Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig  (Lest 1065 ganger)

Wisd0m

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 296
    • Vis profil
Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
« på: Fredag 04. Juni 2021, klokken 16:01 »
Det er til tider skremmende å se hvor lite oppegående utdannede folk likevel kan være:
https://www.dn.no/innlegg/elbil/subsidier/klima/innlegg-den-norske-bilpolitikken-er-ikke-barekraftig/2-1-1018399

"Vi løser ett problem: Vi elektrifiserer bilparken. Samtidig forsterker vi et like stort problem: Vi gjør oss mer avhengige av energi."

Heldigvis er Elbilforeningen på banen med tilsvar. Jeg holdt på å ramle av stolen når jeg leste samfunnsøkonomens innlegg. Enkelte samfunnsøkonomer med jobb i staten har forelsket seg i at staten skal løse problemet, og helst med kollektivtrafikk.

Elbilforeningens tilsvar her:
https://www.dn.no/elbil-kutter-bade-utslipp-og-energibruk/2-1-1020565
« Siste redigering: Fredag 04. Juni 2021, klokken 16:04 av Wisd0m »

02jan

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 890
    • Vis profil
Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
« Svar #1 på: Fredag 04. Juni 2021, klokken 17:47 »
Ok her er det tydlig lov å komme frem med alternative tanker :

Min tanke rundt  transporteres 20.000 km i året :

Fosilbil = 1 tusen liter diesel (0.5 på mila)   - bruker man energi for å få dette helt inn i «bensintanken» ?
Elbil = 5000 kw/t «strøm» (er det bare strøm som er energi (i klimaspørsmål)?

Sykle året rundt ca 6 mil om dagen , tipper jeg spiser ekstra mat for 30 kr, kommer maten frem til fatet automatisk uten at noen har brukt energi ?

* alt bo mer sentralt, og ikke reise noen plass.

Edit: antall liter pr.20.000 km justert en 0 for mye.
« Siste redigering: Fredag 04. Juni 2021, klokken 20:58 av 02jan »
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt 2019.

2016 - folkevogn Passat B8 Alltrack Tdi  4motion
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' Audi A6  C4 2.6 Avant quattro

Wisd0m

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 296
    • Vis profil
Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
« Svar #2 på: Fredag 04. Juni 2021, klokken 19:25 »
Du skal vel dusje også hvis du sykler til jobb. Bare på det så bruker iallfall jeg mer enn hva jeg hadde gjort på strøm til bilen 🤷‍♂️

JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2790
    • Vis profil
    • LinkedIn
Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
« Svar #3 på: Fredag 04. Juni 2021, klokken 19:45 »
Fant hun utdanninga si på eBay?
Den artikkelen var flau...
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - 2x BMW i3 (1 solgt)

Ferry

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1818
    • Vis profil
Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
« Svar #4 på: Fredag 04. Juni 2021, klokken 20:03 »
Min tanke rundt  transporteres 20.000 km i året :

Fosilbil = 10000 liter diesel

Det var voldsomt!  ;D En null for mye?

02jan

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 890
    • Vis profil
Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
« Svar #5 på: Fredag 04. Juni 2021, klokken 20:56 »
10.000 liter var litt vel mye , skulle være 1000 (tusen) liter , dvs 0.5 pr.mil snitt mellomstor ny bil = 2000 mil kjøring.

Ang. Sykle 20000 km i året, dusje på jobb og hjemme ( alt sparken + ufrivillig aleneboer og spare dusj strømmen).  Sykle til skianlegg, sykle til butikken hmm , kanskje bedre å bestille på net og få varer levert på døra og taxi ved behov så sparer man litt energi der og.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt 2019.

2016 - folkevogn Passat B8 Alltrack Tdi  4motion
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' Audi A6  C4 2.6 Avant quattro

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4886
    • Vis profil
Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
« Svar #6 på: Lørdag 05. Juni 2021, klokken 19:14 »
Som vanlig glemmes lokale utslipp av partikler, NOx, stank, støy  og det som verre er. Dette er den viktigste begrunnelsen til å gå elelektrisk, klima er en nyttig bonus!
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4
2021 Model 3 LR
2019 Audi e-tron
2019 I-Pace
2017 S90D

trykkertor

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1787
    • Vis profil
Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
« Svar #7 på: Lørdag 05. Juni 2021, klokken 19:38 »
Som vanlig glemmes lokale utslipp av partikler, NOx, stank, støy  og det som verre er. Dette er den viktigste begrunnelsen til å gå elelektrisk, klima er en nyttig bonus!
Partikler og støy er det nok av med elbiler også.
Stort sett dekkstøy som finnes i trafikken nå, (foruten enkelte sportsbiler, en god sjatt mc-er og trimmede mopeder.)

cra

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7468
  • Sunnmøre
    • Vis profil
    • BTTF for Tesla
Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
« Svar #8 på: Mandag 07. Juni 2021, klokken 07:47 »
kanskje bedre å bestille på net og få varer levert på døra og taxi ved behov så sparer man litt energi der og.

Du sparer kanskje noe energi, men totalt sett tviler jeg på at det er noe å spare på at du skipper turen fra A til B og tilbake til A og heller lar not kjøre fra C til B til A og så til C igjen.  ;D  (Men det var kanskje hele poenget ditt? :) )
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electrix

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1414
    • Vis profil
Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
« Svar #9 på: Mandag 07. Juni 2021, klokken 12:26 »
Som vanlig glemmes lokale utslipp av partikler, NOx, stank, støy  og det som verre er. Dette er den viktigste begrunnelsen til å gå elelektrisk, klima er en nyttig bonus!
Partikler og støy er det nok av med elbiler også.
Stort sett dekkstøy som finnes i trafikken nå, (foruten enkelte sportsbiler, en god sjatt mc-er og trimmede mopeder.)
Men poenget er at det er mye mindre partikler og støy med elbiler, og ca ingenting NOx.

De groveste partiklene er hovedsaklig vei og dekkslitasje, og der sliter piggdekk ca 100 ganger mer enn piggfritt, eller om vi skal si ca 10 000% mer. Da er det gledelig at elbiler kjøres i mye større grad på piggfritt, med dette er uansett et separat valg og må håndteres separat gjennom egne avgifter/restriksjoner for piggdekk.

De fineste partiklene, som også er de farligste og trenger lengst ned i lungene er hovedsaklig fra forbrenningsmotorer, og det har jo elbiler ikke.

I tillegg har vi noe bremsestøv, men også der har elbiler mindre pga mindre bruk a bremser.

De fleste elbiler hvirvler også opp mindre veistøv når de kjører pga det der er mer fokus på aerodynamikk for å strekke rekkevidde.

Der fartsgrensen er ca 70 og oppover så kommer mesteparten av støyen fra dekk, ihvertfall på flatmark, men i bakker kan fort motorstøyen dominere.

I lave fartsgrenser, typisk i byer og boligområder hvor trafikkstøy er mest plagsomt så er dekkstøyen lav og motorstøy dominerer.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

stefse

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1656
    • Vis profil
Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
« Svar #10 på: Mandag 07. Juni 2021, klokken 13:32 »
Gjør oss avhengig av energi? hehehe, ja mennesket og jordkloden generelt er avhengig av energi. Husk det gamle teoremet fra fysikken; energi kan verken forsvinne eller oppstå, bare skifte form.
Her til lands er det heller ikke noe mangel på ikke-forurensende elektrisk energi. Og hvis noen tror at resten av Europa har tenkt å gjøre seg avhengig av strøm fra Norge, gitt at vi sparer oss til fant på strømmen og sender alt ut av landet i et slags "solidaritetsopplegg" med EU, så er man naiv. Intet land er villig til å gjøre seg frivillig avhengig av et annet. Det er gjerne de samme menneksene som mener at olje og gassproduksjon skal nedlegges, og den økonomiske fordelen av dette skal gis til land med lav score på klima og menneskerettigheter...

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8525
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
« Svar #11 på: Tirsdag 08. Juni 2021, klokken 06:27 »
Her til lands er det heller ikke noe mangel på ikke-forurensende elektrisk energi.
Skal vi erstatte alt det fossile energiforbruket vårt her til lands med ren strøm så mangler vi vel nærmere 100TWh. Så jo, vi har mangel. Og så er det jo ikke sånn at vi bare kan øke på med vannkraft. De er jo ikke akkurat miljøvennlige de heller.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Roy Aasen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1007
    • Vis profil
Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
« Svar #12 på: Tirsdag 08. Juni 2021, klokken 07:39 »
Bygg atomkraftverk når vi ikke kan / vil bygge vannkraft. Plenty rein strøm. 

Ellers så der det nok vannkraft som kan bygges ut, men det er med store naturinngrep.
Vindmøller er jo bare tragisk i natursammenheng
« Siste redigering: Tirsdag 08. Juni 2021, klokken 07:42 av Roy Aasen »

stefse

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1656
    • Vis profil
Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
« Svar #13 på: Tirsdag 08. Juni 2021, klokken 11:13 »
Her til lands er det heller ikke noe mangel på ikke-forurensende elektrisk energi.
Skal vi erstatte alt det fossile energiforbruket vårt her til lands med ren strøm så mangler vi vel nærmere 100TWh. Så jo, vi har mangel. Og så er det jo ikke sånn at vi bare kan øke på med vannkraft. De er jo ikke akkurat miljøvennlige de heller.
Har du beregnet det rett? Det hørtes mye ut. Tidligere beregninger viser at el-forbruket øker ca 14% med elektrifisering av transport. Du må huske at elkraft er mye mer effektiv enn fossil energi, så en energien i liter bensin bare trenger å erstattes 20% av energi fra et kraftverk, sånn roughly.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8525
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
« Svar #14 på: Tirsdag 08. Juni 2021, klokken 11:23 »
Har du beregnet det rett? Det hørtes mye ut. Tidligere beregninger viser at el-forbruket øker ca 14% med elektrifisering av transport. Du må huske at elkraft er mye mer effektiv enn fossil energi, så en energien i liter bensin bare trenger å erstattes 20% av energi fra et kraftverk, sånn roughly.
Nå snakker jeg ikke om bare transport. Hele Norges fossile forbruk. Nå er dette fra vindkraftforkjempere, så ta det med en klype salt, men argumentene deres virker solide:

https://enerwe.no/andreas-thon-aasheim-daniel-j-willoch-norwea/norge-har-for-lite-fornybar-energi/315019
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013