Produksjon og levering av GTX

Startet av Trond.m, lørdag 03. juli 2021, klokken 19:00

« forrige - neste »

Løytnanten

Sitat fra: hELgenen på onsdag 19. januar 2022, klokken 19:57
Sitat fra: Løytnanten på onsdag 19. januar 2022, klokken 19:51
Sitat fra: hELgenen på onsdag 19. januar 2022, klokken 18:19
Sitat
Få komplett oversikt over ditt bilhold

Bestill enkelt verkstedtimer, EU-kontroll eller service til din bil, og få varsler når det nærmer seg. Har du skadet bilen din kan du rapportere skaden online og vi vil sende deg et tilbud og et forslag til tid for utbedring av skaden innen 24t.

Bilhold gir deg som kjører en Audi, Volkswagen, ŠKODA eller SEAT full oversikt over dine biler og ditt bilhold. Se verksted- og fakturahistorikk og din bils tekniske data.

Har du bestilt en elbil fra oss? Bestillingen finner du i Bilhold og vi varsler deg når vi åpner for kjøp. Takk for at du velger oss!

Der har du info om appen

Takker for informasjon. Når jeg laster ned appen og forsøker å logge meg på med mobilnummeret mitt så får jeg beskjed: "Finner ingen bruker tilknyttet dette nummeret"

Forslag?

Tja - har du prøvd først her :

https://www.mittbilhold.no/bilhold/public/#create-new-user

Det gjorde susen hELgenen - du fiksa det selgeren skulle gjort for 8 måneder siden.

Løytnanten

Da er jeg inne i appen og åpner spent fanen "Følg din nye bil" - "Her kan du følge din forhåndsbestilte og/eller bestilte bil". Jeg vet ikke hva som er forskjellen på en forhåndsbestilt og en bestilt bil, men uansett, jeg leter forgjeves etter informasjon som man kan forvente å finne under en fane merket "Følg din nye bil". Etter 8 måneders ventetid burde det være håp om å finne noe der, men nei da - eller nada!

Det er jo også tragisk at min selger ikke har informert meg om disse appene. Men kanskje ikke - det er jo allikevel ikke noe relevant informasjon å finne der - etter 8 måneder.

hELgenen

Det skjer normalt ikke noe før bilen lastes på båt.

Selgeren din skal vite status på bil uansett - det er bare å ringe og spørre.
Jeg husker ikke helt hvordan bilen ble knyttet inn i bilhold appen, men jeg mener mine bestillinger dukket
opp der ganske kjapt. Mao må nok selger kanskje registrere inn bestillingen din inn der - mao. knytte ditt mobil.nr eller e-post adresse mot en avtale og senere vin.nr. Da skal du kunne følge med på endringer. Jeg fikk f.eks varsel der når det nærmet seg

Løytnanten

Sitat fra: hELgenen på onsdag 19. januar 2022, klokken 20:54

Jeg husker ikke helt hvordan bilen ble knyttet inn i bilhold appen, men jeg mener mine bestillinger dukket
opp der ganske kjapt. Mao må nok selger kanskje registrere inn bestillingen din inn der - mao. knytte ditt mobil.nr eller e-post adresse mot en avtale og senere vin.nr. Da skal du kunne følge med på endringer. Jeg fikk f.eks varsel der når det nærmet seg

Det som forundrer meg er selgerens manglende evne til å benytte de enkle mulighetene han har til å etablere et godt og varig kundeforhold.

Han kunne uten stort bry ha fulgt meg opp under veis med info om disse appene og SW-oppgraderinger som min bil får i løpet av ventetiden osv. Men det er helt stille.

Nå høster han bare ergrelse og skepsis til både produktet, forhandleren og ham selv. Dette er skuffende og totalt uprofesjonelt.

ID4

Sitat fra: Løytnanten på onsdag 19. januar 2022, klokken 21:38
Sitat fra: hELgenen på onsdag 19. januar 2022, klokken 20:54

Det som forundrer meg er selgerens manglende evne til å benytte de enkle mulighetene han har til å etablere et godt og varig kundeforhold.

Han kunne uten stort bry ha fulgt meg opp under veis med info om disse appene og SW-oppgraderinger som min bil får i løpet av ventetiden osv. Men det er helt stille.

Nå høster han bare ergrelse og skepsis til både produktet, forhandleren og ham selv. Dette er skuffende og totalt uprofesjonelt.

Noen selgere er bedre enn andre, men oppfatter at de fleste kunder først får info når de selv spørr. Utfordringen selgerne nå har er at hver selger har store restordre pga leveringstid. De har kanskje flere hundre biler hver som ligger i restordre. Og sliter da med å følge opp hver enkelt kjøper. VW skal ha rekordstore restordre.

thomas1973

Bestilte GTX i begynnelsen av Juni 2021 og har nå nettopp fått beskjed om at bil "snart settes i produksjon" og at "levering kan forventes i mai 2022". Vi snakker altsa om snart 12 måneders leveringstid og 5-6 måneder etter seneste levering i uke 52 iht. kontrakt  :( Men slik jeg oppfatter det har jeg få eller ingen sanksjonsmuligheter. Jeg kan selvsagt kansellere med det hjelper jo absolutt ingenting og vil kun gi forhandler en ekstra fortjeneste ved videresalg, samt ny lang ventetid ved evt. bestilling av annen bil.

ID4

Sitat fra: thomas1973 på fredag 21. januar 2022, klokken 08:29
Bestilte GTX i begynnelsen av Juni 2021 og har nå nettopp fått beskjed om at bil "snart settes i produksjon" og at "levering kan forventes i mai 2022". Vi snakker altsa om snart 12 måneders leveringstid og 5-6 måneder etter seneste levering i uke 52 iht. kontrakt  :( Men slik jeg oppfatter det har jeg få eller ingen sanksjonsmuligheter. Jeg kan selvsagt kansellere med det hjelper jo absolutt ingenting og vil kun gi forhandler en ekstra fortjeneste ved videresalg, samt ny lang ventetid ved evt. bestilling av annen bil.

Hvis du etter seneste leveringstidspunkt gir forhandler en rimelig ny frist til å rette dette opp, om dette da ikke hjelper, så kan du si opp kontrakten vederlagsfrist. Men så er det som du siker kanskje bare til gunst for forhandler da de selger den til høyere pris til en annen.

Løytnanten

Jeg er i samme posisjon som deg thomas 1973. Ser for meg at jeg flipper min GTX med litt gevinst kort tid etter at jeg får den. Har bestilt en Nissan Ariya som så vidt jeg kan se går utenpå ID.4 på de aller fleste områder. Den er lovet levert i september.

thomas1973

Nissan Ariya er fin og hadde vært et meget bra alternativ hadde det ikke vært for bagasjerom. Under 500 liter blir rett og slett for lite for vår familie og våre behov.

Jeg vurderer også flipp men kona er allerede "potte sur" etter at vi solgte familiebilen i September ifjor. Blir nok derfor svært vanskelig å få forståelse for hvorfor vi må vente enda fler måneder på ny bil :)

Løytnanten

Sitat fra: thomas1973 på fredag 21. januar 2022, klokken 12:20
Nissan Ariya er fin og hadde vært et meget bra alternativ hadde det ikke vært for bagasjerom. Under 500 liter blir rett og slett for lite for vår familie og våre behov.

Jeg vurderer også flipp men kona er allerede "potte sur" etter at vi solgte familiebilen i September ifjor. Blir nok derfor svært vanskelig å få forståelse for hvorfor vi må vente enda fler måneder på ny bil :)

Ja, ser den når bagasjeplassen er et kritisk punkt. Der, men bare der, slår ID.4 Ariya etter min mening - that is :-)

biggern

Nyttelast for GTX er 519Kg (tak/pass./bagasje). Ikke så lett å finne ut på Ariya e-4ORCE

bitbrat

Valgte du noen av desemberoppgraderingene? Lydanlegg, parkeringsassistent +?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bjoris

Sitat fra: Løytnanten på fredag 21. januar 2022, klokken 13:04
Sitat fra: thomas1973 på fredag 21. januar 2022, klokken 12:20

Ja, ser den når bagasjeplassen er et kritisk punkt. Der, men bare der, slår ID.4 Ariya etter min mening - that is :-)

Jeg har ikke satt meg så godt inn i Ariya, men blir ikke den ganske mye dyrere enn GTX? Jeg ble overrasket over kort rekkevidde på Aryia med så stort batteri så min konklusjon sammen med det lille bagasjerommet at den brakte lite nytt til markedet, men mulig jeg burde sett mer på det.

Nå er ikke GTX noe revolusjon, men det er rett og slett en fordømt trivelig bil. Har nå kjørt 20.000 km i ID4 RWD og kjørte 2 timer i dag alene og begynte å filosofere over om bestillingene mine av Ioniq5 og EV6 egentlig var så smarte. Jeg har en GTX også, men bestilte disse to andre da jeg forventer en stor forsinkelse på GTXen som skal leveres ca uke 30, tipper det blir først rundt årsskifte. EV6en er en GT Line som ingen vet når kommer. Jeg tenker jo at det uansett er artig å få kjørt litt andre biler, jeg selger alltid bilene etter maks ett år så ID4en må snart ut døra og Ioniq5 kommer først nå før ferien.

Uansett så ser jeg for meg nå iallefall at jeg blir sittende igjen med GTXen. Disse andre 2 er liksom tech bombene, men ikke kan de følge fartsgrensene på ACC, ikke har det CarPlay uten ledning, ikke har de rails, ikke har det hengerfeste og ettermonteringen er det mye kluss med, f.eks å få satt inn ledningen når en henger på hengeren krever visst arbeidsklær! Ikke er det oppvarmt frontrute heller...

Poenget mitt er at det blir veldig stor fokus på tech og nye ting, men når en bruker bilen i mer enn 14 dager er min erfaring at dette blekner og du sitter igjen med at ting skal fungere og være praktisk... DER scorer ID4 faktisk veldig bra...

GTXen er også klart rimeligst av disse bilene, men det skyldes gode ordninger og at jeg har valgt mindre utstyr på den enn disse andre som har alt...

Dieselgubben

Enig. Id4 er en god bil.

Nissan har skutt seg selv i foten med Ariya. I hvert fall 4wd utgaven. Bagasjerommet er jo knøtt liten, 415 liter er jo mindre enn Nissan Leaf. Hva har de tenkt på?

Og er det meningen at man skal bruke takstativ på Ariya, ja så lykke til med det. Da må man bruke et clamp-on stativ med festanordning som stikker inn i døra. Har brukt dette på en Kia, og har lovet meg at dette skal jeg aldri ha igjen.

Så kan også nevnes hengerfeste til Ariya. Det er avtagbart, det vil si samme som Tesla har på model 3? Knotete og skittensomt samt fastrusting på sikt? Styret med dette ender vel opp med at hengerfeste er på hele tiden. Ikke særlig elegant.

For ikke å glemme at Ariya sannsynligvis kommer med en lang rekke barnesykdommer som de første eierne vil oppleve. Id4 hadde mange fellestrekk med Id3 (mye feil som ble rettet) og det har vært lite tull med Id4. Å tro på leveringsestimater til Nissan når man vet hvilke utfordringer de fleste produsenter har, er vel passe naivt?

Når det er sagt er jeg heller ikke fornøyd med VWs håndtering og stadige utsettelser. De kunne vært mer profesjonell i sin oppfølgning

Hadde leveringsproblemer vært spesifikt for VW hadde jeg også vært forbannet, men det er det altså ikke.

Man trenger ikke spamme denne tråden med Ariya prat. Kom over det, gå videre og kjøp gjerne Ariya hvis du tror det er løsningen.

ELvin2022

Satser vi på masse utleveringer nå etter 4 uker med stengt fabrikk? 😃😃

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA