje 26 mil er faktisk reell rekkevidde hvis du kjører batteriet tomt. Men som andre sier her, hvis bilen i tillegg skal stå noen dager før du skal hjem igjen, så går det hvertfall ikke. Og så skal du kanskje ha bagasje og passasjerer? Og sykler bakpå? Da øker forbruket mitt med ytterligere 4 kWh én vei, altså totalt 76 kWh på 26 mil.

Redgarden, flott svar :+1: . Hva bruker du på dårlig føre og vinter?

På (østlandsk) vinterføre opplever jeg (selvfølgelig) en økning av forbruket. Ser av dataene mine at i februar (0-føre) brukte jeg ca 80 kWh på 26 mil på 110-vei. Dette var med ski på tvers bakpå (men det tror jeg ikke har så mye å si, lite luftmotstand bak der (hundens sele som jeg hadde lagt fra meg oppå skiene lå der fortsatt etter en time på motorveien....)). Men med en gang det blir skikkelig kaldt og snøvær så blir tallene ganske annerledes. Øker med 30-40% tenker jeg. Har ikke de eksakte dataene, men husker en gang det var minus 15 og tett snøvær hvor vi hadde brukt ca 80% av batteriet etter bare 14 mil. Og så er det oppoverbakker da. Vi skal opp 800 høydemeter på den siste mila til hytta på fjellet (en annen hytte enn den nevnt over) og der fordobler jo nesten forbruket seg (enda farten halveres).
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA