Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Definitivt Stiv

Startet av SolEL, fredag 04. juni 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

SolEL

Ifølge pressen, spesielt Motor, så skal Enyaq være stiv over skarpe ujevnheter som hull kumlokk og asfaltskjøter (stivere enn ID4). Gjelder dette komfort modus på de med justerbart understell eller hva mener dere som har testkjørt. Elbilforeningens test sier at den i comfort-modus nærmest flyter over dårlig underlag. Hvem har rett? Jeg er forvirret! Hva med hjulstørrelsen?

Zooom

Jeg har prøvekjørt iv80 sportline med 20'' og det føltes helt ok uten DCC. Og jeg har derfor bestilt iv80x sportline uten DCC, men er også interessert i å høre andre synspunkter.

Jeg har også prøvekjørt en vanlig enyaq med 21'' og syns denne var hardere å kjøre.

Bigdrago

Prøvekjørt med DCC i sport og 21", synes det var helt fantastisk bra. Vi folk er forskjellige. Andre liker best ballongdekk og mykeste innstilling på dcc.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

SolEL

Vi har selv prøvekjørt Enyaq. Det spørs hva man sammenligner med. Men ja jeg vet hva Motor snakker om. Vi prøvekjørte med 21" hjul og kjente godt hull og kumlokk.
Fartsdumper gikk gikk helt fint. Brostein bra. Slike kanter som er på tvers i bruer i 60 km gikk heldigvis helt bra. Ingen har sagt noe om det lydmessige som slag som kan høres. Det var mer merkbart enn hørbart. Jeg reagerte i hvert fall ikke på noe lyd som sjenerende smell. Er du uenig så si fra! Elbilforeningen er for positiv. Flyter over ujevnhetene er å ta i. Sammenlignet med Leaf er Enyaq merkbart bedre. Hull og bruer merkes mye mer og støtdemperne har en arbeids lyd ifølge verkstedet når jeg klaget

daktari

Det er vel komboen av veldig harde seter og stivt understell på Enyaq. Jeg testet en med DCC men synes ikke den ble bedre i comfort. Kanskje fordi setene var så faste (de i brunt skinn), fastere enn Merce. MEB har jo også høy nyttelast så de har jo da fjærer som tåler en del last.

ID4 ble merkbart bedre i comfort med adaptive dempere på Max-modellen, og har mykere seter enn Enyaq - men ikke like myke som i e-tron med "individual konturseter/komforseter".

Min ID4 har ikke justerbare dempere og er litt fastere i fjæringen enn jeg ville foretrukket, men mykere enn Model 3.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OlaM

Veldig forskjellige oppfatninger her, det er jo en ganske subjektiv ting. Jeg prøvekjørte 21" med DCC. Prøvde å dunke litt på over noen skarpe fartsdumper (nordenden av Kokstadveien for de som er kjent) med flere innstillinger. Merkbar, men ikke kjempestor forskjell på Comfort og Sport. I Comfort var det helt komfortabelt å treffe en skarp kant, men en god del skranglelyd. Kan hende det var alt tilbehøret som lå i bagasjen.

Har ikke prøvd ID.4 over de samme skarpe demperne, men den kjentes merkbart stivere ut enn Comfort i alle fall. Hvis man synes DCC blir for dyrt er det vel penger å spare på mindre og mer komfortable felger i stedet.
'21 3LR

SolEL

Kapnskje det er dekkene som er problemet. Teslabjørn og audikriss testet bilen med Pirelli Scorpion,
men ifølge Motor.no så bråker de og harde på ujevnt underlag. Mens Nokian Hakka Blue er best på komfort på dårlige veier høy slitestyrke (500 treadwear) bra på våte veier.

Tafsern

Sitat fra: SolEL på lørdag 07. august 2021, klokken 12:46
Kapnskje det er dekkene som er problemet. Teslabjørn og audikriss testet bilen med Pirelli Scorpion,
men ifølge Motor.no så bråker de og harde på ujevnt underlag. Mens Nokian Hakka Blue er best på komfort på dårlige veier høy slitestyrke (500 treadwear) bra på våte veier.

Jeg har Pirelli Scorpion, og visst motor mener de bråker, så må jo andre dekk være musestille. Jeg er i alle fall ekstremt fornøyd med støynivået og merker ingenting spesielt fra dekkene.

VoltWay

Las for øvrig et tips på et annet forum om å sjekke dekktrykket. En hadde fått bilen med 0.2 bar høyere trykk enn de skulle ha. Da han slapp ut litt mente han den ble opplevd som bedre.

Men det kan være lurt å sjekke litt tester og erfaringer med dekk og ikke overlate det valget til forhandleren.

igniztion

Det er folk som har fått ID4 med over 1 bar for høyt lufttrykk i dekkene, så det kan være lurt å sjekke.

Sitat fra: OlaM på tirsdag 08. juni 2021, klokken 10:51
... Merkbar, men ikke kjempestor forskjell på Comfort og Sport. ....

Verdt å merke seg at DCC kan stilles inn 3 hakk mykere enn Comfort og 3 hakk stivere enn Sport også. (Eller 4 hakk begge veier, husker ikke i farten)
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

VoltWay

Testet litt DCC i dag på 21 tommere. Definitivt mindre merkbart enn på andre biler fra Skoda. Selv fra det stiveste til det mykeste utgjorde ikke all verden forskjell på dårlig asfalt. Forskjell var det, men med Normal som standard går det nok veldig bra uten DCC.

Jørgen von Schnellfahrer

Putte på 19" hjul, og uten DCC så tipper jeg det blir akkurat passe.

fattigmanns DCC  8)
Kia Soul EV Exclusive 2016 grå

Bigdrago

21" og stiveste innstilling på dcc her :-) bra bilen har alle disse mulighetene.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

SolEL

Kan ikke velge dekk desverre spurte selger. Ifølge Noress så kan du få Hankook, Pirelli, Bridestone og Goodyear som sommerdekk på Enyaq som han har sett hos forhandler. Så det er litt lotto. Håper i hvert fall ikke at det blir Bridestone. Ifølge kris rifa som testet q4 etron med disse dekkene så ble det mer dekkstøy på den Audien enn på Enyaq og Id4 (han testet Enyaq med Pirelli)

VoltWay

Egentlig ganske teit at du ikke en gang får velge dekk når du kjøper en bil til 400-600 000 kroner.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA