Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring og erfaringer Ioniq 5

Startet av Moas, torsdag 10. juni 2021, klokken 16:41

« forrige - neste »

Palle22

Prøvede en ioniq 5 i dag. I regnvejr. Det var komplet umuligt at se noget som helst i bakspejlet, både i by og på motorvej.

Det er efter min mening en kæmpe fejl, at der ikke er vinduesvisker bagpå. Det kan godt blive et fravalg af bilen for mit vedkommende.
2021 Tesla model 3 LR 82kwh

nordmannisverige

Sitat fra: Palle22 på onsdag 28. juli 2021, klokken 12:19
Prøvede en ioniq 5 i dag. I regnvejr. Det var komplet umuligt at se noget som helst i bakspejlet, både i by og på motorvej.

Det er efter min mening en kæmpe fejl, at der ikke er vinduesvisker bagpå. Det kan godt blive et fravalg af bilen for mit vedkommende.
Du kan aktivere ryggekameraet under kjøring, om man vil se hva som foregår rett bak bilen. Jeg har kjørt lett lastebil i 20 år, så jeg er vant med ikke å se ut bak, annet en med hjelp av sidespeilene.

Andre ser det kanskje som en viktig greie, men for meg spiller det ingen rolle.

Øyvind.h

Bruker stort sett bare kamera jeg. Visker på bakruta pleier å stå seg istykker omtrent og samler bare møkk. Anbefaler rainX på bakruta om en helst vil se ut av den fremfor kamera.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lars667

Så ryggekamera kan brukes under kjøring i IONIQ5? Det er en egenskap jeg setter pris på med TM3, særlig når jeg trekker henger. Bakruteviskere er noe dritt uansett, bruker dem ikke på noen biler.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Palle22

Jeg har brugt bagrudevisker på min Megane iii siden 2012. Den har altid fungeret upåklageligt.

Jeg må se, om jeg kan undvære kort etc på skærmen, og så lade bakkameraet være tændt - umiddelbart virker det som en lidt ærgerlig løsning.
2021 Tesla model 3 LR 82kwh

nordmannisverige

Sitat fra: Palle22 på onsdag 28. juli 2021, klokken 17:01
Jeg har brugt bagrudevisker på min Megane iii siden 2012. Den har altid fungeret upåklageligt.

Jeg må se, om jeg kan undvære kort etc på skærmen, og så lade bakkameraet være tændt - umiddelbart virker det som en lidt ærgerlig løsning.
Kartet har du på HUDen om du må se bakover kontinuerlig.

Litt nysgjerrig blir jeg, hva gjør du om du må laste fullt bagasjerommet?

Palle22

Jeg laster sjældent fuldt op.

Problemet er ikke, at jeg ikke kan se ud ad bagruden når jeg kører på ferie en gang om året, men at jeg ikke kan se ud af den hver gang det er dårligt føre.

Det er en hovedløs designfejl, efter min mening.

2021 Tesla model 3 LR 82kwh

nordmannisverige

Sitat fra: Palle22 på onsdag 28. juli 2021, klokken 18:03
Jeg laster sjældent fuldt op.

Problemet er ikke, at jeg ikke kan se ud ad bagruden når jeg kører på ferie en gang om året, men at jeg ikke kan se ud af den hver gang det er dårligt føre.

Det er en hovedløs designfejl, efter min mening.
Jeg tror ikke det er designfeil. De har nok sammenlignet med og uten i vindtunnel, og kommet fram til at uten visker bak, så sparer man x% på forbruket.

For meg er det et ikke-problem, man kan spraye inn ruta med ulike middel, pusse av ruta når man skal lade, eller bruke ryggekameraet de gangene i året sikten blir borte.

Men vi er alle forskjellige, og manglende pussemuligheter bak kan være tunga på vektskåla for noen.

Skeptikeren

Har ikke savner visker på bakruta et sekund på min 19 Ioniq. Håper det funker like greit uten her  :D

JPM

Jeg har I-Pace, og sikten ut bakruta er ganske minimal. Den har heller ikke visker bak.
Ingen av delene har vært noe problem. Ryggekamera funker fint når jeg rygger (kan slås på når du kjører fremover også), pluss at formen på hekken gjør at det samles lite møkk der i utgangspunktet.
Ser ikke på det som noe problem i det heletatt.

Palle22

Dejligt for jer. Jeg kunne ikke se en lastbil 20 meter bag mig. Det synes jeg er et problem 😊
2021 Tesla model 3 LR 82kwh

nordmannisverige

Sitat fra: Palle22 på fredag 30. juli 2021, klokken 11:36
Dejligt for jer. Jeg kunne ikke se en lastbil 20 meter bag mig. Det synes jeg er et problem 😊
Da blir jeg veldig nysgjerrig på hvordan du har stilt inn sidespeilene dine?

Jambo

Sitat fra: nordmannisverige på fredag 30. juli 2021, klokken 12:03
Sitat fra: Palle22 på fredag 30. juli 2021, klokken 11:36
Dejligt for jer. Jeg kunne ikke se en lastbil 20 meter bag mig. Det synes jeg er et problem 😊
Da blir jeg veldig nysgjerrig på hvordan du har stilt inn sidespeilene dine?
Jeg tenker det må være underforstått at Palle22 mente gjennom bakruta. (Ikke rart det er mange diskusjonstråder som ender opp med off topic og krangling). Jeg har lånt noen forskjellige sedaner uten vindusvisker, og i flere tilfeller opplevd at regn på bakruta gjør det vanskelig å se ut, ikke bare under kjøring men spesielt når bilen har stått parkert. Hvor relevant det er når man har fullt av kameraer er en annen sak, men kjekt å se ut likevel.

Øyvind.h

#103
Poenget der var vel at en lastebil 20 meter bak deg lett kan sees i sidespeil selv om bakruta er blokkert. Har kjørt mye langtur med fullt bagasjerom i sommer og sikten bak løses fint med sidespeil og kamera.
RainX på ruta hjelper en del, men rainX hjelper ikke mot bagasje :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nordmannisverige

Sitat fra: Jambo på fredag 30. juli 2021, klokken 12:56
Sitat fra: nordmannisverige på fredag 30. juli 2021, klokken 12:03
Sitat fra: Palle22 på fredag 30. juli 2021, klokken 11:36
Dejligt for jer. Jeg kunne ikke se en lastbil 20 meter bag mig. Det synes jeg er et problem 😊
Da blir jeg veldig nysgjerrig på hvordan du har stilt inn sidespeilene dine?
Jeg tenker det må være underforstått at Palle22 mente gjennom bakruta. (Ikke rart det er mange diskusjonstråder som ender opp med off topic og krangling). Jeg har lånt noen forskjellige sedaner uten vindusvisker, og i flere tilfeller opplevd at regn på bakruta gjør det vanskelig å se ut, ikke bare under kjøring men spesielt når bilen har stått parkert. Hvor relevant det er når man har fullt av kameraer er en annen sak, men kjekt å se ut likevel.
Med hundretusener av kilometer uten å se gjennom bakruta, så kanskje jeg har anpasset meg å bruke mye sidespeil.
Om man ikke kan se ut av bakruta via «sladrespeilet», så får kan stille inn sidespeilene så man ser så mye som mulig ut gjennom de.
Om man av en eller annen grunn ikke kan bruke «sladrespeilet» til å se ut gjennom (sportsbil, lastebil, møkk, bagasje osv), og ikke ser en lastebil 20 meter bakom seg, så påstår jeg at man har stilt inn sine sidespeil feil, på grensen til uforsvarlig. Skjønner ikke hvorfor dette er «off topic», ikke engang et forsøk på krangling.

Selvsagt er «sladrespeil» å foredra, men om det ikke er mulig (av grunnene nevnt ovenfor) så får man bruke alternativer (sidespeil eller kamera).
Om ikke det fungerer for ens personlige smak, så får man velge en annen bil, men veldig synd den dagen man MÅ pakke bagasje opp til taket.

Hva gjør man da?

(Jeg bruker alltid «the usual way» om jeg savner bakrute eller kjører med mye baggasje, ellers kjører jeg med «the better way».

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA