Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Serviceintervall Ioniq 5

Startet av Marita, søndag 04. juli 2021, klokken 21:27

« forrige - neste »

Konaen

Sitat fra: nordmannisverige på mandag 05. juli 2021, klokken 15:13
Sitat fra: Konaen på mandag 05. juli 2021, klokken 14:48
Sitat fra: nordmannisverige på mandag 05. juli 2021, klokken 12:21
Sitat fra: Konaen på mandag 05. juli 2021, klokken 11:42
Sitat fra: nordmannisverige på mandag 05. juli 2021, klokken 09:19
Sitat fra: hELgenen på mandag 05. juli 2021, klokken 07:12
Dyrt til elbil å være,og ikke minst hyppige servicer. Begynner å bli vesentlige forskjeller mellom ulike merker og modeller på dette området. Såpass mye faktisk at det kan vektlegges ved kjøp. Noen har kanskje 8-10.000 i servicekostnader første 50k,andre null. Forskjeller i forbruk betyr f.eks mindre om servicekostnader spiser det opp
For ikke å snakke hurtiglading.
40kkr på 8 år betyr gratis hurtiglading for de fleste.

Hvor mye skal det få koste at noen «sparker på dekkene» av og til?

Du tenker at en service består av å sparke i dekkene? Hvis du ikke innehar kunnskap eller vet hva du snakker om kan det være lurt å la være.
I sitattegn. Om du tar deg tida til å lese gjennom den danske servicemanualen som er lenket noen innlegg høyere opp, så kan du selv se at nesten annenhver "service" er å "sparke i dekkene".

Jeg er høyst kapabel til å utføre alle "K'ene" selv, og om ikke Hyundai stoler på meg, så gjøres det under en normal EU-kontroll. Det burde holde i massevis.

Når du har lest manualen, så kan du lese mine innlegg igjen, og be om unnskyldning for ditt personangrep.

Jeg venter i spenning.

Hvis du har papirer på at du er bilmekaniker med kurs på høyspent, og driver/jobber på et godkjent verksted kan du fint ta service selv. Intervallet er sikkert noe hyppig, men service er på ingen måte det samme som periodisk kjøretøykontroll. Det er nettopp slikt som får meg til å mistenke at du ikke innehar kompetanse til å service selv. Kontrollere kokepunkt på bremsevæske, frostsikkerheten på kjølevæske, og diagnose/oppdateringer er det de færreste som har utstyr til hjemme. Er god grunn til at dette er et yrke, og krever kurs og godkjenninger.
Jeg har både tilgang til utstyr som behøves, og kunnskap til, å utføre alle K'ene på Ioniq 5s 15000kms "service", og ja det er et hån mot oss bilister at man skal betale 2000kr+ for dette.

Service annenhvert år (30kkm) holder i massevis, om du ikke ønsker softwareoppdateringen oftere. Om en SW er livsnødvendig for bilen så får de kalle inn til ekstraservice.

Jeg er ikke imot service på bil, og jeg har full respekt for kompetansen til servicemedarbeiderne, men Ioniq 5s serviceregime mener jeg grenser til svindel.

De visuelle inspeksjonene, som enda er i flertall på "mellomservicene", gjøres også på EU-kontroll av elbil.

Har du åpnet og lest manualen som finnes lenket som jeg ba deg om, eller gjetter du bare på hva jeg mener?

Etter 10 år som mekaniker på Hyundai er jeg klar over hva kontrollpunktene er. Er også derfor jeg ville ha frem at det er forskjell på service og PKK. Hvis du hadde sett alt det rare jeg har sett at folk med udokumentert har gjort på egne biler, hadde du nok vært mer positivt innstilt på å ha service. Intervallet du snakker om på annenhvert år eller hver 30k km er jeg fullstendig enig i. Og hvis dette da blir gjort på et godkjent verksted er man dekket. Tror egentlig vi er enige.

Olemann


Denne diskusjonen har jeg sett i alle Korea-elbil-forum jeg har vært innom i årenes løp.

Og, en hovedgrunn til at folk reagerer er nok at mange ikke skiller bilens behov for ettersyn, og forhandlers behov for penger.

Det er nok dessverre like mye det siste som det første som styrer dette  :D

moby666

Tull, jeg betaler 6700 for 3 års service/45000km inkl smøring av bremser. Synes det er helt innenfor og mindre enn jeg betalte i service på min tm3 på 2 år.


Sitat fra: andy99 på mandag 05. juli 2021, klokken 13:41
Sitat fra: nordmannisverige på mandag 05. juli 2021, klokken 12:21
Sitat fra: Konaen på mandag 05. juli 2021, klokken 11:42
Sitat fra: nordmannisverige på mandag 05. juli 2021, klokken 09:19
Sitat fra: hELgenen på mandag 05. juli 2021, klokken 07:12
Dyrt til elbil å være,og ikke minst hyppige servicer. Begynner å bli vesentlige forskjeller mellom ulike merker og modeller på dette området. Såpass mye faktisk at det kan vektlegges ved kjøp. Noen har kanskje 8-10.000 i servicekostnader første 50k,andre null. Forskjeller i forbruk betyr f.eks mindre om servicekostnader spiser det opp
For ikke å snakke hurtiglading.
40kkr på 8 år betyr gratis hurtiglading for de fleste.

Hvor mye skal det få koste at noen «sparker på dekkene» av og til?

Du tenker at en service består av å sparke i dekkene? Hvis du ikke innehar kunnskap eller vet hva du snakker om kan det være lurt å la være.
I sitattegn. Om du tar deg tida til å lese gjennom den danske servicemanualen som er lenket noen innlegg høyere opp, så kan du selv se at nesten annenhver "service" er å "sparke i dekkene".

Jeg er høyst kapabel til å utføre alle "K'ene" selv, og om ikke Hyundai stoler på meg, så gjøres det under en normal EU-kontroll. Det burde holde i massevis.

Når du har lest manualen, så kan du lese mine innlegg igjen, og be om unnskyldning for ditt personangrep.

Jeg venter i spenning.
Nice, meget bra tilsvar :+1:

For å bidra til samtalen; har flere fått tilbud om serviceavtale 3 år/45000km til ca 11 pluss bremseservice. NAF oppgir i sin test 8600kr / 3 år /45000km pluss bremseservice på 1350 kr/gang. Så det blir totalt 12650 kr for 45000km.
Det er ganske mye over pris på service på KONA, som er ca 5100kr / 3 år /45000km pluss bremseservice.

Jeg regnet også på dette når jeg vurderte ioniq 5, servicekost (jeg kjøer 25000 km/år) og høyere verditap ble ganske betydelig når jeg sammenlignet mot Tesla Y. Tesla har som kjent ikke pålagt service.

hELgenen

Sitat fra: moby666 på mandag 05. juli 2021, klokken 18:57
Tull, jeg betaler 6700 for 3 års service/45000km inkl smøring av bremser. Synes det er helt innenfor og mindre enn jeg betalte i service på min tm3 på 2 år.


Så det er altså mulig å få til slike service avtaler på Ioniq 5 - 6700, 45.000 km 3 år?
Hvor er dette?

Forstmann

Til den prisen per år hadde jeg gjerne tegnet tiårsvatale....

Jeg fikk tilbud om 5 års serviceavtale uten bremseservice til litt i overkant av 20 000kr. Nå ser jeg at bla Mobile har kampanje på halv pris for treårsavtale, så det er mulig det går an å få en god deal nå, men 3 år inkl bremseservice ti 6700kr høres ekstremt bra ut.

turfsurf

Sammenlign med i3 hvor første service er etter to år,  uavhengig av km. 2500-3000kr med avtale.

For oss som kjører 30k i året er intervall på 15k bare idiotisk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

Sitat fra: Olemann på mandag 05. juli 2021, klokken 16:59

Denne diskusjonen har jeg sett i alle Korea-elbil-forum jeg har vært innom i årenes løp.

Og, en hovedgrunn til at folk reagerer er nok at mange ikke skiller bilens behov for ettersyn, og forhandlers behov for penger.

Det er nok dessverre like mye det siste som det første som styrer dette  :D

Det er nok kun pengene det går på, kanskje bremser kan jeg være med på, men det tar EU kontrollen. Trenger de oppdatere bilen gjøres det OTA, ellers må de kalle den inn etterhvert som nødvendig. Hadde aldri kjøpt bil der jeg ble tvunget til å betale for at noen «sparker i dekkene» mine. Igjen, ett merke har ingen 3. parts forhandler, og samme merke har ingen pålagt service. Rart det der! (ICE blir selvfølgelig helt annerledes).

moby666


Hvis du sammenligner med i3 bør du også ta med skifte av bremser? Har hatt 2 i3, og begge måtte bytte alle klosser og skiver før 40.000...

Sitat fra: turfsurf på mandag 05. juli 2021, klokken 20:52
Sammenlign med i3 hvor første service er etter to år,  uavhengig av km. 2500-3000kr med avtale.

For oss som kjører 30k i året er intervall på 15k bare idiotisk.

turfsurf

Sitat fra: moby666 på mandag 05. juli 2021, klokken 23:47
Hvis du sammenligner med i3 bør du også ta med skifte av bremser? Har hatt 2 i3, og begge måtte bytte alle klosser og skiver før 40.000...
Vel, har hatt to i3 selv, den ene gikk 73k og den andre 50k uten å være i nærheten av behov for bremseskift. Dette i saltsørpa på østlandet.

Bremser gjelder vel dog de fleste elbiler utenom Ampera med rustfrie skiver.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

trykkertor

Dette blir dyr bilservice for meg.
Jeg kikket på servicemanualen linket til tidligere i tråden.
Ser at Hyundai regner 15.000km per år. Det er lagt inn bytte av kjølevæske til batteriet hver 45.000km.
Vet ikke hva det koster på Ioniq 5, men mener å huske at på Kona Electric koster det 8.000,-
Vi kjører ca 20.000km pr år. Noe som betyr at etter litt over 2 år så er det dags for første dyre service. Og det blir nok en slik dyr service før 5 år.

Jeg støtter synspunktene om at det nok er snakk om "gammelt tankesett" og ønske om kundens penger som er hovedintensjonen(e) med serviceintervallene til disse bilene.

Tjafsaren

Dette er også et av ankepunktene mine med nyere Ioniq over gammel... kjører 45-50' i året, og med en kjølevæskebytte i året hadde bilen vært latterlig dyr ::)

hELgenen

Vurderte faktisk Ioniq 5 inntil ganske nylig - men serviceintervallene på 15k er ødeleggende. Kjører fort 35-40k i året - da nytter det ikke med så mange servicer. Ville jo fort ende opp med at jeg ble på fornavn med de ansatte på den lokale forhandleren og muligens fått et julekort også. En elbil burde klare minst 30k mellom hver service.

andy99

Sitat fra: moby666 på mandag 05. juli 2021, klokken 18:57
Tull, jeg betaler 6700 for 3 års service/45000km inkl smøring av bremser. Synes det er helt innenfor og mindre enn jeg betalte i service på min tm3 på 2 år.

Den prisen er jo en tilbudspris og vil være begrenset tilgjengelighet på. Med litt bruk vil det også dekke kun 1,5 års service ettersom det er km. begrenset.
Jeg ville bare ha frem at Hyundai har meget høye servicekostnader og faktisk øker de også ganske mye. Samt at det er store prisforskjeller mellom ulike forhandlere siden de er frittstående forhandlere og ingen felles pris.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

nordmannisverige

Er det jeg som har drukket for mye av bestemors ripssaft, eller har Hyundai i det stille oppdatert til 12mnd/30000?
Sjekk linken i andre innlegget, visst stod det 12/15000 for ikke lenge siden?

Fantastisk.

RJK

Sitat fra: nordmannisverige på lørdag 17. juli 2021, klokken 22:30
Er det jeg som har drukket for mye av bestemors ripssaft, eller har Hyundai i det stille oppdatert til 12mnd/30000?
Sjekk linken i andre innlegget, visst stod det 12/15000 for ikke lenge siden?

Fantastisk.

Da jeg ikke har noen bestemor eller ripssaft, og leser det samme, så er det muligens "legit". Helt klart et fremskritt for de som kjører mye per år. For min del betyr det i realiteten lite.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA