Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Naf ladetest

Startet av moby666, søndag 13. juni 2021, klokken 10:05

« forrige - neste »

moby666

6-80% på 19. Nøyaktig dobbel så rask lading på IONIQ5  vs id.4, som brukte 37 min....

https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetest-sommer-2021

turfsurf

Ladetest i prosent er ikke mye å sammenligne med...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Ganske unyttig måleparameter. Husker e-Golf fikk skryt av NAF for rask lading i fjorårets test...

De burde heller måle enten antall km rekkevidde ladet på en viss tid (f.eks 15 eller 30 min) eller antall minutter det tar å lade et visst antall km (f.eks 100 km).

Hvis man vet at man trenger å fylle på x km rekkevidde før man kjører videre gir NAF sine tall ingen relevant info uten å måtte ta fram kalkulatoren. Det gjør også at lite effektive biler kommer høyere på lista enn med de to andre metodene.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på søndag 13. juni 2021, klokken 15:39

De burde heller måle enten antall km rekkevidde ladet på en viss tid (f.eks 15 eller 30 min) eller antall minutter det tar å lade et visst antall km (f.eks 100 km).

Jepp, helt riktig. Burde standardisert måling på 15 og 30 minutt, og start med en viss rekkevidde gjenværende (f.eks 3 mil)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Konkulf

Har laget et kjapt Excel ark der jeg regnet ut Km/min tjent ved lading av de forskjellige modellene ved hjelp av NAF sine rester av rekkevidde og lading. Ioniq 5 gjør det her ekstremt bra, og ser seg bare såvidt slått av Audi E-tron GT.

Se vedlegg for resultat.

feistydolphin

Kjekt å se. For min egen del betyr så rask lading at jeg kan frikoble lading fra andre stopp på Norgesferie. Da kan vi stoppe der vi ønsker å stoppe og spise der vi ønsker å spise, og så lader vi 10-15 minutter når behovet og muligheten er der.

johnsalf

Sitat fra: feistydolphin på søndag 13. juni 2021, klokken 19:51
Kjekt å se. For min egen del betyr så rask lading at jeg kan frikoble lading fra andre stopp på Norgesferie. Da kan vi stoppe der vi ønsker å stoppe og spise der vi ønsker å spise, og så lader vi 10-15 minutter når behovet og muligheten er der.
Ja, i praksis trenger jeg ikke tenke på ladepauser - ta kaffe/beinstrekk/tissepause der det er lynlading så har jeg nok strøm.
Forøvrig ser en at ladehastighet Audi/I5 avhenger av hvilken måling en sammenligner.
På lading 6-80% lader I5 19,55km/minutt, altså raskere enn Audi.
- Dvs i praksis har de lik ladehastighet målt i km/minutt.



fonberg

Sitat fra: moby666 på tirsdag 15. juni 2021, klokken 20:45
Imponerende  :+1:


Sitat fra: Jalla på tirsdag 15. juni 2021, klokken 19:49
TU.no har nå også en artikkel ute rundt lading.
https://www.tu.no/artikler/hyundai-ioniq-5-plutselig-kan-elbilen-fylle-energi-om-kapp-med-bensinbilen/511102

Ser fram til at biljournalistene innser at % SOC må byttes ut med realistisk rekkevidde i km som faktor i disse testene av ladehastighet. 70% rekkevidde (dvs fra 10-80% SOC) sier ingenting uten at man regner inn bilens WLTP-rekkevidde (f.eks.) ved 100% SOC. Blir mye greiere å forholde seg til når testresultatene kan vise f.eks. 460km*70%=322km på 18 minutter.

Forøvrig imponerende ladehastighet på IONIQ5 :)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

nordmannisverige

Sitat fra: fonberg på torsdag 17. juni 2021, klokken 10:19
Sitat fra: moby666 på tirsdag 15. juni 2021, klokken 20:45
Imponerende  :+1:


Sitat fra: Jalla på tirsdag 15. juni 2021, klokken 19:49
TU.no har nå også en artikkel ute rundt lading.
https://www.tu.no/artikler/hyundai-ioniq-5-plutselig-kan-elbilen-fylle-energi-om-kapp-med-bensinbilen/511102

Ser fram til at biljournalistene innser at % SOC må byttes ut med realistisk rekkevidde i km som faktor i disse testene av ladehastighet. 70% rekkevidde (dvs fra 10-80% SOC) sier ingenting uten at man regner inn bilens WLTP-rekkevidde (f.eks.) ved 100% SOC. Blir mye greiere å forholde seg til når testresultatene kan vise f.eks. 460km*70%=322km på 18 minutter.

Forøvrig imponerende ladehastighet på IONIQ5 :)
En ting jeg ikke har fått helt med meg når det gjelder WLTP.
Er det produsenten selv som tester WLTP, eller er det en tredjepart?
Hele dieselgate gikk jo ut på at VW fant en metode for å fuske til seg bedre resultater, finnes det noen fare for at det samme kan skje med elbiler?

amstray

Tror det ville vært vanskeligere å fuske med WLTP, fordi man lettere blir avslørt av de som kjøper bilen. Svært få dieselkunder gjør egne utslippsmålinger, men de aller fleste elbilkunder gjør seg erfaringer med bilens rekkevidde. Ligger den for langt fra WLTP selv på langtur om sommeren i lav hastighet, får produsenten fort et problem.

For øvrig er dette med hastighet enda et poeng hva ladefart angår. En del elbiler har vesentlig større økning i forbruk ved høyere kjørehastighet enn hva andre har. Dermed vil antall KM per lademinutt bli svært annerledes på motorvei enn på landevei. Tipper listen gjengitt overfor ville sett annerledes ut ved motorveikjøring.
2024: VW ID4
2020: Tesla Modell 3 SR+ - solgt
2018: Nissan Leaf  40kw - solgt

Jorn01

Litt utenom, men noen som kan gi et grovt overslag på hvor mange prosent rekkevidden vil gå ned ved kjøring med båt på henger? Båt og henger veier ca 400kg og tenkt strekning er Oslo - Trondheim.

amstray

Det avhenger nok vel så mye av luftmotstand som av vekt, så litt vanskelig å si uten å ha sett båten. Jeg kjørte med halvfull grindhenger bak min Tesla M3, og da ble rekkevidden nesten halvert. Men med god ladefart er ikke det noe stort problem.
2024: VW ID4
2020: Tesla Modell 3 SR+ - solgt
2018: Nissan Leaf  40kw - solgt

nordmannisverige

Sitat fra: Jorn01 på søndag 20. juni 2021, klokken 17:04
Litt utenom, men noen som kan gi et grovt overslag på hvor mange prosent rekkevidden vil gå ned ved kjøring med båt på henger? Båt og henger veier ca 400kg og tenkt strekning er Oslo - Trondheim.
Om I5 er i nærheten av Enyaq når det gjelder effektivitet med båthenger, så kommer det til å gå veldig bra.

Skriv gjerne reiseskildring  du også :)

https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=27&t=25569

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA