Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Garasje med Taycan brant ned

Startet av OhmPaPa, tirsdag 18. februar 2020, klokken 01:39

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Det vanligste er vel at det er en feil med det elektriske anlegget som benyttes til lading, og det ikke er noe galt med bilen. Man får håpe det er det som er tilfellet her også.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Electric cars in Norway

#2
Ja dette var en svært trist sak. Håper virkelig at videre etterforskning og alle bildene vil vise og konkludere med at det ikke hadde noe med selve bilen å gjøre. Det vil vel snart være masse bilder på nettet fremover om dette.

Electric cars in Norway


Counterpointer

Det som er litt spesielt med denne saken er at det er en elbilfan (fra et annet merke) som startet å rapportere saken.

Det virker litt for meg som om intern rivalisering mellom elbilmerker bidrar til å svekke inntrykket av elbiler generelt.

Det samme har tidligere vært tilfelle med de ekstremt få brannene i Tesla, mest kjent er den i parkeringshuset i Shanghai (?)

Det er egentlig ikke noen sak før det er ett mønster. Mønsteret nå er at det er mange som er interessert i å finne noe med Taycan.

1000kwh

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 18. februar 2020, klokken 10:18
Det som er litt spesielt med denne saken er at det er en elbilfan (fra et annet merke) som startet å rapportere saken.

Det virker litt for meg som om intern rivalisering mellom elbilmerker bidrar til å svekke inntrykket av elbiler generelt.

Det samme har tidligere vært tilfelle med de ekstremt få brannene i Tesla, mest kjent er den i parkeringshuset i Shanghai (?)

Det er egentlig ikke noen sak før det er ett mønster. Mønsteret nå er at det er mange som er interessert i å finne noe med Taycan.
Det spesielle er at en Taycan har brent. Ikke noe annet.

SurSnasen

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 18. februar 2020, klokken 10:18
Det som er litt spesielt med denne saken er at det er en elbilfan (fra et annet merke) som startet å rapportere saken.

Det virker litt for meg som om intern rivalisering mellom elbilmerker bidrar til å svekke inntrykket av elbiler generelt.

Enig.
Og det blir ikke akkurat bedre av at han som startet twitringen om saken tagget det som om bilen hadde eksplodert i garasjen.
Som med alle andre (bil-)branner: la oss vente med å konkludere til undersøkelsene er unnagjort og offentliggjort.

Electric cars in Norway

Sursnasen, helt enig med deg. Leser nå også at Porsche har bekreftet at de er på saken. Så vi får bare vente..... trist at slikt skjer med Porsche..

Rollep

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 18. februar 2020, klokken 07:12
Ja dette var en svært trist sak. Håper virkelig at videre etterforskning og alle bildene vil vise og konkludere med at det ikke hadde noe med selve bilen å gjøre. Det vil vel snart være masse bilder på nettet fremover om dette.
Det er det som er litt merkelig, normalt burde der vært masse bilder og linker på nettet men det eneste man finner er bildet og videoen fra tweeten, som forøvrig ikke lenger er tilgjengelig.

Folk fra Florida rapporterer at de finner ingenting i media om denne brannen. På diverse Tesla forum er det derimot stor aktivitet men dessverre består det meste bare av sedvanlig useriøst pjatt.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rollep

2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Electric cars in Norway

#10
RolleP, ja jeg er helt enig meg det du skriver. Har du sett denne fra carbuzz? Bare 5 timer gml.
https://carbuzz.com/news/breaking-porsche-taycan-catches-fire-and-nobody-knows-why

Kopi:

CarBuzz reached out to Porsche about the incident and spokesman Calvin Kim told us the following: "We are investigating and we remain ready to assist if called upon. We are relieved to hear that no one was harmed in this incident and it's too early to speculate on the cause until the investigation has concluded."

Electric cars in Norway

Jeg tenker at Calvin Kim i Porche kommer med mere informasjon om noen timer.

https://www.linkedin.com/in/calvin-kim-86534420

hemi

Kan jo være ferske elbileiere uten helt kontroll på hvordan elanlegg bør se ut for lading.


Electric cars in Norway

Hemi, ja det er det jeg håper på også. At det er eksternt feil og at det ikke har noe å gjøre med bilen.

chargedup

Sitat fra: hemi på tirsdag 18. februar 2020, klokken 15:43
Kan jo være ferske elbileiere uten helt kontroll på hvordan elanlegg bør se ut for lading.
På diverse elbilforum har jeg sett at flere i USA monterer ladebokser/stikkontakter/kabler selv. Uten at jeg skal si det helt sikkert, kan det virke som om det er mer vanlig å utføre reparasjoner og nyinstallasjoner med elekrisitet i USA selv. Litt sånn som var vanligere før i tiden her i Norge (pappa har så og si aldri leid inn elektriker/rørlegger, det har han gjort selv).
Om kravene faktisk er like strenge i USA som i Norge aner jeg ikke. Som en digresjon er det fortsatt en god del i Norge som lader bilen sin fast, med ladekladd i schuko uten dedikert kurs eller jordfeilautomat type B. Det skjer jo ikke meg.
Når det er sagt er det ikke så vanlig å gjøre slike ting selv dersom man har høy lønn i USA (les råd til en Taycan).

Det kan like gjerne være en kinasparkesykkel som begynte å brenne i garasjen, så vi må nok vente med å spekulere for mye...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA