Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forsinket levering

Startet av ENTO, tirsdag 15. juni 2021, klokken 22:39

« forrige - neste »

LMOR

Hvor lang tid har det tatt fra de et ute av fabrikken i Emden til de er i Drammen?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

hav4rd

For meg tok det nesten tre uker fra den var ferdig i Bremerhaven til den var på Bekkelagskaia i Oslo. Der sto den en uke til klargjøring, og ytterligere fem dager til utlevering i Bergen.

Ingen oppdateringer Bilhold før utlevering.
ID.4 GTX (2022)

Krokstein

Sitat fra: hav4rd på torsdag 10. november 2022, klokken 20:22
For meg tok det nesten tre uker fra den var ferdig i Bremerhaven til den var på Bekkelagskaia i Oslo. Der sto den en uke til klargjøring, og ytterligere fem dager til utlevering i Bergen.

Ingen oppdateringer Bilhold før utlevering.

Får håpe ikke dette problemet også legger seg på toppen av andre ting for alle som venter på bil nå https://www.thedrive.com/news/new-cars-piling-up-at-german-port-will-mean-longer-wait-for-us-buyers
ID.4 GTX

ELvin2022

Sitat fra: EmondaGTX på torsdag 10. november 2022, klokken 17:59
Var det noe oppdateringer i bilhold appen?
Opplevde aldri noe oppdateringer i bilhold appe , men fikk 1 epost om at det stod klar, og 1 om at den var på vei til Norge

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dieselgubben

Noen med bestilling fra 1. halvår 2021 som får levering i 2023 som har hørt noe om at Møller vil dekke mva som innføres? Det burde de.

elektro

Sitat fra: Dieselgubben på fredag 11. november 2022, klokken 18:35
Noen med bestilling fra 1. halvår 2021 som får levering i 2023 som har hørt noe om at Møller vil dekke mva som innføres? Det burde de.

Med fare for å spore av diskusjonen; Man burde sluppet å betale moms og avgifter til Staten, som ikke engang var i forslag til statsbudsjett på bestillingstidspunktet..

Når det gjelder Møllers ansvar her, så vet jeg ikke om det er de eller Volkswagen som dekker prisøkninger i nær sagt alle ledd, pluss ev. valutatap. Én ting er sikkert, begge skulle gjerne ha levert disse bilene for lenge siden.

Ville det hjulpet å få avbestille bilen kostnadsfritt, da..? Kanskje kjøpt en tilsvarende spec. brukt?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Dieselgubben

#516
Tror de tenker at da bilen har så lav pris på bestillinger fra 2021, så får kundene tåle prisøkningen pga mva. Mulig det er å trekke det litt langt, men møller er tjent med at kunder med gamle ordrer trekker disse.

Jeg synes det er merkelig at de ikke har kunnet levere biler med top sport seter og noen andre plus pakker. Utfordringene i verdikjedene er jo ikke like store lenger til tross for krigen i Ukraina.

Edit: jeg ser på Finn at det dukker opp biler med de nye top sport setene og nytt interiør. I tillegg flere med pluss pakker. Men få med alle pakkene. Så det virker som om VW velger å maksimere antallet biler som produseres: man lager x biler med top sport seter og færre pluss pakker og y biler uten top sport og noen flere andre pluss pakker. Da får man selvsagt produsere flere biler enn om man produserte biler med både top sport og mange pluss pakker. Kan jo skjønne det, men ikke når bestilling er fra q2 2021. Møller og VW velger dermed å pushe ut flest mulig biler på bekostning av de som har bestilt mange pakker for lenge siden. Ikke noe problem å få bil hvis man sløyfer den ene eller andre pakken. Det er dritt kundebehandling. De hadde kunnet opprettholdt sin forpliktelse på levering hvis de hadde villet. Jeg synes de bør dekke mva da dette nå fremstår som en styrt forsinkelse. Mon tro hva forbrukerrådet vil mene?

Krokstein

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 12. november 2022, klokken 08:53
Tror de tenker at da bilen har så lav pris på bestillinger fra 2021, så får kundene tåle prisøkningen pga mva. Mulig det er å trekke det litt langt, men møller er tjent med at kunder med gamle ordrer trekker disse.

Jeg synes det er merkelig at de ikke har kunnet levere biler med top sport seter og noen andre plus pakker. Utfordringene i verdikjedene er jo ikke like store lenger til tross for krigen i Ukraina.

Edit: jeg ser på Finn at det dukker opp biler med de nye top sport setene og nytt interiør. I tillegg flere med pluss pakker. Men få med alle pakkene. Så det virker som om VW velger å maksimere antallet biler som produseres: man lager x biler med top sport seter og færre pluss pakker og y biler uten top sport og noen flere andre pluss pakker. Da får man selvsagt produsere flere biler enn om man produserte biler med både top sport og mange pluss pakker. Kan jo skjønne det, men ikke når bestilling er fra q2 2021. Møller og VW velger dermed å pushe ut flest mulig biler på bekostning av de som har bestilt mange pakker for lenge siden. Ikke noe problem å få bil hvis man sløyfer den ene eller andre pakken. Det er dritt kundebehandling. De hadde kunnet opprettholdt sin forpliktelse på levering hvis de hadde villet. Jeg synes de bør dekke mva da dette nå fremstår som en styrt forsinkelse. Mon tro hva forbrukerrådet vil mene?
Det du beskriver er akkurat slik jeg oppfatter det også. Det er jo ikke slik at det ikke kommer NOEN biler ut med en gitt utstyrspakke så det virker helt klart som de smører utstyret ut over så mange biler som mulig istedenfor å innfri "fullpakkede" ordrer.
Alle vil jo mene at det er dårlig kundebehandling, men samtidig er det så liten innsikt i køprosessen at det er vanskelig å bevise at vår oppfatning er riktig og da er det vanskelig å slå i bordet med noe. Dessverre!
ID.4 GTX

PTh

Sitat fra: hav4rd på torsdag 10. november 2022, klokken 17:27
Da bilen sto på kaien i Bremerhaven fikk jeg følgende automatisk genererte epost: "Din nye ID.4 GTX er på vei!". Det er den eneste eposten jeg har fått fra VW sentralt (utenom fra forhandler) ifbm levering.

Godt å høre at bilen din er i gang. :)

Fikk den mailen igår, på en lørdags formiddag. Så virker som noe som blir sendt automatisk når bilen blir sjekket inn i havnen? Burde uansett ikke være langt unna nå!

Krokstein

Sitat fra: PTh på søndag 13. november 2022, klokken 17:57
Sitat fra: hav4rd på torsdag 10. november 2022, klokken 17:27
Da bilen sto på kaien i Bremerhaven fikk jeg følgende automatisk genererte epost: "Din nye ID.4 GTX er på vei!". Det er den eneste eposten jeg har fått fra VW sentralt (utenom fra forhandler) ifbm levering.

Godt å høre at bilen din er i gang. :)

Fikk den mailen igår, på en lørdags formiddag. Så virker som noe som blir sendt automatisk når bilen blir sjekket inn i havnen? Burde uansett ikke være langt unna nå!

Burde ikke være langt unna nå nei, men ukesvis etter at bilen fikk status "i produksjon" så er det ingen som kan fortelle meg om bilen faktisk har blitt produsert - og hvis ja...hvor den befinner seg. Burde vel ikke bli så overrasket over mangel på input, men det er ikke fritt for at jeg rister litt på hodet ja  :'(
ID.4 GTX

PTh

Rart om din forhandler ikke kan si på hvilket steg i produksjonen bilen. Fikk god tilbakemelding om progresjon gjennom fabrikken. Nå er bilen klar for å hentes på onsdag!

LudLum123


Krokstein

Sitat fra: LudLum123 på lørdag 10. desember 2022, klokken 20:13
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Mo5nPm/naf-om-ny-elbilavgift-den-regningen-maa-bilforhandleren-ta

Noen som har bestilt bil i 2021 og fått leverandør til å dekke de nye avgiftene? (ref. link over)

Vanskelig å se for seg at enkelt-leverandører skulle velge å innfri på dette uten at det utløser et ras mot forhandlere over hele landet
ID.4 GTX

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

EmondaGTX

Jeg er kanskje de eneste med 2021 besilling som får ikke bil i år.
Har noe hørt fra Møller/forhandler om mulighet for å dele noe av de nye avgifter for gammelt bestillinger?


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA