Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

En Teslaists guide til brukt i-Pace

Startet av Contango, søndag 20. juni 2021, klokken 14:13

« forrige - neste »

Contango

(Med forbehold om feil som helt sikkert vil bli korrigert i denne tråden av mer erfarne Jaguarister enn meg)

Her kommer noen velmente råd fra en som alltid har likt den engelske, litt royale stilen over amerikansk kunstskinn i 3,2 sekunder 0-100. Og som bestilte Jaguar mens jeg fremdeles trodde at europere (og indere) ville knuse jyplingene fra California i funksjonalitet bare de kom i gang.  Men som snudde i døren etter en meget kort eieropplevelse etter å ha forstått at 480 WLTP var en våt drøm og ladehastigheten like konservativ som Margaret Thatcher.  For deretter å prioritere den enkle brukeropplevelsen fra California mens bruktprisene på engelsk ventilert skinn raste nedover i en forrykende fart. Men som har latt seg forføre enda en gang - nå med en reserveløsning fra Fremont i garasjen om eksperimentet slår feil eller frykten for det ukjente tar overhånd.

Som alle elbileiere nå vet, er det å kjøpe bilen bare en liten detalj i prosessen mot å faktisk kunne bruke den. Det skal tas fullt herredømme over bilen må vite, og da må vi inn i ingeniørenes verden. Før du starter, lag middagen. Dette tar tid.

Først og fremst må man får kontroll over bilen slik at man ser status, sette på forvarming og låse/låse opp (nei, man kan ikke starte bilen med den). Dette er litt som Tesla. Tidligere eier må ha logget bilen ut av sin konto eller forhandler må slette bilen fra tidligere eier. I mitt tilfelle, det siste. Incontrol.jaguar.com er stedet der man får kontroll på bilen. Sett opp konto med brukernavn og passord. Man laster ned Jaguar Remote og bruker samme brukernavn og passord. So far, so good. Ett tips: ha rammenummeret på bilen lett tilgjengelig. Du vil få bruk for det senere også. Til info - det er to Jaguar Remote apper. Jeg har den ene og samboeren lastet tilfeldigvis ned den andre. De har samme funksjonalitet men ser litt forskjellige ut. Vi begriper ikke hvorfor det er to forskjellige, men det er sikkert en veldig logisk forklaring for den som forstår det.

Det som er enda mer forvirrende er at man må lage en konto til. Det er for å kunne laste ned kart (og de andre software oppdateringene i bilen?). Det gjør man på www.jaguar.here.com. Nytt brukernavn og nytt passord. Så må man ned i bilen og logge inn som bruker i navsystemet. Og så tror man at alt er gung-ho. Men, neida - det er det ikke. For bilen er ikke registrert i jaguar.here.com - før neste dag! Det må man være synsk for å skjønne (eller google vilt), for det står ingenting på Jaguars side om at serveren deres trenger natten på å registrere dette.

I mellomtiden kan man logge bilen på sitt wifi hjemmenettverk. Overraskende enkelt, og Jaguar har utstyrt bilen med en antenne som faktisk virker langt over de fire metrene Tesla's antenner rekker. Hurra! Men kontakten med bilen virker ikke like godt når den er på nett. Eller kanskje det bare er hikking fra Jaguar serveren som ikke har med nettilgangen å gjøre?

Så kan man sjekke programvaren i bilen. Og det er flere! Det er infortainment versjonen, det er bilens programvare, og det er kartdata. Alle tre lastes ned via wifi. Neida, det gjør de selvfølgelig ikke. Det bare står beskrevet slik. Infotainment og bilens programvare (p.t. 19.2) lastes ned via wifi. Men kartdata må man ta over memory stick via jaguar.here.com. Og da kan man varme opp restene fra middagen i går, for den nedlastingen tar veldig, veldig lang tid. PC'en vår gikk i dvalemodus lenge før nedlastingen var ferdig, så nedlasting gjennom natten neste gang krever forberedelser. Men du er bare halvveis for kartene skal inn i bilen også. Jeg satte meg inn i bilen og fant ut at der måtte jeg sitte til opplastingen var ferdig for bilen krever at tenningen er på. Og alt slukkes jo hvis man går ut av bilen, så det turde jeg ikke. Til 30% gikk det unna, og jeg tenkte «dette går fint».  Men så gikk det en treg prosent av gangen, og det slo meg at jeg burde ha tatt en tur på toalettet før jeg satte i gang. En halvtime omtrent gikk det fra 30 til 70%, men de siste 30 var gudskjelov unnagjort på et par minutter.

Det er et fungerende simkort i bilen. Jeg aner ikke hvem det er sitt men mistenker at det er selgers. At Jaguar har gitt dette som milde gaver i ett av abonnementene en stund til har jeg ikke lest noe om i fasit (her i forumet).

Vår bil er en 2019 med den såkalte Touch Pro Duo og ikke Pivi Pro. Ære være Jaguar for fine navn på systemene sine. Jeg tror det er to forskjellige abonnementer som er overtatt fra selger og som løper. Ett til 2023 som jeg lurer på om er tilgangen til bilen. Og ett til 2025 som jeg lurer på om er tilgangen til trafikkinfo og «fuel prices». Men dette er jeg absolutt ikke sikker på. Det står sikkert på side 14365 i brukermanualen, men jeg har ikke kommet så langt. Antagelig er de flinkere på å opplyse om hva jeg skal gjøre når de vil ha penger av oss.

For å være ærlig lurer jeg på om jeg bare kaster bort tiden med oppdateringer av navbasen. For Jaguar har Apple Car Play, og det er like greit å bruke kartene fra telefonen. Og i tillegg - for å bøte på en særdeles tilbakeskuende og lite fremtidsrettet GOM - har jeg kjøpt dyre abonnementer i Tronity (veldig likt TeslaFi) og ABRP for å kunne bruke ABRP's vesentlig mer troverdige spådommer om når de siste elektroner forlater anodene. Dette kan jeg fortelle mer om senere når jeg med erfaring antagelig har fått jekket forventningene noen hakk ned.

Og by-the-by, jeg vedder en femmer på at minst halvparten av i-Pace eiere ikke vet at det er USB porter på undersiden av toppen på hver side inne i «rommet» i konsollen under dashbordet.  De er virkelig godt skjult! Men de gir bare strøm. All kommunikasjon med bilen må skje via USB portene inne i oppbevaringsrommet mellom setene. Slikt finner man best ut av ved «prøve/feile» metoden eller fra elbilforum - ikke via brukerhåndboken.

Android brukere er så heldige at de kan bruke WattCat, en app som er bedre og har mer informasjon enn Jaguars egne remote app. Men det er altså kun for de som har Android, og den våkne leser har skjønt at vi ikke har det.

Vi med Tesla er vant til at dette med lading er en ikke-sak. Med Jaguar stiller det seg jo litt annerledes. Jeg har nå seks separate abonnementer med tilbydere av ferske elektroner. De har selvfølgelig hver sin app hvorav noen med kobling mot en elbilforenings brikke vi har hatt siden vår første elbil i 2013. Ingen skal beskylde meg for ikke å være forberedt! Antagelig kommer vi aldri til å bruke mer enn en eller to. Men vi MÅ huske å holde ladekontakten godt inne ved handshake, for kommunikasjonen er visst ikke helt uten lyter. Noe av verdi har jeg da fått med meg etter å ha lest flittig på forumet her.

En fiffig liten detalj som Tesla ikke har er den sensoren under bilen som man med en enkel fotbevegelse kan åpne bakluken med (vi bevilget oss en HSE). Den er laget med krav til presisjon a la Maradona (rest his soul). Nå får jeg lide for aldri å ha blitt med på fotballaget i ungdommen. I håp om bedre treffsikkerhet vurderer jeg å ta på svømmeføtter når jeg skal handle neste gang.  Men vi MÅ huske å låse bilen om vi skulle forville oss inn på vaskeautomat (børsteløs, for å komme formanerne her i forkjøpet). Underspyling kan visstnok være som Maradona og ødelegge litt av den gode stemningen over å få ren bil.

Og hvis du lurer på hvorfor du ikke finner innstillingen der du slår av automatisk innfelling av speil (slik vi Teslaister har lært vi skal gjøre om vinteren), så er det ikke deg det er noe galt med. Det må gjøres av forhandler. Er ganske nysgjerrig på hvorfor Jaguar besluttet å ikke legge det inn i programvaren i bilen. Mye misbruk?

Min foreløpige konklusjon er at Jaguar bidrar godt til IT opplæring av den generasjonen som trenger det mest. Nemlig oss et stykke opp i årene som husker med kjærlighet Lucas tenningssystemer men aldri fikk oss til å gjøre jobben med å forstå hvordan de faktisk (ikke) virket. Nå må vi forstå hvordan i alle fall noe av logikken fungerer og det er garantert overførbart på andre deler av vår elektroniske hverdag. Med Touch Pro Duo i kompetanseprofilen min føler jeg meg langt mer rustet for det neste tiåret enn de med Tesla som ikke har lært noe som helst.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Rosstopher

Håper noen kommer på banen og forteller deg at det fins en mye enklere måte å gjøre dette på, for det høres jo helt horribelt ut!
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Ingeniøren

#2
Synes det meste fungerte helt greit i starten når jeg fikk bilen, men så er jeg kanskje mer fingernem enn deg  :) Tross alt gjør du dette bare en gang og kart kanskje en gang i året...

Speilene trenger du ikke tenke på, de går ikke i stykker av litt is - er ikke Tesla dette... Åpning av bakluke er en treningssak. Når du kan det fungerer det hver gang  :)

Men, enig ting kunne vært bedre og enklere og glad jeg bruker Wattcat. Det finnes forøvrig et alternativ til iPhone også om du går på det engelske forumet. Det som er viktigst for meg er at den er suveren å kjøre og fortsatt mitt første valg  :+1:

Kunne lastet opp en haug ting som er feil på Tesla hardware, men lar det være  :) Her finner du ikke så mye galt på Jaguar.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Jeg har motsatt opplevelse. Overgangen fra 3 år med Tesla til Jaguar fikk meg (endelig) til å innse hvor elendig Tesla er. Men vi har alle våre forskjellige personlige krav til biler, heldigvis  :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Contango

Hehe - det er morsomt med entusiastiske eiere som bare må gjenopprette balansen. Selvfølgelig er det mye rart med Tesla også, men jeg synes ikke det var nødvendig å kvalifisere med det når jeg snakket om Jaguars særheter. Og selvfølgelig er det ikke uoverkommelige problemstillinger, men det er virkelig ikke for hvermansen dette. En litt pedagogisk guide ved bruktbilkjøp hadde gjort seg. «Mer fingernem enn deg» - herlig fornærmelse. Kunne ikke kastet ut en bedre selv. Og ja, har alltid synes bilen har vært en fonøyelse å kjøre og med høy opplevd kvalitet. Det har dere helt rett i. Det er jo derfor jeg har kjøpt den. 
Man må tåle litt humor om alle disse sære bilene her inne. Men hensikten er egentlig å gi en liten innføring i hva man må gjøre når man kjøper en brukt iPace. 
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Maxwell_400

Sitat fra: Contango på søndag 20. juni 2021, klokken 18:02
Man må tåle litt humor om alle disse sære bilene her inne. Men hensikten er egentlig å gi en liten innføring i hva man må gjøre når man kjøper en brukt iPace.
Tatt på kornet synes jeg, i likhet med mange andre elbiler så er det en del særegenheter ja, spesielt ladeløsningen til Tesla er langt foran alle andre, hadde de bare hatt en bil jeg har lyst på.....

Fremdeles så er det ikke en bil på markedet som passer bedre enn I-Pace for mitt bruk.
Er også glad jeg har Touch Duo, Pivi Pro virker noe uferdig.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

For de som er litt elbil-nærder anbefales Power Cruise Control appen.
https://www.powercruisecontrol.com/

Skal du ha den på Iphone få så kjøp den som er anbefalt av PCC. Tipper det er den eneste som fungerer  >:(

Jeg kjøpte den primært fordi jeg var interessert i batteritemperatur og avlesing av gjenstående kWh i batteriet. Du får også oversikt over min/max spenninger på batterimodulene.

Appens hovedfunksjon er å kunne gi nøyaktige estimater for rekkevidde når du legger inn en rute. Til det har jeg ikke benyttet den enda, men den skal hensyta elevasjon og mye annet. Antar den er mye mer nøyaktig enn Jaguar sin egen (den som gir prosent ved ankomst i navigasjonen).

turfsurf

Appen på iPhone som tilsvarer WattCat er MyPace. Er vel bare tilgjengelig via testflight enda.

Det kan være to simkort i bilen. Ett innebygd som gir basisfunksjonalitet, og ett som eier kan sette inn som gir noe ekstra online funksjonalitet. Bl.a online søk på navigasjon.

Ellers kan jeg bekrefte at guess-o-meter er akkurat det, stort sett på bærtur hele tiden.

Og så kan det være nyttig å vite at den innebygde hotspot funksjonen i bilen har en tendens til å knele med flere enn to enheter koblet til. Da tar den etter hvert med seg det meste av funksjonalitet i infotainment. Først slutter navi å virke, så kan man ikke justere lyd, så dør klima osv. Er du heldig så rebooter systemet til slutt. For man kan jo ikke gjøre det manuelt (uten å stoppe og koble fra batteriet).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Guessometeret er uinteressant. Estimatet du får ut av navigasjonen er ikke så ille hvis start og stopp ikke avviker for mye i høyde og du holder deg stort sett til fartsgrensen eller ligger jevnt over. Hvis du gjør det siste tar det litt mer tid før estimatet justerer seg inn.

Vent alltid minst 10 km før du leser av gjenstående prosent. I begynnelsen så brukes tydligvis et eller annet fastkodet som ikke er av interesse.

turfsurf

Sitat fra: Tellus på mandag 21. juni 2021, klokken 14:36
Estimatet du får ut av navigasjonen er ikke så ille hvis start og stopp ikke avviker for mye i høyde og du holder deg stort sett til fartsgrensen eller ligger jevnt over. Hvis du gjør det siste tar det litt mer tid før estimatet justerer seg inn.

Vent alltid minst 10 km før du leser av gjenstående prosent. I begynnelsen så brukes tydligvis et eller annet fastkodet som ikke er av interesse.
Som gjør at det ikke funker på hytteturer. Og estimeringen er etter min erfaring og håpløs hvis du ikke kjører på samme type vei/topografi hele tiden. For meg oppleves det som om den estimerer baserte på de siste milene kjørt. Noe som er helt på trynet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Sitat fra: turfsurf på mandag 21. juni 2021, klokken 19:34
Som gjør at det ikke funker på hytteturer. Og estimeringen er etter min erfaring og håpløs hvis du ikke kjører på samme type vei/topografi hele tiden. For meg oppleves det som om den estimerer baserte på de siste milene kjørt. Noe som er helt på trynet.
Jeg har prøvd Tronity i kombinasjon med ABRP nå. Funksjonaliteten blir ganske lik Tesla's - dog med litt kommunikasjonskludder innimellom. Kan lage en egen tråd på det når jeg får litt mer erfaring.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

Sitat fra: Tellus på mandag 21. juni 2021, klokken 12:20
For de som er litt elbil-nærder anbefales Power Cruise Control appen.
https://www.powercruisecontrol.com/
Jeg vurderer det men tror kanskje loggingen av bilen gir meg nok info (men skulle gjerne hatt batteritemp).
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

turfsurf

Sitat fra: Contango på mandag 21. juni 2021, klokken 22:24
Jeg har prøvd Tronity i kombinasjon med ABRP nå. Funksjonaliteten blir ganske lik Tesla's - dog med litt kommunikasjonskludder innimellom. Kan lage en egen tråd på det når jeg får litt mer erfaring.
Har brukt ABRP innimellom. Kjøpte til og med Premium versjonen. Konklusjonen var at jeg gjorde det bedre selv. Tar ikke lang å bli kjent med bilen, og med en anelse om ca netto kapasitet, forbruk under forskjellige kjøreforhold og potensiell energi ved høydeforskjell så er det bare snakk om litt hjernetrim underveis.

Blir bare mye styr å stille inn alt på ABRP. Skulle jeg tatt I-Pacen nedover Europa ville jeg nok brukt den, da jeg kjenner veier og ladetilbud litt for dårlig nedover. I Norge er jeg såpass kjent, og har nok oversikt til å ikke ha noen særlig nytte av ABRP. Kanskje om jeg skulle kjørt til Nordkapp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Maxwell_400

#13
Sitat fra: Contango på mandag 21. juni 2021, klokken 23:08
Sitat fra: Tellus på mandag 21. juni 2021, klokken 12:20
For de som er litt elbil-nærder anbefales Power Cruise Control appen.
https://www.powercruisecontrol.com/
Jeg vurderer det men tror kanskje loggingen av bilen gir meg nok info (men skulle gjerne hatt batteritemp).
Det eneste du trenger til det er en OBDII adapter, jeg vet hvor du finner batteritemperatur og mye annet.

Snitt temperatur er på pid 224907, ECU 7E4, formel er A/2-40 for å få temperatur i grader. Dette er det samme som vises i powercruise control.

Du kan få diverse temperaturer, dekk trykk, batteri spenninger, effekt uttak, maks lade effekt, state of charge, høyde og trykk på luft fjæring osv. osv.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 08:47
Sitat fra: Contango på mandag 21. juni 2021, klokken 23:08
Sitat fra: Tellus på mandag 21. juni 2021, klokken 12:20
For de som er litt elbil-nærder anbefales Power Cruise Control appen.
https://www.powercruisecontrol.com/
Jeg vurderer det men tror kanskje loggingen av bilen gir meg nok info (men skulle gjerne hatt batteritemp).
Det eneste du trenger til det er en OBDII adapter, jeg vet hvor du finner batteritemperatur og mye annet.

Snitt temperatur er på pid 224907, ECU 7E4, formel er A/2-40 for å få temperatur i grader. Dette er det samme som vises i powercruise control.

Du kan få diverse temperaturer, dekk trykk, batteri spenninger, effekt uttak, maks lade effekt, state of charge, høyde og trykk på luft fjæring osv. osv.

Hvor skaffer man seg enklest en slik adaper og programvare ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA