Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forsinket levering

Startet av ENTO, tirsdag 15. juni 2021, klokken 22:39

« forrige - neste »

Krokstein

Sitat fra: Paasan på onsdag 05. januar 2022, klokken 21:24
Kan gjenta meg selv fra tidligere innlegg, førerassistentpakke +, komfortpakke + og infotainmentpakke + er det knyttet størst problem med mtp produksjon og levering.
Er kanskje ikke så mange som bestiller biler uten minst en av de pakkene så i praksis - problem med "alle"
ID.4 GTX

igniztion

Sitat fra: ENTO på onsdag 05. januar 2022, klokken 23:51
Så en nesten ny eller ny ID4 lagt ut på finn.no er nå gull verdt ?

Er jo en del til salgs på finn.no nå vel?

Vet om et par som har gått ca 20k i pluss på sin 1st etter å ha kjørt den 10-15.000 km...

2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Bjoris

#137
Sitat fra: ENTO på onsdag 05. januar 2022, klokken 19:29
Sitat fra: ELvin2022 på onsdag 05. januar 2022, klokken 16:20
Har en i familien som vurderer å bestille en gtx, han han fikk i beskjed om at den blir nok levert i 2023
Her må det være mye rart ute og går. Snakket med en selger hos en VW forhandler i Vestfold/Telemark. Han sier sommer 2022 for GTX.
En annen i samme fylket sier høst 2022.

Bestilte 1.  oktober og fikk da leveringstid uke 30/2022, men som andre skriver rett etter at jeg bestilte så kom det mulighet for forhandlere å bestille inn biler så kan jo være at noen holder litt på disse og setter opp nye bestillinger til  kunder som kommer nå og derfor må vente lengre enn de som kommer inn å stiller "de rett spørsmålene". En selger kan jo kanskje ha disse bilene på lur til det kommer en som sier at han kjøper kun om han får bilen til sommeren...

E-Trond

Fikk ny beskjed på torsdag. Produksjonsbekreftet i uke 9,begynnelsen av mars. Mulig levering i mai. 👎
Da fikk jeg nok og kansellerte kontrakt....
Opprinnelig siste levering i utgangspunktet 45/21
Stadige utsettelser godtar jeg ikke.
Kan leve med lang leveringstid,men ikke at den flyttes flere ganger. 👎
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Løytnanten

Sitat fra: E-Trond på søndag 09. januar 2022, klokken 00:40
Fikk ny beskjed på torsdag. Produksjonsbekreftet i uke 9,begynnelsen av mars. Mulig levering i mai. 👎
Da fikk jeg nok og kansellerte kontrakt....
Opprinnelig siste levering i utgangspunktet 45/21
Stadige utsettelser godtar jeg ikke.
Kan leve med lang leveringstid,men ikke at den flyttes flere ganger. 👎

Det passer nok forhandleren bra, for da kan han selge bilen du bestilte med enda større fortjeneste. Slik jeg tolker kontrakten var prisen på bilen din låst for deg ettersom du ikke har blitt forelagt noen prisstigning i perioden fra du bestilte bilen frem til siste angitte leveringsdato. Nå kan forhandler prise den samme bilen med den prisen som gjelder på leveringstidspunktet.

Electric cars in Norway

#140
Sitat fra: E-Trond på søndag 09. januar 2022, klokken 00:40
Fikk ny beskjed på torsdag. Produksjonsbekreftet i uke 9,begynnelsen av mars. Mulig levering i mai. 👎
Da fikk jeg nok og kansellerte kontrakt....
Opprinnelig siste levering i utgangspunktet 45/21
Stadige utsettelser godtar jeg ikke.
Kan leve med lang leveringstid,men ikke at den flyttes flere ganger. 👎

E-Trond :+1: ser den og føler med deg...
Dette minner meg litt om gml dager da vi stod i Leaf køer og ventet eller i3 eller Ampera...og ventet mens påslag etter påslag kom... eller i iPace kø eller i "de golden 100 køen" på e-Niro eller å ventet på 64`Kona-e osv.... Det var tider med venting det! Men det gikk jo sport i det også  ;D ;D

Jeg trodde da at dette ville gå over og at vi aldri ville komme i slike ventesituasjoner med å måtte kjøpe seg en bensin- eller dieselbiler som "ventepølser"...

Lite visste jeg da om kommende chipstrøbbel... og andre venteproblemer....

Og så er du der igjen E-Trond,,, det er så trist!

Da er det forbrukermakt som gjelder!! Og den har du nettopp brukt! BRA!

Nå kan man jo gå rett inn i bilbutikken som fører en eller flere elbilmerker, dra kortet og VIPPS  ;D kjøre ut med en ny elbil med en gang... såfremt de har autosys tilgang der inne  ;D  Forbrukermakt der altså....

Løytnanten

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 09. januar 2022, klokken 09:11
Sitat fra: E-Trond på søndag 09. januar 2022, klokken 00:40
Fikk ny beskjed på torsdag. Produksjonsbekreftet i uke 9,begynnelsen av mars. Mulig levering i mai. 👎
Da fikk jeg nok og kansellerte kontrakt....
Opprinnelig siste levering i utgangspunktet 45/21
Stadige utsettelser godtar jeg ikke.
Kan leve med lang leveringstid,men ikke at den flyttes flere ganger. 👎

E-Trond :+1: ser den og føler med deg...
Dette minner meg litt om gml dager da vi stod i Leaf køer og ventet eller i3 eller Ampera...og ventet mens påslag etter påslag kom... eller i iPace kø eller i "de golden 100 køen" på e-Niro eller å ventet på 64`Kona-e osv.... Det var tider med venting det! Men det gikk jo sport i det også  ;D ;D

Jeg trodde da at dette ville gå over og at vi aldri ville komme i slike ventesituasjoner med å måtte kjøpe seg en bensin- eller dieselbiler som "ventepølser"...

Lite visste jeg da om kommende chipstrøbbel... og andre venteproblemer....

Og så er du der igjen E-Trond,,, det er så trist!

Da er det forbrukermakt som gjelder!! Og den har du nettopp brukt! BRA!

Nå kan man jo gå rett inn i bilbutikken som fører en eller flere elbilmerker, dra kortet og VIPPS  ;D kjøre ut med en ny elbil med en gang... såfremt de har autosys tilgang der inne  ;D  Forbrukermakt der altså....

Jeg foretrekker nok å bruke min forbrukermakt til å ta i mot bilen, når den enn måtte komme, til avtalt pris for så å selge den med en slump fortjeneste. Dette fremfor å kansellere og dermed forære forhandleren den ekstrafortjenesten.

Jambo

Sitat fra: E-Trond på søndag 09. januar 2022, klokken 00:40
Fikk ny beskjed på torsdag. Produksjonsbekreftet i uke 9,begynnelsen av mars. Mulig levering i mai. 👎
Da fikk jeg nok og kansellerte kontrakt....
Opprinnelig siste levering i utgangspunktet 45/21
Stadige utsettelser godtar jeg ikke.
Kan leve med lang leveringstid,men ikke at den flyttes flere ganger. 👎
Kjipe greier, skjønner den. Jeg bestilte GTX i mai og hadde levering i utgangspunktet i oktober, som siden ble utsatt til januar, men jeg fikk den plutselig i midten av desember. Er godt fornøyd, da jeg var innstilt på lang ventetid og selv hadde en godt fungerende bil i mellomtiden. Hadde jo ikke betalt et øre mens jeg ventet, så økonomisk hadde det lite å si. Det har nok litt å si hva slags utstyr man velger, og hvor stor mangel det er på deler til dette utstyret, kanskje til og med lakkfarge hvis jeg skal tippe. Jeg antar at GTX vil holde seg godt i pris på bruktmarkedet en stund, hvis leveringsproblemene fortsetter!

Dieselgubben

Stemmer godt over ens med det jeg fikk vite av "min" selger, fabrikken(e) er stengt til uke 9.

Synes det er en litt merkelig holdning ovenfor selgere og forhandlere her på forumet. Er det noen som ikke tror at disse lever av å ha fornøyde kunder? At de nå gnir seg i hendene når noen går fra kontrakten da de kan selge bilen til en høyere pris til en annen? Virkelig?

Har også en bil i bestilling som blir kraftig forsinket. Usikker på om jeg skal gå fra handelen. Det som får meg til å nøle litt, er at den er spekket med oppgradert stereo. Og det går man ikke på de overprisede bilene på finn. I tillegg er det vel forsinkelser på "alle" merkene. Jeg vil slettes ikke ha en bil som ikke har ordentlig feste for takstativ, så da ryker Tesla, Hyundai, Kia og Ford. Men det er en annen diskusjon.

Løytnanten

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 09. januar 2022, klokken 10:54

Synes det er en litt merkelig holdning ovenfor selgere og forhandlere her på forumet. Er det noen som ikke tror at disse lever av å ha fornøyde kunder? At de nå gnir seg i hendene når noen går fra kontrakten da de kan selge bilen til en høyere pris til en annen? Virkelig?

Jeg melder meg omgående inn i den menigheten som tror det - virkelig!

Dieselgubben

Sitat fra: Løytnanten på søndag 09. januar 2022, klokken 11:00
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 09. januar 2022, klokken 10:54

Synes det er en litt merkelig holdning ovenfor selgere og forhandlere her på forumet. Er det noen som ikke tror at disse lever av å ha fornøyde kunder? At de nå gnir seg i hendene når noen går fra kontrakten da de kan selge bilen til en høyere pris til en annen? Virkelig?

Jeg melder meg omgående inn i den menigheten som tror det - virkelig!

Ok.

E-Trond

#146
Det er ikke så veldig synd i meg,heldigvis.!
Jeg har nemlig bestilt en Polestar 2 awd istedenfor, med levering i sen januar/tidlig februar.
Så der kuttet jeg levering med 4 måneder...🤣
Så  får jeg se om det blir ei ventepølse,eller om jeg har bilen i 5-10 år.

Men forhandler av GTX sa fabrikken var stengt til og med 9 januar. Ikke helt til uke 9.
Han prøvde også å finne alternativ bil til meg,men det var ingen ledige.

Det kommer mye nytt og spennende fremover og kanskje Bmw ix1 blir ett alternativ når den blir lansert i slutten av året.
Time will show....

Tror forresten markedet kommer til å bli mettet utpå høsten en gang,og at en da kan gå inn hos de fleste forhandlere og nesten kjøpe bil 'på timen'.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

daktari

Sitat fra: E-Trond på søndag 09. januar 2022, klokken 00:40
Fikk ny beskjed på torsdag. Produksjonsbekreftet i uke 9,begynnelsen av mars. Mulig levering i mai. 👎
Da fikk jeg nok og kansellerte kontrakt....
Opprinnelig siste levering i utgangspunktet 45/21
Stadige utsettelser godtar jeg ikke.
Kan leve med lang leveringstid,men ikke at den flyttes flere ganger. 👎
Er du villig til å dele hvilken forhandler og hvilket utstyr? Kunne ønsket meg en GTX!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

E-Trond

Reservasjonen er allerede overtatt av en bekjent av meg som hadde veldig lang leveringstid. 😉
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Løytnanten

Sitat fra: E-Trond på søndag 09. januar 2022, klokken 20:36
Reservasjonen er allerede overtatt av en bekjent av meg som hadde veldig lang leveringstid. 😉

Godt at reservasjonen har blitt brukt til noe mer "fornuftig" enn til å øke forhandlerens, sikkert fra før, velfylte bunnlinje. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA