Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reell rekkevidde 2018 75D

Startet av Tomhlarsen, lørdag 10. juli 2021, klokken 20:01

« forrige - neste »

THE

Satte forbruksrekord for et par dager siden. På strekningen Vadsø-Vardø (ca. 70 km) hadde jeg et forbruk på ca 310 Wh/km med min 2017 X100D. Øsende regn, 85 km/t snittfart, 17-18 m/s vind i mot og 8 grader. Har aldri vært i nærheten av så høyt forbruk tidligere, selv ikke i 25 minus. Dette er jo særdeles ugunstige forhold, og jeg har aldri opplevd lignende i løpet av de 4 årene og 120000 km jeg har kjørt X. Et slik forbruk gir ca 270 km rekkevidde fra 100-0% med min bil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Ikke rart med høyt forbruk med vind på over 60km/t i mot, i tillegg til 85km/t så begynner vi å snakke heftig luftmotstand. Regnet bidrar også negativt.

Men forstår ikke regnestykket ditt. 0,31 kWh * 270 km = 83,7 kWh. Var vel i minste laget for en 100 vel? Trodde det var 98 kWh tilgjengelig 100-0 på 100?

Klarer 220 km 100-0 med 310 Wh på 75D.

THE

100D har vel ca 92-93 kWt 100-0 % som ny mener jeg. Etter 120000 km får jeg ut ca 84-85 kWt på min bil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Hæ? Har du mistet 45-50 km rekkevidde? Mer enn 10% degradering? Hørtes mye ut. Nå har min ikke gått halvarten engang, men over 20% av energien er hurtigladet, 75-batteriet får mer juling enn 100, og siste ca. 2-3 årene har den mistet 0 km. Jeg TROR den viste 327 km helt ny, men det høyeste jeg har logg/bilde av da den var nesten ny, er 323 km. Fulladet nå (sist for et par uker siden), viser den 317 km. Altså maks tapt 10 km, eller 1,5 kWh (mulig noe tap er skjult av redusert buffer, men det vil gjelde på 100 også).

JorEl

-75-batteriet får mer juling enn 100

Hvorfor? Min S75D-2018 lader nokså sent, og 100kwt-batteriet får vel mer "trykk" fra SuC?
Min lader fort veldig tregt, for å si det sånn ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Rosstopher

Sitat fra: JorEl på fredag 06. august 2021, klokken 23:13
-75-batteriet får mer juling enn 100

Hvorfor? Min S75D-2018 lader nokså sent, og 100kwt-batteriet får vel mer "trykk" fra SuC?
Min lader fort veldig tregt, for å si det sånn ;)

75D lades vel typisk ofte til 100% og har mer behov for hurtiglading. Ja, 100D får mer effekt fra SuC, men ikke 33% mer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

JorEl

Ok. Men 75batt oppnår heller ikke  samme ladehastigheter. Så hva verst? En god lading med mye trykk eller to slappe? (filosoferingsmodus) :P
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Sitat fra: JorEl på fredag 06. august 2021, klokken 23:13
-75-batteriet får mer juling enn 100

Hvorfor? Min S75D-2018 lader nokså sent, og 100kwt-batteriet får vel mer "trykk" fra SuC?
Min lader fort veldig tregt, for å si det sånn ;)
Det var kanskje litt bastant skrevet, det er ikke noe jeg har testet, men tror. Forskjellene er nok i klassen marginale, og det er ikke sikkert det er en målbar forskjell i degradering, men to årsaker:

1. 75 superlader med høyere "C", altså hardere lading per kapasitet/celle enn 100-pakken har gjort (iallfall frem til Raven). Maks jeg ser er 131kW, maks på 100 er ikke 25% høyere enn det. Er vel heller rett over 140, 7-8-9% over.

2. 75 har omtrent samme ytelse/effektuttak (4.9 vs 5.2 0-100), og selv om 100 veier litt mer så har jeg forstått det slik at cellene i 75-pakken må levere mer strøm enn cellene i 100-pakken. Kortvarige peaker, men allikevel.

En mulig tredje er at på grunn av kortere rekkevidde så forundrer det meg ikke om 75-pakkene i snitt blir kjørt lenger ned og oftere toppladet enn 100-pakkene.

Noe som kanskje kan redusere forskjellen er at 75-biler og 100-biler har samme kjøle og varmekapasitet, og med betydelig mer masse i 100-pakken (150kg?), og en tettere/mer kompakt batteripakke, kan det tenkes at 75-pakken har bedre temperaturkontroll, altså kjøles mer effektivt og varmes raskere opp til driftstemp...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA