«Selvsalg»

Startet av Autodidact, onsdag 10. mars 2021, klokken 15:21

« forrige - neste »

Autodidact

Siden andre muligens kan ha glede av mine egne argumenter for å bytte ut TM3 med PS2, så tenkte jeg det kunne være greit å ha det som en tråd her i forumet. For meg er det greit å få det på "papir" istedenfor å bare ha det flyktig i hodet.

Slik kan jo andre/erfarne eiere også komme med innspill og kunnskap jeg ikke har eller finner på egenhånd.

Så, først de argumentene jeg kommer på innledningsvis (oppdaterer og fyller på etter hver):

Utforming
Et subjektivt emne, men jeg har aldri tvilt på om jeg synes PS2 ser bedre ut. Har aldri likt fronten på TM3, og kommer aldri til å gjøre det. Jeg hater den ikke så jeg irriterer meg over det hver gang jeg ser den, men den gleder meg på ingen måte heller. Bakenden er bedre, men jeg vil selvfølgelig foretrekke en ting som ser bra ut fra alle retninger.

I den sammenheng har jeg satt pris på hvor integrert og moderne opplevelsen til skjermene er, i motsetning til hvor  1997'ish for eksempel den digitale flaten i Mach-E er.

Rattvarme
Dette er definitivt noe jeg savner daglig i vintersesongen etter jeg skadet hånden og kulde medfører sterkt ubehag i deler av skadeområdet. Alle biler solgt i Norge burde ha rattvarme. At PS2 tilsynelatende har trestegs rattvarme også, er bare et plus på et plus. Det er noe jeg er bortskjemt med på motorsykkel, og som utgjør en enorm forskjell i komfort.

Bakluken
Automatisk åpning og lukking er også noe jeg finner det litt vanskelig at TM3 ikke hadde da jeg kjøpte den. Før den har jeg hatt 15-20 år med andre biler med egenskapen. Åpning uten å ha mulighet til å bruke hendene er noe jeg i alle årene har ønsket meg, og stadig (veldig ofte) har hatt bruk for.

Ellers er det jo ikke tvil i mitt hode om at TM2 er en lite praktisk bil om man skal frakte ting bak i den. Dette også på grunn av et annet problem som PS2 løser — en stor og god åpning.

Og den største hat-faktoren med TM3's bakluke er jo at den gladelig slipper inn en liten dæsj vann eller snø hver gang den åpnes under de gitte forholdene.

Kjørelyset
Flere ganger i vinter har jeg følt meg utrygg som følge av det jeg opplever som dårlig kjørelys. På videoer er det tydelig at dette er en kjempestyrke hos PS2. Etter hvert som synet eventuelt ikke blir bedre, så er dette en viktig sikkerhetsfaktor.

Sidespeilene
Sliter med å like små speil på mange biler etter å ha kjørt Evoque i mange år, som har enorme speil. Men, på den var selve speilhusene også enorme. Noe mange ikke satte pris på. Polestars løsning er en elegant måte å få indre speil med samme speilflate.

Håndtakene
Etter to år med de rare håndtakene til TM3, vil jeg fremdeles ha "normale" dørhåndtak som ikke er en pain in the butt å betjene. Og, som kan betjenes med litt makt selv om ting fryser litt om vinteren.

Vindusrammene
PS2 skal ha et roligere førermiljø. Noe som kanskje også er en følge av at den har vinduer med rammer. Å lukke en TM3 dør kan høres ganske kjip ut, om man får lukket den — om vinteren.

Viskerkontroll
Tradisjonell betjening som kan jobbes inn som muskelhukommelse og ikke noe livsfarlig harselas på en skjerm - med forsinkende animasjon og to trykk for å øke viskerhastigheten.
Har mange ganger hatt høy puls når det går fra greit regn til å få en hel sky tømt på frontruten i TM3. Og når jeg har møtt en trailer og to i en kurve i det kjekke vinterværet vestlandet stort sett består av.

Ryggelys
Lyset på TM3 er bare en liten lyskilde på den ene siden av bilen. I mørket er det en utfordring å rygge, både ved hjelp av kamera og sidespeil. Regner det i tillegg er svært ofte hodet ut av vinduet løsningen for å rygge trygt.

Dette er visstnok et problem med PS2 også i følge et par karer på Youtube. Kameraet skulle visstnok være tilnærmet ubrukelig på grunn av manglende lysstyrke fra ryggelyset.

Kurvelys
Ofte et savn på TM2 ettersom jeg var vant med dette på Evoque, og det tidvis er svært nyttig.

Medieavspilling (USB)
Foretrekker å ha en del audio på minnepinne, som i TM3 dessverre er irriterende ved at bilen ofte "hopper ut" av spillelisten når den har stått parkert slik at riktig mappe må velges igjen. Spesielt irriterende når man må bruke mye tid på å finne ut hvor man skal fortsette på en lydbok.

Forøvrig forsvant "album art" etter en oppdatering, for måneder siden.

Håkon

BubbaJoFet

Visker kontroll er ganske nobrainer, trykk for regnsensor, opp/ned for intervall og vri for justering for følsomhet.
https://support.polestar.com/no/polestar-2/2021/article/Bruke-regnsensoren/

Autodidact

Takk for god link.
Ender nok opp med å lese en del der. :)

Styringen av viskerne ser bortimot perfekt/som forventet ut. Mangler bare at de er helt av ved hver start av bilen slik hendler uten fysiske posisjoner kan gi.

Håkon

BubbaJoFet

Antagelig bilen for deg dette, de har en minnefunksjon slik at regnsensor starter automatisk.
https://support.polestar.com/no/polestar-2/2021/article/Bruke-regnsensorens-minnefunksjon/

Autodidact

Håkon

Autodidact

Noen som har litt informasjon om avspilling av MP3-filer fra minnepinne. Har sett litt på videoer og søkt litt, men finner ingenting eksplisitt på det.

Tenker litt på hvor stabilt det er i henhold til tekst i første post. Kan mapper benyttes som struktur, og leses eventuelt spillelister. 

Håkon

jrs

Sitat fra: Autodidact på lørdag 13. mars 2021, klokken 09:12
Noen som har litt informasjon om avspilling av MP3-filer fra minnepinne.

Det er ikke støttet pr. i dag.
Vet ikke om det skyldes en begrensning i USB forbindelsen, eller om det bare mangle en app for dette?

Så skal du spille av egen musikk så må enten bruke blåtann fra Telefonen, eller bruke Youtube Music.
Er nemlig gratis og laste opp og spille av egen musikk fra Youtube Music.

Må innrømme at jeg savner å ha hele musikksamlingen på minnepinne :-(

Autodidact

En skuffelse. Til og med kjipe/billige skranglebiler har den muligheten.

BT fra mobilen er ikke noe jeg pleier gidde å bruke. Har ikke en gang lagt musikk på den.

Men etter å ha sett flere videoer om bilens funksjoner, er det noe som er enda mer skuffende — som jeg av en eller grunn var "sikker" på at den hadde.

Mulighet for å følge veien i en slags Lane Assist. Antar det var p.g.a. at jeg hadde sett et symbol hvor bilen manørvrerer unna en fare.eller at jeg har lagt for mye i hvordan Adaptive Cruice Control fungerte. :/

Nesten 2 timer pendling daglig uten å kunne slappe såpass av som når TM3'en følger veien, er jeg kanskje ikke keen på å gi slipp på.

Håkon

AJ82

Bruker Tidal App til å spille av musikk. Fungerer veldig bra.

- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

oivindg

Sitat fra: Autodidact på søndag 14. mars 2021, klokken 19:10

BT fra mobilen er ikke noe jeg pleier gidde å bruke. Har ikke en gang lagt musikk på den.

Men etter å ha sett flere videoer om bilens funksjoner, er det noe som er enda mer skuffende — som jeg av en eller grunn var "sikker" på at den hadde.

Mulighet for å følge veien i en slags Lane Assist. Antar det var p.g.a. at jeg hadde sett et symbol hvor bilen manørvrerer unna en fare.eller at jeg har lagt for mye i hvordan Adaptive Cruice Control fungerte. :/

Nesten 2 timer pendling daglig uten å kunne slappe såpass av som når TM3'en følger veien, er jeg kanskje ikke keen på å gi slipp på.
Det er vel bare å innse at minnepinne er på vei ut. Mange biler til flere hundre tusen som ikke har kassettspiller heller.

Lane assist er vel det Polestar kaller Pilot Assist? Holder seg i fila samtidig som den holder avstand til bilen foran.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Egil Haugli

Sitat fra: oivindg på søndag 14. mars 2021, klokken 20:12
Det er vel bare å innse at minnepinne er på vei ut. Mange biler til flere hundre tusen som ikke har kassettspiller heller.

Lane assist er vel det Polestar kaller Pilot Assist? Holder seg i fila samtidig som den holder avstand til bilen foran.
Volvo har både Lane Assist og Pilot Assist. Lane assist er en funksjon som prøver å sikre at du ikke kjører ut av feltet ditt og er ikke en del av ACC, men en egen funksjon.

Edit: Ellers så leveres jo Polestar med Pilot Assist, så jeg er ikke helt sikker på hva TS mener mangler her: https://support.polestar.com/en-ca/polestar-2/2021/article/Pilot-Assist*/ - Pilot Assist fungerer ypperlig etter min mening og er ikke noe dårligere enn Tesla sin "Autopilot" eller FSD eller hva de nå kaller det om dagen.

Autodidact

Klarte bare ikke helt å få et godt inntrykk av hvor funksjonelt Pilot Assist er, brukt på vanlige (norske) veier. Landevei med kurver, er det nærmere to timer av hver dag for meg.

Lite oppløftende informasjon fra en video er at man må "ratte" hele tiden, noe som understøttes av dokumentasjonen;

•"Det er viktig at føreren hele tiden fortsetter å kjøre aktivt" ...

Og så kommer det dessverre frem at dette er en funksjon som ikke kan forventes å gi den avslappende kjøreopplevelsen TM3 gir på landevei, tross i at TM3 maser om "ratting" / tilstedeværelse hvert halve minutt.

• "Funksjonen Pilot Assist er først og fremst beregnet brukt på motorveier"....
• "Vær oppmerksom på at Pilot Assist først og fremst er ment for bruk ved kjøring på plane veier".
• "Pilot Assist fungerer i samspill med føreren, som ikke av dermed skal vente på styrehjelp fra Pilot Assist, men alltid bør være klar til å øke sin egen styreinnsats, spesielt i svinger".

Tydeligvis hadde jeg innledningsvis uriktige forventinger om hva PS2 var i stand til på dette området. :(

www.youtube.com/watch?v=V0gx4Rp8D2w&t
https://support.polestar.com/no/polestar-2/2021/article/Pilot-Assist*

Håkon

Øyvind.h

Testet feltassistenten litt når jeg prøvekjørte, og den virket helt grei det lille jeg testet den. Under prøvekjøring ble jeg positivt overrasket over moderat støynivå, ok kjørekomfort mm. Samlet sett likte jeg bilen og ville kjøpt den om kupe og bagasjerom var større.

Det som var negativt var;
- Bagasjeplass. Den holder ikke for oss, rett og slett. Betydelig mindre enn bilen jeg har nå. Kupeen er også relativt liten, men barna våre ville hatt god nok plass i baksetet.
- Ryggekamera sitter ubeskyttet. Demobilen var nyvasket, men kjørt et lite stykke for å plukke opp meg. Da var sikten på ryggekamera allerede ganske dårlig. Det ville vært et savn mtp at jeg ikke har rengjort kamera på snart ett år, og bildet er fortsatt rent og klart.
- Hørte noe knirk fra understellet når den ble snudd utenfor huset, men sånt kan skje med alle biler og trenger ikke være gjengangerfeil
- Noe sw trøbbel. Satelittkart hadde falt ut når jeg testet og var ikke mulig å aktivere.
- Måtte hatt app for å kjøpe bilen. Men det kommer snart.
- Savnet litt plass i midtkonsollen. Skulle gjerne hatt to fornuftig plasserte koppholdere der, men i farten så jeg bare en og den var veldig merkelig plassert.

Noe annet jeg har sett i ettertid som jeg er litt usikker på er at takstativet ser ut til å være gummiputer med klemmer rundt karosseriet og inn i døra. Det er en elendig konstruksjon jeg ikke vil ha med mindre bilen er perfekt på alt annet.

Men alt i alt - jeg ville kjøpt bilen om den hadde vært litt større. God å kjøre, sprek, ok støydemping og ok infotainment.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Haugli

Sitat fra: Autodidact på mandag 15. mars 2021, klokken 10:15
Klarte bare ikke helt å få et godt inntrykk av hvor funksjonelt Pilot Assist er, brukt på vanlige (norske) veier. Landevei med kurver, er det nærmere to timer av hver dag for meg.

Lite oppløftende informasjon fra en video er at man må "ratte" hele tiden, noe som understøttes av dokumentasjonen;

•"Det er viktig at føreren hele tiden fortsetter å kjøre aktivt" ...

Og så kommer det dessverre frem at dette er en funksjon som ikke kan forventes å gi den avslappende kjøreopplevelsen TM3 gir på landevei, tross i at TM3 maser om "ratting" / tilstedeværelse hvert halve minutt.

• "Funksjonen Pilot Assist er først og fremst beregnet brukt på motorveier"....
• "Vær oppmerksom på at Pilot Assist først og fremst er ment for bruk ved kjøring på plane veier".
• "Pilot Assist fungerer i samspill med føreren, som ikke av dermed skal vente på styrehjelp fra Pilot Assist, men alltid bør være klar til å øke sin egen styreinnsats, spesielt i svinger".

Tydeligvis hadde jeg innledningsvis uriktige forventinger om hva PS2 var i stand til på dette området. :(

www.youtube.com/watch?v=V0gx4Rp8D2w&t
https://support.polestar.com/no/polestar-2/2021/article/Pilot-Assist*
Nå skal man jo ta disse forhåndsreglene i en Tesla også, så jeg er ikke helt sikker på om jeg ville tatt "sorgene på forskudd" om jeg skal kalle det det. Pilot Assist sitt største ankepunkt må vel være at den må kunne lese begge stripene langs veien for å fungere ordentlig. Det er ikke en magisk funksjon akkurat, men her er det vel bare å prøvekjøre en PS2 med Pilot Assist og gjøre deg opp en egen mening.
Jeg har hvertfall brukt det både på motorvei og landevei og synes personlig det fungerer ganske godt. Nå har vi litt forskjellig standard på landeveier her til lands, men den takler ikke alle like bra og jeg synes kanskje det er litt stressende å skulle la den kjøre på en svingete vei i 80-90km/t, mens rette landeveier i f.eks. 70km/t kan fungere ganske så bra.

Som sagt, før du gjør deg opp en mening om hvor bra den fungerer til ditt bruk så ville jeg hvertfall testet det selv.

Really

Sitat fra: Autodidact på søndag 14. mars 2021, klokken 19:10

Mp3 for musikk er vel ikke helt 2021, den avgikk ved døden for bortimot 10 år siden da musikkindustrien utmanøvrerte piratene og Spotify og TIDAL skjøt fart. Begge er tilgjengelige som apper. Og bilen følger veien, selv om jeg ikke er veldig imponert over hvordan den gjør det. Med onkel på hjul vil du bli mistenkt for å ha hatt i deg ting en stengt tatt ikke har lov til.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA