Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjær i sjøen for Tesla?

Startet av Thalgar, fredag 23. april 2021, klokken 18:25

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. juni 2021, klokken 08:17
Sitat fra: SurSnasen på søndag 06. juni 2021, klokken 23:26Vift med pengene så forsvinner kritisk sans. Det gjelder uansett om det er ordinær media eller en frittstående (eller "frittstående") influenser.

Influenserne er vel de aller værste i så måte. Har ingen opplæring i etikk og ingen bransjenorm å forholde seg til.

Det er jo journalister som gjerne oppfører seg som om de ikke har noen opplæring i etikk og ingen bransjenorm å forholde seg til. Husk at disse journalistene gjerne er avhengig av annonsepenger fra fossilselskapene også. Og de må skrive artikler med titler som tiltrekker seg klikk, ellers forsvinner annonsørene (veldig ofte nettopp tradisjonelle bilprodusenter).

Og når journalister da liksom skal være objektive og basere seg på fakta, så blir det faktisk enda verre fordi de seier under falskt flagg. "Influensere" er i det minste ærlige på at de er fans.

emurof

Sitat fra: daktari på mandag 07. juni 2021, klokken 23:14
Et annet skjær: TuSimple leverer SAE level 4 selvkjøring til vanlig long haul trucker.
https://www.tusimple.com/
https://www.tu.no/artikler/selvkjorende-lastebil-kjorte-1528-kilometer-sparte-10-timer/510839

"80 prosent av tiden var kjøretøyet selvgående"

Det klarer jo Tesla også selv med gammel Autopilot hvis man bare kjører motorvei.

daktari

Sitat fra: emurof på søndag 20. juni 2021, klokken 12:55
Sitat fra: daktari på mandag 07. juni 2021, klokken 23:14
Et annet skjær: TuSimple leverer SAE level 4 selvkjøring til vanlig long haul trucker.
https://www.tusimple.com/
https://www.tu.no/artikler/selvkjorende-lastebil-kjorte-1528-kilometer-sparte-10-timer/510839

"80 prosent av tiden var kjøretøyet selvgående"

Det klarer jo Tesla også selv med gammel Autopilot hvis man bare kjører motorvei.
Er Tesla Autopilot SAE level 3, "hands off, eyes off?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emurof

Sitat fra: advale på torsdag 10. juni 2021, klokken 22:28Oi, Tesla skal øke produksjonen av elbiler fordi hele verden skal gå over til elbiler. Ingen andre bilprodusenter gjør det samme gitt - er vist BARE Tesla som bygger ut fabrikker og salgspilene peker opp ifg fyren. Snakk om å leve i Tesla-boblen  ::)  ::) ::)

Ingen andre bygger ut i den skala Tesla gjør. For eksempel skrøt GM fælt av hvor mange elbiler de skulle produsere i 2025... som er en brøkdel av det Tesla har som mål å produsere.

emurof

Sitat fra: daktari på søndag 20. juni 2021, klokken 12:57
Sitat fra: emurof på søndag 20. juni 2021, klokken 12:55
Sitat fra: daktari på mandag 07. juni 2021, klokken 23:14Et annet skjær: TuSimple leverer SAE level 4 selvkjøring til vanlig long haul trucker.
https://www.tusimple.com/
https://www.tu.no/artikler/selvkjorende-lastebil-kjorte-1528-kilometer-sparte-10-timer/510839

"80 prosent av tiden var kjøretøyet selvgående"

Det klarer jo Tesla også selv med gammel Autopilot hvis man bare kjører motorvei.

Er Tesla Autopilot SAE level 3, "hands off, eyes off?

I artikkelen står det at sjåføren "skal sitte klar til å gripe inn".

emurof

#275
Sitat fra: Motorwatt på mandag 14. juni 2021, klokken 12:05Det finnes faktisk flere som er helt overbevist at det innen noen få år bare finnes én eneste produsent av elbiler, og at alle konkurrentene er forsvunnet.

Hvem da?

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 15. juni 2021, klokken 12:19Ta bort batteri og drivverk, og man sitter igjen med det de etablerte produsentene har laget milliarder av.

Nei, det sitter man ikke igjen med. Du bør tydeligvis sette deg litt bedre inn i dette.

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:46Legger også merke til at VW har solgt 46133
Tar man med hele VAG er tallet 60945.

Legger man så til at Tesla er begrenset av produksjonskapasitet, og at de i realiteten bare tilbyr en enkelt modell for "folk flest" som i tillegg er en ganske dyr bil (samtidig som VAG-konsernet har flere forskjellige modeller, derunder billige drittbiler med elendig rekkevidde), så skjønner man at her nytter det ikke å klamre seg til håpet ved å sammenligne hele VAG med en enkelt modell fra Tesla.

Totalt i verden selger vel Tesla mer enn dobbelt så mange elbiler som VAG.

emurof

Sitat fra: advale på tirsdag 15. juni 2021, klokken 10:26Elbiler er så mye enklere å lage at det både er en velsignelse og en forbannelse.

Det er enkelt å lage prototyper. Det er ikke like enkelt å nå fullskalaproduksjon. Allerede nå begynner de å falle fra - Nikola, Lordstown...

Hvis du virkelig tror det er enkelt å lage elbiler så tror jeg du skal sette deg litt bedre inn i dette.

daktari

Sitat fra: emurof på søndag 20. juni 2021, klokken 13:01
Sitat fra: daktari på søndag 20. juni 2021, klokken 12:57
Sitat fra: emurof på søndag 20. juni 2021, klokken 12:55
Sitat fra: daktari på mandag 07. juni 2021, klokken 23:14Et annet skjær: TuSimple leverer SAE level 4 selvkjøring til vanlig long haul trucker.
https://www.tusimple.com/
https://www.tu.no/artikler/selvkjorende-lastebil-kjorte-1528-kilometer-sparte-10-timer/510839

"80 prosent av tiden var kjøretøyet selvgående"

Det klarer jo Tesla også selv med gammel Autopilot hvis man bare kjører motorvei.

Er Tesla Autopilot SAE level 3, "hands off, eyes off?

I artikkelen står det at sjåføren "skal sitte klar til å gripe inn".
Tror du må lese litt på TuSimple sine sider og så lese artikkelen en gang til. Det er et vennlig råd mtp. investeringene dine i TSLA.

Med level 3 må du ha en sjåfør som kan ta over, men trenger ikke ta over umiddelbart.

Svar nå på følgende, er Tesla Autopilot ekte level 3, hands off, eyes off?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emurof

Sitat fra: daktari på søndag 20. juni 2021, klokken 13:05
Sitat fra: emurof på søndag 20. juni 2021, klokken 13:01
Sitat fra: daktari på søndag 20. juni 2021, klokken 12:57
Sitat fra: emurof på søndag 20. juni 2021, klokken 12:55
Sitat fra: daktari på mandag 07. juni 2021, klokken 23:14Et annet skjær: TuSimple leverer SAE level 4 selvkjøring til vanlig long haul trucker.
https://www.tusimple.com/
https://www.tu.no/artikler/selvkjorende-lastebil-kjorte-1528-kilometer-sparte-10-timer/510839

"80 prosent av tiden var kjøretøyet selvgående"

Det klarer jo Tesla også selv med gammel Autopilot hvis man bare kjører motorvei.

Er Tesla Autopilot SAE level 3, "hands off, eyes off?

I artikkelen står det at sjåføren "skal sitte klar til å gripe inn".
Tror du må lese litt på TuSimple sine sider og så lese artikkelen en gang til. Det er et vennlig råd mtp. investeringene dine i TSLA.

Med level 3 må du ha en sjåfør som kan ta over, men trenger ikke ta over umiddelbart.

Svar nå på følgende, er Tesla Autopilot ekte level 3, hands off, eyes off?

Hvor på sidene deres?

Jeg snakker ikke om level 3 eller noe slikt, jeg snakker om hva som er mulig i praksis. Gamle og utdaterte Autopilot klarer jo det som beskrives. 80% av turen? Haha.

daktari

Sitat fra: emurof på søndag 20. juni 2021, klokken 13:09
Sitat fra: daktari på søndag 20. juni 2021, klokken 13:05
Sitat fra: emurof på søndag 20. juni 2021, klokken 13:01
Sitat fra: daktari på søndag 20. juni 2021, klokken 12:57
Sitat fra: emurof på søndag 20. juni 2021, klokken 12:55
Sitat fra: daktari på mandag 07. juni 2021, klokken 23:14Et annet skjær: TuSimple leverer SAE level 4 selvkjøring til vanlig long haul trucker.
https://www.tusimple.com/
https://www.tu.no/artikler/selvkjorende-lastebil-kjorte-1528-kilometer-sparte-10-timer/510839

"80 prosent av tiden var kjøretøyet selvgående"

Det klarer jo Tesla også selv med gammel Autopilot hvis man bare kjører motorvei.

Er Tesla Autopilot SAE level 3, "hands off, eyes off?

I artikkelen står det at sjåføren "skal sitte klar til å gripe inn".
Tror du må lese litt på TuSimple sine sider og så lese artikkelen en gang til. Det er et vennlig råd mtp. investeringene dine i TSLA.

Med level 3 må du ha en sjåfør som kan ta over, men trenger ikke ta over umiddelbart.

Svar nå på følgende, er Tesla Autopilot ekte level 3, hands off, eyes off?

Hvor på sidene deres?

Jeg snakker ikke om level 3 eller noe slikt, jeg snakker om hva som er mulig i praksis. Gamle og utdaterte Autopilot klarer jo det som beskrives. 80% av turen? Haha.
Autopilot klarer ikke det TuSimple har, nemlig level 3 selvkjøring.

Hvis du tror det, og forteller dette til andre så tar du en stor risiko. Folk har daua i en Tesla fordi de tok feil om dette.
.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

advale

#280
Sitat fra: emurof på søndag 20. juni 2021, klokken 12:42

De ville ikke hatt noen problemer med å hente inn penger. Dette har blant annet Cathie Wood påpekt, og hun har også sagt at ARK og mange andre ville stått klar med penger hvis Tesla ønsket å kjøre emisjon.

Hva slags ekstremt tjukke Tesla-sokker røyker du? Elon har selv sagt de var bare uker fra konkurs og de snakket med flere og Google var klar for å ta over hele Tesla. En avtale var i realiteten i boks og alt var så og si ferdigforhandlet.

Jeg er enig at Tesla ville aldri gå konkurs, men at de ville evt bli kjøpt opp. Det du skriver stemmer ikke, fordi du skriver de kunne enkelt hente penger fra markedet - noe som er HELT FEIL.

Sitat fra: emurof på søndag 20. juni 2021, klokken 12:46
Sitat fra: advale på søndag 06. juni 2021, klokken 11:19De jobber hardt for vertikal integrasjon, men å kalle det udiskutabel suksess når fasiten ikke er klar er bare idioti når man vet risikoen og investeringskostnadene. Utvikling av batteri til produksjon tar 7-10 år om ikke mer.

Selvsagt er det en udiskutabel suksess. Har du sett på profittmarginene deres eller? (Og da tenker jeg på bare selve bilene, ikke på regnskapet totalt, som blant annet har med energilagring og annet.)

SitatHvis 4680 er så overlegent hvorfor skal Tesla gå mer over til LFP-batterier?

Gå mer over til? Tesla kjøper alle batterier de klarer å få tak i. I den overskuelige fremtid vil det være batteritilgang som er den begrensende faktoren. Derfor ønsker Tesla å bruke alle batteriene de klarer å få tak i.

SitatOg hva er egentlig vertikal integrasjon? Tror det er mer flytende. Det kan gjøres ved å kjøpe opp hele firmaer eller investere indirekte. VW har partnerskap med Northvolt, samt kjøpt seg inn i EVEenergi (tror jeg det het), Kinas tredje største batteriprodusent. De har vel også kjøpt seg inn i flere firmaer som jobber med Solid State-batterier, selvkjøring etc. Der VW diversifiserer legger Tesla alle eggene i en kurv.

Det VW driver med er ikke vertikal integrasjon.

Hvordan legger Tesla alle eggene i en kurv?

Tesla har helt klart industri-ledende marginer, men de startet tross alt 10-15 år før alle andre. Men forspranget blir spist opp fort. VW annonserer gedigene overskudd med både ICE og elektrisk-avdelingene, til tross for mrd etter mrd med investeringer og omstruktrueringer. Det er først i andre halvår 2020 de virket å komme ordentlig i gang.

Ja Tesla har sagt de ønsker å få tak i alt av batterier - MEN - hvorfor har de ikke sikret seg kontrakter allerede for 3-4 år siden??? Egentlig burde de ha greid å levere 1,2-1,5mill+ biler allerede i år hvis man ser på hva VW har greid på bare noen år. VW selger allerede (estimert) 600 000 biler i 2021, kun 20 % bak salgsbudsjettet til Tesla. Så her har Tesla sloknet fullstendig de siste 3-4 årene. 

Da kommer vi frem til mitt neste punkt, og jeg har ALLEREDE skrevet om 4680, vertikal integrasjon og legge alle eggene i en kurv:

Tesla har satset knallhardt på 4680: utvikle egne batterier, bygge batterifabrikker, bla opp mrd på oppkjøp, utvikle R&D -> DETTE ER Å LEGGE ALT I EN KURV. Man kan spekulere om Tesla ventet med å sikre kontrakter for batterier i de siste 2-4 årene i påvente av 4680. Og dette høres høyst plausibel ut.

LFP batterier viser seg allerede nå å være overlegent. Det som mangler litt igjen er energitettheten, men er 100 % kobolt fri blant annet. Det er ikke uten grunn Tesla har inngått avtale med CATL om å få kjøpe alt de får inn. Samt produksjon av 4680 er også ekstremt vanskelig -> derfor er LG og Panasonic med i bildet.

Og FYI, Tesla har fått nei fra BYD. Så det er ikke bare å tro man kan gå inn i hvilken som helst batterifabrikk og spørre om å kjøpe batteriene.

Og enda FYI, 4680 er basert på NCM. Det er å legge alle eggene i en kurv...

JorEl

advale: -Tesla har helt klart industri-ledende marginer, men de startet tross alt 10-15 år før alle andre.

Tesla startet altså 10-15 år før de andre. Ikke så merkelig da at de er industriledende :+1:
Synd for de andre som satset på at Tesla ikke skulle klare dette. Nå MÅ de produsere elbiler ellers får de gigantbøter. 
Lurer på hvem jeg vil sponse med mine egne penger, når jeg skal handle bil neste gang. :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

advale

#282
Du er på helt feil underforum, her er riktig:
https://elbilforum.no/index.php?board=6.0

Motorwatt

#283
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:46Legger også merke til at VW har solgt 46133
Tar man med hele VAG er tallet 60945.

Sitat fra: emurofLegger man så til at Tesla er begrenset av produksjonskapasitet, og at de i realiteten bare tilbyr en enkelt modell for "folk flest" som i tillegg er en ganske dyr bil (samtidig som VAG-konsernet har flere forskjellige modeller, derunder billige drittbiler med elendig rekkevidde), så skjønner man at her nytter det ikke å klamre seg til håpet ved å sammenligne hele VAG med en enkelt modell fra Tesla.

Totalt i verden selger vel Tesla mer enn dobbelt så mange elbiler som VAG.
Du verden. Dette var et kommentar til en liste over de mest solgte elbilene i Europa, og ikke spesielt relatert til verken Tesla eller VW/VAG. At du oppfatter det som kritikk av Tesla sier sitt...

Hva er det du oppfatter som "billige drittbiler" med "elendig rekkevidde"? Hvis du sikter til UP! så er det slik:
I Tyskland starter prisen på ca € 21,421.01, før momsen ble senket til 16% som, inkludert € 9,480 i insentiver, senker den effektive kostnaden til € 11,941 (122.909.- NOK). Klart den selger bra til tyske kunder som ikke skal kjøre 500+ kilometer. Kanskje noe også en amerikansk el-bilprodusent med ny fabrikk i Brandenburg burde tenke på?  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Alle bilprodusenter har vel litt trøbbel i disse dager...noen kjører rundt skjærene, og noen kjører på dem..https://youtu.be/1MPbPwGJ_h8?t=803
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA