Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Taycan totalt utbrent - tok fyr under lading

Startet av Strøm Tycoon, fredag 02. april 2021, klokken 16:49

« forrige - neste »

Orbit

Ser ut til å være tilkoblet med skjøteledning (synlig i grusen gjennom venstre bakdør, og videre til vestsiden av hytta). Jeg vil derfor "håpe på" av det er varmgang i en sliten kontakt, og at denne koblingen har vært nært nok bilen til å spre seg til denne. Det er bedre om dette skyldes en brukerfeil, enn en feil med selve bilen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Counterpointer

Det kunne vært fint med en tydelig sak som viser potensiell brukerfeil, selv om det vil bli dyrt for eier.

Det er mye skumle ladeopplegg rundtomkring, hvor folk med fordel kunne tenkt seg litt om i forkant.

(med forbehold om at det er grunnen)

OhmPaPa

Sitat fra: Orbit på fredag 02. april 2021, klokken 18:25
Ser ut til å være tilkoblet med skjøteledning (synlig i grusen gjennom venstre bakdør, og videre til vestsiden av hytta). Jeg vil derfor "håpe på" av det er varmgang i en sliten kontakt, og at denne koblingen har vært nært nok bilen til å spre seg til denne. Det er bedre om dette skyldes en brukerfeil, enn en feil med selve bilen.

Håper du har rett!

Men den svarte krokete streken i venstre bakdør ser ut til å være en halvsmeltet dørlist for mine øyne.

Og får ikke det at Taycan har ladeport på siden foran til å stemme med en skjøteledning ved bakdøren.

Uansett årsak er brann i elbiler noe vi ikke trenger. Selv om vi vet at statistisk sett tar fossilbiler mye lettere fyr.

Orbit

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 02. april 2021, klokken 18:51
Men den svarte krokete streken i venstre bakdør ser ut til å være en halvsmeltet dørlist for mine øyne.
Enig, fant et bilde som tåle litt mer zoom, og ser da at det nok ikke er en skjøteledning slik jeg trodde.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

kodax

Hvordan kan små flammer fra varmgang i en stikkontakt kunne antenne en bil? Via dekkene?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RuneW

Sitat fra: kodax på fredag 02. april 2021, klokken 20:14
Hvordan kan små flammer fra varmgang i en stikkontakt kunne antenne en bil? Via dekkene?

Denne teorien høres merkelig ut. For varmgangen er forhåpentligvis ikke i kontakten i bilen...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Electric cars in Norway

Aj aj dette var en veldig trist sak. Håper myndighetene og PC i Norge følger opp og finner ut av årsaken.

Hvordan fikk det med den første Taycan brannen vi diskuterte her og bilde under: https://elbilforum.no/index.php?topic=50721.0

Hva var årsaken? Har det kommet en rapport?


Bilde er herfra: https://electrek.co/2020/02/17/porsche-taycan-fire-burning-garage-florida/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA