Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Definitivt Stiv

Startet av SolEL, fredag 04. juni 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

batterimannen

Sitat fra: VoltWay på søndag 15. august 2021, klokken 19:51
Egentlig ganske teit at du ikke en gang får velge dekk når du kjøper en bil til 400-600 000 kroner.

Enig
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

sjokomelk

Sitat fra: VoltWay på søndag 15. august 2021, klokken 19:51
Egentlig ganske teit at du ikke en gang får velge dekk når du kjøper en bil til 400-600 000 kroner.
<ironi>
Syns også det er utrolig teit at du ikke kan få velge hvilket firma som skal levere ledningsnettet til vindusviskermotoren på bakluka på bilen du har bestilt. For det er jo selvfølgelig opp til sluttkunden å bestemme hvilken leverandør produsenten skal inngå en egen spesialavtale med levering av dette med på en bil som bygges i tusenvis på et samlebånd i en stor fabrikk.
</ironi>

Hvis du bestiller en håndbygd one-of-a-kind bil til 10-15 millioner, så skal du få lov til å ha en mening om dette. Hvis du bestiller en bil som bygges som en hvitevare, så får du velge blant det du kan velge, og heller bytte det ut senere hvis det er totalt krise for deg.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Counterpointer

Sitat fra: sjokomelk på mandag 16. august 2021, klokken 23:09
Sitat fra: VoltWay på søndag 15. august 2021, klokken 19:51
Egentlig ganske teit at du ikke en gang får velge dekk når du kjøper en bil til 400-600 000 kroner.
<ironi>
Syns også det er utrolig teit at du ikke kan få velge hvilket firma som skal levere ledningsnettet til vindusviskermotoren på bakluka på bilen du har bestilt. For det er jo selvfølgelig opp til sluttkunden å bestemme hvilken leverandør produsenten skal inngå en egen spesialavtale med levering av dette med på en bil som bygges i tusenvis på et samlebånd i en stor fabrikk.
</ironi>

Hvis du bestiller en håndbygd one-of-a-kind bil til 10-15 millioner, så skal du få lov til å ha en mening om dette. Hvis du bestiller en bil som bygges som en hvitevare, så får du velge blant det du kan velge, og heller bytte det ut senere hvis det er totalt krise for deg.
Jeg fikk velge både felger og dekktype på Opel Ampera-E til litt over 300k
Samme på en Kia Soul E til 240k

Forhandlere av en viss størrelse kan hvis de vil få til ting.

Kan jo også nevne at hverken Tesla (600k) Jaguar (800k) eller Mercedes (650k) var villig til å gjøre noe i mine tilfeller.

VoltWay

Sitat fra: sjokomelk på mandag 16. august 2021, klokken 23:09
Sitat fra: VoltWay på søndag 15. august 2021, klokken 19:51
Egentlig ganske teit at du ikke en gang får velge dekk når du kjøper en bil til 400-600 000 kroner.
<ironi>
Syns også det er utrolig teit at du ikke kan få velge hvilket firma som skal levere ledningsnettet til vindusviskermotoren på bakluka på bilen du har bestilt. For det er jo selvfølgelig opp til sluttkunden å bestemme hvilken leverandør produsenten skal inngå en egen spesialavtale med levering av dette med på en bil som bygges i tusenvis på et samlebånd i en stor fabrikk.
</ironi>

Hvis du bestiller en håndbygd one-of-a-kind bil til 10-15 millioner, så skal du få lov til å ha en mening om dette. Hvis du bestiller en bil som bygges som en hvitevare, så får du velge blant det du kan velge, og heller bytte det ut senere hvis det er totalt krise for deg.
Ser poenget ditt, men så er det en aldri så liten forskjell på ledningsnettet til vindusviskermotoren og dekk. Dekkene er den eneste kontakten du har med underlaget og har betydning for sikkerhet og støy. De har vel dekklager i Tsjekkia òg der de kunne tilbydd i alle fall et valg mellom 3-4 leverandører. Du får spesifisert ganske mye annet på bilen, så hvorfor ikke dekk?

Zett

Sitat fra: VoltWay på tirsdag 17. august 2021, klokken 08:11
Ser poenget ditt, men så er det en aldri så liten forskjell på ledningsnettet til vindusviskermotoren og dekk. Dekkene er den eneste kontakten du har med underlaget og har betydning for sikkerhet og støy. De har vel dekklager i Tsjekkia òg der de kunne tilbydd i alle fall et valg mellom 3-4 leverandører. Du får spesifisert ganske mye annet på bilen, så hvorfor ikke dekk?

Fordi det bli mye dyrere? For noe som veldig få bryr seg om, og som de som er spesielt interesserte kan fikse selv.

Noen ting som gjør det dyrere:
- Typegodkjenning for hver dekkkombinasjon
- Dyrere priser fra dekkfabrikk når man kjøper mindre antall
- Mer logistikk og behov for lagerplass

Ekstrautstryr er jo noe de selger dyrt, men du kan jo ikke ta blodpris for dekk som man kan kjøpe senere til markedspris når man har fått bilen.

Har selv betalt 2400 kr for to koppholdere i en ny bil, tror nok at marginen på den var over 90%. Tror ikke det ville funket med dekk.


EV-FTW

Har bilen selv, med 21", og må si det er merkbart stor forskjell på mykeste demper på DCC og hardeste. Det er derimot mindre på Comfort og sport, men har lagret en egen innstilling med mykeste demper, og da er det som sagt stor forskjell.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

VoltWay

Sitat fra: EV-FTW på onsdag 18. august 2021, klokken 16:01
Har bilen selv, med 21", og må si det er merkbart stor forskjell på mykeste demper på DCC og hardeste. Det er derimot mindre på Comfort og sport, men har lagret en egen innstilling med mykeste demper, og da er det som sagt stor forskjell.
De burde programmert det sånn at du kunne endre på innstillingene til de andre modusene også. Om en alltid vil ha Sport på det stiveste og Comfort på det mykeste hadde det vært fint med den muligheten. Mange gjør nok som deg og har Individual på mykest eller stivest og bruker Sport eller Comfort på andre enden.

SolEL

Her har mottor.no som har testet ikke fått med seg at man med adaptivt understell kan justeres trinnvis de har trodd at det bare var faste innstillinger som comfort normal og sport. Så du kan få bilen helt myk på mykeste komfort og meget stiv på hardeste sport.
Stip bekrefter også dette han sier:
Ja du har ei linje du kan justere alt langs. Såg akkurat no at det finst hakk mjukare enn "comfort" og stivare enn "sport". Det får du derimot berre justert i modusen "individuell".
Konklusjon Enyaq er ikke stiv hvis man har adaptivt understell.

i3/RSiV

#23
Har nå hatt min RS Coupe noen dager. Og merker ingen forskjell på innstillinger på DCC, synes bilen er like stiv uansett innstilling. Dere som har kjørt med DCC en stund, endrer dere kjøremodus, og merker dere forskjell?

Jeg hadde en Superb med DCC før denne, og der var det store forskjeller mellom innstillingene.

VoltWay

Det er ganske liten forskjell med de ulike modusene på Enyaq. Langt mindre enn Kodiaq, Super, Octavia osv.

Merkes kanskje best om du justerer det på dårlig vei eller islagt vei. Siden bilen er tyngre og har lavere ryngdepunkt enn drivstoffbiler merkes det nok mindre på hvor godt den henger på veien. Fra Comfort til Sport på Kodiaq var definitivt merkbart. Fra båtmodus til bilmodus.

SolEL

Har nå fått bilen og kjørt på både sommerdekk og vinterdekk. Syns fjærings komforten er meget bra. Det eneste er at kumlokk og asfaltkanter kjennes godt, gjelder like mye på 19 som på 21 tommer. Ellers så kjenner jeg forskjell på stiveste og mykeste innstilling. Ellers så er det umulig å kjenne forskjell. Det er for dårlig! Men ifølge Kris Rifa så er bilen mest komfortabel med justerbare dempere Så angerer ikke på valget allikevel.

Egil S

Jeg har ikke prøvd Enyaq med 21".
Første demobilen jeg prøvde var en standard Sportline med 20" uten DDC, den var Ok, føltes ikke spesielt stiv.

RS Coupè demo bil fikk jeg ikke prøvd før sent i oktober med 19" vinterdekk.
Min egen RS med DDC kom i Desember med 19" vinterdekk, jeg vil absolutt ikke karakterisere bilen som stiv.

Konklusjonen min er at det er lite forskjell mellom mykeste og hardeste med 19", jeg forventet litt mer forskjell når 21" kommer på i månedsskifte mars/april.

Jeg syns at rebound dempingen er litt for svak bak, altså dempingen når demperen strekker seg ut, det gjør at bakenden føles litt gyngete fordi den går for raskt ut. Jeg kjører MC så jeg er vant til å justere inn justerbare understell.
Alt i alt er jeg spent på hvordan den blir til sommeren.
Nå bruker jeg individual modus og har satt styring til sport fordi jeg liker tung styring og DDC dempingen står på midten.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Bilskallen

80x Sportline med 20" vinterhjul. Merker harde kanter etc, men opplever ikke bilen som "for stiv". Jeg hadde en Audi A4 med full S-pakke og understell - den var langt stivere, på grensen til ubehagelig.
En kompis har en eTron uten sportsunderstell, og den er mykere. Jeg synes bilen hans gynger vel mye, han synes bilen min mangler fjæring. Vi er forskjellige og venner oss til endringer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA