Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sliter med Tibber/Easee

Startet av litium, søndag 04. september 2022, klokken 23:03

« forrige - neste »

litium

De siste ukene har jeg slitt med å få Tibber til å lade på riktig tidspunkt på min TM3. Jeg gjør som før, setter planlagt avreise i Tibber og plugger inn, setter ønsket SOC og Tibber rapporter at den planlegger lading på forventet tidspunkt. Så starter den ladingen likevel lenge før - midt i de høyeste pristoppene! Har lastbalansering på 22A (9 kW) men har kontroll på alt annet i huset så det er ikke det som påvirker. Tibber svarer ikke på mail som de gjorde, så sålangt ingen hjelp å få der.

Som workaround nå har jeg slått av smartlading og hånderer det manuelt. Her en natt smartladet den likevel selv om det var deaktivert (unngikk en pristopp som iogforseg var bra...)

Jeg har bare satt smartlading på Easee-powerupen og ikke på Tesla-powerup, etter anbefaling fra Tibber en gang i tiden.

Noen som har erfart det samme og/eller har noen tips?

jlan

Har du forsøkt å kontakte Tibber i app.(snakkebobble øverst)? 

Jeg får stort sett ladet når jeg ønsker, men Tibber nevnte for meg at hvis planlagt avreise settes flere dager fram, så vil ladingen deles opp i like andeler for hver dag/døgn.  En bør også velge riktig "Car to charge" i Easee "powerup". Så bilen bør ligge inne som "powerup", selv om smartlading ikke er valgt for bilen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

litium

Fikk omsider svar fra Tibber. De mener problemet er at Tesla powerup står på pause, og ikke av så lenge Easee powerup er aktiv. Så får vi prøve om det kan være løsningen.

turfsurf

Sitat fra: litium på mandag 05. september 2022, klokken 23:03
Fikk omsider svar fra Tibber. De mener problemet er at Tesla powerup står på pause, og ikke av så lenge Easee powerup er aktiv. Så får vi prøve om det kan være løsningen.
Hva skal man gjøre da, slå på Tesla powerUp? Det er i så fall det motsatte av hva de har anbefalt tidligere
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

litium

Det jeg ble forklart er at Easee skal være aktivert og Tesla installert men av (ikke pause). Hvis man avinstallerer Tesla klarer ikke Tibber å se SOC for å planlegge ladingen (bruker da 50 %).

Jeg mener jeg alltid har hatt den på av og at pause ikke var en opsjon tidligere. Det har nå fungert helt frem til siste par uker.

jlan

Sitat fra: litium på tirsdag 06. september 2022, klokken 21:44
Jeg mener jeg alltid har hatt den på av og at pause ikke var en opsjon tidligere. Det har nå fungert helt frem til siste par uker.
Jeg tror jeg har brukt "Paused" før, for å starte lading med en gang. Det er kanskje litt forvirrende, men "Smart charging - Paused" betyr i følge underteksten: "your car will start to charge right away". Det er altså "smart" som er på pause, og ikke "charging".
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

litium

Ja tror det er rett forstått. Dette er det Tibber skrev:

«Pauset [i Tesla power up] i denne sammenhengen betyr at bilen ønsker å lade umiddelbart. Når Easee da ønsker å utsette lading, mens Teslaen ønsker å lade med en gang, så blir de to algoritmene jobbene mot hverandre.

Tesla power up (eller Easee) trenger ikke avinstalleres, men smartlading bør slås av i innstillingene. Når der er "av", så vil den ikke havne i konflikt med Easee sin algoritme.

Anbefalt er å ha det aktivt på Easee, da kan vi fremdeles hente ut batteriinfo bra Tesla power up. Hvis den kobles helt fra, vil vi ikke kunne smartlade utifra det faktiske batterinivået, og kommer til å bruke en "nødløsning" om 50% batteri og helt opp til 100%.»

turfsurf

Sitat fra: litium på tirsdag 06. september 2022, klokken 21:44
Jeg mener jeg alltid har hatt den på av og at pause ikke var en opsjon tidligere. Det har nå fungert helt frem til siste par uker.
Det er slik jeg har hatt det hele tiden. Smartlading av på Tesla integrasjonen og på i Easee. Allikevel startet den midt på kvelden med de høyeste prisene, selv om det bare skulle lades noen få kWh.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Easee har hatt endel dataproblemer og har rapportert "degraded service". De rapporte at det var "completed" kl 12 i dag.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: jlan på onsdag 07. september 2022, klokken 18:11
Easee har hatt endel dataproblemer og har rapportert "degraded service". De rapporte at det var "completed" kl 12 i dag.
Kan være det som skjedde da. Easee har litt å jobbe med på backend siden til IoT løsningen sin.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

litium

Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. september 2022, klokken 05:28
Det er slik jeg har hatt det hele tiden. Smartlading av på Tesla integrasjonen og på i Easee. Allikevel startet den midt på kvelden med de høyeste prisene, selv om det bare skulle lades noen få kWh.

Fått testet litt idag og satt Tesla powerup til av - Tibber sier den skal lade kl. 14.00, men forsøker likevel å starte lading kl. 13.00. Jeg hindrer dette inntil videre med å sette tidspunkt i Tesla-appen i tillegg, da blokkeres Tibber sine forsøk på å lade tidligere.

sjokomelk

Det høres nesten ut som tidssoneproblemer... Tibber er i UTC+1 (norsk normaltid) mens Tesla er i UTC+2 (norsk sommertid). Korrekt tid i Norge i dag er UTC+2. Da vil lading begynne 13 når den er satt til 14.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

litium

Sakset dialogen med Tibber siste par dager:

Jeg har nå satt Tesla powerup til av og satt bilen til lading i dag og Tibber viser at lading skal starte kl. 14.00 som er korrekt. Det skal lades 18 kWh ved 9 kW, så setter derfor avgang kl. 17.00. Likevel forsøker Tibber å starte lading rundt kl. 13.00, men nå har jeg blokkert det ved å også sette tidspunkk kl. 14.00 i Tesla-appen. Hva går galt i dette tilfellet?

Den opprinnelig planen var å starte kl 14, ja. Men dataene fra bilen ble utdatert (vi følger en viss tidsgrense), og da bruker vi en nødverdi som tilsier at bilen skal lade fra 50% til 100%, så vi måtte derfor starte ladingen litt tidligere. Dette er ment som en kriseløsning for å hindre at biler ikke lader.

Er det noen planer for å løse dette problemet? Dette er ekstremt irriterende og en av hovedgrunnene til å ha Tibber.

Ja, når smartlading skal oppgraderes til høsten, så håper vi at det blir mulig med et tilvalg i appen. Så, for eksempel, to innstillinger - ala "bruk siste status" og "bruk nød-verdi". Det hadde da vært den beste løsningen, og kundene kan selv velge hva de ønsker skal skje. At vi ikke får fersk data fra bilen er vanskeligere å gjøre noe med, da dette ligger på Tesla sin side. Men det er ikke et utelukkende Tesla-problem, vi ser det på ganske mange forskjellige merker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA