Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lese ut data fra OBD-porten

Startet av khaffner, torsdag 06. mai 2021, klokken 08:08

« forrige - neste »

khaffner

Hei!
For et par uker siden ble jeg medeier i en Maxus eDeliver 3. Som kjent er dette en veldig "basic" bil, og mitt største savn etter noe erfaring med Tesla og WV, er å kunne lese ut batteriprosent og annen gøy data over internett. Dette er noe jeg da blir nødt til å løse selv. Jeg er ikke fremmed for IoT, Raspberry Pi og generelt data/internett-delen av et sånt prosjekt, det er verre med OBD-lesingen. Jeg har skaffet meg en OBDLink LX (samme som Teslabjørn bruker, virker som god kvalitet) og har nå prøvd 5+ OBD-apps til Android. Det eneste jeg har klart å få ut fra bilen er feilkoder, ikke noe live data. Har noen av dere andre hatt suksess med OBD og Maxus? Hvis ja, hvilken OBD-leser, programvare og evt innstillinger har dere brukt?  :)

(En fallgruve er nok uansett at OBD ikke er aktiv når bilen er avslått, men da kan jeg i det minste få gøy data mens bilen er på)

TB

Å tolke data er basert på PIDs (On-board diagnostics Parameter IDs)
Generell info: https://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs

Slik jeg har forstått er det ikke standardisert hvilke PID som brukes til batteri o.l. - trenger da informasjon fra bilprodusent om disse for å dekode data. Eller, god tid - og finne dem ved å se på data / lete etter riktige data, gjerne omtalt som "reverse engineering".

Har forstått flere apper er laget ved hjelp av sistnevnte metode. Tar mye tid, men mindre byråkrati enn å få det utlevert fra produsent.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog


TB

Stemmer, OVMS har nå noe støtte for Maxus eDeliver3
https://docs.openvehicles.com/en/latest/components/vehicle_maxus_edeliver3/docs/index.html

Fordel med OVMS er at det ikke er låst til noe abonnement, basert på fri programvare. En må ha et simkort / abonnement for 4G data overføring.

Det er mulig å lage et enkelt "system for flåtestyring" med utgangspunkt i OVMS. Alle kall fra APP er dokumentert, kan kjøres på en server, for spørre hvor bilen er, hvor mye strøm den har igjen o.l.

Jeg hadde mulighet til å hente ut slike data i form av reiserute, ladekurve ol.l i etterkant fra min C-Zero. Det ble aldri laget noe grensesnitt, var bare data i bakgrunnen. Å benytte appen samtidig fungerte helt fint.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA