Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Wisd0m på fredag 04. juni 2021, klokken 16:01

Tittel: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
Skrevet av: Wisd0mfredag 04. juni 2021, klokken 16:01
Det er til tider skremmende å se hvor lite oppegående utdannede folk likevel kan være:
https://www.dn.no/innlegg/elbil/subsidier/klima/innlegg-den-norske-bilpolitikken-er-ikke-barekraftig/2-1-1018399

"Vi løser ett problem: Vi elektrifiserer bilparken. Samtidig forsterker vi et like stort problem: Vi gjør oss mer avhengige av energi."

Heldigvis er Elbilforeningen på banen med tilsvar. Jeg holdt på å ramle av stolen når jeg leste samfunnsøkonomens innlegg. Enkelte samfunnsøkonomer med jobb i staten har forelsket seg i at staten skal løse problemet, og helst med kollektivtrafikk.

Elbilforeningens tilsvar her:
https://www.dn.no/elbil-kutter-bade-utslipp-og-energibruk/2-1-1020565
Tittel: Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
Skrevet av: 02janfredag 04. juni 2021, klokken 17:47
Ok her er det tydlig lov å komme frem med alternative tanker :

Min tanke rundt  transporteres 20.000 km i året :

Fosilbil = 1 tusen liter diesel (0.5 på mila)   - bruker man energi for å få dette helt inn i «bensintanken» ?
Elbil = 5000 kw/t «strøm» (er det bare strøm som er energi (i klimaspørsmål)?

Sykle året rundt ca 6 mil om dagen , tipper jeg spiser ekstra mat for 30 kr, kommer maten frem til fatet automatisk uten at noen har brukt energi ?

* alt bo mer sentralt, og ikke reise noen plass.

Edit: antall liter pr.20.000 km justert en 0 for mye.
Tittel: Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
Skrevet av: Wisd0mfredag 04. juni 2021, klokken 19:25
Du skal vel dusje også hvis du sykler til jobb. Bare på det så bruker iallfall jeg mer enn hva jeg hadde gjort på strøm til bilen 🤷‍♂️
Tittel: Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
Skrevet av: JorgenMfredag 04. juni 2021, klokken 19:45
Fant hun utdanninga si på eBay?
Den artikkelen var flau...
Tittel: Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
Skrevet av: Ferryfredag 04. juni 2021, klokken 20:03
Sitat fra: 02jan på fredag 04. juni 2021, klokken 17:47
Min tanke rundt  transporteres 20.000 km i året :

Fosilbil = 10000 liter diesel

Det var voldsomt!  ;D En null for mye?
Tittel: Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
Skrevet av: 02janfredag 04. juni 2021, klokken 20:56
10.000 liter var litt vel mye , skulle være 1000 (tusen) liter , dvs 0.5 pr.mil snitt mellomstor ny bil = 2000 mil kjøring.

Ang. Sykle 20000 km i året, dusje på jobb og hjemme ( alt sparken + ufrivillig aleneboer og spare dusj strømmen).  Sykle til skianlegg, sykle til butikken hmm , kanskje bedre å bestille på net og få varer levert på døra og taxi ved behov så sparer man litt energi der og.
Tittel: Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
Skrevet av: daktarilørdag 05. juni 2021, klokken 19:14
Som vanlig glemmes lokale utslipp av partikler, NOx, stank, støy  og det som verre er. Dette er den viktigste begrunnelsen til å gå elelektrisk, klima er en nyttig bonus!
Tittel: Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
Skrevet av: trykkertorlørdag 05. juni 2021, klokken 19:38
Sitat fra: daktari på lørdag 05. juni 2021, klokken 19:14
Som vanlig glemmes lokale utslipp av partikler, NOx, stank, støy  og det som verre er. Dette er den viktigste begrunnelsen til å gå elelektrisk, klima er en nyttig bonus!
Partikler og støy er det nok av med elbiler også.
Stort sett dekkstøy som finnes i trafikken nå, (foruten enkelte sportsbiler, en god sjatt mc-er og trimmede mopeder.)
Tittel: Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
Skrevet av: cramandag 07. juni 2021, klokken 07:47
Sitat fra: 02jan på fredag 04. juni 2021, klokken 20:56
kanskje bedre å bestille på net og få varer levert på døra og taxi ved behov så sparer man litt energi der og.

Du sparer kanskje noe energi, men totalt sett tviler jeg på at det er noe å spare på at du skipper turen fra A til B og tilbake til A og heller lar not kjøre fra C til B til A og så til C igjen.  ;D  (Men det var kanskje hele poenget ditt? :) )
Tittel: Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
Skrevet av: Electrixmandag 07. juni 2021, klokken 12:26
Sitat fra: trykkertor på lørdag 05. juni 2021, klokken 19:38
Sitat fra: daktari på lørdag 05. juni 2021, klokken 19:14
Som vanlig glemmes lokale utslipp av partikler, NOx, stank, støy  og det som verre er. Dette er den viktigste begrunnelsen til å gå elelektrisk, klima er en nyttig bonus!
Partikler og støy er det nok av med elbiler også.
Stort sett dekkstøy som finnes i trafikken nå, (foruten enkelte sportsbiler, en god sjatt mc-er og trimmede mopeder.)
Men poenget er at det er mye mindre partikler og støy med elbiler, og ca ingenting NOx.

De groveste partiklene er hovedsaklig vei og dekkslitasje, og der sliter piggdekk ca 100 ganger mer enn piggfritt, eller om vi skal si ca 10 000% mer. Da er det gledelig at elbiler kjøres i mye større grad på piggfritt, med dette er uansett et separat valg og må håndteres separat gjennom egne avgifter/restriksjoner for piggdekk.

De fineste partiklene, som også er de farligste og trenger lengst ned i lungene er hovedsaklig fra forbrenningsmotorer, og det har jo elbiler ikke.

I tillegg har vi noe bremsestøv, men også der har elbiler mindre pga mindre bruk a bremser.

De fleste elbiler hvirvler også opp mindre veistøv når de kjører pga det der er mer fokus på aerodynamikk for å strekke rekkevidde.

Der fartsgrensen er ca 70 og oppover så kommer mesteparten av støyen fra dekk, ihvertfall på flatmark, men i bakker kan fort motorstøyen dominere.

I lave fartsgrenser, typisk i byer og boligområder hvor trafikkstøy er mest plagsomt så er dekkstøyen lav og motorstøy dominerer.
Tittel: Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
Skrevet av: stefsemandag 07. juni 2021, klokken 13:32
Gjør oss avhengig av energi? hehehe, ja mennesket og jordkloden generelt er avhengig av energi. Husk det gamle teoremet fra fysikken; energi kan verken forsvinne eller oppstå, bare skifte form.
Her til lands er det heller ikke noe mangel på ikke-forurensende elektrisk energi. Og hvis noen tror at resten av Europa har tenkt å gjøre seg avhengig av strøm fra Norge, gitt at vi sparer oss til fant på strømmen og sender alt ut av landet i et slags "solidaritetsopplegg" med EU, så er man naiv. Intet land er villig til å gjøre seg frivillig avhengig av et annet. Det er gjerne de samme menneksene som mener at olje og gassproduksjon skal nedlegges, og den økonomiske fordelen av dette skal gis til land med lav score på klima og menneskerettigheter...

Tittel: Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
Skrevet av: turfsurftirsdag 08. juni 2021, klokken 06:27
Sitat fra: stefse på mandag 07. juni 2021, klokken 13:32
Her til lands er det heller ikke noe mangel på ikke-forurensende elektrisk energi.
Skal vi erstatte alt det fossile energiforbruket vårt her til lands med ren strøm så mangler vi vel nærmere 100TWh. Så jo, vi har mangel. Og så er det jo ikke sånn at vi bare kan øke på med vannkraft. De er jo ikke akkurat miljøvennlige de heller.
Tittel: Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
Skrevet av: Roy Aasentirsdag 08. juni 2021, klokken 07:39
Bygg atomkraftverk når vi ikke kan / vil bygge vannkraft. Plenty rein strøm. 

Ellers så der det nok vannkraft som kan bygges ut, men det er med store naturinngrep.
Vindmøller er jo bare tragisk i natursammenheng
Tittel: Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
Skrevet av: stefsetirsdag 08. juni 2021, klokken 11:13
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 08. juni 2021, klokken 06:27
Sitat fra: stefse på mandag 07. juni 2021, klokken 13:32
Her til lands er det heller ikke noe mangel på ikke-forurensende elektrisk energi.
Skal vi erstatte alt det fossile energiforbruket vårt her til lands med ren strøm så mangler vi vel nærmere 100TWh. Så jo, vi har mangel. Og så er det jo ikke sånn at vi bare kan øke på med vannkraft. De er jo ikke akkurat miljøvennlige de heller.
Har du beregnet det rett? Det hørtes mye ut. Tidligere beregninger viser at el-forbruket øker ca 14% med elektrifisering av transport. Du må huske at elkraft er mye mer effektiv enn fossil energi, så en energien i liter bensin bare trenger å erstattes 20% av energi fra et kraftverk, sånn roughly.
Tittel: Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
Skrevet av: turfsurftirsdag 08. juni 2021, klokken 11:23
Sitat fra: stefse på tirsdag 08. juni 2021, klokken 11:13
Har du beregnet det rett? Det hørtes mye ut. Tidligere beregninger viser at el-forbruket øker ca 14% med elektrifisering av transport. Du må huske at elkraft er mye mer effektiv enn fossil energi, så en energien i liter bensin bare trenger å erstattes 20% av energi fra et kraftverk, sånn roughly.
Nå snakker jeg ikke om bare transport. Hele Norges fossile forbruk. Nå er dette fra vindkraftforkjempere, så ta det med en klype salt, men argumentene deres virker solide:

https://enerwe.no/andreas-thon-aasheim-daniel-j-willoch-norwea/norge-har-for-lite-fornybar-energi/315019 (https://enerwe.no/andreas-thon-aasheim-daniel-j-willoch-norwea/norge-har-for-lite-fornybar-energi/315019)
Tittel: Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
Skrevet av: turfsurftirsdag 08. juni 2021, klokken 11:28
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 08. juni 2021, klokken 07:39
Bygg atomkraftverk når vi ikke kan / vil bygge vannkraft. Plenty rein strøm. 
Enig. MSR er egentlig den eneste teknologien jeg kan ser som kan gi oss nok ren og stabil kraft, uten alt for store miljøinngrep. Dessverre har ikke produktifiseringen av disse kommet langt nok. Men de kommer.
Tittel: Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
Skrevet av: hELgenentirsdag 08. juni 2021, klokken 11:52
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 08. juni 2021, klokken 06:27
Sitat fra: stefse på mandag 07. juni 2021, klokken 13:32
Her til lands er det heller ikke noe mangel på ikke-forurensende elektrisk energi.
Skal vi erstatte alt det fossile energiforbruket vårt her til lands med ren strøm så mangler vi vel nærmere 100TWh. Så jo, vi har mangel. Og så er det jo ikke sånn at vi bare kan øke på med vannkraft. De er jo ikke akkurat miljøvennlige de heller.

Beklager å fortelle deg dette - men det du sier er feil.

"Våre anslag for en omfattende elektrifisering gir 14 TWh elektrisk forbruk i transportsektoren"

Kilde :

https://www.statnett.no/globalassets/for-aktorer-i-kraftsystemet/planer-og-analyser/et-elektrisk-norge--fra-fossilt-til-strom.pdf

"Kraftforsyningen i Norge hadde ved inngangen til 2021 en samlet installert produksjonskapasitet på 37 732 MW og en samlet normalårsproduksjon på 153,2 TWh. I 2020  satt Norge ny produksjonsrekord med en samlet kraftproduksjon på 154,2 TWh"

Kilde :

https://energifaktanorge.no/norsk-energiforsyning/kraftforsyningen/


Så 14 TWh er det vi trenger - og 154.2 Twh produserte vi i fjor.

Så under 10% av vår kraftproduksjon skal til for å dekke elektrifisering i transportsektoren.

At vannkraft ikke er miljøvennelig finner jeg rett og slette tøvete. Det finnes ikke ett eneste renere alternativ
der ute dersom en ser bort fra kjernekraft. Vindkraft bygger f.eks ned ekstremt mye mer natur enn vannkraften sett pr. kwh/m2.

Vannkraft har vi gode tradisjoner for å bygge,vedlikeholde og drifte i dette landet uten at det nødvendigvis gir ekstreme miljøpåvirkninger eller store inngrep i naturen. Vilkårsrevisjoner gjør også at alle eksisterende vannkraftutbygginger i dette landet med jevne mellomrom får nye miljøkrav på seg for å gjøre dem ennå grønnere. Og de som drifter anleggene vedlikeholder dem og forbedrer dem løpende for å sikre at vi får ennå mer energi ut av hver kubikk. Nei - vi har mer enn nok energi i dette landet til å elektrifisere transportsektoren.

Miljøbevegelsen derimot drømmer om å eksportere ennå mer av denne grønne energien ned til Europa - men effekten kan like fort bli som regnskogfondet - mao. lite eller ingen miljøeffekt bortsett fra mye høyere strømpriser her i Norden.

https://www.nrk.no/rogaland/stromkabel-mellom-norge-og-tyskland-kan-gi-hoyere-strompriser-1.15510839

Fakta er at denne kabelen har vært i prøvedrift en god stund allerede og definert kraftprisene i sør norge en lengre periode allerede :

https://www.statnett.no/om-statnett/nyheter-og-pressemeldinger/nyhetsarkiv-2020/forste-handel-pa-nordlink/

Miljøbevegelsen er ikke så opptatt av dette med strømpriser, men er mer opptatt av å dytte mer av denne energien ned til f.eks Tyskland fordi de tror den vil fase ut kullkraft etc. Men mye av den brukes i stor grad til å kjøling av boliger og kontorer. Mao til å heve komforten ennå mer i varme perioder til den jevne Europeer.
Slik er det vel med all energi - får vi mer av den så bruker vi den mer og mer på luksus og komfort - på samme måte som vi kastet penger inn i regnskogfondet mens de som har kontrollen der sier ja takk begge deler.

Det mest miljøvennelige vi kan gjøre er å bruke den grønne energien vi produserer her til formål som direkte reduserer f.eks CO2  - elektrifisering av transportsektoren er en god ide. Samtidig må vi ikke leve i disneyland og tro at dersom vi eksporterer kraften så vil dette automatisk gi tilbake 1-1 grønnere miljø for Europa - vi har nemlig ikke kontroll på hvordan Europa vil bruke energien. Dersom netto forbruk går opp i Europa - vel da har miljøbevegelsen bare lurt seg selv og vi vil bare skape ennå mer etterspørsel etter ennå flere vindkraftparker som bygger ned ennå mer natur - en meningsløs negativ spiral for miljøet. Men lokalt for Norge - så er elektrifisering av transportsektoren en god ide - vi har nok energi og det er bedre at vi bruker den lokalt her der vi selv har kontroll, enn å eksportere den ut av landet og således bare skape ennå større press på å bygge ut ennå mer
Tittel: Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
Skrevet av: turfsurftirsdag 08. juni 2021, klokken 12:29
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 08. juni 2021, klokken 11:52
Beklager å fortelle deg dette - men det du sier er feil.

"Våre anslag for en omfattende elektrifisering gir 14 TWh elektrisk forbruk i transportsektoren"

Kilde :

https://www.statnett.no/globalassets/for-aktorer-i-kraftsystemet/planer-og-analyser/et-elektrisk-norge--fra-fossilt-til-strom.pdf

"Kraftforsyningen i Norge hadde ved inngangen til 2021 en samlet installert produksjonskapasitet på 37 732 MW og en samlet normalårsproduksjon på 153,2 TWh. I 2020  satt Norge ny produksjonsrekord med en samlet kraftproduksjon på 154,2 TWh"

Kilde :

https://energifaktanorge.no/norsk-energiforsyning/kraftforsyningen/


Så 14 TWh er det vi trenger - og 154.2 Twh produserte vi i fjor.

Så under 10% av vår kraftproduksjon skal til for å dekke elektrifisering i transportsektoren.

At vannkraft ikke er miljøvennelig finner jeg rett og slette tøvete. Det finnes ikke ett eneste renere alternativ
der ute dersom en ser bort fra kjernekraft. Vindkraft bygger f.eks ned ekstremt mye mer natur enn vannkraften sett pr. kwh/m2.
Skal innrømme at 100TWh er en overdrivelse. Men her var det snakk om vårt totale energibehov, ikke kun for transport. F.eks trenger man 10TWh ekstra kun til landstrøm for plattformene.

Og så er det  behov til kommende industri som batterifabrikker og generell økning av energiforbruk. Klart, når oljeproduksjonen er borte får vi tilbake en del, men samtidig vil andre forbrukere komme til.



Når det gjelder vannkraft: merk at miljøvennlig ikke er det samme som klimavennlig. Å avfeie det som tøvete er bare dårlig hersketeknikk og er tøvete i seg selv.

I tillegg er ikke alle enige i at CO2 gevinsten  er så stor umiddelbart etter utbygging heller:

https://blogs.edf.org/energyexchange/2019/11/15/long-considered-a-clean-energy-source-hydropower-can-actually-be-bad-for-climate/
Tittel: Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
Skrevet av: Amigakongentirsdag 08. juni 2021, klokken 21:41
@turfsurf
Å elektrifisere sokkelen er jo bare å kaste ressurser og penger ut av vinduet...

Virker som den artikkelen blandet miljø og klima i en fin suppe...Synes det er merkelig at man sammenligner kullkraftverk med vannkraftverk.... Man må jo skille på co2 som er en del av det vanlige kretsløpet, og co2 som blir tilført kretsløpet... Og det gjøres det jo ikke... Og vannkraftverkene har jo vært operative i over 100år allerede...
Men jeg synes man burde elektrifisere biler, så man kan bruke oljen til andre produkter...

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 08. juni 2021, klokken 12:29
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 08. juni 2021, klokken 11:52
Beklager å fortelle deg dette - men det du sier er feil.

"Våre anslag for en omfattende elektrifisering gir 14 TWh elektrisk forbruk i transportsektoren"

Kilde :

https://www.statnett.no/globalassets/for-aktorer-i-kraftsystemet/planer-og-analyser/et-elektrisk-norge--fra-fossilt-til-strom.pdf

"Kraftforsyningen i Norge hadde ved inngangen til 2021 en samlet installert produksjonskapasitet på 37 732 MW og en samlet normalårsproduksjon på 153,2 TWh. I 2020  satt Norge ny produksjonsrekord med en samlet kraftproduksjon på 154,2 TWh"

Kilde :

https://energifaktanorge.no/norsk-energiforsyning/kraftforsyningen/


Så 14 TWh er det vi trenger - og 154.2 Twh produserte vi i fjor.

Så under 10% av vår kraftproduksjon skal til for å dekke elektrifisering i transportsektoren.

At vannkraft ikke er miljøvennelig finner jeg rett og slette tøvete. Det finnes ikke ett eneste renere alternativ
der ute dersom en ser bort fra kjernekraft. Vindkraft bygger f.eks ned ekstremt mye mer natur enn vannkraften sett pr. kwh/m2.
Skal innrømme at 100TWh er en overdrivelse. Men her var det snakk om vårt totale energibehov, ikke kun for transport. F.eks trenger man 10TWh ekstra kun til landstrøm for plattformene.

Og så er det  behov til kommende industri som batterifabrikker og generell økning av energiforbruk. Klart, når oljeproduksjonen er borte får vi tilbake en del, men samtidig vil andre forbrukere komme til.



Når det gjelder vannkraft: merk at miljøvennlig ikke er det samme som klimavennlig. Å avfeie det som tøvete er bare dårlig hersketeknikk og er tøvete i seg selv.

I tillegg er ikke alle enige i at CO2 gevinsten  er så stor umiddelbart etter utbygging heller:

https://blogs.edf.org/energyexchange/2019/11/15/long-considered-a-clean-energy-source-hydropower-can-actually-be-bad-for-climate/