Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjær i sjøen for Tesla?

Startet av Thalgar, fredag 23. april 2021, klokken 18:25

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: automat på fredag 30. april 2021, klokken 08:36
Tesla's egne forventninger står i grell kontrast til pessimismen i denne tråden:

«Det er mer sannsynlig at Model Y blir verdens mest solgte bil uansett modellkategori i 2022, enn at den ikke blir det.»

Strengt tatt ikke. Teslas forventninger tjener vel heller til å bygge oppunder pessimismen. Det kan da være at de mellom linjene signaliserer nettopp at de nye fabrikkene ikke vil være i stand til annet enn et lite oppstartsvolum i 2021, og at de aller fleste av de som sitter og venter på verdens desidert mest opphypede bil, får bilen sin utlevert i 2022. Ergo, den vil bli verdens mest solgte bil uansett modellkategori i 2022.

automat

Sitat fra: Thalgar på fredag 30. april 2021, klokken 09:07
Kva Musk seier er erfaringsmessig ganske så irrelevant. Den mannen er høg på sin egen (imponerande) evne til å laga hype, og kjenner ikkje si begrensing.
Samtidig har Musk en vanvittig stor gjennomføringsevne. Han har tross alt bygd opp tre selskaper fra ingen ting til å bli tre store suksessfulle bedrifter. (Paypal, Space-X og Tesla.) Så han vet et og annet om å gjennomføre høye ambisjoner.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

z4rd

#32
Sitat fra: Thalgar på fredag 30. april 2021, klokken 09:07
Kva Musk seier er erfaringsmessig ganske så irrelevant. Den mannen er høg på sin egen (imponerande) evne til å laga hype, og kjenner ikkje si begrensing.

Men du vet hvilke begrensninger selskapene hans har? Og ikke minst hans personlige begrensninger?

PayPal, SpaceX (inkl. Starlink), Tesla, OpenAI, Neuralink og ikke minst Boring Company er alle selskaper som har blitt påvirket av hans "begrensede" innflytelse, påvirkning og ledelse.

Ja, dette høres virkelig ut som en person man ikke bør regne med...

Jeg har mer respekt for slike folk med visjoner og ambisjoner. Disse selskapene jobber med vanskelige problemstillinger. Plutselig knekkes koden og man tar samfunn til nye høyder. Dette har historien vist oss også... Hvis alle hadde hatt den holdningen enkelte viser her så hadde vi ønsket oss raskere hester som transportmiddel..... og i hvert fall ikke brukt en dings uten fysisk tastatur til å skrive dette innlegget... (ref. motstand/skepsis mot den første iPhone)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

automat

Sitat fra: SurSnasen på fredag 30. april 2021, klokken 09:07

Strengt tatt ikke. Teslas forventninger tjener vel heller til å bygge oppunder pessimismen. Det kan da være at de mellom linjene signaliserer nettopp at de nye fabrikkene ikke vil være i stand til annet enn et lite oppstartsvolum i 2021, og at de aller fleste av de som sitter og venter på verdens desidert mest opphypede bil, får bilen sin utlevert i 2022. Ergo, den vil bli verdens mest solgte bil uansett modellkategori i 2022.

Ja hvis man har skylapper, og kun vinkler på hva Tesla klarer å levere av mod Y i Europa i 2021, så kan man selvsagt se det slik.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Thalgar

Sitat fra: z4rd på fredag 30. april 2021, klokken 09:28
Sitat fra: Thalgar på fredag 30. april 2021, klokken 09:07
Kva Musk seier er erfaringsmessig ganske så irrelevant. Den mannen er høg på sin egen (imponerande) evne til å laga hype, og kjenner ikkje si begrensing.

Men du vet hvilke begrensninger selskapene hans har? Og ikke minst hans personlige begrensninger?

PayPal, SpaceX (inkl. Starlink), Tesla, OpenAI, Neuralink og ikke minst Boring Company er alle selskaper som har blitt påvirket av hans "begrensede" innflytelse, påvirkning og ledelse.

Ja, dette høres virkelig ut som en person man ikke bør regne med...

Jeg har mer respekt for slike folk med visjoner og ambisjoner. Disse selskapene jobber med vanskelige problemstillinger. Plutselig knekkes koden og man tar samfunn til nye høyder. Dette har historien vist oss også... Hvis alle hadde hatt den holdningen enkelte viser her så hadde vi ønsket oss raskere hester som transportmiddel..... og i hvert fall ikke brukt en dings uten fysisk tastatur til å skrive dette innlegget... (ref. motstand/skepsis mot den første iPhone)

Historia er full av folk som har fått til mykje, for så å ta seg vatn over hovudet og bli høg på eigen suksess. FSD, for eksempel, er latterleg vanskeleg å få til. Men Musk har systematisk undervurdert kor vanskeleg det vil bli. Her er hans profetitidslinje for når FSD skulle vera ferdig:

December 2015: "We're going to end up with complete autonomy, and I think we will have complete autonomy in approximately two years."

January 2016: "In ~2 years, summon should work anywhere connected by land & not blocked by borders, eg you're in LA and the car is in NY"

June 2016: "I really consider autonomous driving a solved problem, I think we are less than two years away from complete autonomy, safer than humans, but regulations should take at least another year," Musk said.

March 2017: "I think that [you will be able to fall asleep in a tesla] is about two years" -

March 2018: "I think probably by end of next year [end of 2019] self-driving will encompass essentially all modes of driving and be at least 100% to 200% safer than a person."

Nov 15, 2018: "Probably technically be able to [self deliver Teslas to customers doors] in about a year then its up to the regulators"

Jan 30 2019: "We need to be at 99.9999..% We need to be extremely reliable. When do we think it is safe for FSD, probably towards the end of this year then its up to the regulators when they will decide to approve that."

Feb 19 2019: "We will be feature complete full self driving this year. The car will be able to find you in a parking lot, pick you up, take you all the way to your destination without an intervention this year. I'm certain of that. That is not a question mark. It will be essentially safe to fall asleep and wake up at their destination towards the end of next year"

April 12th 2019: "I think it will require detecting hands on wheel for at least six months.... I think this was all really going to be swept, I mean, the system is improving so much, so fast, that this is going to be a moot point very soon. No, in fact, I think it will become very, very quickly, maybe and towards the end this year, but I say, I'd be shocked if not next year, at the latest that having the person, having human intervene will decrease safety. DECREASE! (in response to human supervision and adding driver monitoring system)"

April 22nd 2019: "We expect to be feature complete in self driving this year, and we expect to be confident enough from our standpoint to say that we think people do not need to touch the wheel and can look out the window sometime probably around the second quarter of next year."

April 22nd 2019: "We expect to have the first operating robot taxi next year with no one in them! One million robot taxis!"
"I feel very confident predicting autonomous robotaxis for Tesla next year,"
"Level 5 autonomy with no geofence"

May 9th 2019: "We could have gamed an LA/NY Autopilot journey last year, but when we do it this year, everyone with Tesla Full Self-Driving will be able to do it too"

April 12th 2020: How long for the first robotaxi release/ deployment? 2023?
"Functionality still looking good for this year. Regulatory approval is the big unknown.

April 29th 2020: "we could see robotaxis in operation with the network fleet next year, not in all markets but in some."

July 08, 2020: "I'm extremely confident that level five or essentially complete autonomy will happen, and I think, will happen very quickly, I think at Tesla, I feel like we are very close to level five autonomy. I think—I remain confident that we will have the basic functionality for level five autonomy complete this year, There are no fundamental challenges remaining. There are many small problems. And then there's the challenge of solving all those small problems and putting the whole system together."

Dec 1, 2020: "I am extremely confident of achieving full autonomy and releasing it to the Tesla customer base next year. But I think at least some jurisdictions are going to allow full self-driving next year."

Jan 1, 2021: "Tesla Full Self-Driving will work at a safety level well above that of the average driver this year, of that I am confident. Can't speak for regulators though."

Jan 27, 2021: "at least 100% safer than a human driver"


https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/elon-maybe-update-first-week-of-march.221412/page-2#post-5358292
Model Y LR Quicksilver, 2023

z4rd

#35
Vanskelig å være uenig i at de har lovet mer enn de har klart å levere - dette er det ingen tvil om. Jeg har heller aldri forsvart denne formen for promotering. MEN, Tesla har vokst i størrelse og den finansielle situasjonen deres gir et annet handlingsrom enn tidligere... De har rett og slett vært avhengige av å selge produkter, som folk faktisk vil ha. De har hatt kniven på strupen mang en gang.

Når det er sagt så synes jeg personlig at de Teslaene jeg har hatt, helt uten FSD, fortsatt er bedre produkter enn alternativene på markedet.

Jeg gir dermed heller pengene mine til Tesla og Musk kontra VAG og shady direktører. Musk vil i det minste få til noe litt større enn å bare produsere bil X og selge den...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

daktari

Toyota Corolla er såvidt jeg skjønner verdens mest solgte bil i 2020, med ca 1,2 millioner biler. Det er en mye mye billigere bil enn Y, og den kommer i 3-dør, 4-dør, 5-dør og stasjonsvogn med masse forskjellige motorer.

Tenker at Y (som  i min øyne er mye mer attraktiv) skal slite med å selge så mange i 2022. Den er for dyr, for stor og passer ikke alle.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Speeder

Sitat fra: daktari på fredag 30. april 2021, klokken 11:41
Toyota Corolla er såvidt jeg skjønner verdens mest solgte bil i 2020, med ca 1,2 millioner biler. Det er en mye mye billigere bil enn Y, og den kommer i 3-dør, 4-dør, 5-dør og stasjonsvogn med masse forskjellige motorer.

Tenker at Y (som  i min øyne er mye mer attraktiv) skal slite med å selge så mange i 2022. Den er for dyr, for stor og passer ikke alle.

Musk har vel presisert(moderert) det han sa, noe ala:
Omsette for mer en corolla 2022 og mulighens over i antall i 2023.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 30. april 2021, klokken 11:41
Toyota Corolla er såvidt jeg skjønner verdens mest solgte bil i 2020, med ca 1,2 millioner biler. Det er en mye mye billigere bil enn Y, og den kommer i 3-dør, 4-dør, 5-dør og stasjonsvogn med masse forskjellige motorer.
Sikkert rett det, men da kan man vel like godt telle Y og 3 som samme bil og. Det er jo i praksis sedan og stasjonsvogna.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Sitat fra: Thalgar på fredag 30. april 2021, klokken 10:36
Historia er full av folk som har fått til mykje, for så å ta seg vatn over hovudet og bli høg på eigen suksess....
Historien er mye fullere av folk som dømmer folk med suksess ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: turfsurf på fredag 30. april 2021, klokken 12:43
Sitat fra: daktari på fredag 30. april 2021, klokken 11:41
Toyota Corolla er såvidt jeg skjønner verdens mest solgte bil i 2020, med ca 1,2 millioner biler. Det er en mye mye billigere bil enn Y, og den kommer i 3-dør, 4-dør, 5-dør og stasjonsvogn med masse forskjellige motorer.
Sikkert rett det, men da kan man vel like godt telle Y og 3 som samme bil og. Det er jo i praksis sedan og stasjonsvogna.
Tja kanskje det? Men det var ikke det Tesla skrøt av; de sa Y alene. Det mangler ikke ambisjoner akkurat!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

magnetic

no når kinesarene har fått kopiert teknoligien via fabrikken så virker det som om de er klare til å legge kjepper i hjula.

Elon Musk - We Tried to Warn You! - Episode - #59
https://youtu.be/XW71YJ9ChuQ?t=2279

advale

#42
Tesla vil nok fortsatt selge i bøtter og spann uansett fremover. De har opparbeidet seg flere års forsprang i vertikal integrering at de kan senke prisene for å få økt etterspørsel. Men når det kommer til rekkevidde, fart, lading, OTA etc - ting som de har vært helt suveren på minker i rekordfart. Stort sett eneste VW-konsernet mangler nå mot Tesla er å få unnagjort 0-100 øvelsen like bra slik at bilene fremstår som like sexy som Teslas sitt. Ellers har de spyttet ut et array av biler i alle tenkelig klasser og med god kvalitet, mer utstyr og komfort etc.

Nå overgår også EV6 Tesla på det meste ser det ut som. I tillegg har Yamaha laget ekstremt effektiv elmotor som tar lite plass og planen dems er å selge til alle som ønsker å kjøpe. Om den kommer til markedet innen kort tid vil en av Teslas største fordel fordufte.

Største fordelen dems har lenge vært FSD etter min mening. Eller hyping og lovnaden rundt FSD. Nå virker det som hele korthuset faller fra der. Rart ikke Elon blir saksøkt i hue og ræva når mange har blitt "lurt" i å kjøpe FSD. Og ikke minst aksjeprisen er sterkt påvirket av FSD..

Lynet

VW ligger milevis bak, de må jo en hel dag på verksted for oppdateringer som en Tesla gjør i garasjen din på en liten time.
FSD har jeg også kjøpt, men det kjøpet ser jeg på som en sponsing av et spennende firma som har bygget et prima ladenettverk til meg. Selve FSD har jeg mindre og mindre tro på blir noe av her på berget med smale veier med dårlig oppmerking.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

advale

SW-problemer slet også Tesla med i starten, og det har kommet mange fiks fra VW så akkurat den biten hos VW er det ikke noe å bekymre seg over. Riktig at de må inn på verksted for å oppdatere, men det er for å klargjøre OTA.

Musk er en hardbarka kapitalist, men han lager tilfeldigvis elbil så det er lett å selge ideen om miljø-aspekteret inn. Alibiet om miljø slår jo full sprek når de kjøper Bitcoin for flere mrd.

Tesla FSD er pr nå på nivå 2. Det er mao likt med en bråte andre bilprodusenter har som inkludert - uten å måtte betale 50-70k. Er redd de kan ha bommet kraftig ved å kun basere seg på kamera og han har sagt alle biler produsert etter 2014 skal være klargjort for full selvkjøring  ::)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA