Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støy fra sommerdekk

Startet av Victorious, onsdag 14. april 2021, klokken 14:02

« forrige - neste »

Victorious

Kjøpte en 2020 Kona ev i oktober ifjor og har inntil nå kun kjørt med vinterdekk. Sommerdekkene (Michelin primacy 215/55/17) som følger med bilen støyer veldig. Jeg har lest flere steder om støy i bilen, men er overrasket over at det er så ille. Har noen erfaring med andre dekk som er bedre? Jeg fisker etter en anbefaling 😉

andy99

Hvis du søker litt på forumet finner du flere erfaringer.
Mitt tips, hold deg unna GoodYear Efficientgrip Performance
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

ID4


batterimannen

Sitat fra: HelEl på onsdag 14. april 2021, klokken 21:54
Nexen er kjempe dekk ;) :P

Jeg kjører på Nexen dekk. Beste tipset er å kjøre under 70 km/t  :P
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

E-Trond

Er det Primacy 4 som står på bilen?
De skal ihvertfall være litt bedre enn Primacy 3,men har ikke fått så mye skryt for støy og komfort.

Det er noen dekk jeg vil anbefale som stillegående:

Dunlop Sport Bluresponse,mitt førstevalg. :+1:
Nokian Hakka Blue 2
Goodyear Efficient Grip Performance 2
Falken Azenis fk510,førstevalg på sportslige dekk.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Victorious

Ja, det er primacy 4 som følger bilen. Da skal jeg i hvert fall ikke kjøpe "3ern" :-) Takk for tips!

E-Trond

Jeg kjører på 205/55-17 Dunlop Blue i en Ioniq 2020 model og støyen er ganske lav.
Var ikke store forskjeller i støy mot Continental piggfrie som jeg testet på bilen tidligere.
Og da har jeg bare kjørt i lave temperaturer til nå. Fra minus 8 til pluss 10.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Limodriver

Du må ihvertfall ikke falle for fristelsen å kjøpe Nexen som stod på tidlige Kona. Det eneste er om du aldri kjører over 50 km/t på vått vei, eller fascineres av dårlig grep...

Michelin har såvidt meg bekjent hatt relativt hard gummi fra tidenes morgen. Dette gjør at dekkene er relativt slitesterke, litt glatte og støyer litt.

Jeg spurte en som hadde drevet dekkverksted i hele sitt voksne liv om hva han ville anbefale, da sa han at det var mange gode dekk, et år vinner et merke tester neste år gjør de det dårlig. Med Michelin får en kanskje ikke det aller beste dekket til enhver tid, men du får stabil og god kvalitet.

Håkon77

Voldsomt så negative man var til Nexen da. Det er jo de ultimate dekkene for gjerrigknarker med elbil. Mine har vært med siden 2018 og de har vel rulla 50000km og er ikke antydning til slitt. De kommer nok til å vare ut bilens levetid.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Limodriver

Sitat fra: Håkon77 på torsdag 22. april 2021, klokken 17:26
Voldsomt så negative man var til Nexen da. Det er jo de ultimate dekkene for gjerrigknarker med elbil. Mine har vært med siden 2018 og de har vel rulla 50000km og er ikke antydning til slitt. De kommer nok til å vare ut bilens levetid.

Et godt poeng at Nexen dekkene trolig varer bilens levetid. På den annen side er det jo litt selvoppfyllende profeti, at bilen får et langt liv med Nexendekk skall jaggu litt ti, litt regn på veien ender fort bilens levetid :)

Håkon77

Joda, enig med deg. Hadde hatt bilen under en uke før jeg klaget til selger på glatte dekk. De ble forøvrig satt på bilen igjen i dag hos Hyundai forhandleren. Tenkte ikke så mye over dem for nå har det kommet en ulyd fra rattstammen. Høres ut som det gnisser.  De er flinke til å snakke ned VW hos Hyundai, men det er ikke bare smertefritt å eie en Kons heller.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Moas

Min erfaring med konaen er at selv med ekstra støysvake sommerdekk og lyddempet understell så er det vanskelig å prate i bilen over 60-70 km/t. Sånn er det bra.

Med piggfrie vinterdekk og støydemping så går det greit opp til motorveishastighet.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

btl

Hei.
Hvilken støydemping har du gjort med din kona? Jeg la på tynne asfaltplater fra biltema på stålet baki da jeg tok bort gulvet der for mer plass. Tar nok på hattehylla igjen. Utslitte nexen skal byttes, 2 først og 2 utpå høsten tenker eg. Har du forslag til med budsjett-demping uten for mye demontering av deksler, og nye sommerdekk? Mvh BT

arthur

Har hatt min nye Kona nå omtrent en måned og hadde en langtur til Sørlandet, 270 kilometer hver vei, og det meste av veien er jo motorvei. Kjørte økonomisk og lå vel mellom 80 og 110 km/t det meste av veien. Mulig jeg har fått dårlig hørsel, men opplevde ikke all den støyen som mange skriver om. Har ikke foretatt meg noe som helst mht støydemping og med radioen på så kunne vi prate sammen hele veien.

Er det litt for store forventninger til hvor stille en elbil skal oppleves i høyere hastigheter? Har kjørt samme veien et utall ganger med en masse forskjellige fossilbiler.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Limodriver

Sitat fra: arthur på torsdag 20. mai 2021, klokken 20:12
Har hatt min nye Kona nå omtrent en måned og hadde en langtur til Sørlandet, 270 kilometer hver vei, og det meste av veien er jo motorvei. Kjørte økonomisk og lå vel mellom 80 og 110 km/t det meste av veien. Mulig jeg har fått dårlig hørsel, men opplevde ikke all den støyen som mange skriver om. Har ikke foretatt meg noe som helst mht støydemping og med radioen på så kunne vi prate sammen hele veien.

Er det litt for store forventninger til hvor stille en elbil skal oppleves i høyere hastigheter? Har kjørt samme veien et utall ganger med en masse forskjellige fossilbiler.

Jeg støtter fullt opp om denne vurderingen. Ja, jeg hører at det er støy i bilen, jeg hører også forskjell på sommer og vinterdekk. Jeg hører godt, men lar meg ikke plage av dekkstøy. Med brede og store dekk blir også dekkstøyen mer merkbar, kanskje det kan være en løsning å velge standardimensjon på hjulene dersom en har store hjul og mye støy. Å bruke masse penger på å støyisolere og aldri bli kvitt støyen er for meg meningsløst.

Dersom en ikke tåler dekkstøy i det hele tatt ville jeg valgt S-klasse, 7-serie eller A8.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA