Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Galskap å kjøpe 2014 modell?

Startet av Kåress, torsdag 15. april 2021, klokken 23:08

« forrige - neste »

Kåress

Jeg vet det finnes mange tråder om samme emne, men i jungelen av tips og triks og gamle tråder er jeg likevel litt rådvill.  "Råd er noe man spør om når man vet svaret, men ikke liker det" er et gammelt uttrykk og jeg er vel litt redd det stemmer godt, men skitt au.

Har i dag en Zoe som er glimrende til 95% av all kjøringen vår, men den rekker dessverre ikke helt frem til hytta. Vi virderer derfor en eldre, brukt model S 85. Både pga rekkevidde men også pga ladenettverket (og så hadde det jo ikke vært feil med litt mer fres enn hva vi har nå).

Det er et par ting jeg har hengt meg opp i når jeg har kikket på Finn og ved et par forhandlere(innbyttebiler).

MCU - jeg føler det tryggere om denne er byttet, men vil svakhetene fortsatt være der? Mye av den evinnelige loggingen etc er vel fjernet, og da er kanskje levetiden på en ny mcu noe bedre? Falsk trygghet?

AC - har sett et par med byttet a/c pumpe. Er det mandagsbiler disse ryker på eller er det bare et spørsmål om tid uansett? (Alt har jo en levetid, men lever disse generelt på lånt tid?)

DU - mange har byttet disse. Bør det være et kriterie for en såpass gammel bil?

Batteripakke - jeg er ikke så veldig bekymret for batterienes levetid sånn generelt. Har hatt elbil i tre år og har blitt kurert for mye "propaganda", men er det svakheter som gjør at jeg bør være obs på biler som ikke har byttet?

Noen av bilene jeg har sett på virker greie, men skinnet kan bedra. Det viktigste for oss er at bilen funker, tar oss minimum 30mil og kan lade relativt kjapt på langtur når/om det behovet melder seg (blir likevel 95-98% hjemmelading).

Er det bare å slå fra seg først som sist å kjøpe en gammel S uten garanti?
Kan man gjøre litt  research og finne et godt eksemplar eller er mange av  feilene såpass lunefulle at det ikke er verdt risikoen?
2018 Renault Zoe Z.E 40 - BOSE edition

OhmPaPa


Kåress

Takk for link, ganske så informativ den der! Men ble jeg klokere....det vet jeg ikke. Virker jo som om det er ganske god kvalitet på det meste, men at mye også hadde sett sin levetid eller nærmet seg. Riktignok høy km på denne da. De jeg har sett på ligger rundt 100k pluss/minus.
2018 Renault Zoe Z.E 40 - BOSE edition

1000kwh

Nå får du en ny Model 3 SR for 350k. Hadde kjøpt det i stedet.

Muffinman

Sitat fra: Kåress på torsdag 15. april 2021, klokken 23:08
Jeg vet det finnes mange tråder om samme emne, men i jungelen av tips og triks og gamle tråder er jeg likevel litt rådvill.  "Råd er noe man spør om når man vet svaret, men ikke liker det" er et gammelt uttrykk og jeg er vel litt redd det stemmer godt, men skitt au.

Har i dag en Zoe som er glimrende til 95% av all kjøringen vår, men den rekker dessverre ikke helt frem til hytta. Vi virderer derfor en eldre, brukt model S 85. Både pga rekkevidde men også pga ladenettverket (og så hadde det jo ikke vært feil med litt mer fres enn hva vi har nå).

Det er et par ting jeg har hengt meg opp i når jeg har kikket på Finn og ved et par forhandlere(innbyttebiler).

MCU - jeg føler det tryggere om denne er byttet, men vil svakhetene fortsatt være der? Mye av den evinnelige loggingen etc er vel fjernet, og da er kanskje levetiden på en ny mcu noe bedre? Falsk trygghet?

AC - har sett et par med byttet a/c pumpe. Er det mandagsbiler disse ryker på eller er det bare et spørsmål om tid uansett? (Alt har jo en levetid, men lever disse generelt på lånt tid?)

DU - mange har byttet disse. Bør det være et kriterie for en såpass gammel bil?

Batteripakke - jeg er ikke så veldig bekymret for batterienes levetid sånn generelt. Har hatt elbil i tre år og har blitt kurert for mye "propaganda", men er det svakheter som gjør at jeg bør være obs på biler som ikke har byttet?

Noen av bilene jeg har sett på virker greie, men skinnet kan bedra. Det viktigste for oss er at bilen funker, tar oss minimum 30mil og kan lade relativt kjapt på langtur når/om det behovet melder seg (blir likevel 95-98% hjemmelading).

Er det bare å slå fra seg først som sist å kjøpe en gammel S uten garanti?
Kan man gjøre litt  research og finne et godt eksemplar eller er mange av  feilene såpass lunefulle at det ikke er verdt risikoen?
MCU - datterkortet med den dårlige komponenten byttes gratis på recall hvis det ikke allerede er gjort. Andre feil med MCU dekkes ikke.

AC - Ikke er problemer med disse enn på andre biler. Imidertid er kondenserne utsatte, og koster flesk å bytte. Dessuten sitter sikring til AC inne i likestrømskonverteren frem til et eller annet tidspunkt i 2014. Og likestrømskonverteren vil ikke Tesla åpne, men bytter hele greia. Det blir i så fall dyrt om kompressoren dør og tar sikringen. Nå kan man fint fikse denne sikringen til en 500-lapp på egen hånd om man vet hva man gjør. Merk at jeg ikke er sikker på om dette gjelder din bil, sikringene ble flyttet ut av likestrømskonverteren på et tidspunkt.

DU - Ja, den må være byttet. Det er en rekke svakheter på den opprinnelige, og de ble utbedret etterhvert som tiden gikk i nye revisjoner. De blir imidlertid aldri 100% holdbare pga begrensinger i design, men kan holde svært lenge om de ikke rævkjøres. Sjekk når den er skiftet sist, og hvilken revisjon som ble satt i.

Batteripakke - Ikke mye å bekymre seg for mtp selve kjemien, men de fleste batteribytter skjer pga irr på kontaktpunkter eller mosfet`er som blir "stuck" - og dermed gir feil signal til BMS som tror det er en dårlig modul i pakka. Nå er nok software etterhvert blitt i stand til å omgå mye av problematikken, men jeg er nå ikke heelt trygg på dette greia likevel. Uansett forventer jeg at det kommer opp løsninger for reparasjon/bytte av batterier etterhvert - ikke minst fra Tesla selv. Prisene er jeg dog spent på.

Jeg ville nok ikke gått for en såpass gammel TMS med mindre risikoviljen er stor og man har 50k på baklomma til reparasjoner/slitedeler til enhver tid. Et par dempere og noen bærearmer, så er man oppe i de summene. Facelift bød på store forbedringer bl.a. med tanke på ledningsnett, men ting er jo gradvis forbedret ellers også.


GOS


Skal ikke gi så mye råd, men jeg solgte en 2014 juni Model S85 for 2 år og 3 måneder siden. Da var den fått 63.000.

Snakket tilfeldigvis ned den nye eieren i forrige uke. Bilen er nå kjørt 130.000 og han var strålende fornøyd. Det hadde ikke vært ett fnugg av problem med den.

(Den hadde fått ny DU mens jeg hadde den, aldri noe problem med batteri)

Utfordringen/risikoen er vel at en kan være uheldig med det eksemplarer en kjøper, men slik er det med alt en kjøper utenfor garanti

Men motor og batteri har fortsatt garanti en liten stund til.



Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Sandvika

Når Muffinman har talt er det lite for andre å tilføre på det tekniske,  :+1:
Min kommentar er dog at TMS / TMX  i motsettning til andre biler jeg har eid motsattt kurve på verkstedsbesøk og alder. Spesielt tidlige årsmodeller har mange feil på komponenter, men om man tar tak i disse tingene og får dem reparert på reklamasjon så har man bra bil. Selv har jeg vært 15-20 ganger på verksted med min `15 modell, men har ikke hatt noe tull siste 2-3år bortsett fra MCU som døde og ble  fikset dagen etter.


Kåress

Takk for gode innspill! At TM3 er priset ned nå er jo kanskje også et argument for å droppe en gammel MS. Selv synes jeg S'en ser milevis bedre ut, men å satse på at man får et feilfritt eksemplar blir kanskje litt russisk rulett hvis man ønsker er noenlunde fornuftig bilhold. Kjører tross alt ikke en Renault Zoe fordi den er så innmari kul  :D

Igjen, takk for gode tips og tilbakemeldinger.
2018 Renault Zoe Z.E 40 - BOSE edition

Alexander Lüthi

Jeg kjøpte en 2014 p85 74k km fra tesla for knappe to år siden, og er relativt fornøyd. Relativt fordi jeg har fått fikset alle feil så langt på teslas bruktbilgaranti.
- ny DU ca 60km etter levering
- lekkasje fra vindu bak
- 2 dørhåndtak
- død mcu etter ca 90k km
- sort ryggekamera
- "slapp" fjæring
- + noe annet småtteri som mange (min kone) ikke engang lagt merke til.

Hadde jeg gjort det samme kjøpet igjen hvis jeg visste alt dette? Høres kanskje rart ut, men ja, jeg tror det. Dog ikke uten garanti. Men, det er en utrolig praktisk, komfortabel og kul bil, og min forhåpning er att med alt som blitt fikset (mange reviderte deler, såsom DU og håndtak), vil jeg ha en bil som holder ganske mange km til.

Men! Hvis du ikke absolutt trenger mye plass, og mykere fjæring, vil en m3 sr+ til 350k være et betydelig mer rasjonellt kjøp. Da får du 5 års bekymringsfritt eierskap, autopilot, noe lenger rekkevidde, bekvemere seter, mcu2, osv...

Kjøpte en sr+ som bil nr 2 før refresh og var egentlig veldig fornøyd, men ender opp med å bytte til 2021 LR (av forskjellige grunner).
Men en 2021 sr+ (med alle godsakene som refreshen introduserte) er et røverkjøp og helt klart bland det beste du kan få av bil for 350k.

Lykke til og håper du blir fornøyd uansett valg!

ducktolate

«Galskap å kjøpe 2014 modell?»
Nei, ikke om du skulle kjøpt min. Men den er ikke til salgs.
Finner du en bil som er tatt godt vare på og som har historikk hos Tesla ville jeg ikke ha bekymret meg veldig.
Jeg har nytt batteri i min. Det er vel det største som er blitt byttet. DU byttet de vel på alle disse for en tid tilbake. I allefall ble det gjort på en service hos meg uten at det var noe problem med den forrige.
Ellers har jeg skiftet alt av bremserør pga kjøring i saltlake hver vinter og derav korrosjon.
Når model Y kommer så er det ikke denne som byttes, men en nyere annen elbil. Ikke Tesla dessverre. Mange som sier de har hatt mye problemer, men det er ofte disse som også gidder å skrive noe om det. Men jeg som flere andre er veldig godt fornøyd med tidlige modeller fra Tesla. Teslaen er jo så å si gratis å kjøre langtur med også da den har fri superlading.

Marius76

Det finnes jo mye å velge i der ute. Jeg gikk for en sein 2014 modell for en stund tilbake, og er rimelig fornøyd. Den har autopilot, gratis supercharging, sinnsykt med plass og utvidet garanti fra Allianz. Har i løpet av snart to år, hatt bilhold uten utgifter. På garantien fra Allianz har det derimot i mitt eie blitt byttet MCU, tre håndtak, en modul inni rattet og tettet en lekkasje. Jeg har også skiftet hovedbatteri på 8års garantien. Den har gått 125 000 km nå, så det kommer jo utgifter på denne også som ikke faller inn under utvidet garanti.
Elsker bilen, og ville ikke byttet den mot Model 3. Det er subjektivt på grunn av utseende, og fordi plassen og feelingen i min røde Model S er superdigg :)

Veggen

Må si meg enig med de to foregående innleggene. Har hatt min 2013 modell siden den var ny, og satser på å beholde den i mange år til.
Etter at barnesykdommene var utbedret de par-tre første årene har bilen vært svært pålitelig og billig i drift.
Verkstedbesøk annethvert år siste 4 år.
Finn et velholdt eksemplar og kos deg.

Ampéreson

Min skal til salgs nå snart, det er blitt fikset en del på garantien og noe som jeg har måtte betalt for. Bare for å nevne noe, dette bare det siste året: nytt batteri (85kWh), ny motor (DU), ny MCU, servo til styring, slitedeler på hjuloppheng, to dørhåndtak, lyspærer, lekasje i taket og AC anlegg. Jeg har betalt for AC og slitedeler. Tesla har nok lagt ned mer midler på garantien på bilen enn hva den er verdt gjennom de årene jeg har hatt den. Må si at bilen nå er feilfri, kommer ikke på noe som galt eller bekymrer meg, litt synd at det skal bort nå som den er feilfri. Om noen skal kjøpe en 2014 eller 2013 bil er det en hel del jeg vil anbefale å sjekk.

De dyre og store tingene jeg anbefaler å sjekke før man kjøper en model S

  • Hvilket batteri er det, revisjon A og B er det mye feil på. Evt. når er det blitt byttet.
  • Lytt etter lyd fra motor, eller spør om den er skiftet, min har skiftet DU bak to ganger. Lenke til en video hvor jeg fikk lyden på film https://www.youtube.com/embed/vvwOgsXOxFQ
  • Sjekk etter lekkasjer i taket, vanlig på biler med soltak. Kjenn etter fuktighet i pakningene foran og fuktighet på gulvet under mattene bak. Er dette blitt fikset etter 2016 er det nye fester på taket, mindre hull til takfester og mindre lokk
  • AC, kommer det kald luft, kondenserene er et vanlig problem, dyrt å fikse
  • Håndtak, kommer de ut, står de alltid ute, får man åpnet alle dører, trekker de seg tilbake når du låser. De koster 2500 kr å skifte pr. stk.
  • 3G oppgradering, skal stå LTE på skjermen, ellers har du kun Edge og det er tregt

Andre ting anbefales å sjekke er typiske ting som garantien skal dekke

  • Renner det ut vann fra bakluken når den åpnes, fuktighet i brønnen under bagasjerommet. Da er renner det inn vann i bakluken og inn i bilen.
  • Vertikale striper på sidevinduene foran, garantisak som burde ha blitt fikset
  • Styrestag/servo, bolter som ruster
  • Få tak i vin-nummer og sjekk om det er noen tilbakekallelser som ikke er utført på bilen https://www.tesla.com/vin-recall-search

Jeg vil anbefale å kjøpe en eldre Model S, men selfølgelig sjekke historikken. Det er fortsatt en fantastisk bil og alle de eldre har også gratis superlading som følger med bilen.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Muffinman

Ikke bare bolter, men kryssleddet ryker på alle disse bilene med treg styring som følge. Delen er kommet i oppgradert versjon med belg for ikke lenge siden. Hvis dette er byttet for et år eller så siden, slik som på 2015-modellen vår, har man betalt for en like dårlig del som kommer til å ryke på nytt.

Boltene du nevner skiftes gratis på recall, men leddet må man betale for selv.

Electric cars in Norway

Spørsmålet er altså: Galskap å kjøpe 2014 modell?

Slik jeg ser det ville det vært mye mer galskap å kjøpe en gammel diesel eller bensin bil, så mye som må fikses /repareres og det er ofte dyrt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA