Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Farlig adaptor promoteres på nettet.

Startet av elektrolux, lørdag 17. april 2021, klokken 10:02

« forrige - neste »

elektrolux

Annonse for blant annet denne adaptoren dukket i dag opp på telefonen min.

Det skrives at den kun skal brukes sammen med tilhørende mode 2 ladekabel, men her ser jeg farlige muligheter:

Passer perfekt i 32A stikket mitt, og med en 20m 3x1,5mm2 skjøteledning rekker jeg tvers over tomten til den elektriske grillen.

Blir gjerne liggende over sommeren, og plutselig blir det kortslutning i enden av skjøteledningen.

Da blir det lett en 20m varmekabel. ::)

Det er dessverre slike adaptorer som ødelegger for trygge varianter. DSB gjør det enkelt og forbyr bare all bruk av adaptorer og gjør med det vanlige borgere med behov for en trygg adaptor til forbrytere

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kangoo

Spennende hvor de har plassert sikringen som skal begrense strømmen til maksimum 16A på den minste kontakten?


Sent from my iPad using Tapatalk

RJK

Jeg tenker som så at dette er en adapter man legger i bilen sin sammen med de andre adapterne, slik at om man kommer til et stikk med 32A 1-fase, så kan man få nødladet der og da.

Dette er selvsagt ikke ment for hjemmelading, så jeg føler kritikken her er litt på villspor. Til hjemmelading så skaffer man rett plugg med en gang, og kjøper en hjemmelader med 32A-støtte i bunn og rett kontakt, så ingen behov for adapter.

Men spørsmålet til Kangoo er relevant. Har de bare satt på motstander på kretskortet inni pluggen, og er det i tilfelle en trygg måte å gjøre det på for å unngå høy varmeutvikling? Klar over hva bilen styrer hva den ber om, så om den merker det er 32A vil den vel og prøve å trekke 32A. Det kan kanskje bli litt skummelt, selv om det er nødlading.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kangoo

Sitat fra: RJK på lørdag 17. april 2021, klokken 13:25
Jeg tenker som så at dette er en adapter man legger i bilen sin sammen med de andre adapterne, slik at om man kommer til et stikk med 32A 1-fase, så kan man få nødladet der og da.

Dette er selvsagt ikke ment for hjemmelading, så jeg føler kritikken her er litt på villspor. Til hjemmelading så skaffer man rett plugg med en gang, og kjøper en hjemmelader med 32A-støtte i bunn og rett kontakt, så ingen behov for adapter.

Men spørsmålet til Kangoo er relevant. Har de bare satt på motstander på kretskortet inni pluggen, og er det i tilfelle en trygg måte å gjøre det på for å unngå høy varmeutvikling? Klar over hva bilen styrer hva den ber om, så om den merker det er 32A vil den vel og prøve å trekke 32A. Det kan kanskje bli litt skummelt, selv om det er nødlading.
Vanlig nødlader som følger bilen har normalt bare en vanlig plugg for vanlige stikkontakter, og ikke en industrikontakt av denne typen. Det er heller ikke fritt frem å bytte kontakt uten kjennskap til temp-føleren som sitter i støpselet på nyere nødladere.

Dette betyr at en slik industrikontakt ikke kommuniserer ut informasjon om maksimum ladestrøm ved hjelp av innebygd motstand, slik du finner på en Mode3 kabel beregnet for maksimum 16A ladestrøm.

Har du f.eks. montert en 32A industrikontakt hjemme, der du har koblet ladeboksen til med støpsel, så er det sannsynlig også en sikring på ca. 32A på den kursen. Om du da kobler til denne adapteren, så kan du altså trekke inntil 32A strømstyrke ut av en industrikontakt som er beregnet på 16A.

Dessuten er det slik at elektrisk verktøy og utstyr med slik kontakt, er bygd for, og merket med maksimum forankoblet sikring på 16A, noe som gjør at det blir ulovlig og kanskje farlig å koble utstyret til en sikring med dobbel styrke.


Sent from my iPad using Tapatalk

1000kwh

Tenker heller at slike løsninger er praktiske og burde fint vært tillat.

Kangoo

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 17. april 2021, klokken 13:56
Tenker heller at slike løsninger er praktiske og burde fint vært tillat.
Men det går ikke å lage slike lover.
Når eksempelvis kravet til en vanlig stikkontakt som skal brukes til fast lading av elbil er at den skal være på maks 10A og ha forankoblet overspenningsvern og jordfeilbryter type B, så hjelper det ikke at din nødlader som fulgte med bilen har innebygd DC-vern tilsvarende jordfeilbryter type B. Det er jo ingen garanti at du ikke får besøk av noen med eldre bil og nødlader uten DC-vern


Sent from my iPad using Tapatalk

automat

Jeg ser på nettsidene til Besen at de sier at denne kun skal brukes sammen med Besens egen ladekladd. Aldri til noe annet. Og brukt slik er det sikkert trygt.

Problemet er at det er ingen ting som hindrer folk til bruke denne til andre ting. En advarsel er neppe godt nok.

Ser at de også har overgang fra 32A rød trefas.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kangoo

#7
Sitat fra: automat på lørdag 17. april 2021, klokken 14:19
Jeg ser på nettsidene til Besen at de sier at denne kun skal brukes sammen med Besens egen ladekladd. Aldri til noe annet. Og brukt slik er det sikkert trygt.

Problemet er at det er ingen ting som hindrer folk til bruke denne til andre ting. En advarsel er neppe godt nok.

Ser at de også har overgang fra 32A rød trefas.
Tror Besen beser litt mye her...
Er den godkjent for 32A så burde den hatt riktig støpsel for den strømstyrken, og så kunne de heller solgt en overgang for å koble den til på kontakter som bare tilbyr 16A. Da ville alt vært lovlig.

RJK

#8
Sitat fra: Kangoo på lørdag 17. april 2021, klokken 13:49
Sitat fra: RJK på lørdag 17. april 2021, klokken 13:25
Jeg tenker som så at dette er en adapter man legger i bilen sin sammen med de andre adapterne, slik at om man kommer til et stikk med 32A 1-fase, så kan man få nødladet der og da.

Dette er selvsagt ikke ment for hjemmelading, så jeg føler kritikken her er litt på villspor. Til hjemmelading så skaffer man rett plugg med en gang, og kjøper en hjemmelader med 32A-støtte i bunn og rett kontakt, så ingen behov for adapter.

Men spørsmålet til Kangoo er relevant. Har de bare satt på motstander på kretskortet inni pluggen, og er det i tilfelle en trygg måte å gjøre det på for å unngå høy varmeutvikling? Klar over hva bilen styrer hva den ber om, så om den merker det er 32A vil den vel og prøve å trekke 32A. Det kan kanskje bli litt skummelt, selv om det er nødlading.
Vanlig nødlader som følger bilen har normalt bare en vanlig plugg for vanlige stikkontakter, og ikke en industrikontakt av denne typen. Det er heller ikke fritt frem å bytte kontakt uten kjennskap til temp-føleren som sitter i støpselet på nyere nødladere.

Dette betyr at en slik industrikontakt ikke kommuniserer ut informasjon om maksimum ladestrøm ved hjelp av innebygd motstand, slik du finner på en Mode3 kabel beregnet for maksimum 16A ladestrøm.

Har du f.eks. montert en 32A industrikontakt hjemme, der du har koblet ladeboksen til med støpsel, så er det sannsynlig også en sikring på ca. 32A på den kursen. Om du da kobler til denne adapteren, så kan du altså trekke inntil 32A strømstyrke ut av en industrikontakt som er beregnet på 16A.

Dessuten er det slik at elektrisk verktøy og utstyr med slik kontakt, er bygd for, og merket med maksimum forankoblet sikring på 16A, noe som gjør at det blir ulovlig og kanskje farlig å koble utstyret til en sikring med dobbel styrke.


Sent from my iPad using Tapatalk

Her missforstår du jo fullstendig det jeg skriver. Jeg skriver for det første ikke om å modifisere laderen med en annen kontakt. Jeg skriver jo bestemt at den ikke skal brukes hjemme, fordi det er ulovlig. Men den er altså lovlig å bruke i de scenarier som jeg prøver å peke på, men det klarte du ikke se, eller ikke ville se.

Har du 32 A 1-dase CEE-stikk hjemme, så har du ikke lov å bruke adapter, men må kjøpe en ladekladd med plugg for 32 A 1-fase. Du kjøper ikke en for 16 A 1-fase CEE og så adapter, om ikke du kjøper en som opprinnelig er beregnet for spesifikke adaptere, der man får disse med eller kjøper slike som er ment for akkurat det produktet, og da er godkjente adaptere til den laderen. Altså kjøper man ikke den som er avertert til slik bruk.

Det du derimot bruker den til, er når du er på veien og trenger å få ladet, altså typisk nødlading. Jeg har som de fleste, en ladekabel med jordet eurokontakt for schuko-stikk. Jeg har og en blå adapter for 1-fase 16 A CEE. Den er ment brukt for nødlading. Jeg har og en rød adapter for 32A 3-fase til schuko.

Det jeg mangler er en blå 16 A 3-fase til schuko og rød 32 A 1-fase til schuko. Men den adapteren over, kan jeg koble den mellom den blå 16 A 1-fase-adapteren jeg har, for å likevel få ladet. Den kan og brukes dersom man allerede har med ladekabel med blå 16 A 1-fase CEE-kontakt.

Er noen bilmerker som gir med en ladekabel med valgfri CEE-kontakt, men der man må velge hvilken CEE-kontakt man skal få med. Om man da velger den som er mest vanlig i Norge, altså blå 16 A 1-fase, så er dette adapteren du kan kjøpe for å få utnyttet laderen på tur.

De jeg har er disse:

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/adaptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400713/

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/adaptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400714/


Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kangoo

#9
Sitat fra: RJK på lørdag 17. april 2021, klokken 17:21
Sitat fra: Kangoo på lørdag 17. april 2021, klokken 13:49
Sitat fra: RJK på lørdag 17. april 2021, klokken 13:25
Jeg tenker som så at dette er en adapter man legger i bilen sin sammen med de andre adapterne, slik at om man kommer til et stikk med 32A 1-fase, så kan man få nødladet der og da.

Dette er selvsagt ikke ment for hjemmelading, så jeg føler kritikken her er litt på villspor. Til hjemmelading så skaffer man rett plugg med en gang, og kjøper en hjemmelader med 32A-støtte i bunn og rett kontakt, så ingen behov for adapter.

Men spørsmålet til Kangoo er relevant. Har de bare satt på motstander på kretskortet inni pluggen, og er det i tilfelle en trygg måte å gjøre det på for å unngå høy varmeutvikling? Klar over hva bilen styrer hva den ber om, så om den merker det er 32A vil den vel og prøve å trekke 32A. Det kan kanskje bli litt skummelt, selv om det er nødlading.
Vanlig nødlader som følger bilen har normalt bare en vanlig plugg for vanlige stikkontakter, og ikke en industrikontakt av denne typen. Det er heller ikke fritt frem å bytte kontakt uten kjennskap til temp-føleren som sitter i støpselet på nyere nødladere.

Dette betyr at en slik industrikontakt ikke kommuniserer ut informasjon om maksimum ladestrøm ved hjelp av innebygd motstand, slik du finner på en Mode3 kabel beregnet for maksimum 16A ladestrøm.

Har du f.eks. montert en 32A industrikontakt hjemme, der du har koblet ladeboksen til med støpsel, så er det sannsynlig også en sikring på ca. 32A på den kursen. Om du da kobler til denne adapteren, så kan du altså trekke inntil 32A strømstyrke ut av en industrikontakt som er beregnet på 16A.

Dessuten er det slik at elektrisk verktøy og utstyr med slik kontakt, er bygd for, og merket med maksimum forankoblet sikring på 16A, noe som gjør at det blir ulovlig og kanskje farlig å koble utstyret til en sikring med dobbel styrke.


Sent from my iPad using Tapatalk

Her missforstår du jo fullstendig det jeg skriver. Jeg skriver for det første ikke om å modifisere laderen med en annen kontakt. Jeg skriver jo bestemt at den ikke skal brukes hjemme, fordi det er ulovlig. Men den er altså lovlig å bruke i de scenarier som jeg prøver å peke på, men det klarte du ikke se, eller ikke ville se.

Har du 32 A 1-dase CEE-stikk hjemme, så har du ikke lov å bruke adapter, men må kjøpe en ladekladd med plugg for 32 A 1-fase. Du kjøper ikke en for 16 A 1-fase CEE og så adapter, om ikke du kjøper en som opprinnelig er beregnet for spesifikke adaptere, der man får disse med eller kjøper slike som er ment for akkurat det produktet, og da er godkjente adaptere til den laderen. Altså kjøper man ikke den som er avertert til slik bruk.

Det du derimot bruker den til, er når du er på veien og trenger å få ladet, altså typisk nødlading. Jeg har som de fleste, en ladekabel med jordet eurokontakt for schuko-stikk. Jeg har og en blå adapter for 1-fase 16 A CEE. Den er ment brukt for nødlading. Jeg har og en rød adapter for 32A 3-fase til schuko.

Det jeg mangler er en blå 16 A 3-fase til schuko og rød 32 A 1-fase til schuko. Men den adapteren over, kan jeg koble den mellom den blå 16 A 1-fase-adapteren jeg har, for å likevel få ladet. Den kan og brukes dersom man allerede har med ladekabel med blå 16 A 1-fase CEE-kontakt.

Er noen bilmerker som gir med en ladekabel med valgfri CEE-kontakt, men der man må velge hvilken CEE-kontakt man skal få med. Om man da velger den som er mest vanlig i Norge, altså blå 16 A 1-fase, så er dette adapteren du kan kjøpe for å få utnyttet laderen på tur.

De jeg har er disse:

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/adaptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400713/

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/adaptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400714/



Du står fritt til å gjøre så mye ulovlig du vil for meg, men tenkte altså bare å fortelle litt om hva som er lovlig i Norge og eventuelle farer med å bruke det som er ulovlig.

Det finnes sannsynlig ingen nødladere med 32A støpsel, da kladden på kabelen bare er godkjent for maks forankoblet sikring på 16A.

Tipset om å bytte det vanlige støpselet på nødladeren til en blå 16A industrikontakt kan være greit for mange siden industrikontakten ikke er utsatt for varmgang, men tenkte det var viktig å samtidig nevne noe om temp-sikringen.

Jeg har gjort dette på en ladekabel, og i tillegg laget en overgang slik at jeg også kan bruke ladekabelen i en vanlig stikkontakt.

Adapteren med rødt støpsel som du viser til fra Jula, er bare lovlig med rød 16A, ikke med 32A

Poenget er så enkelt i Norge, at du generelt ikke har lov til å koble utstyr beregnet for maks 16A til noen kontakt med høyere sikring enn 16A.

Men sikkert praktisk å ta med mange ulike adapter på tur til utlandet, og mye av det som er ulovlig i Norge er likevel lovlig i en del andre land.

Dette er også forsikringsselskap veldig klar over, så om et hus brenner ned og de finner ut at en slik adapter kan være en medvirkende årsak, så blir det sannsynlig ikke særlig mye erstatning.

Kan være at jeg ikke er helt oppdatert på alle nyere eu-tilpasninger i regelverket, siden jeg tok min elektro utdanning på 80-tallet, og ikke jobber som elektriker i dag.

Så hvis du finner noe som motbeviser det jeg har skrevet, så er jeg takknemlig for litt oppdatering fra deg.

automat

@RJK Jula-adapterne du linker til er 16A-16A, og derved lovlige. (Det er kun adapter mellom forskjellige plugger.)
Har du et 32A til 16A adapter (uten sikring imellom), er det ikke lovlig. Et 16 til 32A adapter derimot er lovlig. Dette gjelder adaptere generelt, men  ikke til elbillading. Til elbillading er det ikke lov med generelle adaptere. (Men det kan være veldig kjekt på reise.)

Når det gjelder Teslas adapter til UMC, så har denne en proprietær plugg. Slik at den ikke kan brukes til andre ting. Problemet med Besen sin ladekladd med adaptere er at de har valgt å bruke en vanlig standard CEE-kontakt. Da kan plutselig adapteret brukes til alt mulig annet. F.eks med lang skjøteledning til campingvogna, eller vedkløyveren.

Men virker som dette er et utgående produkt, og at de nå går for proprietær plugg de og.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

#11
Sitat fra: automat på lørdag 17. april 2021, klokken 18:22
@RJK Jula-adapterne du linker til er 16A-16A, og derved lovlige. (Det er kun adapter mellom forskjellige plugger.)
Har du et 32A til 16A adapter (uten sikring imellom), er det ikke lovlig. Et 16 til 32A adapter derimot er lovlig. Dette gjelder adaptere generelt, men  ikke til elbillading. Til elbillading er det ikke lov med generelle adaptere. (Men det kan være veldig kjekt på reise.)

Når det gjelder Teslas adapter til UMC, så har denne en proprietær plugg. Slik at den ikke kan brukes til andre ting. Problemet med Besen sin ladekladd med adaptere er at de har valgt å bruke en vanlig standard CEE-kontakt. Da kan plutselig adapteret brukes til alt mulig annet. F.eks med lang skjøteledning til campingvogna, eller vedkløyveren.

Men virker som dette er et utgående produkt, og at de nå går for proprietær plugg de og.

Bare for å ha sagt det, jeg kjøpte begge adapterne på Jula i Norge, så om de er ulovlige, så er det rrt de får selge de. På samme måte forventer jeg at adaptere av de jeg savner, kommer i versjoner som er lovlige. Jeg er ikke interessert i ulovlige løsninger.

Og for å presisere, adaptere er lovlig til nødlading, ikke fast lading hjemme. Det er veldig greit at man forholder seg til dette. Altså, ikke bruke hjemme, men bruke i nødstilfeller.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kangoo

Sitat fra: RJK på lørdag 17. april 2021, klokken 18:30
Sitat fra: automat på lørdag 17. april 2021, klokken 18:22
@RJK Jula-adapterne du linker til er 16A-16A, og derved lovlige. (Det er kun adapter mellom forskjellige plugger.)
Har du et 32A til 16A adapter (uten sikring imellom), er det ikke lovlig. Et 16 til 32A adapter derimot er lovlig. Dette gjelder adaptere generelt, men  ikke til elbillading. Til elbillading er det ikke lov med generelle adaptere. (Men det kan være veldig kjekt på reise.)

Når det gjelder Teslas adapter til UMC, så har denne en proprietær plugg. Slik at den ikke kan brukes til andre ting. Problemet med Besen sin ladekladd med adaptere er at de har valgt å bruke en vanlig standard CEE-kontakt. Da kan plutselig adapteret brukes til alt mulig annet. F.eks med lang skjøteledning til campingvogna, eller vedkløyveren.

Men virker som dette er et utgående produkt, og at de nå går for proprietær plugg de og.

Bare for å ha sagt det, jeg kjøpte begge adapterne på Jula i Norge, så om de er ulovlige, så er det rrt de får selge de. På samme måte forventer jeg at adaptere av de jeg savner, kommer i versjoner som er lovlige. Jeg er ikke interessert i ulovlige løsninger.

Og for å presisere, adaptere er lovlig til nødlading, ikke fast lading hjemme. Det er veldig greit at man forholder seg til dette. Altså, ikke bruke hjemme, men bruke i nødstilfeller.
Beklager, men på bildet på min mobil så lignet den røde delen på adapteren på størrelsen 32A.
Jeg har endret teksten i innlegget mitt fordi jeg litt senere fant ut at det sannsynlig bare var rød 16A


Sent from my iPad using Tapatalk

RJK

Sitat fra: Kangoo på lørdag 17. april 2021, klokken 18:17
Sitat fra: RJK på lørdag 17. april 2021, klokken 17:21
Sitat fra: Kangoo på lørdag 17. april 2021, klokken 13:49
Sitat fra: RJK på lørdag 17. april 2021, klokken 13:25
Jeg tenker som så at dette er en adapter man legger i bilen sin sammen med de andre adapterne, slik at om man kommer til et stikk med 32A 1-fase, så kan man få nødladet der og da.

Dette er selvsagt ikke ment for hjemmelading, så jeg føler kritikken her er litt på villspor. Til hjemmelading så skaffer man rett plugg med en gang, og kjøper en hjemmelader med 32A-støtte i bunn og rett kontakt, så ingen behov for adapter.

Men spørsmålet til Kangoo er relevant. Har de bare satt på motstander på kretskortet inni pluggen, og er det i tilfelle en trygg måte å gjøre det på for å unngå høy varmeutvikling? Klar over hva bilen styrer hva den ber om, så om den merker det er 32A vil den vel og prøve å trekke 32A. Det kan kanskje bli litt skummelt, selv om det er nødlading.
Vanlig nødlader som følger bilen har normalt bare en vanlig plugg for vanlige stikkontakter, og ikke en industrikontakt av denne typen. Det er heller ikke fritt frem å bytte kontakt uten kjennskap til temp-føleren som sitter i støpselet på nyere nødladere.

Dette betyr at en slik industrikontakt ikke kommuniserer ut informasjon om maksimum ladestrøm ved hjelp av innebygd motstand, slik du finner på en Mode3 kabel beregnet for maksimum 16A ladestrøm.

Har du f.eks. montert en 32A industrikontakt hjemme, der du har koblet ladeboksen til med støpsel, så er det sannsynlig også en sikring på ca. 32A på den kursen. Om du da kobler til denne adapteren, så kan du altså trekke inntil 32A strømstyrke ut av en industrikontakt som er beregnet på 16A.

Dessuten er det slik at elektrisk verktøy og utstyr med slik kontakt, er bygd for, og merket med maksimum forankoblet sikring på 16A, noe som gjør at det blir ulovlig og kanskje farlig å koble utstyret til en sikring med dobbel styrke.


Sent from my iPad using Tapatalk

Her missforstår du jo fullstendig det jeg skriver. Jeg skriver for det første ikke om å modifisere laderen med en annen kontakt. Jeg skriver jo bestemt at den ikke skal brukes hjemme, fordi det er ulovlig. Men den er altså lovlig å bruke i de scenarier som jeg prøver å peke på, men det klarte du ikke se, eller ikke ville se.

Har du 32 A 1-dase CEE-stikk hjemme, så har du ikke lov å bruke adapter, men må kjøpe en ladekladd med plugg for 32 A 1-fase. Du kjøper ikke en for 16 A 1-fase CEE og så adapter, om ikke du kjøper en som opprinnelig er beregnet for spesifikke adaptere, der man får disse med eller kjøper slike som er ment for akkurat det produktet, og da er godkjente adaptere til den laderen. Altså kjøper man ikke den som er avertert til slik bruk.

Det du derimot bruker den til, er når du er på veien og trenger å få ladet, altså typisk nødlading. Jeg har som de fleste, en ladekabel med jordet eurokontakt for schuko-stikk. Jeg har og en blå adapter for 1-fase 16 A CEE. Den er ment brukt for nødlading. Jeg har og en rød adapter for 32A 3-fase til schuko.

Det jeg mangler er en blå 16 A 3-fase til schuko og rød 32 A 1-fase til schuko. Men den adapteren over, kan jeg koble den mellom den blå 16 A 1-fase-adapteren jeg har, for å likevel få ladet. Den kan og brukes dersom man allerede har med ladekabel med blå 16 A 1-fase CEE-kontakt.

Er noen bilmerker som gir med en ladekabel med valgfri CEE-kontakt, men der man må velge hvilken CEE-kontakt man skal få med. Om man da velger den som er mest vanlig i Norge, altså blå 16 A 1-fase, så er dette adapteren du kan kjøpe for å få utnyttet laderen på tur.

De jeg har er disse:

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/adaptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400713/

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/adaptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400714/



Du står fritt til å gjøre så mye ulovlig du vil for meg, men tenkte altså bare å fortelle litt om hva som er lovlig i Norge og eventuelle farer med å bruke det som er ulovlig.

Det finnes sannsynlig ingen nødladere med 32A støpsel, da kladden på kabelen bare er godkjent for maks forankoblet sikring på 16A.

Tipset om å bytte det vanlige støpselet på nødladeren til en blå 16A industrikontakt kan være greit for mange siden industrikontakten ikke er utsatt for varmgang, men tenkte det var viktig å samtidig nevne noe om temp-sikringen.

Jeg har gjort dette på en ladekabel, og i tillegg laget en overgang slik at jeg også kan bruke ladekabelen i en vanlig stikkontakt.

Adapteren med rødt støpsel som du viser til fra Jula, er ikke lovlig å selge i Norge, så derfor må du inn på den svenske siden til Jula for å finne den.

Poenget er så enkelt i Norge, at du generelt ikke har lov til å koble utstyr beregnet for maks 16A til noen kontakt med høyere sikring enn 16A.

Men sikkert praktisk å ta med mange ulike adapter på tur til utlandet, og mye av det som er ulovlig i Norge er likevel lovlig i en del andre land.

Dette er også forsikringsselskap veldig klar over, så om et hus brenner ned og de finner ut at en slik adapter kan være en medvirkende årsak, så blir det sannsynlig ikke særlig mye erstatning.

Kan være at jeg ikke er helt oppdatert på alle nyere eu-tilpasninger i regelverket, siden jeg tok min elektro utdanning på 80-tallet, og ikke jobber som elektriker i dag.

Så hvis du finner noe som motbeviser det jeg har skrevet, så er jeg takknemlig for litt oppdatering fra deg.

Jeg promoterer ikke noe som er ulovlig, men du fortsetter likevel å påstå det, når jeg forteller deg hvor du misforstår det. Begynner nesten å tro du misforstår med vilje.

Du påstår det sannsynligvis ikke finnes nødladere på 32 A. Hva med å vite, og undersøke, før du slenger ut en sånn påstand? Det er nemlig feil, se vedlagte link:

https://www.elbilgrossisten.no/products/spark-type-2?currency=NOK&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=Google%20Shopping&gclid=CjwKCAjwjuqDBhAGEiwAdX2cjz84ivwK7j1GRiPoUPFrLrCrI_PDVsHF1AWWC-Zo1DVeoJRBakY9dxoCUU8QAvD_BwE

Som jeg skrev i innlegget over, adapteren kjøpte jeg på Jula i Norge, så da forventer jeg at den er lovlig, men det kan du jo ta opp med Jula om du mener den er ulovlig. Men den har en tendens til å forsvinne og komme tilbake igjen, siden den selges mest når det nærmer seg campingsesong.

Og som jeg og skriver, jeg forventer at produkter som lages for å selges i Norge, gjøres lovlige. Fremfor å beskylde selger for å lage et produkt de ikke har lov å selge, så er det jo greit å sjekke det ut først. Kan jo hende de har bygget inn den sikringen som gjør det lovlig.

Men  igjen, det er stor forskjell på hva som er lovlig der man skal lade til vanlig, og det som er lovlig ved nødlading. Visse ting er lovlig, men kanskje ikke anbefalt, så lenge det er nødlading. Fast bruk hjemme er dog en annen ting.

Og jeg ber som sagt ikke noen å mekke på kabler selv. Det kan man selvsagt gjøre om man vet hva man gjør. Du nevner det, men er det noen steder der det står at man ikke kan lage selv og bruke en kabel med 32 A-kontakt i ene enden, og 16 A i andre enden? Det lages jo adaptere man kan få kjøpt, som sagt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Kangoo på lørdag 17. april 2021, klokken 18:43
Sitat fra: RJK på lørdag 17. april 2021, klokken 18:30
Sitat fra: automat på lørdag 17. april 2021, klokken 18:22
@RJK Jula-adapterne du linker til er 16A-16A, og derved lovlige. (Det er kun adapter mellom forskjellige plugger.)
Har du et 32A til 16A adapter (uten sikring imellom), er det ikke lovlig. Et 16 til 32A adapter derimot er lovlig. Dette gjelder adaptere generelt, men  ikke til elbillading. Til elbillading er det ikke lov med generelle adaptere. (Men det kan være veldig kjekt på reise.)

Når det gjelder Teslas adapter til UMC, så har denne en proprietær plugg. Slik at den ikke kan brukes til andre ting. Problemet med Besen sin ladekladd med adaptere er at de har valgt å bruke en vanlig standard CEE-kontakt. Da kan plutselig adapteret brukes til alt mulig annet. F.eks med lang skjøteledning til campingvogna, eller vedkløyveren.

Men virker som dette er et utgående produkt, og at de nå går for proprietær plugg de og.

Bare for å ha sagt det, jeg kjøpte begge adapterne på Jula i Norge, så om de er ulovlige, så er det rrt de får selge de. På samme måte forventer jeg at adaptere av de jeg savner, kommer i versjoner som er lovlige. Jeg er ikke interessert i ulovlige løsninger.

Og for å presisere, adaptere er lovlig til nødlading, ikke fast lading hjemme. Det er veldig greit at man forholder seg til dette. Altså, ikke bruke hjemme, men bruke i nødstilfeller.
Beklager, men på bildet på min mobil så lignet den røde delen på adapteren på størrelsen 32A.
Jeg har endret teksten i innlegget mitt fordi jeg litt senere fant ut at det sannsynlig bare var rød 16A


Sent from my iPad using Tapatalk

Det har du tydeligvis rett i. Gikk nå inn på spesifikasjoner, og der står den som 16A, og ikke 32A. Da er det altså 32A til Schuko jeg mangler, både 1-fase og 3-fase...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA