Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rust på Bremseskiver

Startet av Kvein564, søndag 24. juni 2012, klokken 10:59

« forrige - neste »

Kvein564

Etter et par dager med regn nå, ser jeg til min store forundring en del overflaterust på bremseskivene på venstre side. Er dette normalt? Nå prøver jeg å bruke regenerasjon mest mulig, men selvfølgelig blir bremsene brukt også. Så jeg var litt overrasket :o

Synes det var lite flatterende å se på  :(

Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

BE

Det er helt  normalt og inntreffer på alle biler. Leafen er selvsagt mer utsatt siden vi regenererer under retardasjon, derfor er det lurt å ha en god oppbremsing pr tur slik at vi får brukt skivene.

Det samme f. eks. eiere av Toyotabiler med hybriddrivverket, disse har også effektiv regenerering når du senker farten.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Mr_Stian

Sånn rust som det der kan faktisk komme bare av at du vasker bilen en sommersdag, så dette er ikke noe å være redd for. Forsvinner ved første bremsing! :)

Kvein564

Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

Aspiranten

Nissan Leaf

PerBear

#5
Rust på bremseskivene kan være stort problem på elbiler med effektiv regenerering. Spesielt Thinker brukt på norske salta vinterveier har mye rust på innsiden av bremseskivene foran. Også på Prius er det et problem.

Jeg tror/håper ::) elbiler snart får rustfrie bremseskiver som opsjon eller som standardutstyr.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Go-carter

Sitat fra: PerBear på søndag 24. juni 2012, klokken 23:29
Rust på bremseskivene kan være stort problem på elbiler med effektiv regenerering. Spesielt Thinker brukt på norske salta vinterveier har mye rust på innsiden av bremseskivene foran. Også på Prius er det et problem.

Jeg tror/håper ::) elbiler snart får rustfrie bremseskiver som opsjon eller som standardutstyr.


...keramiske bremser?  ;D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

erik e

Jeg håper på sol og sommer,da blir kroppen min "rust-farget"istedenfor.God sommer.  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Blip

Jeg tror jeg har nevnt det før, men jeg har lest du sted at biler med regnsensor 'varmer' skivene automatisk i regn. Om dette gjelder Leaf aner jeg ikke... Etter litt googling ser det ut som BMW har dette.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Lynet

#9
Det er nok Bosch som har levert ABS-systemet til BMW. Det er flere merker som har dette systemet.
Og det er ikke for å fjerne rust. Det er for å holde bremseskivene tørre slik at bremsene virker optimalt hvis det skulle bli et behov.
En annen sak er at det kan hindre rustoppbygning som en bieffekt  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

PerBear

Sitat fra: Go-carter på søndag 24. juni 2012, klokken 23:38
Sitat fra: PerBear på søndag 24. juni 2012, klokken 23:29
Rust på bremseskivene kan være stort problem på elbiler med effektiv regenerering. Spesielt Thinker brukt på norske salta vinterveier har mye rust på innsiden av bremseskivene foran. Også på Prius er det et problem.

Jeg tror/håper ::) elbiler snart får rustfrie bremseskiver som opsjon eller som standardutstyr.


...keramiske bremser?  ;D
Keramiske bremser er smart. Det virker og er både korrosjonsfrie og lettere enn vanlige bremser. Derimot er prisen fortsatt veldig høy.
På elsykkel (og andre sykler) finnes skivebremser i sandwichteknologi. Al-kjerne med rustfritt stål på hver side. Saint serien fra Shimano har slike skiver hvor Al platen i tillegg er forsynt med kjøleribber.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA