Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjær i sjøen for Tesla?

Startet av Thalgar, fredag 23. april 2021, klokken 18:25

« forrige - neste »

Motorwatt

Det finnes faktisk flere som er helt overbevist at det innen noen få år bare finnes én eneste produsent av elbiler, og at alle konkurrentene er forsvunnet. I tillegg finnes det mange som riktignok bare håper på det samme. Med en slik forvridd virkeligsoppfatning er det ikke rart at aksjeverdien flyr til himmels, og bare er basert på håpet og troen om fantastiske fremtidige resultater. Verdensmarkedet er basert på konkurranse, og er faktisk også implementert i land man skulle tro ikke henfalt til slik "styggedom". Samtidig er konkurranse driveren for nyvinninger både på det tekniske, vitenskapelige, og miljøvennlige plan. Så til de av dere som har vanskeligheter med både å svelge og fordøye at det er slik verden er innrettet: Kom dere ned på bakkenivået fordi mennesker ikke er skapt til å fly (hvis da ikke en herværende  bilprodusent fikser det også).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rosstopher

Sitat fra: SurSnasen på mandag 14. juni 2021, klokken 11:29
Men som Motorwatt spør: hvem er det som er opptatt av "Tesla-killer"? Burde ikke heller Volkswagen være opptatt av å lansere "Toyota-killere"?

Volkswagen er opptatt av det.
https://motor.no/bilnytt-elbil-tesla/vw-sjefen--vi-skal-ta-tesla/118391
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hELgenen

Sitat fra: Rosstopher på mandag 14. juni 2021, klokken 12:15
Sitat fra: SurSnasen på mandag 14. juni 2021, klokken 11:29
Men som Motorwatt spør: hvem er det som er opptatt av "Tesla-killer"? Burde ikke heller Volkswagen være opptatt av å lansere "Toyota-killere"?

Volkswagen er opptatt av det.
https://motor.no/bilnytt-elbil-tesla/vw-sjefen--vi-skal-ta-tesla/118391

Spørsmålet er vel hva man leser ut av det - VW som konsern vil jo gjerne vokse forbi Tesla på elbilfronten - derimot er jeg mer usikker på om de faktisk vil lage biler som går rett i strupen på modellutvalget til Tesla.
Audi sier de i alle fall ikke vil gjøre det :

https://www.tv2.no/a/13938056/

Når folk snakker om Tesla killer så er det vel ment på spesfikke modeller - er det ikke?
VW har ingen modeller som kan konkurrere på ytelse - Audi sier de er mer premium enn Tesla - så de vinkler i alle fall modellutvalget slik at de ikke skal konkurrere. Om de gjør det i praksis fordi kundene veier de opp mot hverandre kan jo tenkes - men det ser jo ut som det Tesla vektlegger er annerledes enn det VW og Audi vektlegger.

SurSnasen

Sitat fra: Rosstopher på mandag 14. juni 2021, klokken 12:15
Volkswagen er opptatt av det.
https://motor.no/bilnytt-elbil-tesla/vw-sjefen--vi-skal-ta-tesla/118391

Hvor fant du i utsagnet til Diess at de går for "Tesla-killer"? At de setter seg et ikke-nedskrevet mål om at de skal overgå Tesla i børsverdi. Javel. Men "killer"?
Hva er Tesla sitt mål? At alle skal fortsette sine markedsandeler, og Tesla med sin ekspansjon heller skal skape mersalg? Eller skal de ta andeler fra de andre?

Naturligvis ønsker bilprodusentene (og øvrige slags produsenter) å vokse seg større og større, og da ligger det i lufta at man ønsker å vokse seg større enn konkurrentene. Så hva er unaturlig med utsagnet til Diess?

Rosstopher

Sitat fra: SurSnasen på mandag 14. juni 2021, klokken 13:30
Sitat fra: Rosstopher på mandag 14. juni 2021, klokken 12:15
Volkswagen er opptatt av det.
https://motor.no/bilnytt-elbil-tesla/vw-sjefen--vi-skal-ta-tesla/118391

Hvor fant du i utsagnet til Diess at de går for "Tesla-killer"? At de setter seg et ikke-nedskrevet mål om at de skal overgå Tesla i børsverdi. Javel. Men "killer"?

Er ikke sikker på hva du er ute etter her, men hvis du leser artikkelen så går det ganske klart frem at det ikke er børsverdi Diess snakker om.

Tolker du det virkelig som at dette sitatet gjelder børsverdi?
Sitat– Vi er optimister når det gjelder vår evne til å holde følge med Tesla i dette løpet, og på et tidspunkt kommer vi høyst sannsynlig til å gå forbi dem, sa han.

Sitat fra: SurSnasen på mandag 14. juni 2021, klokken 13:30
Så hva er unaturlig med utsagnet til Diess?
Ingenting. Det er jo helt naturlig at VW ønsket å ta igjen Tesla sitt forsprang.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

JorEl

Tesla er heldige at de lager kun grønne produkter som er tidsriktige. Alt med eksosrør er på vei ut.
En Teslamaskin er en kjørekomputer på hjul, som er like intuitiv som Apple. Kundene er så fornøyde og forventningfulle at alt blir utsolgt.
Det Tesla har hatt problemer med er å lage nok. Men her er de jo ekstremt offensive, og utvider produksjonen fort.
Tesla har vært i motvind, men er nå i medvind.

Det som blir spennende fremover, er hvor mange konkurrenter som faller fra.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Sitat fra: JorEl på tirsdag 15. juni 2021, klokken 00:14
Det Tesla har hatt problemer med er å lage nok.
De har og problemer med å holde kvaliteten oppe. De jakter hele tiden på å kutte kostnader, og innimellom går den kniven litt feil. Det har vi sett gang etter gang. I tillegg er jo "amerikansk kvalitet" en greie.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Enig. Musk har jo også uttalt at når Tesla setter opp farten på samlebåndet, da har de mest problemer med kvaliteten.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

advale

Hehe, heldig(!?) når de selv har bevisst å kun satse på elbiler?

Er nok endel som vil falle i fra, men så kommer nye til. Elbiler er så mye enklere å lage at det både er en velsignelse og en forbannelse. Noe som fører til bakdøren er åpent for flere aktører - snarere enn mindre fremover.

hELgenen

Ja - Kineserene kommer - de har så mange nye merker der borte at den interne konkurransen der borte er helt hinsides. De som overlever der - de vil også overleve globalt.  Så ett skjær er jo nettopp at kineserne kommer og konkurrerer bort Tesla. Tror design blir viktigere og viktigere for å overleve - det meste blir etterhvert hyllevare slik at teknologisk vil det sikkert ikke skille så mye. Snart ruller biler ut kun med Apple,Android eller kanskje Tesla interface hvor motor og batteri alle er made in china. Som andre påpeker her - elbiler er en mye enklere konstruksjon enn ice biler. VW har gjort ett genialt grep med sin nye elbil plattform, nemlig at de dunker ut mange ulike design på kort tid. Dermed favner de mange ulike kjøpegrupper. Tesla fokus har vært mye på ytelser - Elon har vel sagt det selv at de må lage super performance elbiler for å få kundene over til elbiler. Det er nok rett i USA - i Europa tror jeg folk er mer opptatt av helheten der design blir stadig viktigere.
Og der har du kanskje ennå et skjær i sjøen - kanskje Tesla fokuserer for mye på ytelse og ikke treffer like godt i alle markeder?

Motorwatt

Ta bort batteri og drivverk, og man sitter igjen med det de etablerte produsentene har laget milliarder av. Dette kan de, men det er her det ser ut som de(n) nyeste sliter mest. Kineserne har skjønt det, og ser ut til å ha kontroll på kvaliteten, og har et hjemmemarked som er dobbelt så stort som hele Europa. Jeg har liten tro på at noen av de etablerte faller fra, og i såfall svært få. Bilbransjen er vant med store svingninger i omsetning, og evner stort sett å tilpasse seg det økonomisk og logististiske. Det totale bilsalget vil bare øke, og kanskje med så mye som et to-sifret prosenttall i året i lang tid fremover.


Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Har fått kikket på Nio ES8 pre-produksjonsmodell, og kan ikke forstå annet enn at Tesla får store utfordrere fra Kina. Det gjør i og for seg VW m.fl. også. Jeg er kanskje litt skuffet over iX fra BMW som ikke utnytter elbil-konseptet godt nok når de dropper lagringsplass i nesa.

I Motor-testen gikk Model 3, med omtrent like stort netto batteri som ID.4, 100 km lenger, altså ca 15% lenger. Men Y har større luftmotstand naturligvis, jeg vil tro den bruker 15% mer enn 3ern? Da er det ikke så stor forskjell lenger.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Sitat fra: Rosstopher på mandag 14. juni 2021, klokken 13:44
Er ikke sikker på hva du er ute etter her, men hvis du leser artikkelen så går det ganske klart frem at det ikke er børsverdi Diess snakker om.

Tolker du det virkelig som at dette sitatet gjelder børsverdi?
Sitat– Vi er optimister når det gjelder vår evne til å holde følge med Tesla i dette løpet, og på et tidspunkt kommer vi høyst sannsynlig til å gå forbi dem, sa han.

Utsagnet var nok sikkert ment både som at VW tar igjen Tesla på mye av teknologien hvor Tesla har/hadde et forsprang, og også børsverdien, som for Tesla har blitt pumpet opp i en ekstremt høy forventningsklasse.

Hvor langt etter er VAG nå? Effektiviteten viser de nå med MEB-plattformen at er svært bra, med lavt forbruk og lang rekkevidde. Lading har de vist gjennom e-tron at kan gjøres stabilt og med særdeles god og flat ladekurve.
OTA har de fått på plass på MEB-produktene.
Bilene er praktiske og med mye tilgjengelig teknologi.
Selvkjøringen er ikke Tesla alene om. Stort sett de fleste produsentene leverer nå "selvkjøring" ala autopiloten, og for eksempel e-tron sitt system er i mine øyne langt mer behagelig og sømløst å bruke enn Tesla sitt.
Smart regenerering er et godt substitutt for "one-pedal-driving".

Tesla har sitt fortrinn i ladenettverket. Ingen grunn til å betvile det. Men så er det også opp til hver enkelt hva det faktiske behovet er. For de fleste vil det være tilstrekkelig med hjemmelading og det offentlig tilgjengelige ladenettverket. Selv har jeg nå planlagt vår sommerferietur. 2800 kilometer skal tilbakelegges. Og en eneste gang vil vi behøve underveislading. Da holder det med ca 5-10 minutter lading for å slenge på 10-15 kWh for å kunne komme frem med litt buffer.

De som er mest opptatt av å skulle være best, og knuse andre, er vel Tesla selv? (raskeste bil, beste rekkevidde, beste sikkerhet, størst etc)




DagfinnN

#253
Tja, ikke så mange skjær i sjøen enda da.
TM3 er hittil i 2021 den suverent mest solgte elbil i Europa som denne oversikten viser:


TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Legger også merke til at VW har solgt 46133
Tar man med hele VAG er tallet 60945.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA