Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Guide: bytte sensorer på varmeapparat

Startet av Sveinung Rogstad, søndag 28. mars 2021, klokken 01:06

« forrige - neste »

Sveinung Rogstad

Som mange andre e-golf eiere fikk jeg også feilmelding på Trykk/temp sensorene på varmeapparatet.

Hos meg var og en ventil defekt og iom vw skulle ha 37000 var det et enkelt valg å spare 29000 på å gjøre jobben selv.

Legger ved beskrivelse om andre ønsker og gjøre samme jobben selv. Anbefaler og bytte alle 5 med siste versjon av sensoren når en først går i gang.  Gjøres selvfølgelig på eget ansvar!

Deler som trengs.
5 stk 4M0 959 603 E
Ross-tech hex-v2 diagnosekabel.

Det første som må gjøres er og få tømt anlegget for gass. Dette gjorde jeg på et lokalt dekksenter som har tømme/fylleautomat for A/C gass.
Før tømming starter må en via VCDS sette A/C anlegget i fylle modus for gass da dette åpner alle ventilene i anlegget. Dette er eneste måten og få ut all gass. OBS: A/C anlegget må ikke startes igjen før reparasjonen er utført og fylt med gass igjen.

Jeg hadde en defekt ventil i tillegg til en lekkasje så fikk bare ut 550 av 950gram.

Så til selve jobben med og skifte sensorer. Dette er gjort på 2 timer.

For å sikkre høyspent anlegget fjernes sikkringen i sikkringspanelet som er bak oppbevarings lommen til venstre for rattet. Denne er merket med en gul lapp. Dette er en ekstra barriere for og hindre at høyspent rele legges inn.

   Du kan ikke vise dette vedlegget.
Neste er og fjerne venstre innerhjulbue for og få tilkomst til G829
  Du kan ikke vise dette vedlegget.
  Du kan ikke vise dette vedlegget.

G827 og G828 sittet på høyre side bak radiator
  Du kan ikke vise dette vedlegget. 

G395 sitter rett foran kjøleveske beholderen
  Du kan ikke vise dette vedlegget.

G826 er litt vanskeligere og komme til, fjern de tre mutterne på braketten som holder det elektriske varme elementet og bøy det forsiktig ut, det er akkurat nok plass til og få ned en hånd mellom braketten for og komme til sensoren.
  Du kan ikke vise dette vedlegget. 
Du kan ikke vise dette vedlegget.


Når alle sensorer er skiftet settes sikringen tilbake og slå på tenning.
Nå må sensorene adresseres i VCDS.
NB:  det er helt normalt at radiatorviften kan begynne og gå på max hastighet når tenning nå er på. Dette er pga sikkringen vi har hatt ute trigger en feilmelding, slett feilkoder så stopper den.


Gå inn på Thermal management modulen (C5)
-Velg basic settings
-I drop down, velg automatic adressing og A/C pressure/temperature sensor
- Trykk Go!
Sensorene kodes nå inn automatisk.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Når dette er gjort må en slette alle feilkodene og få fylt anlegget med gass.

Det er viktig at en ikke lar anlegget stå åpent og eksponert for luft, da det ikke skal mye fuktighet til for og ødelegge A/C kompressoren. Så gjør klar sensorene og ha litt olje på tetningene før de gamle sensoren fjernes.

Husk, ikke la A/C være på når det er ikke er gass på.



storeulv

VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Electric cars in Norway

#2
Sveinung Rogstad :+1: Utrolig bra av deg å dele dette. Og her kan mange fortvilte e-Golf eiere se på dette og gjøre det selv i steden for å bli flådd av VW på det som jeg egentlig mener er en fabrikasjonsfeil og dermed skulle vært gratis å få rettet opp gjennom hele bilens levetid. Jeg har postet flere innlegg om dette med at i US så er det en service bullitin på dette med recalls av alle bileiere og det burde også VW ha ordnet opp gratis her i Norge.

Men Sveinung Rogstad dette handlet ikke om min eder og galle beskrivelse om VW men om at du er så snill & grei.

Igjen Sveinung, jeg bøyer meg i støvet for dette du har lagt ut med tekst og bilder DIY.

Egentlig burde du krevet ca 2% av ca 35 tusen kr for hver pr sensorreparasjon som nå mange her inne ved å sitte å lese gjennom din DIY - gjør selv hjemme i egen garasje   :D  neida bare tulla  ;D

Cougar

Har ikke eGolf, men er ivrig bilmekker, og det jeg stiller ett stort spørsmålstegn ved er hvordan VW kan ta 29000 for en jobb som tar 2-4 timer (2 timer for å bytte sensorer + maks 2 timer for fylling/tømming og programmering av sensorer)?
2019 Ioniq El + mange andre biler

Sveinung Rogstad

Sitat fra: Cougar på onsdag 31. mars 2021, klokken 22:00
Har ikke eGolf, men er ivrig bilmekker, og det jeg stiller ett stort spørsmålstegn ved er hvordan VW kan ta 29000 for en jobb som tar 2-4 timer (2 timer for å bytte sensorer + maks 2 timer for fylling/tømming og programmering av sensorer)?

Det er vel egentlig ikke noe særegent med VW.
Hadde dieselpumpe havari på BMW i fjor, BMW skulle ha 100.000. Jobben kom på 18000kr ved å gjøre det selv.

Kundemottaker fra VW startet samtalen med «Jeg må bare beklage» før han kom med prisoverslag😅

VW burde steppe opp og ta disse reparasjonene på egen kappe.

tormodw

Takk for dette fine innlegget !

Skal gjøre denne jobben selv nå, da vi har fått svikt på trykkbrytere på vår e-Golf.
Hvor er det best å kjøpe trykkbrytere ( 4M0 959 603 E ) ?
Kjøper dere trykkbrytere fra Møller ?  Eller er det andre steder å kjøpe disse ? ( Bosch ? )

Trenger en link som beskriver hvor jeg kan handle Ross-tech hex-v2 diagnosekabel.
Er det en grei plass å handle dette i Norge ? Er bildeler.no   en grei plass å handle kabel fra ?

kand

Jeg har også to sensorer som er defekt. Er det noen som flere som har prøvd seg på denne operasjonen?

syklisten

Regner med at dette er en garantisak, så bare et problem for eier om det oppstår på biler eldre enn fem år? For dere som har opplevd dette, hvor gammel bil og hvor mange kilometer kjørt snakker vi om?

storeulv

Sitat fra: syklisten på tirsdag 24. august 2021, klokken 13:47
Regner med at dette er en garantisak, så bare et problem for eier om det oppstår på biler eldre enn fem år? For dere som har opplevd dette, hvor gammel bil og hvor mange kilometer kjørt snakker vi om?

Opplevde dette på en MY´17 (35.8kWh levert 09.17) på ettervinteren 2020 etter ca 70´kjørte km.
Symptomet var: kun kald luft fra varmeapparatet.
Alle sensorer ble byttet på garanti, og det var ingen diskusjoner.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Oddaa

Sitat fra: syklisten på tirsdag 24. august 2021, klokken 13:47
Regner med at dette er en garantisak, så bare et problem for eier om det oppstår på biler eldre enn fem år? For dere som har opplevd dette, hvor gammel bil og hvor mange kilometer kjørt snakker vi om?
Fikk problemet siste vinter, 2017 mod pre FL reg 01.17, kjørt ca 50 k km. Ble byttet på garanti uten diskusjon.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

kand

Sitat fra: syklisten på tirsdag 24. august 2021, klokken 13:47
Regner med at dette er en garantisak, så bare et problem for eier om det oppstår på biler eldre enn fem år? For dere som har opplevd dette, hvor gammel bil og hvor mange kilometer kjørt snakker vi om?
2015-modell, kjørt 117000km. Ikke garanti. Ba om spesifisert pristilbud for å se hva som kostet 19800, men det brukte de ikke å gi ut. Og nå har ene hovedlyset tatt kvelden. Bilen ryr jo sammen dag for dag.

Fossilbil

Her finnes disse til en hyggelig pris også :)

https://www.oemvwshop.com/4m0959603e-pressure-temperature-sensor-p2891740/

Ca 3700,- levert på døren med mva, og gebyr for fortolling

Chivas


Medlem1986

Hei. Er det veldig viktig at man adreserer/koder inn de nye sensorene FØR man fyller gass?
Må de kodes uten trykk på systemet, eller har det ikke noe å si?

jsanjuanii

Temperatur sensor #5 viser -40C hele tiden. Evnt hvor sitter denne temp. sensoren?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA