Elbilforum.no

Bilmerker => Hyundai => Hyundai Ioniq 5 => Emne startet av: moby666 på søndag 13. juni 2021, klokken 10:05

Tittel: Naf ladetest
Skrevet av: moby666søndag 13. juni 2021, klokken 10:05
6-80% på 19. Nøyaktig dobbel så rask lading på IONIQ5  vs id.4, som brukte 37 min....

https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetest-sommer-2021
Tittel: Sv: Naf ladetest
Skrevet av: turfsurfsøndag 13. juni 2021, klokken 15:27
Ladetest i prosent er ikke mye å sammenligne med...
Tittel: Sv: Naf ladetest
Skrevet av: Rosstophersøndag 13. juni 2021, klokken 15:39
Ganske unyttig måleparameter. Husker e-Golf fikk skryt av NAF for rask lading i fjorårets test...

De burde heller måle enten antall km rekkevidde ladet på en viss tid (f.eks 15 eller 30 min) eller antall minutter det tar å lade et visst antall km (f.eks 100 km).

Hvis man vet at man trenger å fylle på x km rekkevidde før man kjører videre gir NAF sine tall ingen relevant info uten å måtte ta fram kalkulatoren. Det gjør også at lite effektive biler kommer høyere på lista enn med de to andre metodene.
Tittel: Sv: Naf ladetest
Skrevet av: turfsurfsøndag 13. juni 2021, klokken 15:44
Sitat fra: Rosstopher på søndag 13. juni 2021, klokken 15:39

De burde heller måle enten antall km rekkevidde ladet på en viss tid (f.eks 15 eller 30 min) eller antall minutter det tar å lade et visst antall km (f.eks 100 km).

Jepp, helt riktig. Burde standardisert måling på 15 og 30 minutt, og start med en viss rekkevidde gjenværende (f.eks 3 mil)
Tittel: Sv: Naf ladetest
Skrevet av: Konkulfsøndag 13. juni 2021, klokken 18:22
Har laget et kjapt Excel ark der jeg regnet ut Km/min tjent ved lading av de forskjellige modellene ved hjelp av NAF sine rester av rekkevidde og lading. Ioniq 5 gjør det her ekstremt bra, og ser seg bare såvidt slått av Audi E-tron GT.

Se vedlegg for resultat.
Tittel: Sv: Naf ladetest
Skrevet av: feistydolphinsøndag 13. juni 2021, klokken 19:51
Kjekt å se. For min egen del betyr så rask lading at jeg kan frikoble lading fra andre stopp på Norgesferie. Da kan vi stoppe der vi ønsker å stoppe og spise der vi ønsker å spise, og så lader vi 10-15 minutter når behovet og muligheten er der.
Tittel: Sv: Naf ladetest
Skrevet av: johnsalfmandag 14. juni 2021, klokken 15:02
Sitat fra: feistydolphin på søndag 13. juni 2021, klokken 19:51
Kjekt å se. For min egen del betyr så rask lading at jeg kan frikoble lading fra andre stopp på Norgesferie. Da kan vi stoppe der vi ønsker å stoppe og spise der vi ønsker å spise, og så lader vi 10-15 minutter når behovet og muligheten er der.
Ja, i praksis trenger jeg ikke tenke på ladepauser - ta kaffe/beinstrekk/tissepause der det er lynlading så har jeg nok strøm.
Forøvrig ser en at ladehastighet Audi/I5 avhenger av hvilken måling en sammenligner.
På lading 6-80% lader I5 19,55km/minutt, altså raskere enn Audi.
- Dvs i praksis har de lik ladehastighet målt i km/minutt.
Tittel: Sv: Naf ladetest
Skrevet av: Jallatirsdag 15. juni 2021, klokken 19:49
TU.no har nå også en artikkel ute rundt lading.
https://www.tu.no/artikler/hyundai-ioniq-5-plutselig-kan-elbilen-fylle-energi-om-kapp-med-bensinbilen/511102
Tittel: Sv: Naf ladetest
Skrevet av: moby666tirsdag 15. juni 2021, klokken 20:45
Imponerende  :+1:


Sitat fra: Jalla på tirsdag 15. juni 2021, klokken 19:49
TU.no har nå også en artikkel ute rundt lading.
https://www.tu.no/artikler/hyundai-ioniq-5-plutselig-kan-elbilen-fylle-energi-om-kapp-med-bensinbilen/511102
Tittel: Sv: Naf ladetest
Skrevet av: fonbergtorsdag 17. juni 2021, klokken 10:19
Sitat fra: moby666 på tirsdag 15. juni 2021, klokken 20:45
Imponerende  :+1:


Sitat fra: Jalla på tirsdag 15. juni 2021, klokken 19:49
TU.no har nå også en artikkel ute rundt lading.
https://www.tu.no/artikler/hyundai-ioniq-5-plutselig-kan-elbilen-fylle-energi-om-kapp-med-bensinbilen/511102

Ser fram til at biljournalistene innser at % SOC må byttes ut med realistisk rekkevidde i km som faktor i disse testene av ladehastighet. 70% rekkevidde (dvs fra 10-80% SOC) sier ingenting uten at man regner inn bilens WLTP-rekkevidde (f.eks.) ved 100% SOC. Blir mye greiere å forholde seg til når testresultatene kan vise f.eks. 460km*70%=322km på 18 minutter.

Forøvrig imponerende ladehastighet på IONIQ5 :)
Tittel: Sv: Naf ladetest
Skrevet av: nordmannisverigetorsdag 17. juni 2021, klokken 13:31
Sitat fra: fonberg på torsdag 17. juni 2021, klokken 10:19
Sitat fra: moby666 på tirsdag 15. juni 2021, klokken 20:45
Imponerende  :+1:


Sitat fra: Jalla på tirsdag 15. juni 2021, klokken 19:49
TU.no har nå også en artikkel ute rundt lading.
https://www.tu.no/artikler/hyundai-ioniq-5-plutselig-kan-elbilen-fylle-energi-om-kapp-med-bensinbilen/511102

Ser fram til at biljournalistene innser at % SOC må byttes ut med realistisk rekkevidde i km som faktor i disse testene av ladehastighet. 70% rekkevidde (dvs fra 10-80% SOC) sier ingenting uten at man regner inn bilens WLTP-rekkevidde (f.eks.) ved 100% SOC. Blir mye greiere å forholde seg til når testresultatene kan vise f.eks. 460km*70%=322km på 18 minutter.

Forøvrig imponerende ladehastighet på IONIQ5 :)
En ting jeg ikke har fått helt med meg når det gjelder WLTP.
Er det produsenten selv som tester WLTP, eller er det en tredjepart?
Hele dieselgate gikk jo ut på at VW fant en metode for å fuske til seg bedre resultater, finnes det noen fare for at det samme kan skje med elbiler?
Tittel: Sv: Naf ladetest
Skrevet av: amstraysøndag 20. juni 2021, klokken 13:18
Tror det ville vært vanskeligere å fuske med WLTP, fordi man lettere blir avslørt av de som kjøper bilen. Svært få dieselkunder gjør egne utslippsmålinger, men de aller fleste elbilkunder gjør seg erfaringer med bilens rekkevidde. Ligger den for langt fra WLTP selv på langtur om sommeren i lav hastighet, får produsenten fort et problem.

For øvrig er dette med hastighet enda et poeng hva ladefart angår. En del elbiler har vesentlig større økning i forbruk ved høyere kjørehastighet enn hva andre har. Dermed vil antall KM per lademinutt bli svært annerledes på motorvei enn på landevei. Tipper listen gjengitt overfor ville sett annerledes ut ved motorveikjøring.
Tittel: Sv: Naf ladetest
Skrevet av: Jorn01søndag 20. juni 2021, klokken 17:04
Litt utenom, men noen som kan gi et grovt overslag på hvor mange prosent rekkevidden vil gå ned ved kjøring med båt på henger? Båt og henger veier ca 400kg og tenkt strekning er Oslo - Trondheim.
Tittel: Sv: Naf ladetest
Skrevet av: amstraysøndag 20. juni 2021, klokken 17:15
Det avhenger nok vel så mye av luftmotstand som av vekt, så litt vanskelig å si uten å ha sett båten. Jeg kjørte med halvfull grindhenger bak min Tesla M3, og da ble rekkevidden nesten halvert. Men med god ladefart er ikke det noe stort problem.
Tittel: Sv: Naf ladetest
Skrevet av: nordmannisverigesøndag 20. juni 2021, klokken 18:48
Sitat fra: Jorn01 på søndag 20. juni 2021, klokken 17:04
Litt utenom, men noen som kan gi et grovt overslag på hvor mange prosent rekkevidden vil gå ned ved kjøring med båt på henger? Båt og henger veier ca 400kg og tenkt strekning er Oslo - Trondheim.
Om I5 er i nærheten av Enyaq når det gjelder effektivitet med båthenger, så kommer det til å gå veldig bra.

Skriv gjerne reiseskildring  du også :)

https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=27&t=25569
Tittel: Sv: Naf ladetest
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)tirsdag 22. juni 2021, klokken 00:04
Sitat fra: nordmannisverige på torsdag 17. juni 2021, klokken 13:31
En ting jeg ikke har fått helt med meg når det gjelder WLTP.
Er det produsenten selv som tester WLTP, eller er det en tredjepart?
Hele dieselgate gikk jo ut på at VW fant en metode for å fuske til seg bedre resultater, finnes det noen fare for at det samme kan skje med elbiler?
Det er produsentene selv som tester WLTP:

WLTP testen er egentlig laget for å finne forbruk/utslipp fra fossilbiler og er i liten grad tilpasset elbiler (eller hybrider).
Man kjører bare 4 testsykluser i et testlaboratorium som til sammen utgjør 23,25km i 23 grader med en gjennomsnittsfart på 46,6 km/t uten bruk av varme/klima. Syklusene inneholder stopp, akselerasjon og bremsing. Matematiske modeller vil bli brukt til å beregne forskjeller i energiforbruk for ulike utstyrsnivå.

De 4 deltestene som inngår i europeisk typegodkjenning består av 1/4 bykjøring (opptil 56,5km/t - veldig lik NEDC bykjøring), 1/4 forstadskjøring (opptil 76,6km/t), 1/4 landeveiskjøring (opptil 97,4km/t) og 1/4 motorvei (opptil 131 km/t). De bilene som ikke kan kjøre fortere enn 130 km/t gjentar landeveiskjøring 2 ganger.
Det kombinerte WLTP testresultatet av de 4 testene blir brukt til å beregne en teoretisk rekkevidde på en elbil uten at man faktisk har prøvd å kjøre den fra fulladet til den ikke lengre har energi nok til å fortsette testen.

Her er det opp til kreativiteten til hver enkelt produsent om hva man definerer som teoretisk rekkevidde: når bilen viser 0% i instrumentpanelet eller man kjører (i teorien) bilen helt tom (slik gjør sine NAF tester); i sistnevnte tilfelle har bilen strengt tatt ikke nok energi til å holde den farten WLTP syklusen krever på de siste km.

Strengt tatt er det liten risiko for produsentene og "skryte på seg" WLTP helt til null fordi de som ser at SIN bil gjør det godt er mer fornøyd med å skryte av resultatet til null enn hva man egentlig oppnår selv i praksis (hvor man ikke kjører til bilen er tom og må ha bilredning)...

Det er kun dieselbiler som kan bli etterprøvd av et 3.parts organ for "RDE" - Real Driving Emission. Disse RDE-testene måler utslipp av skadelige stoffer, for eksempel svevestøv og nitrogenoksider (NOx), under kjøring på vei. Ved hjelp av denne metoden fastsetter man gjennomsnittlige utslippsverdier som kan forventes ved vanlig bruk. Dersom RDE tallet for en dieselbil overstiger utslippsverdien fra WLTP kombinert med mer enn 2,1 for NOx og 1,5 for partikler, skal RDE verdien brukes. Tilsvarende "Real Driving Efficiency" finnes ikke for elbiler.
Tittel: Sv: Naf ladetest
Skrevet av: carlingstirsdag 22. juni 2021, klokken 00:45
Liten avsporing, men interessant at Enyaq gjør det såpass bra sammenlignet med ID4 på samme plattform.
Tittel: Sv: Naf ladetest
Skrevet av: turfsurftirsdag 22. juni 2021, klokken 06:30
Sitat fra: carlings på tirsdag 22. juni 2021, klokken 00:45
Liten avsporing, men interessant at Enyaq gjør det såpass bra sammenlignet med ID4 på samme plattform.
Hørte podcast med en av sjefsingenørene bak ID.4 fra TU, og der var forklaringen bl.a at Enyaq har mindre luftmotstand grunnet det litt skrånende taket bakover.