Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Begrense lading til 90%

Startet av Jflex4, lørdag 24. april 2021, klokken 13:32

« forrige - neste »

Jflex4

Jeg fikk et brev som ba meg om å begrense batteriet til 90% til det kan byttes ut.
Brevet sier ingenting om noen erstatning for dette.
Men ifølge denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=m5KawYraoAM

Hyundai vil kompensere sjåfører som erklærer at de begrenset ladingen til 90% med et kort som lar deg raskt lade gratis for et bestemt beløp.
Dette er i Storbritannia. Har noen hørt noe om dette i Norge?
Jeg kan tro at Hyundai foretrekker å ikke snakke om dette i Norge siden den norske kunden er mindre krevende, men jeg mener at vi bør få en kompensasjon for å begrense bruken av bilene våre.
Jeg skal ringe Hyundai på mandag og spørre om dette hvis noe annet ikke har gjort dette ennå.

Vidar_S

Man har spurt, men ikke fått noe konkret svar enda.

Det jeg har fått fra dem er: "Vi jobber med en kompensasjonsløsning, vil anbefale deg holde deg oppdatert via hjemmesidene våre: https://hyundai-innkalling.no/"

Jeg vil jo påstå at det burde ha vært mulig å finne frem til en kompensasjonsløsning i løpet av det siste halve året mens de har planlagt den øvrige tilbakekallingen, så jeg merker jeg ikke er veldig imponert...

ID4

Sitat fra: Vidar_S på mandag 26. april 2021, klokken 08:43
Man har spurt, men ikke fått noe konkret svar enda.

Det jeg har fått fra dem er: "Vi jobber med en kompensasjonsløsning, vil anbefale deg holde deg oppdatert via hjemmesidene våre: https://hyundai-innkalling.no/"

Jeg vil jo påstå at det burde ha vært mulig å finne frem til en kompensasjonsløsning i løpet av det siste halve året mens de har planlagt den øvrige tilbakekallingen, så jeg merker jeg ikke er veldig imponert...

I Usa og Canada for de kompensasjon. $200 i Usa. Ikke my, men iallefall en komp.

Limodriver

Jeg antar Hyundai Norge fontenker på hvert eneste øre i kompensasjon. For hver dag de tenker og det ikke er en Hyundai som brenner har de spart penger.

Dette er nok et eksempel på strutsemetoden til Hyundai Norge. Batteribytte er ikke initiert av Hyundai Norge og er derfor heller ikke bevis på det motsatte. Hyundai Norge sin håndtering av kø, bestillinger, P45 bestilling og noen garantisaker er for meg et tungtveiende argument for å ikke velge Hyundai ved neste bilkjøp.

Jeg mener det ville vært bedre med en marginal kompensasjon i form av for den saks skyld en give away, liten ekstratjeneste ved batteribytte el.l enn ingenting. De forventer at en skal ha en bil med lavere rekkevidde enn det en har kjøpt en god stund og da bør de kompensere. Uten sammenligning forøvrig kan en sammenligne med forsøket på massesøksmål mot Polestar pga kortere rekkevidde enn markedsført.

Moas

Jeg har tatt opp problemet med min forhandler. Han har tilbud meg lånebil til batteribytte skjer hvis begrensingene er for store. Kanskje en ide for flere?
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Moas

Jeg har tatt opp problemet med min forhandler og Hyundai Norge. Forhandleren har tilbud meg lånebil til batteribytte skjer hvis begrensingene er for store. Kanskje en ide for flere?

Hyundai Norge avviste for øvrig mitt forsøkt å forklare ulempene med denne situasjonen. De bryr i så mye seg ikke om at flere er bekymret for saken.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Limodriver

Moralen må da være at har en behov for rekkevidden så lader en til 100%. Brenner kjerra så brenner kjerra.

Det gjør nok mer vondt for omdømmet med en konebrann enn å bry seg om eksisterende kunder.

Vidar_S

Sitat fra: Limodriver på tirsdag 04. mai 2021, klokken 12:50
Jeg mener det ville vært bedre med en marginal kompensasjon i form av for den saks skyld en give away, liten ekstratjeneste ved batteribytte el.l enn ingenting. De forventer at en skal ha en bil med lavere rekkevidde enn det en har kjøpt en god stund og da bør de kompensere. Uten sammenligning forøvrig kan en sammenligne med forsøket på massesøksmål mot Polestar pga kortere rekkevidde enn markedsført.

Enig. Jeg sendte dem en epost med forslag om at de for eksempel kunne gi berørte kunder gratis abonnement på Chargemyhyundai i et år / perioden man er pålagt å leve med lavere batterikapasitet. Det vil koste dem minimalt og gi kompensasjon der man trenger det ettersom 90% batteri gjør at man må hurtiglade mer på langturer. Svaret jeg fikk var foreløpig kun at de "jobber med en kompensasjonsløsning".

På FAQ-siden vedrørende batteribytte skriver de riktignok at de "ser umiddelbart ikke at det skal oppstå situasjoner som tilsier økonomiske tap" og at "Hvis dette er et reelt problem for brukeren vil din forhandler kunne bistå i en slik sak og utrede eventuelle andre løsninger. ", men ifølge kundebehandler ville denne informasjonen bli oppdatert når kompensasjonsløsningen er klar.

Gitt at tilbakemeldingene jeg har fått er korrekte tenker de altså litt på kunder, de bare velger å late som om de ikke gjør det ved å ikke informere i det hele tatt...

ID4

Sitat fra: Vidar_S på onsdag 05. mai 2021, klokken 11:25
Sitat fra: Limodriver på tirsdag 04. mai 2021, klokken 12:50
Jeg mener det ville vært bedre med en marginal kompensasjon i form av for den saks skyld en give away, liten ekstratjeneste ved batteribytte el.l enn ingenting. De forventer at en skal ha en bil med lavere rekkevidde enn det en har kjøpt en god stund og da bør de kompensere. Uten sammenligning forøvrig kan en sammenligne med forsøket på massesøksmål mot Polestar pga kortere rekkevidde enn markedsført.

Enig. Jeg sendte dem en epost med forslag om at de for eksempel kunne gi berørte kunder gratis abonnement på Chargemyhyundai i et år / perioden man er pålagt å leve med lavere batterikapasitet. Det vil koste dem minimalt og gi kompensasjon der man trenger det ettersom 90% batteri gjør at man må hurtiglade mer på langturer. Svaret jeg fikk var foreløpig kun at de "jobber med en kompensasjonsløsning".

På FAQ-siden vedrørende batteribytte skriver de riktignok at de "ser umiddelbart ikke at det skal oppstå situasjoner som tilsier økonomiske tap" og at "Hvis dette er et reelt problem for brukeren vil din forhandler kunne bistå i en slik sak og utrede eventuelle andre løsninger. ", men ifølge kundebehandler ville denne informasjonen bli oppdatert når kompensasjonsløsningen er klar.

Gitt at tilbakemeldingene jeg har fått er korrekte tenker de altså litt på kunder, de bare velger å late som om de ikke gjør det ved å ikke informere i det hele tatt...

Kia Soul eiere fikk vel en kompensasjon i vinter/våt som følge av at feil på software gitt på service sist høst
reduserte rekkevidden vesentlig. Var vel bare småpenger, men de fikk noe.

Limodriver

Er det noen som har fått noen informasjon fra Hyundai vedrørende kompensasjon i forbindelse med at en har fått beskjed om å kun lade til 90%?

Utifra medgått tid synes det å være veldig arbeidskrevende å komme frem til en kompensasjonsløsning. Frem til en slik løsning er på plass fortsetter jeg å lade til 100% så får en se om det er nødvendig med "wives on fire" for Hyundai Norge å konkludere.

Vidar_S

Sitat fra: Limodriver på mandag 31. mai 2021, klokken 15:17
Er det noen som har fått noen informasjon fra Hyundai vedrørende kompensasjon i forbindelse med at en har fått beskjed om å kun lade til 90%?

Utifra medgått tid synes det å være veldig arbeidskrevende å komme frem til en kompensasjonsløsning. Frem til en slik løsning er på plass fortsetter jeg å lade til 100% så får en se om det er nødvendig med "wives on fire" for Hyundai Norge å konkludere.

Foreløpig tyst som i graven. Sendte en oppfølgingsepost til dem her 1. juni (en måned etter at jeg fikk forrige svar fra dem) med spørsmål om de hadde kommet noe lenger med tanke på kompensasjonsløsningen, men ikke fått noen respons enda. Skal oppdatere her når /hvis jeg hører noe mer, men siden de foreløig ikke har oppdatert FAQ'en tipper jeg at de ikke har noe ny info.

Håkon77

Er det ikke bare å lade til 100% om du må ha det? Har du gjort det frem til nå går det nok greit en stund til. Det kan ikke gjelde mange så kanskje dere da bør få nytt batteri først som kompensasjon. Kan ikke huske sist jeg måtte lade opp fullt. Men så bruker jeg bilen til å pendle 22mil motervei og ikke kjøre til Italia. Jeg kan godt være sistemann som får.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Vidar_S

Sitat fra: Håkon77 på lørdag 05. juni 2021, klokken 09:05
Er det ikke bare å lade til 100% om du må ha det? Har du gjort det frem til nå går det nok greit en stund til. Det kan ikke gjelde mange så kanskje dere da bør få nytt batteri først som kompensasjon. Kan ikke huske sist jeg måtte lade opp fullt. Men så bruker jeg bilen til å pendle 22mil motervei og ikke kjøre til Italia. Jeg kan godt være sistemann som får.

Litt usikker på hvor du vil hen med din kommentar, men ifølge Hyundai Norge er det nettopp det å lade til 100% man ikke kan og det er ikke nødvendigvis lurt å gå imot anbefalinger fra importør dersom noe skulle skje. I dette tilfellet krever Hyundai Norge at man aktivt bekrefter at man har begrenset maks ladenivå i bilen til 90% for å i det hele tatt kunne se informasjonssidene rundt batteribytte.

Jeg lader heller ikke til 100% i hverdagen, men når man skal på lengre turer (f.eks bilferie i sommer som for min del skal gå til Nord-Norge) er det veldig praktisk å kunne kjøre lengst mulig før man tvinges til å lade igjen. Jeg har tross alt kjøpt en bil med en oppgitte spesifikasjoner og om Hyundai Norge midlertidig eller varig endrer disse spesifikasjonene til det negative for min del ser jeg ikke noe galt i å forlange dette kompensert. Det at deres opprinnelige vurdering er at kunder ikke lider noe som helst økonomisk tap av å bare kunne lade til 90% (hentet fra FAQ på infomrasjonssider for batteribytte) viser at de ikke tar/har tatt dette seriøst nok.

Tidsaspektet her er også meget vagt. Planlagt oppstart for batteribytter er satt til i høst (altså etter ferietid) og planen er såvidt jeg leste meg til i FAQ'en å mer eller mindre bytte i utleveringsrekkefølge, dvs min bil får trolig ikke byttet batteri før tidligst våren 2022 eller enda senere dersom leveransetakt på reservedeler er som de har vært det siste halve året.

For ordens skyld forventer ikke jeg noe stort beløp i kompensasjon. Ulempen ved å bare kunne lade til 90% fører til noe mer behov for hurtiglading på langturer, så jeg foreslo helt konkret for dem at de f.eks gir et abonnement på ChargeMyHyundai (gjerne med "Ionity-pakken") til berørte kunder slik at man kan hurtiglade noe rimeligere. Dette er jo mer eller mindre det samtlige forhandlere nå gir til nye elbilkunder ved kjøp og vil ha en meget begrenset kostnad samtidig som det dekker inn de potensielle økonomiske tap for oss som må bytte batteri.

andy99

Nå er det ikke slik at du må bekrefte informasjonen fra Hyundai Norge for å få nytt batteri, en kan bare forholde seg til forhandler og rekkefølgen vil bli omtrentlig fulgt.
Men om man har gjort det har en gått på limpinnen. Det samme er om en har oppdatert bms software som gjør at bilen mer sannsynlig brickes ved høy SOC Har en ikke gjort noe av dette vil bilen oppføre seg helt som før... men kan selvfølgelig ta fyr, men det kan mobiltelefonen på nattbordet også..
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

RJK

Sitat fra: Vidar_S på lørdag 05. juni 2021, klokken 17:10
Sitat fra: Håkon77 på lørdag 05. juni 2021, klokken 09:05
Er det ikke bare å lade til 100% om du må ha det? Har du gjort det frem til nå går det nok greit en stund til. Det kan ikke gjelde mange så kanskje dere da bør få nytt batteri først som kompensasjon. Kan ikke huske sist jeg måtte lade opp fullt. Men så bruker jeg bilen til å pendle 22mil motervei og ikke kjøre til Italia. Jeg kan godt være sistemann som får.

Litt usikker på hvor du vil hen med din kommentar, men ifølge Hyundai Norge er det nettopp det å lade til 100% man ikke kan og det er ikke nødvendigvis lurt å gå imot anbefalinger fra importør dersom noe skulle skje. I dette tilfellet krever Hyundai Norge at man aktivt bekrefter at man har begrenset maks ladenivå i bilen til 90% for å i det hele tatt kunne se informasjonssidene rundt batteribytte.

Jeg lader heller ikke til 100% i hverdagen, men når man skal på lengre turer (f.eks bilferie i sommer som for min del skal gå til Nord-Norge) er det veldig praktisk å kunne kjøre lengst mulig før man tvinges til å lade igjen. Jeg har tross alt kjøpt en bil med en oppgitte spesifikasjoner og om Hyundai Norge midlertidig eller varig endrer disse spesifikasjonene til det negative for min del ser jeg ikke noe galt i å forlange dette kompensert. Det at deres opprinnelige vurdering er at kunder ikke lider noe som helst økonomisk tap av å bare kunne lade til 90% (hentet fra FAQ på infomrasjonssider for batteribytte) viser at de ikke tar/har tatt dette seriøst nok.

Tidsaspektet her er også meget vagt. Planlagt oppstart for batteribytter er satt til i høst (altså etter ferietid) og planen er såvidt jeg leste meg til i FAQ'en å mer eller mindre bytte i utleveringsrekkefølge, dvs min bil får trolig ikke byttet batteri før tidligst våren 2022 eller enda senere dersom leveransetakt på reservedeler er som de har vært det siste halve året.

For ordens skyld forventer ikke jeg noe stort beløp i kompensasjon. Ulempen ved å bare kunne lade til 90% fører til noe mer behov for hurtiglading på langturer, så jeg foreslo helt konkret for dem at de f.eks gir et abonnement på ChargeMyHyundai (gjerne med "Ionity-pakken") til berørte kunder slik at man kan hurtiglade noe rimeligere. Dette er jo mer eller mindre det samtlige forhandlere nå gir til nye elbilkunder ved kjøp og vil ha en meget begrenset kostnad samtidig som det dekker inn de potensielle økonomiske tap for oss som må bytte batteri.

Helt enig. Har man fått info fra Hyundai, så er det egentlig uvesentlig om man bekrefter eller ikke. Infoen er gitt. Skjer det noe, som i dette tilfelle betyr batteribrann, så står man juridisk svakere om det viser seg at man har gitt beng i dette. Og med bil med såpass rekkevidde i utgangspunktet, er det svært få som vil få praktiske problemer i hverdagen om man må stoppe på 90 % istedet for 100 %.

Før hytteturer og andre langturer, så har man dog et problem som påvirker flere på en negativ måte. så at de bør komme med en kompensasjon, er bare å forente. Og forslaget om gratis abonnement i ett år eller frem til batteriet faktisk blir byttet/verifisert OK, støtter jeg fullt ut.

Det koster dem svært lite per eier i forhold til mye annet som kunne vært aktuelt. Er til og med billigere enn 1x gratis service eller gratis oppfriskning av antirustbehandling. Bare Ionity Premium på et Flex-abonnement koster de 1620,- NOK per eier. 2490,- NOK for Premium og Easy, mens Smart kommer på 2099,40 NOK.

Hadde jeg skulle feriert sørpå i år, så hadde jeg uansett gått for Premium på toppen av Easy, men siden jeg skal helt opp til Finnmark, så hopper jeg over det i år. Da kan jeg heller knytte meg til 2 måneder med Juicepass, da jeg kan utnytte dette til det fulle både i juli og august, så vidt jeg har regnet på det.

Men om Hyundai dekket abonnement for Ionity Premium og Easy, så får jeg forhåpentligvis litt igjen for det også på en Finnmarkstur, tipper jeg. Da hadde jeg blitt happy nok. Er ikke ute etter å få store summer, men en sånn liten påskjønnelse/plaster på såret, synes jeg virkelig de kunne unnet seg. Bare advokatutgifter til mer hissige kunder vil fort komme på langt mer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA