Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forsinket levering

Startet av ENTO, tirsdag 15. juni 2021, klokken 22:39

« forrige - neste »

Krokstein

Sitat fra: ENTO på torsdag 29. desember 2022, klokken 00:56
Ser siste båt fra Bremerhaven til Møller på Bekkelagskaia i år er underveis. Tror den gamle traveren Auto Progress har byttet navn til Auto Eco. Den er i natt i Skagerrak og er vel inne i morgen tidlig. Da blir det nok et race for å registrere  alle el-bilene ombord før lørdag natt kl. 24:00 ! Her lukter det overtid på personalet !
Litt usikker på hvilken last Auto Eco kjører med. Den har lagt til kai på Filipstad ser det ut som. Autoprestige ligger nå til kai på Bekkelaget og losser biler ihvertfall. Det ble nevnt for meg at det skulle komme to båter denne uka, men at den ene måtte kanselleres fordi det ikke var nok mannskap i Bremerhaven til å laste opp. Men nå er det jo to båter her så.....tja....
ID.4 GTX

snakkesalig


Krokstein

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 29. desember 2022, klokken 09:58
En som får utsatt leveringen sin til over nyttår i alle fall..
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y6gGKa/bil-havnet-i-sjoeen-under-lossing-i-oslo
Huff ja. Venter selv bil på denne båten så jeg måtte studere bildene litt ekstra. Synes det ser ut som en Audi etron så jeg regner med at det går greit (for alle andre enn den stakkaren som venter på denne bilen selvfølgelig)
ID.4 GTX

snakkesalig

Ah. Var sikker på at det var en ID.4, derfor jeg postet her.

LudLum123

Tok kontakt med juridisk-hjelpen hos NAF i forbindelse med avgiftsøkning på biler som er forsinket og blir rammet av de nye avgiftene. Svar under.

"Jeg vil råde deg til å sende en skriftlig henvendelse til forhandler der du krever at de skal dekke de økte kostnadene i forbindelse med avgiftsøkningene, på grunn av forsinkelsen. Videre vil jeg råde deg til å sette en svarfrist i henvendelsen og etterspørre et skriftlig svar på denne. Skulle du få skriftlig avslag kan du sende dette til oss for videre vurdering og oppfølging av saken."

Rotax

Trodde dette var rimelig godt regulert i kjøpsavtalen. Det er det i hvertfall i min, så tror det er lite å hente (kopiert fra min kjøpsavtale med Møller fra juli 2021):

3. PRIS
Dersom det før levering, eller før utløpet av avtalt leveringstid
skjer endringer i:
• toll og avgiftssatser
• engangsavgift/omregistreringsavgift
• importørens/fabrikkens bilpris
som får betydning for selgers innkjøpspris, endres kjøpesummen
tilsvarende.
Merverdiavgift påløper med den til enhver tid gjeldende avgiftssats.
Ved prisøkninger som overstiger 6% av avtalt kjøpesum, har
kjøper rett til å heve kjøpet. Dette gjelder ikke dersom bilen er
bestilt med særskilte spesifikasjoner fra fabrikk, karosseribedrift
eller verksted, eller dersom avtalt leveringstid er mer enn 6
måneder fra kontraktsdato.

El-inor

Sitat fra: Rotax på tirsdag 03. januar 2023, klokken 12:22
Trodde dette var rimelig godt regulert i kjøpsavtalen. Det er det i hvertfall i min, så tror det er lite å hente (kopiert fra min kjøpsavtale med Møller fra juli 2021):

3. PRIS
Dersom det før levering, eller før utløpet av avtalt leveringstid
skjer endringer i:
• toll og avgiftssatser
• engangsavgift/omregistreringsavgift
• importørens/fabrikkens bilpris
som får betydning for selgers innkjøpspris, endres kjøpesummen
tilsvarende.
Merverdiavgift påløper med den til enhver tid gjeldende avgiftssats.
Ved prisøkninger som overstiger 6% av avtalt kjøpesum, har
kjøper rett til å heve kjøpet. Dette gjelder ikke dersom bilen er
bestilt med særskilte spesifikasjoner fra fabrikk, karosseribedrift
eller verksted, eller dersom avtalt leveringstid er mer enn 6
måneder fra kontraktsdato.

Passusen "eller før utløpet av avtalt leveringstid" kan åpne for at vektavgiften ikke kan belastes kjøper når prisøkningen som skyldes vektavgiften skjer etter "utløpet av avtalt leveringstid".

Momsen derimot, ser det ut til at man må akseptere.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA