Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Farlig adaptor promoteres på nettet.

Startet av elektrolux, lørdag 17. april 2021, klokken 10:02

« forrige - neste »

Kangoo

#15
Sitat fra: RJK på lørdag 17. april 2021, klokken 18:52
Sitat fra: Kangoo på lørdag 17. april 2021, klokken 18:17
Sitat fra: RJK på lørdag 17. april 2021, klokken 17:21
Sitat fra: Kangoo på lørdag 17. april 2021, klokken 13:49
Sitat fra: RJK på lørdag 17. april 2021, klokken 13:25
Jeg tenker som så at dette er en adapter man legger i bilen sin sammen med de andre adapterne, slik at om man kommer til et stikk med 32A 1-fase, så kan man få nødladet der og da.

Dette er selvsagt ikke ment for hjemmelading, så jeg føler kritikken her er litt på villspor. Til hjemmelading så skaffer man rett plugg med en gang, og kjøper en hjemmelader med 32A-støtte i bunn og rett kontakt, så ingen behov for adapter.

Men spørsmålet til Kangoo er relevant. Har de bare satt på motstander på kretskortet inni pluggen, og er det i tilfelle en trygg måte å gjøre det på for å unngå høy varmeutvikling? Klar over hva bilen styrer hva den ber om, så om den merker det er 32A vil den vel og prøve å trekke 32A. Det kan kanskje bli litt skummelt, selv om det er nødlading.
Vanlig nødlader som følger bilen har normalt bare en vanlig plugg for vanlige stikkontakter, og ikke en industrikontakt av denne typen. Det er heller ikke fritt frem å bytte kontakt uten kjennskap til temp-føleren som sitter i støpselet på nyere nødladere.

Dette betyr at en slik industrikontakt ikke kommuniserer ut informasjon om maksimum ladestrøm ved hjelp av innebygd motstand, slik du finner på en Mode3 kabel beregnet for maksimum 16A ladestrøm.

Har du f.eks. montert en 32A industrikontakt hjemme, der du har koblet ladeboksen til med støpsel, så er det sannsynlig også en sikring på ca. 32A på den kursen. Om du da kobler til denne adapteren, så kan du altså trekke inntil 32A strømstyrke ut av en industrikontakt som er beregnet på 16A.

Dessuten er det slik at elektrisk verktøy og utstyr med slik kontakt, er bygd for, og merket med maksimum forankoblet sikring på 16A, noe som gjør at det blir ulovlig og kanskje farlig å koble utstyret til en sikring med dobbel styrke.


Sent from my iPad using Tapatalk

Her missforstår du jo fullstendig det jeg skriver. Jeg skriver for det første ikke om å modifisere laderen med en annen kontakt. Jeg skriver jo bestemt at den ikke skal brukes hjemme, fordi det er ulovlig. Men den er altså lovlig å bruke i de scenarier som jeg prøver å peke på, men det klarte du ikke se, eller ikke ville se.

Har du 32 A 1-dase CEE-stikk hjemme, så har du ikke lov å bruke adapter, men må kjøpe en ladekladd med plugg for 32 A 1-fase. Du kjøper ikke en for 16 A 1-fase CEE og så adapter, om ikke du kjøper en som opprinnelig er beregnet for spesifikke adaptere, der man får disse med eller kjøper slike som er ment for akkurat det produktet, og da er godkjente adaptere til den laderen. Altså kjøper man ikke den som er avertert til slik bruk.

Det du derimot bruker den til, er når du er på veien og trenger å få ladet, altså typisk nødlading. Jeg har som de fleste, en ladekabel med jordet eurokontakt for schuko-stikk. Jeg har og en blå adapter for 1-fase 16 A CEE. Den er ment brukt for nødlading. Jeg har og en rød adapter for 32A 3-fase til schuko.

Det jeg mangler er en blå 16 A 3-fase til schuko og rød 32 A 1-fase til schuko. Men den adapteren over, kan jeg koble den mellom den blå 16 A 1-fase-adapteren jeg har, for å likevel få ladet. Den kan og brukes dersom man allerede har med ladekabel med blå 16 A 1-fase CEE-kontakt.

Er noen bilmerker som gir med en ladekabel med valgfri CEE-kontakt, men der man må velge hvilken CEE-kontakt man skal få med. Om man da velger den som er mest vanlig i Norge, altså blå 16 A 1-fase, så er dette adapteren du kan kjøpe for å få utnyttet laderen på tur.

De jeg har er disse:

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/adaptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400713/

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/adaptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400714/



Du står fritt til å gjøre så mye ulovlig du vil for meg, men tenkte altså bare å fortelle litt om hva som er lovlig i Norge og eventuelle farer med å bruke det som er ulovlig.

Det finnes sannsynlig ingen nødladere med 32A støpsel, da kladden på kabelen bare er godkjent for maks forankoblet sikring på 16A.

Tipset om å bytte det vanlige støpselet på nødladeren til en blå 16A industrikontakt kan være greit for mange siden industrikontakten ikke er utsatt for varmgang, men tenkte det var viktig å samtidig nevne noe om temp-sikringen.

Jeg har gjort dette på en ladekabel, og i tillegg laget en overgang slik at jeg også kan bruke ladekabelen i en vanlig stikkontakt.

Adapteren med rødt støpsel som du viser til fra Jula, er ikke lovlig å selge i Norge, så derfor må du inn på den svenske siden til Jula for å finne den.

Poenget er så enkelt i Norge, at du generelt ikke har lov til å koble utstyr beregnet for maks 16A til noen kontakt med høyere sikring enn 16A.

Men sikkert praktisk å ta med mange ulike adapter på tur til utlandet, og mye av det som er ulovlig i Norge er likevel lovlig i en del andre land.

Dette er også forsikringsselskap veldig klar over, så om et hus brenner ned og de finner ut at en slik adapter kan være en medvirkende årsak, så blir det sannsynlig ikke særlig mye erstatning.

Kan være at jeg ikke er helt oppdatert på alle nyere eu-tilpasninger i regelverket, siden jeg tok min elektro utdanning på 80-tallet, og ikke jobber som elektriker i dag.

Så hvis du finner noe som motbeviser det jeg har skrevet, så er jeg takknemlig for litt oppdatering fra deg.

Jeg promoterer ikke noe som er ulovlig, men du fortsetter likevel å påstå det, når jeg forteller deg hvor du misforstår det. Begynner nesten å tro du misforstår med vilje.

Du påstår det sannsynligvis ikke finnes nødladere på 32 A. Hva med å vite, og undersøke, før du slenger ut en sånn påstand? Det er nemlig feil, se vedlagte link:

https://www.elbilgrossisten.no/products/spark-type-2?currency=NOK&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=Google%20Shopping&gclid=CjwKCAjwjuqDBhAGEiwAdX2cjz84ivwK7j1GRiPoUPFrLrCrI_PDVsHF1AWWC-Zo1DVeoJRBakY9dxoCUU8QAvD_BwE

Som jeg skrev i innlegget over, adapteren kjøpte jeg på Jula i Norge, så da forventer jeg at den er lovlig, men det kan du jo ta opp med Jula om du mener den er ulovlig. Men den har en tendens til å forsvinne og komme tilbake igjen, siden den selges mest når det nærmer seg campingsesong.

Og som jeg og skriver, jeg forventer at produkter som lages for å selges i Norge, gjøres lovlige. Fremfor å beskylde selger for å lage et produkt de ikke har lov å selge, så er det jo greit å sjekke det ut først. Kan jo hende de har bygget inn den sikringen som gjør det lovlig.

Men  igjen, det er stor forskjell på hva som er lovlig der man skal lade til vanlig, og det som er lovlig ved nødlading. Visse ting er lovlig, men kanskje ikke anbefalt, så lenge det er nødlading. Fast bruk hjemme er dog en annen ting.

Og jeg ber som sagt ikke noen å mekke på kabler selv. Det kan man selvsagt gjøre om man vet hva man gjør. Du nevner det, men er det noen steder der det står at man ikke kan lage selv og bruke en kabel med 32 A-kontakt i ene enden, og 16 A i andre enden? Det lages jo adaptere man kan få kjøpt, som sagt.
Beklageligvis så er det lett å misforstå hverandre.
Jeg har selv en eldre ladekabel lignende Spark-kabelen, men bare for 16A, og det er på den jeg har byttet til industri-støpsel.

Men vi tenker nok ikke likt angående nødlader.
Jeg referere til ladekabelen med kladd som vanligvis følger med bilene, mens du linker til en ladekabel som nesten er en fullgod erstatter for en enkel ladeboks.

Tenker ikke at du er ute etter å gjøre noe ulovlig, og det er jo nettopp derfor jeg har presisert at adapter fra 32A støpsel til 16A skjøtekontakt er ulovlig i Norge. Jeg forstod deg som det var det du var ute etter, og ville altså advare mot dette.
Men det kan sikkert være praktisk å ta med på tur.

Lykke til med ditt valg av adapter, og tror nok du er over snittet rustet til å lade fra de aller fleste kontakter du måtte treffe på


Sent from my iPad using Tapatalk

Erik Ola Ulvestad

#16
Sitat fra: elektrolux på lørdag 17. april 2021, klokken 10:02
Annonse for blant annet denne adaptoren dukket i dag opp på telefonen min.

Det skrives at den kun skal brukes sammen med tilhørende mode 2 ladekabel, men her ser jeg farlige muligheter:

Passer perfekt i 32A stikket mitt, og med en 20m 3x1,5mm2 skjøteledning rekker jeg tvers over tomten til den elektriske grillen.

Blir gjerne liggende over sommeren, og plutselig blir det kortslutning i enden av skjøteledningen.

Da blir det lett en 20m varmekabel. ::)

Det er dessverre slike adaptorer som ødelegger for trygge varianter. DSB gjør det enkelt og forbyr bare all bruk av adaptorer og gjør med det vanlige borgere med behov for en trygg adaptor til forbrytere
Om du får kortslutning vil nok 1.5m2 kabelen din også klare å trippe 32A sikringa. Verre er det om ikkje får kortslutning....

Ang. adapterkabelen så kan den vere 'innanfor' dersom den er dimmensjonert for 32A, men formmessig tilpassa 16A kontakt, og forutsatt kun brukt med leverandøren  sine øvrige produkt, dvs at tilførselkabel til ladeboks/ladekladd også er dimmensjonert for 1-fas 7.4kW. Dette fremgår av forskrift. Jfr. Tesla sine adapters, m.fl.
Anna bruk enn "tilltenkt" kan vere ulovlig.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

RJK

Sitat fra: Kangoo på lørdag 17. april 2021, klokken 19:25
Sitat fra: RJK på lørdag 17. april 2021, klokken 18:52
Sitat fra: Kangoo på lørdag 17. april 2021, klokken 18:17
Sitat fra: RJK på lørdag 17. april 2021, klokken 17:21
Sitat fra: Kangoo på lørdag 17. april 2021, klokken 13:49
Sitat fra: RJK på lørdag 17. april 2021, klokken 13:25
Jeg tenker som så at dette er en adapter man legger i bilen sin sammen med de andre adapterne, slik at om man kommer til et stikk med 32A 1-fase, så kan man få nødladet der og da.

Dette er selvsagt ikke ment for hjemmelading, så jeg føler kritikken her er litt på villspor. Til hjemmelading så skaffer man rett plugg med en gang, og kjøper en hjemmelader med 32A-støtte i bunn og rett kontakt, så ingen behov for adapter.

Men spørsmålet til Kangoo er relevant. Har de bare satt på motstander på kretskortet inni pluggen, og er det i tilfelle en trygg måte å gjøre det på for å unngå høy varmeutvikling? Klar over hva bilen styrer hva den ber om, så om den merker det er 32A vil den vel og prøve å trekke 32A. Det kan kanskje bli litt skummelt, selv om det er nødlading.
Vanlig nødlader som følger bilen har normalt bare en vanlig plugg for vanlige stikkontakter, og ikke en industrikontakt av denne typen. Det er heller ikke fritt frem å bytte kontakt uten kjennskap til temp-føleren som sitter i støpselet på nyere nødladere.

Dette betyr at en slik industrikontakt ikke kommuniserer ut informasjon om maksimum ladestrøm ved hjelp av innebygd motstand, slik du finner på en Mode3 kabel beregnet for maksimum 16A ladestrøm.

Har du f.eks. montert en 32A industrikontakt hjemme, der du har koblet ladeboksen til med støpsel, så er det sannsynlig også en sikring på ca. 32A på den kursen. Om du da kobler til denne adapteren, så kan du altså trekke inntil 32A strømstyrke ut av en industrikontakt som er beregnet på 16A.

Dessuten er det slik at elektrisk verktøy og utstyr med slik kontakt, er bygd for, og merket med maksimum forankoblet sikring på 16A, noe som gjør at det blir ulovlig og kanskje farlig å koble utstyret til en sikring med dobbel styrke.


Sent from my iPad using Tapatalk

Her missforstår du jo fullstendig det jeg skriver. Jeg skriver for det første ikke om å modifisere laderen med en annen kontakt. Jeg skriver jo bestemt at den ikke skal brukes hjemme, fordi det er ulovlig. Men den er altså lovlig å bruke i de scenarier som jeg prøver å peke på, men det klarte du ikke se, eller ikke ville se.

Har du 32 A 1-dase CEE-stikk hjemme, så har du ikke lov å bruke adapter, men må kjøpe en ladekladd med plugg for 32 A 1-fase. Du kjøper ikke en for 16 A 1-fase CEE og så adapter, om ikke du kjøper en som opprinnelig er beregnet for spesifikke adaptere, der man får disse med eller kjøper slike som er ment for akkurat det produktet, og da er godkjente adaptere til den laderen. Altså kjøper man ikke den som er avertert til slik bruk.

Det du derimot bruker den til, er når du er på veien og trenger å få ladet, altså typisk nødlading. Jeg har som de fleste, en ladekabel med jordet eurokontakt for schuko-stikk. Jeg har og en blå adapter for 1-fase 16 A CEE. Den er ment brukt for nødlading. Jeg har og en rød adapter for 32A 3-fase til schuko.

Det jeg mangler er en blå 16 A 3-fase til schuko og rød 32 A 1-fase til schuko. Men den adapteren over, kan jeg koble den mellom den blå 16 A 1-fase-adapteren jeg har, for å likevel få ladet. Den kan og brukes dersom man allerede har med ladekabel med blå 16 A 1-fase CEE-kontakt.

Er noen bilmerker som gir med en ladekabel med valgfri CEE-kontakt, men der man må velge hvilken CEE-kontakt man skal få med. Om man da velger den som er mest vanlig i Norge, altså blå 16 A 1-fase, så er dette adapteren du kan kjøpe for å få utnyttet laderen på tur.

De jeg har er disse:

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/adaptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400713/

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/adaptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400714/



Du står fritt til å gjøre så mye ulovlig du vil for meg, men tenkte altså bare å fortelle litt om hva som er lovlig i Norge og eventuelle farer med å bruke det som er ulovlig.

Det finnes sannsynlig ingen nødladere med 32A støpsel, da kladden på kabelen bare er godkjent for maks forankoblet sikring på 16A.

Tipset om å bytte det vanlige støpselet på nødladeren til en blå 16A industrikontakt kan være greit for mange siden industrikontakten ikke er utsatt for varmgang, men tenkte det var viktig å samtidig nevne noe om temp-sikringen.

Jeg har gjort dette på en ladekabel, og i tillegg laget en overgang slik at jeg også kan bruke ladekabelen i en vanlig stikkontakt.

Adapteren med rødt støpsel som du viser til fra Jula, er ikke lovlig å selge i Norge, så derfor må du inn på den svenske siden til Jula for å finne den.

Poenget er så enkelt i Norge, at du generelt ikke har lov til å koble utstyr beregnet for maks 16A til noen kontakt med høyere sikring enn 16A.

Men sikkert praktisk å ta med mange ulike adapter på tur til utlandet, og mye av det som er ulovlig i Norge er likevel lovlig i en del andre land.

Dette er også forsikringsselskap veldig klar over, så om et hus brenner ned og de finner ut at en slik adapter kan være en medvirkende årsak, så blir det sannsynlig ikke særlig mye erstatning.

Kan være at jeg ikke er helt oppdatert på alle nyere eu-tilpasninger i regelverket, siden jeg tok min elektro utdanning på 80-tallet, og ikke jobber som elektriker i dag.

Så hvis du finner noe som motbeviser det jeg har skrevet, så er jeg takknemlig for litt oppdatering fra deg.

Jeg promoterer ikke noe som er ulovlig, men du fortsetter likevel å påstå det, når jeg forteller deg hvor du misforstår det. Begynner nesten å tro du misforstår med vilje.

Du påstår det sannsynligvis ikke finnes nødladere på 32 A. Hva med å vite, og undersøke, før du slenger ut en sånn påstand? Det er nemlig feil, se vedlagte link:

https://www.elbilgrossisten.no/products/spark-type-2?currency=NOK&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=Google%20Shopping&gclid=CjwKCAjwjuqDBhAGEiwAdX2cjz84ivwK7j1GRiPoUPFrLrCrI_PDVsHF1AWWC-Zo1DVeoJRBakY9dxoCUU8QAvD_BwE

Som jeg skrev i innlegget over, adapteren kjøpte jeg på Jula i Norge, så da forventer jeg at den er lovlig, men det kan du jo ta opp med Jula om du mener den er ulovlig. Men den har en tendens til å forsvinne og komme tilbake igjen, siden den selges mest når det nærmer seg campingsesong.

Og som jeg og skriver, jeg forventer at produkter som lages for å selges i Norge, gjøres lovlige. Fremfor å beskylde selger for å lage et produkt de ikke har lov å selge, så er det jo greit å sjekke det ut først. Kan jo hende de har bygget inn den sikringen som gjør det lovlig.

Men  igjen, det er stor forskjell på hva som er lovlig der man skal lade til vanlig, og det som er lovlig ved nødlading. Visse ting er lovlig, men kanskje ikke anbefalt, så lenge det er nødlading. Fast bruk hjemme er dog en annen ting.

Og jeg ber som sagt ikke noen å mekke på kabler selv. Det kan man selvsagt gjøre om man vet hva man gjør. Du nevner det, men er det noen steder der det står at man ikke kan lage selv og bruke en kabel med 32 A-kontakt i ene enden, og 16 A i andre enden? Det lages jo adaptere man kan få kjøpt, som sagt.
Beklageligvis så er det lett å misforstå hverandre.
Jeg har selv en eldre ladekabel lignende Spark-kabelen, men bare for 16A, og det er på den jeg har byttet til industri-støpsel.

Men vi tenker nok ikke likt angående nødlader.
Jeg referere til ladekabelen med kladd som vanligvis følger med bilene, mens du linker til en ladekabel som nesten er en fullgod erstatter for en enkel ladeboks.

Tenker ikke at du er ute etter å gjøre noe ulovlig, og det er jo nettopp derfor jeg har presisert at adapter fra 32A støpsel til 16A skjøtekontakt er ulovlig i Norge. Jeg forstod deg som det var det du var ute etter, og ville altså advare mot dette.
Men det kan sikkert være praktisk å ta med på tur.

Lykke til med ditt valg av adapter, og tror nok du er over snittet rustet til å lade fra de aller fleste kontakter du måtte treffe på


Sent from my iPad using Tapatalk

Bare for å presisere, jeg brukte begrepet "nødlader" siden du holdt på det begrepet, men da definerte jeg det som alt som ikke er ment for DC-lading, og som ikke er ren type 2 til type 2-kabel, men må ha en "boks" i mellom. Om det er jordet euro-stikk eller en CEE-variant som sitter på enden som ikke går i bilen, er mindre vesentlig for benevnelsen. Men den må altså være avhengig av en kladd på kabelen, og ikke ment for kobling til en egen ladeboks på veggen.

Folk som allerede har en variant av CEE montert hjemme, kan lade lovlig med riktig type av ladekabel i mellom, mens har man schuko og man eier boligen selv, bør ihvertfall velge en hjemmelader istedet. Leier man så skjønner jeg at man ikke vil ha en dyr lader montert opp, uten en god avtale med huseier. Da bør man vurdere CEE og en slik ladekabel med korrekt CEE-plugg foran en ren schukoløsning. Og dette kan og være en grei løsning for hytta.

Hittil har jeg bare brukt min medfølgende "nødlader" sammen med det blå "camping-adapteret" 1 gang, og ladingen var satt på 6A eller 8A (husker ikke nå hva minste nivå er, mulig det er 8-10-12 som er trinnene jeg kan velge på). Så foreløpig har jeg ikke hatt andre behov. Disse har man jo stort sett for å bruke når man ikke har andre alternativ tilgjengelig. Ønsket om de andre er derfor mer for "just in case".

På reise har jeg nok batterikapasitet til at jeg rekker en hurtiglader, og ikke må "låne" industrikontakt på bensinstasjonen eller andre steder, bare for å rekke en lader, slik man hører folk gjorde med de første kortrekkeviddebilene, da ladestasjoner samtidig var en sjeldenhet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 17. april 2021, klokken 13:25
Klar over hva bilen styrer hva den ber om, så om den merker det er 32A vil den vel og prøve å trekke 32A. Det kan kanskje bli litt skummelt, selv om det er nødlading.
Bilen har jo ikke noen måte å merke hva slags sikring som er bak en stikkontakt. Problemet er at stikkontakt og ledning i adapter er dimensjonert for 16A og må sikres med det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Erik Ola Ulvestad

Forskriftsmesissig adapterløsning "låst" til spesifikt utstyr kan då bli som: https://www.besen.no/product/besen-flexcharge-pro-reiselader-type-2/

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 18. april 2021, klokken 11:00
Sitat fra: RJK på lørdag 17. april 2021, klokken 13:25
Klar over hva bilen styrer hva den ber om, så om den merker det er 32A vil den vel og prøve å trekke 32A. Det kan kanskje bli litt skummelt, selv om det er nødlading.
Bilen har jo ikke noen måte å merke hva slags sikring som er bak en stikkontakt. Problemet er at stikkontakt og ledning i adapter er dimensjonert for 16A og må sikres med det.

Korrekt, den merker bare hva den kan trekke. Dog, laderen i bilen takler både 16 og 32 A i de fleste tilfeller, og har sikring mot at bilen skal ta skade av dette. Faren ligger selvsagt i varmgang om det forsøkes å trekke 32 A selv om utstyret bare takler 16 A.

Sikringen mot å trekke mer enn 16 A må derfor bygges inn i adapteret, eller som i tilfellet med den BESEN-laderen som Erik Ola Ulvestad viser til, i styreelektronikken som er inni boksen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trekkoppbil

#21
Jeg forstår ikke problemstillingen til trådstarter.

På 16A kurs, kan man kople til lampettledninger og andre aparatledninger som er dimensjonert for noe langt under 16A.
En elektrikker som la opp fast kabling til ei 4watts baderomsvifte, på en 16A kurs, forklarte meg at man kunne gå noe ned i tverssnitt på en kabelstump som går til et dedikert lågeffekts apparat, og han hadde følgende forklaring: Vifta på 4Watt vil aldri overbelaste kabel på f.eks 1,5mm2 under bruk. Blir det kortsluttning i apparatet, så vil sikringen gå, uansett om den er på 10A eller 16A.

Om du har en skjøteledning på 20meter, og du får kortslutning i apparatet. Betyr det da noe om du har tverssnitt på 2,5mm2, eller på 6mm2? Det kan være ulike sikringskarakteristikker som jeg ikke har kjennskap til.

Det jeg ser som  faren med en overgang fra 32A til 16A kontakt, er at man kopler til flere apparater så man kan overbelaste en skjøteledning som er beregna på 16A, mens den henger på en 32A kurs. Derfor ville jeg ikke hatt en overgang som den på bildet, uten at den har innebygd overbelasningsvern. Loven sier vel at man ikke skal bryte med enkel risikovurdering, så da kan man vel ikke ha et sånnt adapter, hvis det mangler sikring og det er fare for at det brukes til mer enn ett dedikert aparat.

Hva med uttalelsene til BSD, er det snakk om formelle lover og forskrifter, eller det det bare lause kommentarer?

amrois

Slik jeg har forstått det kan man gå ned på tverrsnitt til faste installasjoner som ikke kan trekke mer enn feks 10A. Men, man kan ikke gjøre dette til et stikk der man i prinsippet kan koble til hva som helst.
ID4 Pro Perf Tech

ok67

Det er korrekt, men det må dokumenterast at du er sikkra rask nok utkopling i tilfelle kortslutning slik at kabel eller utstyr ikkje tar skade.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA