Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Airbager - sikkerhet for passasjerer

Startet av 02jan, onsdag 16. juni 2021, klokken 19:39

« forrige - neste »

02jan

Ut fra konfigurator finner jeg ikke ut om q4 har sidekollisjons airbager for passasjerer bak som standard.
Sidekollisjonsgardiner-airbag er standard på bl.a Honda CRV fra 2005.

Når jeg velger at q4 skal ha sideairbag (bak) , så ser det ut til at jeg må oppgradere interiør, jeg oppfatter at jeg ikke kan betale ekstra for å få airbag bak, så lenge jeg velger å ha stoffseter.

Tar jeg feil her eller er det for jovialt å tenke på sikkerhet for de som skal sitte i baksete ?


(Skinnseter er ikke noe alternativ for meg).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

PMV

Hei,

Kan bekrefte at sideairbager bak er IKKE standard. Bestilte slike selv, siden når jeg først velger en helt ny bil så ønsker jeg disse (valg i konfigurator under "funksjon"). Og ja, du blir tvunget til skinninteriør. Det var ikke noe drama for meg fordi jeg skulle ha det uansett. Men må innrømme at jeg ikke forstår sammenhengen mellom sideairbager og skinninteriør eller ikke...
2022 Q4 50

hELgenen

Eneste sammenheng må være at Audi anser at det er rom for å tjene en ekstra slant hos de som ønsker bedre sikkerhet. Er det noe en kan kritisere Audi for er det jo nettopp disse "rare" koblingene i utstyrspakker som gir ekspressfart opp på pris. Det er null problem å øke grunnprisen med 40% eller ennå mer bare på utstyr.

PMV

Hehe, mente teknisk sammenheng 😀

Min 50 quattro ble ganske nøyaktig 25% dyrere enn grunnprisen og jeg tok på langt fra alt. 40% over, som du skriver, er ikke noe problem. Min personlig mening: sideairbager bak på en Audi (!!!) bør være en selvfølgelig standard.
2022 Q4 50

02jan

Da har jeg fått snakket med audi forhandler ang. Airbager, og prøvekjørt q4 quattro.

* som jeg har antatt, så er det jeg som missforstår teksten i konfigurator. Etter forklart , forstår jeg det slik at q4 HAR airbagger i siden for de bak (airbag og/eller gardin.

Airbaggen ( luftpute?) bak som det henvises til, som ikke kan velges med standart seter, er en type airbag jeg ikke hadde hørt om. Dvs jeg forstpr det slik at man har mulighet for å få airbag inne i bilen mellom passasjer som sitter på hver sin side.

Sa da er vel det oppklart. Q4 har selvfølgelig vanlig sideairbag for de bak uansett utstyrsutgave.

* bilen opplevde og kjørte som en godt bygget Audi.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

OlaM

#5
Det er jo helt sjukt i grunnen at man må gå til kildene å finlese på sånt.

https://www.audi.de/de/brand/de/neuwagen/q4-e-tron/q4-e-tron-sportback/zusammenfassung.html#jslayer=equipmentSearchlayer



Infotekstene:


På standardvalget har de av en eller annen grunn skrevet MER om hodeairbagsystemet enn på tilvalget. Muligens for å betrygge forvirrede kunder. Slik jeg tolker det da er det gardin-airbager både foran og bak som standard, men sideairbagen er noe som kommer i tillegg til gardinene og som ikke er standard bak. Sikkert noe som kommer ut av seteryggen i skulderområdet. edit: sikkert noe sånt: http://www.audihelp.com/auda-93-side_airbags.html

Interaksjonsairbagen er mellom fører og front-passasjer og er standard.

Det er jo andre sikkerhetsting som er tilvalg. Du må ha Sikkerhetspakke plus til 7790 for å få feltskiftevarsling, som er standard på mange småbiler. Sikkerhetspakke plus inneholder forresten "Audi pre sense front" - som forøvrig også er standard. For en farse!
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA