Erfaringer med HUD

Startet av Martin Eden jr, torsdag 20. mai 2021, klokken 09:25

« forrige - neste »

Martin Eden jr

Skal sluttføre min bestilling av 80x snart. Er usikker på om head-up-display er verdt 10k. Da jeg prøvekjørte var lysstyrken veldig svak - og med polariserte solbriller nesten usynlig. Muligens kan lysstyrken justeres opp, men dette var atskillig svakere enn det jeg er vant til fra eSoul (på plastplate). Noen som vet noe om justerbar lysstyrke på HUD og har gode/dårlige erfaringer?
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019-2024 eSoul, 2022- Enyaq 80X

torkildr

Har hatt bilen en uke nå, og jeg synes den fungerer utmerket.

Lysstyrken justeres seg selv, og det hender jeg legger merke til at den sliter litt, spesielt i tunnel med varierende lys. Har egentlig ikke vært i noen situasjonen hvor jeg synes den er helt uleselig (i såfall bare i veldig korte perioder).

Problemet med polariserte solbriller kjenner jeg riktignok igjen i, og der er jeg redd det er lite å gjøre.

Alt i alt vil jeg si jeg synes det er verdt det, og at det fungerer veldig bra. I praksis ender det opp med at jeg bare veksler blikket mellom frontrute og speil, og når det kommer opp noe informasjon i HUD-en, kan man finne det mer utfyllende ved å legge blikket ned på dash-skjermen.

Tafsern

Valgte å ikke bruke 10 000,- på dette. Har lånt bilen over en helg, og valgte å skru av funksjonen. Den gav meg ikke så fryktelig mye jeg ikke kan gløtte ned på den lille skjermen å se. Den vil heller ikke vise AR navigasjon om man benytter seg av f.eks Google Maps via Carplay, som er uendelig mye bedre enn den innebygde navigasjonen.

Det var en artig gimmick, men i mine øyne ikke verdt 10k.

Rent bortsett fra det så fungerte det jo bra. Stusset aldri over at jeg hadde problemer med å se HUD når det var mørkt eller lyst ute. Fint å kunne justere høyde etc.

torkildr

Sitat fra: Tafsern på torsdag 20. mai 2021, klokken 11:18
Den vil heller ikke vise AR navigasjon om man benytter seg av f.eks Google Maps via Carplay, som er uendelig mye bedre enn den innebygde navigasjonen.

Jeg har lagt merke til at den ikke tegner opp de store blå pilene på samme måte når man bruker Android Auto, men den viser uten problem hvor du skal i neste kryss og når det er.

Tafsern

Sitat fra: torkildr på torsdag 20. mai 2021, klokken 11:29
Sitat fra: Tafsern på torsdag 20. mai 2021, klokken 11:18
Den vil heller ikke vise AR navigasjon om man benytter seg av f.eks Google Maps via Carplay, som er uendelig mye bedre enn den innebygde navigasjonen.

Jeg har lagt merke til at den ikke tegner opp de store blå pilene på samme måte når man bruker Android Auto, men den viser uten problem hvor du skal i neste kryss og når det er.

Det er ikke galt om da :) Da vil den jo også gjøre det i førerdisplayet.

Stip

Kom akkurat tilbake frå test i 3 timar. Forstår kordan det gir god nytte i bymiljø, men på landevegar på bygda ser eg ikkje poenget. For meg blei det eit irritasjonsmoment som heile tida var i synsfeltet, samtidig som at innramminga til HUD'en i fronten blei tydelig spegla i frontruta i sollyset. Smak og behag dette, men slik eg bur er eg veldig glad for at eg ikkje valgte det. Bilen ellers er 100%.  :+1:

Moas

Min erfaring med HUD er at dette er bra etter flere år på ett annet merke. Men jeg merker meg at det er forskjell på HUD'er. Noen er små som Mx30/Kona/Soul etc. og noen er store som på Enyaq. Det gis også ulik type informasjon, f.eks. radioliste/gps, mens andre er mer minimalistiske.

Dere som synes at det virker masete? Har dere prøvd forskjellige skriftstørrelser, farger og lysstyrke (hvis Enyaq har dette)? Jeg synes f.eks. grønn farge med redusert lysstyrke jeg bruker i Kona'en virker mindre blendende om natten enn hvit.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Tafsern

Sitat fra: Moas på torsdag 20. mai 2021, klokken 12:13
Min erfaring med HUD er at dette er bra etter flere år på ett annet merke. Men jeg merker meg at det er forskjell på HUD'er. Noen er små som Mx30/Kona/Soul etc. og noen er store som på Enyaq. Det gis også ulik type informasjon, f.eks. radioliste/gps, mens andre er mer minimalistiske.

Dere som synes at det virker masete? Har dere prøvd forskjellige skriftstørrelser, farger og lysstyrke (hvis Enyaq har dette)? Jeg synes f.eks. grønn farge med redusert lysstyrke jeg bruker i Kona'en virker mindre blendende om natten enn hvit.

Jeg synes den er masete fordi den bare er der. Da spiller det ingen rolle hvordan den ser ut. Den er 100 % unødvendig for at jeg skal kjøre bil. Det er en artig gimmick som gir deg info på en annen måte og mer "in your face", men akkurat når jeg kjører trives jeg å følge med på veien og naturen fremfor enda flere "skjermer", som det er nok av ellers i bilen og livet.

turfsurf

Eneste formen for HUD jeg kunne tenkt meg er en som er av by default, og popper opp med advarsler av type night vision o.l ved behov.

Konstant på HUD i synsfeltet er bare forstyrrende. I hvertfall de jeg har prøvd fra Audi, BMW, Mercedes og Jaguar.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rusalka

Tafsern skrev: Jeg synes den er masete fordi den bare er der. Da spiller det ingen rolle hvordan den ser ut. Den er 100 % unødvendig for at jeg skal kjøre bil. Det er en artig gimmick som gir deg info på en annen måte og mer "in your face", men akkurat når jeg kjører trives jeg å følge med på veien og naturen fremfor enda flere "skjermer", som det er nok av eller i bilen og livet.

Jeg prøvde bilen på tirsdag (har ingen erfaring med HUD fra før) og satt igjen med akkurat den samme følelsen som Tafsern beskriver.  Minner meg litt om det irriterende gjenskinnet i vinduet fra gamle parkeringslapper ....)

Tor ikke inn HUD i bestillingen.....

steffone

Enig med Rusalka og argumentasjonen til Tafsern. Kjørte en varebil fra Toyota her om dagen, og der fikk jeg gjenskinnet fra dashbordet som igjen ble reflektert i vinduet til varerommet tilbake i fronruta, og opplevelsen var skremmende lik HUD.

I hele tatt litt som VR-briller, kult, men er lei etter ti minutter (med knusing av zombier).
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

Stip

Prøvde ikkje å endre på lys eller anna, men gjenskinnet er jo der fortsatt. Eg ville spurt følgande: kva type vegar kjører du på til vanlig? Er det viktig for deg å bli gjort oppmerksom på skilt, fotobokser eller navigasjon i daglig virke? På "mine" vegar er dette uviktig informasjon 99% av tida, men så bur eg langt frå bymiljø eller høgt trafikkerte/regulerte miljø. Dei gangene eg skal til ein by skal eg alltids klare meg uten. Finn jo samme informasjon om eg gløtter pittelitt ned frå frontruta uansett.

Tafsern

Sitat fra: Stip på torsdag 20. mai 2021, klokken 13:19
Prøvde ikkje å endre på lys eller anna, men gjenskinnet er jo der fortsatt. Eg ville spurt følgande: kva type vegar kjører du på til vanlig? Er det viktig for deg å bli gjort oppmerksom på skilt, fotobokser eller navigasjon i daglig virke? På "mine" vegar er dette uviktig informasjon 99% av tida, men så bur eg langt frå bymiljø eller høgt trafikkerte/regulerte miljø. Dei gangene eg skal til ein by skal eg alltids klare meg uten. Finn jo samme informasjon om eg gløtter pittelitt ned frå frontruta uansett.

Den viser jo primært sett akkurat det samme førerskjermen gjør, bare på et område som krever mindre av deg for å se på. Det er smak og behag. Noen klarer ikke leve uten :) Det er 10 000,- jeg fint klarer å plassere ett annet sted uten å angre.

Vurderer en elbil

Sitat fra: Stip på torsdag 20. mai 2021, klokken 12:04
samtidig som at innramminga til HUD'en i fronten blei tydelig spegla i frontruta i sollyset.

Headup displayet kommer jo ut av et hull i toppen av dashbordet. For at du ikke skal se dette hullet har de laget en sort skjerm, levegg eller list. I pianolakk. Denne skjermen gir veldig gjenskinn av sollyset når sola skinner på den. Ikke bare at selve kanten på skjermen reflekterer sollys på deg, men det er gjenskinn opp i frontruta også, slik at du får gjenskinnet fra skjermen i frontruta i tillegg.... Det var faktisk sjenerende. Kanskje man kan tape litt med sort elektrotape i kanten på den så den ikke lager gjenskinn? Elektrotape er jo litt matt.

Jeg synes ikke det er verdt prisen.
Fossilbil

Poffen

Sitat fra: Espen med elbil i tankene på torsdag 20. mai 2021, klokken 22:14

Headup displayet kommer jo ut av et hull i toppen av dashbordet. For at du ikke skal se dette hullet har de laget en sort skjerm, levegg eller list. I pianolakk. Denne skjermen gir veldig gjenskinn av sollyset når sola skinner på den. Ikke bare at selve kanten på skjermen reflekterer sollys på deg, men det er gjenskinn opp i frontruta også, slik at du får gjenskinnet fra skjermen i frontruta i tillegg.... Det var faktisk sjenerende. Kanskje man kan tape litt med sort elektrotape i kanten på den så den ikke lager gjenskinn? Elektrotape er jo litt matt.

Jeg synes ikke det er verdt prisen.

Suite og Ecosuite har begge pianolakk finish. Vil dette med gjenskinn bli redusert med interiør Loft/Lodge/Lounge (Alu Brushed/Silver Square Haptic/Anodised Cross) eller SportLine versjonen som har Karbon finish?

Hadde vært fint om noen som har fått utlevert bil med HUD og en av disse kombinasjonene, hadde sendt inn sine erfaringer vedr. gjenskinn.
Skoda Enyaq iV 80X SL - I bestilling

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA