Full Self-Driving forkortet FSD

Startet av JorEl, fredag 09. juli 2021, klokken 09:55

« forrige - neste »

turfsurf

De som tror at selvkjørende biler kommer til å kjøre som folk flest etter hvert er på feil spor.

Selvkjørende biler kommer til å være mye mere forsiktige enn så lenge det er mennesker innbalndet i trafikken.

Ellers er det mange i trafikken i dag som FSD beta kjører bedre enn. Mange som bare vrenger ut på en vei eller bytter fil uten bruk av blinklys eller tilpasning av fart. Kjører forbi uten sikt osv.

For å bli tryggere enn snittet av bilførere trenger ikke FSD være så sykt bra :)

At det blir ukomfortabelt å sitte på og en tålmodighetsprøve er en helt annen sak.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:09
For å bli tryggere enn snittet av bilførere trenger ikke FSD være så sykt bra :)
DET er å legge lista for lavt! Samtidig som det vil være nesten uoppnåelig at FSD blir like flink som meg

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:23
DET er å legge lista for lavt! Samtidig som det vil være nesten uoppnåelig at FSD blir like flink som meg
Sier ikke at de skal sikte mot snittet av bilførere, bare at det ikke skal så mye til ;)

Selvføgelig er alle her på forumet mye bedre førere enn snitte (i det minste tror vi det)....
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:31
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:23
Sier ikke at de skal sikte mot snittet av bilførere, bare at det ikke skal så mye til ;)

Selvføgelig er alle her på forumet mye bedre førere enn snitte (i det minste tror vi det)....
Kun de som er enig med meg er gode sjåfører, det får da være grenser

daktari

Både enig og uenig med @turfsurf her.
Jeg begynner å tro at mange robotbiler vil fungere dårlig sammen med mennesker i vanlige biler (og gærne ungdommer på sparkesykler). Robotene trenger å være mer forsiktige og mer passive sjåfører. Det vil skape mye frustrasjon blant de utålmodige menneskene.

Hittil klarer vel Waymo ca 29000 miles mellom hver disengagment - altså stopp/fail/potensielt avbrudd av sikkerhetsjåfør. Det er bl.a. fordi Waymo roboten er meget forsiktige sjåfør.

Jeg tror jeg gjør feil mye oftere enn Waymo men reddes av andre årvåkne folk og fotgjengere i en slik symbiose der alle passer på seg selv samt er litt fleksible og viker for å unngå å bli overkjørt/kollidert med. Pluss egen evne til problemløsing, dvs rygge, vike, gasse på osv.

Når det kommer til FSD har jo beta-testerne bedt om noe mer menneskelig oppførsel fra bilen, og det er kanskje ikke så lurt - de opplever "very confident driving". v10 virker jo relativt freidig på både fart, avstand og når den vil kjøre forbi en kø. Det er kanskje en dårlig kombo for et halvferdig system?

Det er verdt å se Frenchies siste video som han selv karakteriserer som ganske bra. Det er noen morsomme feil. Og dette er altså nærmest helt uten trafikk. Jeg mener det er uakseptabelt dårlig for autonomi level 3 og høyere, og ganske meningsløst som et level 2 assistentsystem. v11 er neste milepæl.

https://youtu.be/po6nG5vY_ec?t=117
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på tirsdag 14. september 2021, klokken 23:13
Det er verdt å se Frenchies siste video som han selv karakteriserer som ganske bra. Det er noen morsomme feil.
Enig i at Frenchies video er informativ. Jeg synes det er en mye bedre måte å sjekke ut funksjon på og vi får se valgene bilen tar.

Vet ikke om morsom er en riktig beskrivelse av å f.eks ikke stoppe for et stoppskilt. Eller å kjøre inn mot veiarbeidssperring å bli stående der. Samt legge seg langt til venstre i kjørebanen under brua.

Det burde ikke være mulig for selvkjøringssoftware å bryte trafikkregler som stoppskilt! Synes det er rart at den gjør.

FSD har definitivt et stykke frem, er også ganske spenstig at det er tillatt med denne type selvkjøring i vanlig trafikk. Jeg tror kanskje det må til for å få en utvikling. Det er antagelig ikke mer farlig enn vanlige sjåfører, men er likevel et dilemma.

Takker for posting av utvalgt og kommentert video daktari Orker ikke å se alt mulig folk poster av video om dette så filtrering er helt nødvendig.

geear

FSD beta fremstår litt schizo for min del, veldig passiv i kompliserte kryss, som forventet av selvkjøring, men så blir den plutselig ekstremt freidig (som er mer spot on en "very confident", altså selvsikker) i andre situasjoner som fremstår mye enklere, selv om den ikke har kontroll overhodet på om det kan komme et barn eller dyr ut mellom parkerte biler, eller til og med passerer stopp-skilt.

Jeg gruer meg til overgangen, når vi alle skal ferdes blant hauger av selvkjørende kjøretøyer. Hater å ligge bak passive sjåfører, som for eksempel stopper inn i en rundkjøring når de burde kjørt, da er min oppmerksomhet på totalbildet i rundkjøringen, på bilene rundt, ikke på at en bil rett foran meg skal stoppe helt uventet uten grunn. Bruker ikke autoparkering heller (uansett merke), fordi det tar altfor lang tid. Ser for meg at hele trafikken vil bli slik autoparkering er i dag.  :o

... iallfall frem til en finner ut at alle kjøretøyene må være automatisert og kommunisere sammen, enten det er direkte eller via en sentral, slik at de kan kjøre fullstendig bumper-til-bumper i alle situasjoner.

kodax

Sitat fra: geear på onsdag 15. september 2021, klokken 08:47...
Jeg gruer meg til overgangen, når vi alle skal ferdes blant hauger av selvkjørende kjøretøyer. Hater å ligge bak passive sjåfører, som for eksempel stopper inn i en rundkjøring når de burde kjørt, da er min oppmerksomhet på totalbildet i rundkjøringen, på bilene rundt, ikke på at en bil rett foran meg skal stoppe helt uventet uten grunn. Bruker ikke autoparkering heller (uansett merke), fordi det tar altfor lang tid. Ser for meg at hele trafikken vil bli slik autoparkering er i dag.  :o...
Det er nok dette Tesla satser på; så snart nok kjører rundt med FSD, så kommer andre til å bli så kokko av å forholde seg til dem manuelt at de selv også kjøper FSD :D
Dog blir vel overgangen temmelig kort. Hvis FSD (eller noen andres system) blir godkjent på L3 eller høyere, så vil de systemene ha mye mindre risiko for ulykker enn manuell kjøring. Da tar det ikke lang tid før vi ser store forskjeller på forsikringsprisene, noe som i praksis vil gjøre at de fleste velger selvkjøring (hvis ikke prisen for selvkjøring går i taket). Deretter tar det litt lengere tid, og så blir manuell kjøring forbudt, da ulykkene koster resten av samfunnet store summer ift sykehus etc.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Det positive med selvkjøring er at Waymo og andre klarer dette med ca 45000 km mellom hver feil, uten sjåfør i bilen, mens Tesla er et litt annet sted nå dessverre.

Det som er skummelt er en littegrann bedre FSD enn v10 som lanseres som assistent, ikke selvkjøring, men mange folk som da lar bilen herje vilt og ikke passer på slik de burde. Men det skjer i USA først, så kan hende vi blir spart.
Mine I-Pace videoer

kodax

Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 11:11
Det positive med selvkjøring er at Waymo og andre klarer dette med ca 45000 km mellom hver feil, uten sjåfør i bilen, mens Tesla er et litt annet sted nå dessverre.
Du mener at Waymo kunne kjørt rundt i hele USA med like lite feil som de i dag gjør på et avgrenset område i Phoenix, eller at FSD ikke kunne ha klart å kjøre der Waymo kjører med like lite feil selv om de hadde lært den spesifikt å takle det området?
De har jo helt forskjellige tilnærminger, så jeg vil mene at de er totalt usammenlignbart. Hvem som "vinner" gjenstår jo å se, men nettopp det at man bruker forskjellige tilnærminger er jo med på å øke sannsynligheten for at dette lykkes. (Men får jeg velge, så vil jeg heller "eies" av Tesla enn av Google.)
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: kodax på onsdag 15. september 2021, klokken 13:33
Du mener at Waymo kunne kjørt rundt i hele USA med like lite feil som de i dag gjør på et avgrenset område i Phoenix, eller at FSD ikke kunne ha klart å kjøre der Waymo kjører med like lite feil selv om de hadde lært den spesifikt å takle det området?
De har jo helt forskjellige tilnærminger, så jeg vil mene at de er totalt usammenlignbart. Hvem som "vinner" gjenstår jo å se, men nettopp det at man bruker forskjellige tilnærminger er jo med på å øke sannsynligheten for at dette lykkes. (Men får jeg velge, så vil jeg heller "eies" av Tesla enn av Google.)
Nei, det sier jo Waymo at de ikke gjør. De er jo geografisk begrenset. Men sammenligner du med Frenchie og Chuck sine videoer, som kjører samme gata hele tiden kanskje bare noen få kvm-km, så klarer ikke FSD en km, noe som er skuffende.

Waymo sitt område i Chandler er tross alt som hele Oslo innefor Ring 3. Å kjøre 45000 km i snitt innenfor der på et år er ganske mye kjøring! Tilnærmingen er også forskjellig, en flåte av taxier profesjonelt eid vs FSD i privateide biler. Poenget var å sette FSD v10 i kontekst.

For alt vi vet kan det jo hende at beta-testerne er geografisk begrenset også, men må holde det hemmelig? - vi ser sjokkerende lite langturer. JEg tror egentlig ikke det, men greit å lufte.
Det snakkes også om at testerne i Fremont/San Fran opplever bedre kjøring enn de lenger vekk som tegn på at lokale kart og treningsdata har mye å si. "overfit" kalte Elon det.
Mine I-Pace videoer

Speeder

Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 14:54
For alt vi vet kan det jo hende at beta-testerne er geografisk begrenset også, men må holde det hemmelig? - vi ser sjokkerende lite langturer. JEg tror egentlig ikke det, men greit å lufte.

Selv bilene med FSD beta benytter jo standard autopilot funksjon på motorvei(navigate on autopilot) på samme måte som alle andre. Lite aktuelt foreløpig.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

daktari

Sitat fra: Speeder på onsdag 15. september 2021, klokken 15:22
Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 14:54

Selv bilene med FSD beta benytter jo standard autopilot funksjon på motorvei(navigate on autopilot) på samme måte som alle andre. Lite aktuelt foreløpig.
Jeg vet, tenkte mer på at de dra avgårde og filmer i fjellene, i snøvær, offroad osv - ikke selve motorveikjøringen.
Mine I-Pace videoer

kodax

For alt vi vet, så sitter det en google-ansatt og fjernstyrer hver enkelt Waymo-bil. Tviler sterkt, men når man først lufter ut konspirasjonståka...
Model Y - Model 3

daktari

Det kan jo hende, men litt forskjell på tilliten til firmaene kanskje. Det tar jo lang tid å bygge tillit men kort tid å rive den ned:

Firma A har solgt et produkt som ikke eksisterer i 5 år, har en sjef som konstant lyver om selvkjøringsproduktets leveransetid på twitter de siste 5 årene, har en gjeng aksjeeiere/aksjehypere som viral-markesdførere for produktet, men rapporterer ikke til myndighetene hvordan fremdriften og sikkerheten er med produktet.

Firma B har en offisiell selvkjøringstjeneste i drift og har rapportert offisielle tall for feilrate til Californias myndigheter i snart 10 år.
Mine I-Pace videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA