Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

En Teslaists guide til brukt i-Pace

Startet av Contango, søndag 20. juni 2021, klokken 14:13

« forrige - neste »

Contango

#15
Jeg har forsøkt å lage en liste over det jeg har lyst til å oppnå, og så er det kanskje flere veier dit.
1) Et etterettelig estimat over SOC ved ankomst. Er et stykke på vei enig med Turfsurf men erfaringen min er at det er veldig gunstig å ha et godt estimat ved turer der man strekker strikken litt. Og det vil være tilfelle med oss en del ganger. Samboeren min vil garantert ønske det også. Hun har null interesse for det akademiske her og gråter store tårer over å miste Teslas funksjonalitet. Det er her jeg tror Tronity+ABRP kanskje er «godt nok».
2) En oversikt i bilen over aktuelle ladestasjoner og status på laderne på hver stasjon. Løsningen i bilen (etter å ha knotet med å finne det) så akseptabel ut. ABRP løsningen gir ikke dette. Igjen, Teslas løsning er uslåelig (for egne ladere), men Jaguars løsning er kanskje «godt nok».
3) Oppnå maksimal og forutsigbar ladehastighet. Det er her jeg ønsker batteritemperaturen. For det første for å lære hvordan temperaturen endrer seg med klima og kjøring og ikke minst for deretter å kunne vurdere alternative ladeplaner underveis. Igjen, Tesla er uslåelig her - særlig i Performance S'en. Er svært i tvil om jeg finner en løsning som er «god nok» til lengre turer vinterstid med Jaguar.
4) få en oversikt over degradering. Her vil Tronity kunne bidra. Erfaringen med TeslaFi er at man får en ganske god indikasjon.
5) få tidlige indikasjoner på eventuelle feil i batteriet. Igjen, her vil Tronity kunne bidra.
6) Jeg skulle gjerne kunne justert ladehastigheten fra veggboksen i bilen. Har hatt litt problemer med lading fra en boks og skulle gjerne testet om det ville hjelpe å ta ned kapasiteten. Her finner jeg ingen løsning i Jaguar. I Tesla gjør man det lett i bilen.
7) «Nice to haves» . Hvor mye hurtiglading man har hatt. Tronity/TeslaFi logger det. Har også syntes Teslas dashcam/Sentry Mode har vært veldig gunstig men kommer ikke til å installere egen dashcam i Jaguar. Av og til sjekker jeg logger fra turer («hvor lang tid brukte vi egentlig?» etc etc). Det kommer «gratis» i Jaguar og logges også i Tronity/TeslaFi. Skulle gjerne også hatt ladegrense satt i appen, men det temaet er diskutert seks millioner ganger allerede.

Det er spesielt kombinasjonen av 1+2+3 som oppleves som et stort tap ift Tesla. Vi har mange ganger gjort de vurderingene underveis og opplevd Tesla som en fullverdig erstatning for en ICE bil. Jeg vil gjerne se hvor langt vi kommer i å løse dette i Jaguaren - ikke bare for min del men for hennes også.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Maxwell_400

#16
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 22. juni 2021, klokken 11:00
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 08:47
Sitat fra: Contango på mandag 21. juni 2021, klokken 23:08
Sitat fra: Tellus på mandag 21. juni 2021, klokken 12:20
For de som er litt elbil-nærder anbefales Power Cruise Control appen.
https://www.powercruisecontrol.com/
Jeg vurderer det men tror kanskje loggingen av bilen gir meg nok info (men skulle gjerne hatt batteritemp).
Det eneste du trenger til det er en OBDII adapter, jeg vet hvor du finner batteritemperatur og mye annet.

Snitt temperatur er på pid 224907, ECU 7E4, formel er A/2-40 for å få temperatur i grader. Dette er det samme som vises i powercruise control.

Du kan få diverse temperaturer, dekk trykk, batteri spenninger, effekt uttak, maks lade effekt, state of charge, høyde og trykk på luft fjæring osv. osv.

Hvor skaffer man seg enklest en slik adaper og programvare ?

Jeg kjøpte på ebay, men kan også kjøpes her, https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/biltilbehor/obd-2/obd-2-adapter-for-bluetooth-p48861

NB! Iphone krever en som kjører Wifi eller BLE (tror jeg). Jeg bruker Android.

Programvare kan lastes ned gratis for både Iphone og Android, men jeg bruker en betalt versjon av Torque for android. Har prøvd ELM 327 Car scanner som finnes både for Android og Iphone(?). Som sagt jeg bruker ikke Iphone.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

@Maxwell_400.

Takk for info. Mulig det blir en men litt usikker på hvor mye nytte jeg har av den.. Bruker Android telefon så det er ikke problemet.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 23. juni 2021, klokken 08:47
@Maxwell_400.

Takk for info. Mulig det blir en men litt usikker på hvor mye nytte jeg har av den.. Bruker Android telefon så det er ikke problemet.
Ja, det var kult å få det til, et lite hobbyprosjekt men jeg bruker det ikke så ofte. I-Pace varmer ikke batteriet aktivt under kjøring så batteritemperatur er omtrentelig omgivelses temperatur + et par grader. For å sjekke batterihelse så er det greiest å sjekke forbruk opp mot reduksjon av SOC. I vinter så var netto batterikapasitet ned mot 76kWh (-10 grader) og nå er den 85kWh (+15 grader). Trenger ikke OBD for det. Var litt interressant å se hvordan fordeling mellom fremre og bakre motor var på de forskjellige kjøre modiene men ingen praktisk nytte for meg.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

espenri

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 23. juni 2021, klokken 09:07
I vinter så var netto batterikapasitet ned mot 76kWh (-10 grader) og nå er den 85kWh (+15 grader).

Angående dette, hva er normalt? Og hvor leser du ut for pålitelig informasjon?

Wattcat rapporterer 83.55kwh ved 100% på min.

/Espen
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Maxwell_400

#20
Sitat fra: espenri på onsdag 23. juni 2021, klokken 10:33
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 23. juni 2021, klokken 09:07
I vinter så var netto batterikapasitet ned mot 76kWh (-10 grader) og nå er den 85kWh (+15 grader).

Angående dette, hva er normalt? Og hvor leser du ut for pålitelig informasjon?

Wattcat rapporterer 83.55kwh ved 100% på min.

/Espen

Tja det er vel normalt, måten jeg måler det på er å ta antall kWh som er brukt og sammenligne med SOC. Antall kWh som er lik i OBD II og trips loggen.

Her er et eksempel med kWh på y aksen og SOC på x aksen. SOC endrer seg med ca 45% og antall kWh ut av batteriet er ca. 35kWh. I tillegg så beregner jeg tap på grunn av indremotstand i batteriet, det kan utgjøre et par kWh.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Akkurat her så var temperaturen rundt 0 men state of health var kun 84.5 som er lavt så batteriet var ikke helt optimalt her.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 23. juni 2021, klokken 09:07
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 23. juni 2021, klokken 08:47
@Maxwell_400.

Takk for info. Mulig det blir en men litt usikker på hvor mye nytte jeg har av den.. Bruker Android telefon så det er ikke problemet.
Ja, det var kult å få det til, et lite hobbyprosjekt men jeg bruker det ikke så ofte. I-Pace varmer ikke batteriet aktivt under kjøring så batteritemperatur er omtrentelig omgivelses temperatur + et par grader. For å sjekke batterihelse så er det greiest å sjekke forbruk opp mot reduksjon av SOC. I vinter så var netto batterikapasitet ned mot 76kWh (-10 grader) og nå er den 85kWh (+15 grader). Trenger ikke OBD for det. Var litt interressant å se hvordan fordeling mellom fremre og bakre motor var på de forskjellige kjøre modiene men ingen praktisk nytte for meg.

Bestilte meg en i går for 90,- kr og kort leveringstid. Så har jeg noe å pusle med i regnværsdager i ferien som kommer... Hvor sitter porten forresten - den jeg bestilt tar ikke store plassen ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 24. juni 2021, klokken 07:08
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 23. juni 2021, klokken 09:07
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 23. juni 2021, klokken 08:47
@Maxwell_400.

Takk for info. Mulig det blir en men litt usikker på hvor mye nytte jeg har av den.. Bruker Android telefon så det er ikke problemet.
Ja, det var kult å få det til, et lite hobbyprosjekt men jeg bruker det ikke så ofte. I-Pace varmer ikke batteriet aktivt under kjøring så batteritemperatur er omtrentelig omgivelses temperatur + et par grader. For å sjekke batterihelse så er det greiest å sjekke forbruk opp mot reduksjon av SOC. I vinter så var netto batterikapasitet ned mot 76kWh (-10 grader) og nå er den 85kWh (+15 grader). Trenger ikke OBD for det. Var litt interressant å se hvordan fordeling mellom fremre og bakre motor var på de forskjellige kjøre modiene men ingen praktisk nytte for meg.

Bestilte meg en i går for 90,- kr og kort leveringstid. Så har jeg noe å pusle med i regnværsdager i ferien som kommer... Hvor sitter porten forresten - den jeg bestilt tar ikke store plassen ?
den sitter under rattet. Hvilken bestilte du ?

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

#23
Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 24. juni 2021, klokken 09:24
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 24. juni 2021, klokken 07:08
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 23. juni 2021, klokken 09:07
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 23. juni 2021, klokken 08:47
@Maxwell_400.

Takk for info. Mulig det blir en men litt usikker på hvor mye nytte jeg har av den.. Bruker Android telefon så det er ikke problemet.
Ja, det var kult å få det til, et lite hobbyprosjekt men jeg bruker det ikke så ofte. I-Pace varmer ikke batteriet aktivt under kjøring så batteritemperatur er omtrentelig omgivelses temperatur + et par grader. For å sjekke batterihelse så er det greiest å sjekke forbruk opp mot reduksjon av SOC. I vinter så var netto batterikapasitet ned mot 76kWh (-10 grader) og nå er den 85kWh (+15 grader). Trenger ikke OBD for det. Var litt interressant å se hvordan fordeling mellom fremre og bakre motor var på de forskjellige kjøre modiene men ingen praktisk nytte for meg.

Bestilte meg en i går for 90,- kr og kort leveringstid. Så har jeg noe å pusle med i regnværsdager i ferien som kommer... Hvor sitter porten forresten - den jeg bestilt tar ikke store plassen ?
den sitter under rattet. Hvilken bestilte du ?

En slik Noname:
https://estore.no/feilkodeleser/42-bluetooth-obd2-elm327-bildiagnostikk-feilkodeleser.html?SubmitCurrency=1&id_currency=2&gclid=EAIaIQobChMI3Kqdheiv8QIVUwWiAx188gihEAQYBSABEgIWrfD_BwE

10% ny bruker rabatt og 29 kr i frakt  :+1:
Vi få se om den virker... kunne fått den biligere på ebay men det tar vel vinter og vår om dagen og trenger den i ferien...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus

Det rapporteres forskjeller i rapportert kWh mellom PCC og WattCar. WatCar ligger høyere. Stoler nok mer på PCC. Enkelte har rapportert godt over 85 kWh fra WatCar. PCC er mer edruelig. De siste gangene jeg sjekker har den ligget rund 80.0 kWh i temperaturer rundt 10 grader for min bil. De gangene jeg har kjørt bilen fra 100% og neste til null har jeg fått mellom 81 og 82 kWh ved å multiplisere forbruk med distanse.

Kan forsøke å fullade igjen nå som det er godt og varmt og sjekke på nytt.   

Maxwell_400

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 24. juni 2021, klokken 10:08
En slik Noname:
https://estore.no/feilkodeleser/42-bluetooth-obd2-elm327-bildiagnostikk-feilkodeleser.html?SubmitCurrency=1&id_currency=2&gclid=EAIaIQobChMI3Kqdheiv8QIVUwWiAx188gihEAQYBSABEgIWrfD_BwE

10% ny bruker rabatt og 29 kr i frakt  :+1:
Vi få se om den virker... kunne fått den biligere på ebay men det tar vel vinter og vår om dagen og trenger den i ferien...
Så grei ut den til en fin pris :)
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

#26
Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 25. juni 2021, klokken 09:26
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 24. juni 2021, klokken 10:08
En slik Noname:
https://estore.no/feilkodeleser/42-bluetooth-obd2-elm327-bildiagnostikk-feilkodeleser.html?SubmitCurrency=1&id_currency=2&gclid=EAIaIQobChMI3Kqdheiv8QIVUwWiAx188gihEAQYBSABEgIWrfD_BwE

10% ny bruker rabatt og 29 kr i frakt  :+1:
Vi få se om den virker... kunne fått den biligere på ebay men det tar vel vinter og vår om dagen og trenger den i ferien...
Så grei ut den til en fin pris :)

Og den virker. Men det ar ikke bare å koble til å lese av ser jeg - ingen ScanMyTesla noen av appene jeg har testet - veldig fossil fokusert...

Edit: Men den som leter finner. Synes Torque var krøkkete. Da er Car Scanner Pro mye lettere å forholde seg til og fant raskt frem til batteri volt/amp/temp og annet snacks og la det ut på et lett avlest display på mobilen. Nå kan det testes. Ingen problem med fjernstyring av bilen med adapter i og utgangen går i dvale etter kort tid.

Eller ser EVNotify interessant ut ..når den får støtte for I-Pace.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

#27
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 02. juli 2021, klokken 18:04
Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 25. juni 2021, klokken 09:26
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 24. juni 2021, klokken 10:08
En slik Noname:
https://estore.no/feilkodeleser/42-bluetooth-obd2-elm327-bildiagnostikk-feilkodeleser.html?SubmitCurrency=1&id_currency=2&gclid=EAIaIQobChMI3Kqdheiv8QIVUwWiAx188gihEAQYBSABEgIWrfD_BwE

10% ny bruker rabatt og 29 kr i frakt  :+1:
Vi få se om den virker... kunne fått den biligere på ebay men det tar vel vinter og vår om dagen og trenger den i ferien...
Så grei ut den til en fin pris :)

Og den virker. Men det ar ikke bare å koble til å lese av ser jeg - ingen ScanMyTesla noen av appene jeg har testet - veldig fossil fokusert...

Edit: Men den som leter finner. Synes Torque var krøkkete. Da er Car Scanner Pro mye lettere å forholde seg til og fant raskt frem til batteri volt/amp/temp og annet snacks og la det ut på et lett avlest display på mobilen. Nå kan det testes. Ingen problem med fjernstyring av bilen med adapter i og utgangen går i dvale etter kort tid.

Eller ser EVNotify interessant ut ..når den får støtte for I-Pace.

Her ar du noen nyttige PIDer, det er de samme som PowerCruiseControl bruker.
Format, ECU, PID, beskrivelse, formel

7E4, 4903, Cell V Max, (A*256+B)/1000
7E4,  4904 , Cell V Min, (A*256+B)/1000
7E4,  4905,  Max battery temp (use pid 4906, 4907 for min and average), A/2-40
7E4,  490c , Current flow HV battery, (A*256+B-32768)/40
7E4,  490f, HV battery voltage, (256*A+B)/100
7E4,  4910, Soc Avg, (256*A+B)/100
7E4,  4911, Soc Min, (256*A+B)/100
7E4,  4913, Max Regen, (256*A+B)/100
7E4,  4914, SOC Max, (256*A+B)/100
7E4,  4918, SOH Avg, A/2
7E4,  4919, SOH Max, A/2
7E4,  491a, SOH Min, A/2
754,  a0a6, Location
7E4,  dd04, Cabin temp, A-40
7E4,  dd05, Ambient Temp, A-40. Better to use PID 9924 on ECU 733, A/2-40
7E4,  dd09, Vehicle speed, A

Lokasjon har jeg ikke fått til å fungere i Torque men den fungerer i Car Scanner, kan grave opp formel etter behov.

Det finnes mange flere PIDer for å vise dekktrykk, dekk temperatur, bakkeklaring osv.
Husk å bruke 22 foran pid, eks. 4905 -> 224905
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 05. juli 2021, klokken 08:45
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 02. juli 2021, klokken 18:04
Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 25. juni 2021, klokken 09:26
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 24. juni 2021, klokken 10:08
En slik Noname:
https://estore.no/feilkodeleser/42-bluetooth-obd2-elm327-bildiagnostikk-feilkodeleser.html?SubmitCurrency=1&id_currency=2&gclid=EAIaIQobChMI3Kqdheiv8QIVUwWiAx188gihEAQYBSABEgIWrfD_BwE

10% ny bruker rabatt og 29 kr i frakt  :+1:
Vi få se om den virker... kunne fått den biligere på ebay men det tar vel vinter og vår om dagen og trenger den i ferien...
Så grei ut den til en fin pris :)

Og den virker. Men det ar ikke bare å koble til å lese av ser jeg - ingen ScanMyTesla noen av appene jeg har testet - veldig fossil fokusert...

Edit: Men den som leter finner. Synes Torque var krøkkete. Da er Car Scanner Pro mye lettere å forholde seg til og fant raskt frem til batteri volt/amp/temp og annet snacks og la det ut på et lett avlest display på mobilen. Nå kan det testes. Ingen problem med fjernstyring av bilen med adapter i og utgangen går i dvale etter kort tid.

Eller ser EVNotify interessant ut ..når den får støtte for I-Pace.

Her ar du noen nyttige PIDer, det er de samme som PowerCruiseControl bruker.
Format, ECU, PID, beskrivelse, formel

7E4, 4903, Cell V Max, (A*256+B)/1000
7E4,  4904 , Cell V Min, (A*256+B)/1000
7E4,  4905,  Max battery temp (use pid 4906, 4907 for min and average), A/2-40
7E4,  490c , Current flow HV battery, (A*256+B-32768)/40
7E4,  490f, HV battery voltage, (256*A+B)/100
7E4,  4910, Soc Avg, (256*A+B)/100
7E4,  4911, Soc Min, (256*A+B)/100
7E4,  4913, Max Regen, (256*A+B)/100
7E4,  4914, SOC Max, (256*A+B)/100
7E4,  4918, SOH Avg, A/2
7E4,  4919, SOH Max, A/2
7E4,  491a, SOH Min, A/2
754,  a0a6, Location
7E4,  dd04, Cabin temp, A-40
7E4,  dd05, Ambient Temp, A-40. Better to use PID 9924 on ECU 733, A/2-40
7E4,  dd09, Vehicle speed, A

Lokasjon har jeg ikke fått til å fungere i Torque men den fungerer i Car Scanner, kan grave opp formel etter behov.

Det finnes mange flere PIDer for å vise dekktrykk, dekk temperatur, bakkeklaring osv.
Husk å bruke 22 foran pid 4905 -> 224905

Takker så mye. Dette blir "the hard way" i forhold til Car Scanner ELM OBD2 Pro" der du kan hente koden direkte fra en lang liste. Per nå har jeg et Batteri spenning, strøm, cellevolt max og min, batteri temp max og min på 6 display (analog og digitalt) på side 1 og Batteri spenning, strøm og temp på 3 grafer på side 2 slik at jeg følge trender over tid ved lading og logge dette.  Stort sett det jeg trenger tror jeg. Skal se om jeg ikke får tatt et par bilder.

Det var ved kodene det stoppet for meg og Torque, men vi får se hva som skjer en regn værs dag nå som du har gitt meg oppskriften  :+1:.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 05. juli 2021, klokken 09:36

Det var ved kodene det stoppet for meg og Torque, men vi får se hva som skjer en regn værs dag nå som du har gitt meg oppskriften  :+1:.

Dårlig med regnværsdager på østlandet. Her er en pid liste du kan importere direkte inn i Torque;
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ikke bruk Excel til å editere, bruk en vanlig tekst editor hvis du vil endre på noe.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA