Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Del dine førsteinntrykk!

Startet av carlings, tirsdag 08. juni 2021, klokken 16:29

« forrige - neste »

carlings

Da har Q4 e-tron rullet inn hos flere Audi-forhandlere. Jeg tittet på bilen i dag. Fin kvalitetsfølelse med skinnpakke, stort steg opp fra ID4 synes jeg.

Deilige fysiske knapper for aircon er også et stort pluss. Sonos-anlegget virket bra, men må testes mer.

Baksetene var gode men når jeg sitter bak meg selv (183cm) synes jeg benplassen var littegranne snau. Det er vel et resultat av batteripakken som gjør at gulvet ligger ganske høyt.

Gleder meg til prøvekjøring.

Andre førsteinntrykk?

PMV

#1
Hei,


Skal prøvekjøre først på lørdag, men så på bilen i dag (var også inne i bilen, foran, bak og sjekket bagasjerommet). Ganske fornøyd med hva jeg så. Det eneste negative var delen av midtkonsolen mellom de to setene foran som var laget av hard plast. Var ikke i stil med resten av bilen. Bilen jeg så på var en 50 quattro med S-line utvendig og innvendig, sølv, og soltak, HUD og Sonos.
2022 Q4 50

itre

#2
Prøvekjørte sist tirsdag, og det er en meget god bil.

Utmerkede muligheter for å finne en god sittestilling, med god plass for alle i kupeen samt godt med bagasjeplass.

Plusspunkter for meg:
HUD med god info, lett å holde fokus på vei og samtidig vite det man trenger.
Høy opplevd kvalitet
God plass
God sikt alle retninger
God ergonomi

Trekkpunkter for meg:
Rundt ratt er fortsatt ev vinner
Designuttrykket blir mer og mer «spjåkete»
Dårlig utvalg av gode farger som lar seg kombinere med hellakkering
Dårlig utvalg av andre alternativer enn «sort og chrom» innvendig (med noen få lite attraktive alternativer)
Infotainment er responsivt og brukbart, men systemet ligger et stykke bak både Tesla og Polestar
Prisen drar virkelig av gårde om man legger inn en del options

Prøvekjørte Polestar dagen etter, og liker den bedre. Men testet en BMW 4 (i påvente av i4 M50, og der fant jeg vinneren!) Så bestilling på i4 er lagt inn.

joenvaagr

#3
Prøvde en 50 i dag. Jeg likte den godt - gode seter og fint skyv i motorene - bra, men ikke noe racer heller.

Fin opplevd kvalitet generelt, men jeg synes trykknappene for volum etc virket billige, og jeg traff liksom ikke helt.

Store felger lagde rullestøy godt over hva jeg synes er akseptabelt.
Den lyden som kommer under 30 km/t greide jeg ikke slå av, og hvis det ikke er mulig - så synes iallefall jeg den var ille - Høres ut som isbilen som kommer i nabolaget.



----------

The sound of silence med Tekna 14 :-)

Counterpointer

Sitat fra: joenvaagr på torsdag 17. juni 2021, klokken 20:50
Den lyden som kommer under 30 km/t greide jeg ikke slå av, og hvis det ikke er mulig - så synes iallefall jeg den var ille - Høres ut som isbilen som kommer i nabolaget.
Som regel er det mulig å plukke en sikring ift slikt.

turfsurf

Prøvde en Q4 med S-line eksteriør og interiør i går. 21" hjul. Omtrent samme støynivå som i ID.4, men helt klart ett hakk opp i interiøropplevelsen, selv om de har vært i overkant rundhåndet med pianolakkplasten her og. Uansett var det en bil jeg trivdes mye mere i.

Liker infortainment til Audi bedre enn i ID.4, selv om stemmestyringen av navigasjon var like klønete på begge. Trådløs Carplay fungerte dog ypperlig, samme med Qi lading av mobilen.

Forbruk på blandet kjøring lå mellom 14(Efficiency mode flatmark) og 20(dynamic, variert terreng) kWh/100km.

Men denne hadde akkurat samme problem som ID.4 med creep og auto-hold. Auto-hold slår til før bilen har stoppet helt, gjør det håpløst å parkere med millimeter presisjon. Kan man i det hele tatt slå av creep?

Ellers virket det som om q4 var enda mere restriktiv på regen i b modus, alt for lite regen ved enpedal bruk etter min smak. Akselerasjon var "grei nok" i lav fart, men fra 70-80 og oppover var det rett og slett begredelig. Litt triste greier. Merk at SoC var 50-60%, men jeg hadde uansett forventet litt trøkk oppe i fart. Dog helt lik opplevelse som i ID.4.

Så ett par plattform greier der altså, som gjør at jeg ikke har det travelt med MEB biler. PPE ser dog lovende ut...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

carlings

Jeg fikk ikke testet dette selv... men er det riktig at Carplay ikke støtter kartvisning på skjermen bak rattet? I så fall en stor skuffelse, midtskjermen virker ikke helt gunstig å bruke ved kjøring siden den sitter litt lavt, sammenlignet med Enyaq og ID4.

Daniel_0007

Sitat fra: carlings på fredag 25. juni 2021, klokken 20:42
Jeg fikk ikke testet dette selv... men er det riktig at Carplay ikke støtter kartvisning på skjermen bak rattet? I så fall en stor skuffelse, midtskjermen virker ikke helt gunstig å bruke ved kjøring siden den sitter litt lavt, sammenlignet med Enyaq og ID4.

Sjekk carvow sin video han nevner det der og, kun midt skjermen om det kommer i en fremtidig oppdatering vites ikke
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA