Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla og V2G

Startet av toralfr, tirsdag 20. april 2021, klokken 10:10

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 22. april 2021, klokken 13:06
V2G gir en strømpris av en annen verden med dagens batteriteknologi, kan dere komme med et økonomisk resonnement for hvordan V2G vil påvirke bruktprisen på en bil?

Eller for å gjøre det enkelt, hva må strømprisen være for at V2G ikke er et tap for forbruker?
Du må forklare hva du mener? Aner ikke om du er enig eller uenig, og hva argumentet er.

Thomas Parsli

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 22. april 2021, klokken 18:22
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 22. april 2021, klokken 13:06
V2G gir en strømpris av en annen verden med dagens batteriteknologi, kan dere komme med et økonomisk resonnement for hvordan V2G vil påvirke bruktprisen på en bil?

Eller for å gjøre det enkelt, hva må strømprisen være for at V2G ikke er et tap for forbruker?
Du må forklare hva du mener? Aner ikke om du er enig eller uenig, og hva argumentet er.

Jeg påstår V2G er en utrolig dårlig investering for bileier hvis du regner med tap av batterikapasitet.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378775317306365

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Erik Ola Ulvestad

#17
Heilt andre incentiv enn selg billig og kjøp dyrt (strøm, altså) må iallefall på bana.
Sol/vind + batteri, for V2H, også i 'island mode' (som krev utstyr for til/fråkobling (og kanskje synkronisering) av distribusjonsnettet) kan gjere det aktuelt.
Dyrt blir det nok.
~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Counterpointer

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. april 2021, klokken 17:12
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 22. april 2021, klokken 18:22
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 22. april 2021, klokken 13:06
V2G gir en strømpris av en annen verden med dagens batteriteknologi, kan dere komme med et økonomisk resonnement for hvordan V2G vil påvirke bruktprisen på en bil?

Eller for å gjøre det enkelt, hva må strømprisen være for at V2G ikke er et tap for forbruker?
Du må forklare hva du mener? Aner ikke om du er enig eller uenig, og hva argumentet er.

Jeg påstår V2G er en utrolig dårlig investering for bileier hvis du regner med tap av batterikapasitet.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378775317306365
Det var lett å forstå

Er vel egentlig også ganske enig med deg i det.

Mdah

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. april 2021, klokken 17:12
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 22. april 2021, klokken 18:22
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 22. april 2021, klokken 13:06
V2G gir en strømpris av en annen verden med dagens batteriteknologi, kan dere komme med et økonomisk resonnement for hvordan V2G vil påvirke bruktprisen på en bil?

Eller for å gjøre det enkelt, hva må strømprisen være for at V2G ikke er et tap for forbruker?
Du må forklare hva du mener? Aner ikke om du er enig eller uenig, og hva argumentet er.

Jeg påstår V2G er en utrolig dårlig investering for bileier hvis du regner med tap av batterikapasitet.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378775317306365

Det kan så være, men om vi skal tro Tesla at "The million Mile Battery" kommer inne få år, så er vel det bedre egnet til V2G enn eksisterende batterier.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

turfsurf

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. april 2021, klokken 17:12

Jeg påstår V2G er en utrolig dårlig investering for bileier hvis du regner med tap av batterikapasitet.
Ja, for bruk til generell lastbalansering. Som backup ved strømbrudd er dog saken annerledes.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hansi

#21
Jeg kan svare for min egen del:
Jeg bidrar til det grønne skiftet der jeg kan (jeg kunne kanskje egentlig stoppet her? Hehe :)).
Kjører elektrisk og har gjort det siden ca. 2012.
Monterte solcellepaneler i 2016, regner med å gå ca. i null økonomisk i løpet av levetiden.
Syns solcelleoverflater på elbiler er flott selv om det økonomisk sett kanskje ikke vil gi de store besparelsene vil jeg heller bruke penger på noe som gjør bilen "grønnere" enn på mye annet tilleggsutstyr.
Heier på de som går i front for energieffektive transportmetoder, f.eks. Tesla og Aptera.
Heier på de som vil lage "solcellebiler" som Sono Motors Sion og Aptera.
Håper man vil kunne utnytte energi fra dempere og at regenerering av energi kan ta over fullt og helt for mekaniske bremser.

Det var litt bakgrunn. Rent konkret i forhold til V2G:
Jeg kjører per nå en Nissan Leaf 2013-modell AZE0 (facelift). Batteristatus er per i dag 11/12 streker. (Jeg vurderer oppgradering til fortrinnsvis 40 kWh batteripakke som jeg antar vil koste ca. 50'.)
Om jeg gir strømselskapene tilgang til batteripakken min og den slites marginalt raskere plager det meg ikke så mye. Pent brukt 24 kWh batteripakke koster vel ca. 20', om jeg skulle måtte bytte den 1 (eller kanskje til og med 2?) år tidligere hvis jeg får installert V2G enn hvis jeg ikke hadde gjort det spiller det fint liten rolle for min del (forutsetter selvfølgelig at batteripakken brukes i second life prosjekter og til slutt gjenvinnes med høy virkningsgrad som jeg tar som en selvfølge). Jeg vil også kunne få noen kroner for kWh strømselskapet kjøper som kan trekkes fra prisen på bytte av batteripakke.
Mitt hovedfokus: Om jeg ved å installere V2G kan bidra til at det grønne skiftet kan gå raskere til en så relativt liten sum hadde det for meg vært utrolig positivt :)

Så vidt jeg har forstått er det grønne skiftet også hovedfokuset til Tesla og derfor fremstår det for meg merkelig at man ikke tillater V2G. Forhåpentligvis vil man gjøre det når batteripakkene blir mer holdbare.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Asbjornel

Har fått mindre troen på v2g, men det er klart at om hele bilflåten i Europa er tilkoblet vil det kunne ta topper i forbruk og dipper i produksjon i tenkte scenarier.

Det jeg derimot har mer troen på, og som er mer tilgjengelig er smarte ladere hvor man kan koble ut ladere i regioner på sekunder ved behov, samt styre tilgjengelig effekt. Dette vil ikke påvirke hverken batteri eller i mage tilfeller bruk av bilene.
Ja, også kan v2h være interessant for de som ønsker å redusere egen regning(og belastning på grid indirekte) ved å lade på billige stunder og bruke bilen som "aggregat" på de dyre timene, eller for å dra ned snitteffekt på de dyre timene, og for begrensing av effektuttak dersom det skulle komme en kostnad på dette. Kombinert med egen privat sol og vindkraft kan dette spare større utbygginger av parker mange misliker.

daktari

Hvis du akser avgårde og motorene trekker 300 kW, flere ganger om dagen i korte etapper - vil ikke det være verre enn jevnt 11 kW, som er det ladekabel og ladeinstallasjon tåler?

Men konseptet gir teoretisk mening for meg med de strømprisene vi hadde i vinter. Lade billig på natten og bruke en 2-6 kWh  fra bilen til å koke kaffe på morran og lage middag. Men det er vel da V2Home ikke Grid.

PS Hyundai og KIAs nye plattform har også noe nytt her samt den kule adapteren som gjør at du kan lade opp en annen elbil! Sjekk FullyChargeds video av Ioniq 45.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

#24
Selv om VW-gruppens biler skal få V2G-kapabilitet i fra årsskiftet 21/22, så tviler jeg sterkt på at dette kommer på allerede produserte biler. Tipper dette vil gjelde nye modeller som kommer etter den datoen. Så skal man ha V2G, så tipper jeg man må innom et skifte av kjøretøy, men om jeg tar feil, så blir jeg veldig overrasket.

Samtidig kjenner jeg litt på at dette er mindre aktuelt for mange, nettopp fordi bilen ikke står hjemme på dagtid, men er med en på jobb. Med visse unntak i storbyene, der mange er nødt til å bruke kollektivt pga manglende parkeringsplass.

Den ekstra slitasjen er muligens et negativt aspekt, og ønsker man å beholde bilen lenge, så tror jeg det gjelder at det er kjekt for videresalg, men ikke noe man betaler ekstra for, eller velger å bruke. Ihvertfall frem til man ser at batteriene holder glatt i 15-20 selv med slik bruk. Men å være forsøkskanin selv, det tviler jeg sterkt på at man ønsker å være selv.

V2L derimot, er noe som jeg forventer at mange andre elbiler vil implementere snarest. Det å kunne lade og/eller drive eksternt utstyr, selv om bilen er av, eller mens den står tilkoblet f.eks. på campingplassen eller rasteplassen, er praktisk. Det blir litt som campermode/utility mode, men der selve bilen er av.

Det forenkler bl.a. det å kunne dra en vifteovn opp til takteltet, uten å måtte ha bilen halveis på, selv om det skulle bli kjølig ute i løpet av natta, samtidig som kjøleboksen inni bilen holder melka og annen mat kjølig.

Har forøvrig ikke sett at noen har sagt at VW, Skoda eller Audi kommer med en slik camper modus, som hadde vært svært nyttig for mange. Foreløpig tyder dette på at det ikke er noe det kan/vil levere. For meg vil slikt være et krav til neste elbil. Har det nå, og elsker det, selv om jeg ikke har brukt det veldig mye, men kjekt på tur når man er en eller to, eller kanske 2,5... ;). Men det er brukt, og det gir og strøm til kjøleboksen over 12V-uttaket.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

#25
SitatV2L derimot, er noe som jeg forventer at mange andre elbiler vil implementere snarest. Det å kunne lade og/eller drive eksternt utstyr, selv om bilen er av, eller mens den står tilkoblet f.eks. på campingplassen eller rasteplassen, er praktisk. Det blir litt som campermode/utility mode, men der selve bilen er av.

Ioniq 5 får V2L med 230V 3.6 kW.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

o.b.lix

Sitat fra: Motorwatt på mandag 03. mai 2021, klokken 16:29
Ioniq 5 får V2L med 230V 3.6 kW.

Cybertruck skulle også få V2L, så Tesla er nok klar for den ideen.

Faktisk er det permanent 12v i tilhengerkontakten på Model X, som betyr bilen kan lade campingvogn selv om bilen er av.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Lynet

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 04. mai 2021, klokken 10:46
Sitat fra: Motorwatt på mandag 03. mai 2021, klokken 16:29
Ioniq 5 får V2L med 230V 3.6 kW.

Cybertruck skulle også få V2L, så Tesla er nok klar for den ideen.

Faktisk er det permanent 12v i tilhengerkontakten på Model X, som betyr bilen kan lade campingvogn selv om bilen er av.
Begge 12V uttakene i tilhengerkontakten går av når bilen er av, men så vidt jeg husker går den ene på i campmode
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Martinio

Hva er riktig her angående 12v uttak til campingvogn? Noen som har peiling og kan svare på det?
Altså, vil campingvognen forsynes med 12v selv når bilen er parkert og låst uten camp-mode på? (Camp-mode trekker en del strøm så kanskje ikke så effektivt for fricamping med unntak av når man sover og camper i selve bilen selvsagt). Eventuelt er vel sentry mode et alternativ, hvis man må ha den våken for å forsyne 12v??

Hvorfor døde tråden her når dette spørsmålet står uoppklart :(
Hilsen en som er på leting etter Model X for helelektrisk fricamping med campingvogn + ecoflow batteribank (eventuelt annet alternativ) + solcellepanel(er). Tror dette blir spennende prosjekt, men må kanskje ha gass for steking og koking for å ha strøm nok for oppvarming på vinterstid. Hvis noen er interessert i dette prosjektet mitt og har innspill eller spørsmål, svar gjerne på tråden her videre. :)

kodax

Jeg regner med at DC-DC-laderen som lader 12V-batteriet ikke er særlig kraftig, her er i hvert fall en fyr som ikke hadde sukksess med å prøvde å rekke endel strøm fra det.
Det hadde jo vært kjekt å kunne bruke bilen som kraftkilde (særlig for oss med gratis lading), men da er det nok bedre å koble seg rett på hovedbatteriet (noe man bare må gjøre hvis man er sertifisert og ikke bryr seg om garantien).
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA