Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvem kom først ut med «elbil» tradisjonell stasjonsvogn, jo Porsche...

Startet av 02jan, søndag 07. mars 2021, klokken 18:17

« forrige - neste »

02jan

Har i mange år ventet på at noen skulle orke å tilby en praktisk elbil av typen stasjonsvogn.
Som bruksbil er jeg ferdig med å ha en bil som er designet for «hei se på meg jeg kjører elbil», og kvier med for å kjøre SUV bil (aldri likt å ratte rundt i SUV).
Har ønsket en praktisk stasjonsvogn, med god innvendig lengde i bagasje, god å kjøre på på både landevei og motorvei, bakkeklaring. 

Er fullstendig klar over at stasjonsvogn er ut i deler av verden men selges fremdeles godt i Tyskland ig Sverige.

For å gjøre noen kompromiss på veien, var jeg lenge i kø for å få kjøpe eniro , som ikke er en stasjonsvogn, men noe mellom en kompaktbil og crossover.

Har en enyaq i bestilling, men fortsatt kompromiss, da den selges som SUV og men har dekker en del av kravene jeg har (funksjonelle), men så kommer sportsbil produsenten og tilbyr en perfekt ( for meg) crossover stasjonsvogn ! Med denne kan jeg få på både ski og sykkel på taket uten å klatre opp ( er for liten av vekst for å feste noe på tak av SUV ( litt over 180), praktiske skjermbreddere , mulighet til variabel bakkeklaring og 4x4 .

Volvo som leverte 740 , 850,  V70 , XC70 , klarer samtidig å lansere en coupe kompakt crossover , VW Passat var i 2020 3.mest solgte bil i tyskland, og den/en av de mest solgte stasjonsvogner i verden de siste årene. Audi har hatt vært tidlig ute med raffinerte stasjonsvogner fra 80 tallet.  Amerikanerne har fortsatt sine Pickupper og de kommer nå på løpende bånd elektrisk , her i europa skal vi alle duve rundt i mellomklasse SUV/ Coupe-suv.

Hadde klart meg med en Elektrisk VW Golf Alltrack med 60 kw batteri, men nå blir det å spare til en brukt Porsche CT ved neste bilbytte om noen år.

Edit lagt til bilde av Cross Tourissimo og min egen 2016 stasjonsvogbil.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

02jan

Nei (dvs hvis jeg skulle gå med på kompromiss, kanskje), er ikke god nok sjåfør til å sitte å finlese alle asfaltkanter ,telehiv , issvuller og småstein i veibanen til å ha slike lavprofil hjul og senket understell.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

ryback

Har selv lyst på en stasjonsvogn men Porsche blir for dyrt. Holder en knapp på overnevnte space Vizzion.

jlan

Nå er vel ID4 og slektningene egentlig stasjonsvogner. Sittestillingen er som i en Passat stasjonsvogn, det er bare at de er løftet 8-9 cm for å få plass til batteriene. Og så er de kuttet litt bak
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amoss

Sitat fra: jlan på lørdag 20. mars 2021, klokken 10:31
Og så er de kuttet litt bak

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men er det ikke det som er forskjellen mellom en "hatchback" og en stasjonsvogn?  Altså at "hatchback"'en er "kuttet litt bak"?
Model S 85D

02jan

Ja det er en del likheter mellom id4/enyaq vs stasjonsvogn, de plasserer seg enten i klassen crossover stasjonsvogn eller mellomklasse SUV, jeg håper på det første , derfor har jeg reservert både id4 GTX og enyaq 4x4.
Også fordi en del av mine krav til vanlig bil tikkes av på disse.

Minuset ( for meg) er at de er litt korte , trenger lengde bagasjerom + hvis jeg ikke klarer å legge/hente ski ut av takboksen pga jeg er for liten , så får legge ut på finn og spare til Cross Torissimo.

Nå gjenstår prøvekjøring før jeg tar valget, har prøvesittet enyaq , kunne sitte nokså lavt ned i sete, men å sette meg i min Passat igjen ble alt helt rett, sitte lavt, ekte sportsseter i skinn /alcantar og skikkelig skinnratt med fysiske knapper, men jeg ser frem til å prøve bilene.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

turfsurf

Nå har vel CT pittelite bagasjerom. Ett bedre valg i så fall er vel I-Pace som har større bagasjerom, og med luftfjæring senkes den til lavere bakkeklaring enn en stasjonsvogn ved innstegshøyde.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Sitat fra: Amoss på lørdag 20. mars 2021, klokken 14:22
Sitat fra: jlan på lørdag 20. mars 2021, klokken 10:31
Og så er de kuttet litt bak

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men er det ikke det som er forskjellen mellom en "hatchback" og en stasjonsvogn?  Altså at "hatchback"'en er "kuttet litt bak"?
Jo, kanskje, men jeg synes det vipper mot stasjonsvogn:
Golf Hatchback  4284 x 1789 x 1452
Golf Stv.           4578 x 1799 x 1515
ID4                  4585 x 1852 x 1612
Enyaq              4648 x 1877 x 1618 
Passat Stv. 4x4 4774 x 1820 x 1527
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Jalla

En tradisjonell stasjonsvogn kan du normalt ha hengerfeste på, og det er ikke mulig på CT.
Hengerfeste er kanskje et norsk fenomen, men vi bor tross alt her i landet.

cra

Sitat fra: Amoss på lørdag 20. mars 2021, klokken 14:22
Sitat fra: jlan på lørdag 20. mars 2021, klokken 10:31
Og så er de kuttet litt bak

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men er det ikke det som er forskjellen mellom en "hatchback" og en stasjonsvogn?  Altså at "hatchback"'en er "kuttet litt bak"?

I følge denne også antall stolper/dører: https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-a-station-wagon-and-a-hatchback

(Mine uthevinger)
SitatAs you can see in the image above, both station wagons (second figure) and hatchbacks (third figure) are 2-box designs, meaning there is one compartment for the engine and a second compartment shared by passengers and cargo (the first figure is a sedan, with a third box for cargo). Typically a hatchback has a more sloping rear pillar/hatch design while that of the station wagon is usually more upright, however these could easily be reversed without changing the body style designation. The important thing is the total number of roof pillars (per side); three in a hatchback and four in a wagon.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Svein_H

Hatchback er vel det vi i gamle dager kalte "kombi"? Altså en design med skrånende bakrute og stor bakluke, i motsetning til stasjonvogna som har en lengre taklinje og mer loddrett bakluke? For øvrig finnes det (tradisjonelt, tenker ikke på den nye gimmicken med en ekstra mothengslet minidør på høyre side) både 3- og 5-dørs versjoner av både kombi og stasjonsvogn, mens sedan tradisjonelt har 2 eller 4 dører og separat bagasjerom, så antall dører syns jeg er irrelevant i denne saken.

Men det er nå bare min mening. Jeg er mer nysgjerrig på å vite hvor grensen går mellom stasjonsvogn og SUV/MPV, og ikke minst "crossover", hva nå det er. Lurer også på hvor mange som egentlig vet hva SUV og MPV er forkortelser for. På meg virker det mest som et fancy salgstriks som var veldig kult for noen år siden da begrepene ble "oppfunnet", men nå blir de brukt om stort sett alt mulig rart, og den opprinnelige betydningen har for lengst mistet sin mening.  ;)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

turfsurf

Sitat fra: Svein_H på onsdag 24. mars 2021, klokken 17:15
Hatchback er vel det vi i gamle dager kalte "kombi"?
Nei, kombi er en mellomting mellom sedan og stasjonsvogn, og like lang som de. Tenk en sedan hvor bakluken går til taket.

Hatchback er typisk Golf & Co. De har kortere og rettere luke enn en kombi. Kombi har vel gjennoppstått med en del forskjellige navn. A7 og A5 Sportback fra Audi f.eks. Og TMS ikke minst.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

Sitat fra: turfsurf på onsdag 24. mars 2021, klokken 18:05
Sitat fra: Svein_H på onsdag 24. mars 2021, klokken 17:15
Hatchback er vel det vi i gamle dager kalte "kombi"?
Nei, kombi er en mellomting mellom sedan og stasjonsvogn, og like lang som de. Tenk en sedan hvor bakluken går til taket.

Hatchback er typisk Golf & Co. De har kortere og rettere luke enn en kombi. Kombi har vel gjennoppstått med en del forskjellige navn. A7 og A5 Sportback fra Audi f.eks. Og TMS ikke minst.

Ahh, man lærer noe nytt hver dag :) Men strengt tatt betyr vel betegnelsen sedan/hatchback/kombi/sportback/stasjonsvogn/SUV/MPV ingenting, så lenge man får den bilen man vil ha med den plassen man trenger og den taklinjen man liker...  ;)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Amoss

Sitat fra: cra på onsdag 24. mars 2021, klokken 14:12
SitatThe important thing is the total number of roof pillars (per side); three in a hatchback and four in a wagon.

Jeg har hatt en nesten 6 meter lang amerikansk stasjonsvogn med tre stolper pr. side, og noe skrånende bakluke og 4(5) dører. Vennligst ikke prøv å definere den som en hatchback.

Hva jeg personlig mener er forskjellen er at en stasjonsvogn normalt er forlenget i forhold til sedanen av samme bilmodell. Ofte også med noe større avstand mellom for- og bakhjulene.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA