Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjær i sjøen for Tesla?

Startet av Thalgar, fredag 23. april 2021, klokken 18:25

« forrige - neste »

daktari

1) Det betyr nok at Tesla vil ligge rundt de nivåene i Europa også. I USA spesielt har de en annen posisjon. Vet ikke hvordan det er med Kina.

2) ca 10% av elbilene er kjempebra. I 2010, før elbilene, solgte VW 15%  Toyota 13% og Ford 9%, Volvo 8%.
Men det betyr også at produktet ikke er mer fantastisk enn at 9 av 10 velger noe annet.

3) De aller fleste. Veldig få som har ventetid mer enn et år. Vi må kunne si at det med batterikapasitet og leveringsevne er en gammel myte. Som forventet egentlig, var det virkelig noen som trodde at når Tesla startet i 2012-14 å snakke om batterimangel, satte alle andre produsenter seg i sofaen og sa "det får vi ikke gjort noe med"? På meg virker det som om LG, CATL, BYD og Panasonic har skalert opp meget effektivt., men uten å twitre så mye om det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Thalgar

No har jo Tesla prestert å fjerna hengarfeste frå M3-konfiguratoren. Kor mange potensielle kundar vil ikkje det kosta dei her til lands og i Europa elles? Berre å gjera det utan vidare er for meg eit faresignal om tankegangen hos Tesla.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Amoss

Sitat fra: daktari på mandag 26. april 2021, klokken 08:39
... var det virkelig noen som trodde at når Tesla startet i 2012-14 å snakke om batterimangel, satte alle andre produsenter seg i sofaen og sa "det får vi ikke gjort noe med"?

Ja, det tror jeg. Kanskje ikke alle, men i alle fall en del av de store. F.eks. var den offisielle politikken til VW på ca. den tiden at de skulle shoppe billige batterier fra batterifabrikker med overkapasitet...  Samtidig fantaserte de om at de skulle være størst på EL-biler alt i 2017. Men batterifabrikkene (igjen - generelt) har brent seg før, så de så tydeligvis ingen grunn til å øke kapasiteten før de hadde forpliktende ordre fra bilprodusentene. F.eks. var det en sak for noen år siden (når de endelig hadde tatt skjeen i en annen hånd) der VW inngitt en stor 10 år (?) kontrakt for å få noen produsenter til å sette igang med utvidelse av kapasiteten.

Så ja, jeg tror at de fleste store gjorde nettopp det. Unntak finnes sikkert, og selv om eksemplene over er fra VW så har jeg ikke noen grunn til å tro at de var mer inaktive enn de fleste andre.
Model S 85D

daktari

Sitat fra: Amoss på mandag 26. april 2021, klokken 11:04
Sitat fra: daktari på mandag 26. april 2021, klokken 08:39
... var det virkelig noen som trodde at når Tesla startet i 2012-14 å snakke om batterimangel, satte alle andre produsenter seg i sofaen og sa "det får vi ikke gjort noe med"?

Ja, det tror jeg. Kanskje ikke alle, men i alle fall en del av de store. F.eks. var den offisielle politikken til VW på ca. den tiden at de skulle shoppe billige batterier fra batterifabrikker med overkapasitet...  Samtidig fantaserte de om at de skulle være størst på EL-biler alt i 2017. Men batterifabrikkene (igjen - generelt) har brent seg før, så de så tydeligvis ingen grunn til å øke kapasiteten før de hadde forpliktende ordre fra bilprodusentene. F.eks. var det en sak for noen år siden (når de endelig hadde tatt skjeen i en annen hånd) der VW inngitt en stor 10 år (?) kontrakt for å få noen produsenter til å sette igang med utvidelse av kapasiteten.

Så ja, jeg tror at de fleste store gjorde nettopp det. Unntak finnes sikkert, og selv om eksemplene over er fra VW så har jeg ikke noen grunn til å tro at de var mer inaktive enn de fleste andre.
Jeg tror  alle har snudd seg rundt. Når de endret kurs er derimot vanskelig å si. Batterimangel vil neppe være et problem.

Det som er interessant å gjette på er om Tesla skal øke sin markedsandel for elbiler opp mot 15% i Norge eller ligge stabilt topp 5 med ca 10%. Noen svingninger vil det være år for år.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 26. april 2021, klokken 11:29
Det som er interessant å gjette på er om Tesla skal øke sin markedsandel for elbiler opp mot 15% i Norge eller ligge stabilt topp 5 med ca 10%. Noen svingninger vil det være år for år.
Tror ikke vi kommer til å se Tesla med over 10% igjen på lang tid, om i det hele tatt. Foreløpig har de jo en modell som har potensialet til å bli en storselger (TMY), og i det segmentet er det stor konkurranse. Hvis det kommer en kompaktklasse bil (TM2?) (gjerne litt høyreist), så vil nok den selge ganske bra og. TM3 vil bli irrelevant etter hvert.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

o.b.lix

Sitat fra: Thalgar på mandag 26. april 2021, klokken 09:29
No har jo Tesla prestert å fjerna hengarfeste frå M3-konfiguratoren.

Ganske sikkert for at kun Y skal ha den muligheten (og så X naturligvis)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Thalgar

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 27. april 2021, klokken 10:41
Sitat fra: Thalgar på mandag 26. april 2021, klokken 09:29
No har jo Tesla prestert å fjerna hengarfeste frå M3-konfiguratoren.

Ganske sikkert for at kun Y skal ha den muligheten (og så X naturligvis)

Framleis totalt koko, all den tid Y ikkje blir realistisk tilgjengeleg før neste år. Skulle tru Tesla ønska å selga bilar i Europa i mellomtida.
Model Y LR Quicksilver, 2023

HKS

Sitat fra: Thalgar på mandag 26. april 2021, klokken 09:29
No har jo Tesla prestert å fjerna hengarfeste frå M3-konfiguratoren. Kor mange potensielle kundar vil ikkje det kosta dei her til lands og i Europa elles? Berre å gjera det utan vidare er for meg eit faresignal om tankegangen hos Tesla.
Hengerfeste er nok en litt sær-nordisk ting... Så tviler på at det har noe særlig å si for salget i Europa. Det har jo aldri vært et tilvalg til Model 3 i USA.

Uansett er det bare å ta kontakt med Tesla, så legger de til hengerfeste på din Model 3.
Hengerfeste er tilgjenglig "off-menu"...
Tesla Model 3 Long Range

Thalgar

Jodå, men kor lenge? Å hamna "utanfor menyen" er som regel første steg mot å bli utilgjengeleg.

Og kor mange har fått med seg det som ikkje er bilnerdar som les diverse forum eller nyheitssider?

Og uansett - kvifor fjerna noko som er eit klart konkurransefortrinn, og dermed spela ballen direkte over til VW og andre?
Model Y LR Quicksilver, 2023

HPF

Sitat fra: automat på fredag 23. april 2021, klokken 20:44
De har gode marginer pr bil de produserer,

Nei, Tesla taper penger på selve produksjonen. At de har overskudd i første kvartal 2021 skyldes salg av "regulatory credits" til bilprodusenter som ikke har eller har for liten egenproduksjon av elbiler.

https://jalopnik.com/tesla-loses-a-lot-of-money-selling-cars-but-makes-it-a-1846768094
The company turned a surprisingly large profit this quarter, but it didn't do it by selling cars. Q1 net profit reached a new record for Tesla, at $438 million. Revenue for the electric car company was up massively to $10.39 billion. Unfortunately, all of that profit is accounted for in the company selling $518 million in regulatory credits, and $101 million was found in buying and then later selling Bitcoin.


https://www.latimes.com/business/technology/story/2021-04-26/tesla-shares-fall-despite-profit-beat
Tesla's first-quarter revenue grew 74% to $10.39 billion from January through March, close to analysts' estimates for $10.41 billion. Sales of regulatory credits rose to $518 million this quarter, up from $401 million in the last quarter of 2020.

The company earns more money selling those credits to other automakers than it does from its core business of making and selling cars. That's a potential issue for Tesla as more established carmakers start to offer their own lineup of EVs — and may not need to buy as many credits in the future despite tightening carbon-emissions standards globally.

turfsurf

Sitat fra: HPF på tirsdag 27. april 2021, klokken 15:11

Nei, Tesla taper penger på selve produksjonen. At de har overskudd i første kvartal 2021 skyldes salg av "regulatory credits" til bilprodusenter som ikke har eller har for liten egenproduksjon av elbiler.

Nei, da regner du alle utgifter som utgifter til produksjon. Det er det jo ikke. De holder på å bygge to fabrikker pluss utvidelser av to. Dette er ikke utgifter som gikk med til produksjon.

Skal du trekke fra ikke-direkte inntekter så får du gjøre det samme med utgifter. 1,2 milliarder Usd til Bitcoin kjøp f.eks.

Ellers er jo ev credits noe de får nettopp fordi de selger biler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HPF

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. april 2021, klokken 15:21
Nei, da regner du alle utgifter som utgifter til produksjon. Det er det jo ikke. De holder på å bygge to fabrikker pluss utvidelser av to. Dette er ikke utgifter som gikk med til produksjon.

Skal du trekke fra ikke-direkte inntekter så får du gjøre det samme med utgifter. 1,2 milliarder Usd til Bitcoin kjøp f.eks.

Ellers er jo ev credits noe de får nettopp fordi de selger biler.
::)  ::)  ::)

Sveinung1954

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. april 2021, klokken 15:21
Sitat fra: HPF på tirsdag 27. april 2021, klokken 15:11

Nei, Tesla taper penger på selve produksjonen. At de har overskudd i første kvartal 2021 skyldes salg av "regulatory credits" til bilprodusenter som ikke har eller har for liten egenproduksjon av elbiler.

Nei, da regner du alle utgifter som utgifter til produksjon. Det er det jo ikke. De holder på å bygge to fabrikker pluss utvidelser av to. Dette er ikke utgifter som gikk med til produksjon.

Så du tror utgifter er det samme som kostnader?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

automat

Tesla's egne forventninger står i grell kontrast til pessimismen i denne tråden:

«Det er mer sannsynlig at Model Y blir verdens mest solgte bil uansett modellkategori i 2022, enn at den ikke blir det.»

https://motor.no/bil/tesla-model-y-blir-verdens-mest-solgte-bil-i-2022/198184?fbclid=IwAR2x-QPLddp1J62T3NUxL1h1l3auAs4u8O-qTF05zYKnuoWXsY3xbqhr3FE


Hvis Motor gjengir Musk korrekt her, så er det en ganske frisk ambisjon. På en annen side, vi snakker om et selskap som har hatt en ganske frisk utvikling de siste 10 årene. Tiltross for alle dystre spådommer.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Thalgar

Kva Musk seier er erfaringsmessig ganske så irrelevant. Den mannen er høg på sin egen (imponerande) evne til å laga hype, og kjenner ikkje si begrensing.


Model Y LR Quicksilver, 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA