Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjær i sjøen for Tesla?

Startet av Thalgar, fredag 23. april 2021, klokken 18:25

« forrige - neste »

JorEl

Her har vi en smart danske som setter søkelys på fremtiden. Han prøver å bruke facts.. :)
Kjekk video for de som er redde for skjær i sjøen, og for de som ikke er fult så redde.
https://youtu.be/qSZ1CMTyHTE?t=119
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

SitatHan prøver å bruke facts..
1 minutt og 22 sekunder var nok for meg. Da hadde han allerede kommet med: "This is my educated guess", "my projection is very bullish", "if still a bear after watching this, go and see a doctor".  Haha. :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

advale

#227
Enda en fanboi-video. Bortkasta tid, måtte bare scrolle kjapt igjennom. Fyren fokuserer kun ene og alene om Tesla, hva med konkurrentene og det som jobbes bak kulissene? Alle vet Tesla er ledende, derav Tesla-aksjen er mest verdt etc.

Oi, Tesla skal øke produksjonen av elbiler fordi hele verden skal gå over til elbiler. Ingen andre bilprodusenter gjør det samme gitt - er vist BARE Tesla som bygger ut fabrikker og salgspilene peker opp ifg fyren. Snakk om å leve i Tesla-boblen  ::)  ::) ::)

JorEl

advale; -...hva med konkurrentene og det som jobbes bak kulissene?

Konkurrentene skulle jo alltid knuse Tesla med sin neste "Tesla-killer", ha ha, he he :)
Nå bør de snart slutte å jobbe i kulissene...
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Konkurrenter har vel aldri snakket om "Tesla-killer"? Det er noe media finner på.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Sitat fra: Motorwatt på søndag 13. juni 2021, klokken 10:47
Konkurrenter har vel aldri snakket om "Tesla-killer"? Det er noe media finner på.
Jeg tenkte egentlig mer på at konkurrentene skulle gi Tesla motstand, når "konkurrentene begynte å bry seg". De hadde jo laget bil i 100år, og selvfølgelig var det umulig å tro at Tesla kunne gjøre det bedre. Man var jo litt dum, om man ikke forstod at den tyske bilindustrien, ville feie Tesla av banen.

Så ble det vedtatt at 0-100 bare var noe tull 8) osv osv
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

SitatJeg tenkte egentlig mer på at konkurrentene skulle gi Tesla motstand, når "konkurrentene begynte å bry seg". De hadde jo laget bil i 100år, og selvfølgelig var det umulig å tro at Tesla kunne gjøre det bedre. Man var jo litt dum, om man ikke forstod at den tyske bilindustrien, ville feie Tesla av banen.

Jammen dette er jo helt riktig. For mitt vedkommende er jeg ikke i tvil om at tysk bilindustri om noen få år vil være en betydelig større bidragsyter når det kommer til antall produserte elbiler enn de amerikanske.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rosstopher

Sitat fra: Motorwatt på søndag 13. juni 2021, klokken 11:35
SitatJeg tenkte egentlig mer på at konkurrentene skulle gi Tesla motstand, når "konkurrentene begynte å bry seg". De hadde jo laget bil i 100år, og selvfølgelig var det umulig å tro at Tesla kunne gjøre det bedre. Man var jo litt dum, om man ikke forstod at den tyske bilindustrien, ville feie Tesla av banen.

Jammen dette er jo helt riktig. For mitt vedkommende er jeg ikke i tvil om at tysk bilindustri om noen få år vil være en betydelig større bidragsyter når det kommer til antall produserte elbiler enn de amerikanske.

Det er fullt mulig at tysk bilindustri tar igjen og forbigår Tesla om noen år, men det er jo ikke et tegn på at "de slår Tesla lett hvis de bare prøver" slik som mange påstår. Det er heller et tegn på at etablerte produsenter ikke syns det er så lett å lage elbiler og at det tar dem mange år etter de begynner å prøve før de tar igjen Tesla.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Ellemelle

Fremtidens vinnere er de som har best software, både i produksjonsprosessen og i bilen.
De beste hodene der finner du i California og ikke i Tyskland.

Motorwatt

#234
Da Tesla trengte å oppgradere sine roboter, kjøpte de et tysk firma, Grohmann. Prossesstyringen er utviklet av Mino Automation i Brendola Italia.

Software i bil kan de fleste allerede, og vet egentlig ikke hva Tesla her gjør så mye bedre. Men vet noe om hva de mangler.

Men BMS kan trolig være et eksempel hvor Tesla har et forsprang enn så lenge.

Å produsere og utvikle moderne elbiler er ikke rakettvitenskap. Det viktigste er å gjøre det lønnsomt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Elon Musk er gutten sin det. Han kan både rakettvitenskap og elbil. Og han gjør begge deler lønnsomt.

Når det gjelder Tesla sin software, så synes jeg den er stabil nok, bilen responderer 99% av gangene jeg bruker TeslaAPPen. Bilen er enda bedre.

Litt stilig at du enda har Tesla Motorwatt, det betyr jo at du er en fornøyd Teslagutt ;D
(Everything you say in the signature, will be used against you..)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

hELgenen

Sitat fra: JorEl på søndag 13. juni 2021, klokken 16:01
Elon Musk er gutten sin det. Han kan både rakettvitenskap og elbil. Og han gjør begge deler lønnsomt.

Tja...han er en dyktig bedriftsleder som vet å tjene penger - men om han KAN rakettvitenskap osv..
Det er jeg ikke helt sikker på - noe kan han jo sikkert - men lange studier har han ikke med en bachelorgrad i fysikk og økonomi ved University of Pennsylvania samt en påbegynt doktorgrad. Men han har i det minste flinke folk rundt seg - og uten dem ingen Tesla eller SpaceX

Motorwatt

SitatLitt stilig at du enda har Tesla Motorwatt, det betyr jo at du er en fornøyd Teslagutt

Jeg mener SR+ er et bra kjøp i dagens marked. Til tross for at mange mener det motsatte, så trenger man faktisk ikke være verken hater eller elsker av et bilmerke for å kjøpe bil. Tror ikke engang det hjelper. Nå er det ikke meg, men "She Who Always Must Be Obeyed" som krevde å få det siste ordet.

Obs! Fikk henne med på et besøk til vår lokale VW-pusher i går, og hun var veldig positiv til en hvit ID.4. Jeg har kjøpt 2 flasker bra rødvin og entrecote til kveldens grilling, og maten serveres sammen med en glorifisert ID.4-brosjyre. TM3 skal ikke hentes før i midten av neste uke, så jeg går nok inn i en medgjørlig og underdanig tilværelse i noen dager.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

advale

#238
Som noen har sagt det før, det er vel kun media som bruker Tesla-killer. VW har selv uttalt at de ligger bak Tesla. BTW, typisk argument som brukes om og om igjen av Tesla-fanboi overalt.

@JorEl - følger du ikke med i utviklingen? Man kan vel også si e-Tron var en "Tesla-killer" i 2020 i Norge.

Du spør hva som jobbes bak i kulissene..? Ser du ikke selv? VW selger langt over halv mill elbiler i 2021 og har overtatt markedet i Europa. F150 Lightning kommer med toveis ladesystem, noe som er dobbel punch til Tesla siden de tilbyr Powerwall. F150 Lightning er i praksis både en elektrick pick-up truck og Powerwall. (og setter Tesla i en liten skvis fordi de vil vel ikke tilby toveis lading og kannibalisering..)

Ioniq5/EV6 vil være overlegent på lading og vil være klar straks. BMW med iX4 vil matche M3 og iX mot MX. Så kommer Mercedes som vil overgå rekkevidden med EQS etc. Disse er klare i løpet av ca 6 måneders vindu. Norge er veldig tidlig ute med elbiler, så kaken vil bare vokse ekstremt fremover. Massevis av salg å ta seg av og mye kan skje.

SurSnasen

Sitat fra: JorEl på søndag 13. juni 2021, klokken 11:14
Jeg tenkte egentlig mer på at konkurrentene skulle gi Tesla motstand, når "konkurrentene begynte å bry seg". De hadde jo laget bil i 100år, og selvfølgelig var det umulig å tro at Tesla kunne gjøre det bedre. Man var jo litt dum, om man ikke forstod at den tyske bilindustrien, ville feie Tesla av banen.

Så ble det vedtatt at 0-100 bare var noe tull 8) osv osv

Men som Motorwatt spør: hvem er det som er opptatt av "Tesla-killer"? Burde ikke heller Volkswagen være opptatt av å lansere "Toyota-killere"? Eller Nissan lansere "VAG-killer"? Og i stedet skal de være opptatt av å "drepe" en ny og upcoming aktør, med forholdsvis lav markedsandel de kommende årene?

BMW har nå vist med den forholdsvis klumpete iX3 at de makter forbruksgjerrige biler. VAG sin MEB-plattform det samme, hvor ID.4 med firehjulsdrift ser ut til å innfri så det holder på forbruket. VAG gir nå også eierne OTA-oppdateringer, så der forsvant det fortrinnet også. Hyundai har jo hatt effektive biler en god stund, og Ioniq 5 er en interessant sak.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA