Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil billig i drift

Startet av bobakka, onsdag 31. mars 2021, klokken 09:31

« forrige - neste »

bobakka

Jeg solgte nettopp min Toyota Landcruiser som jeg har eie i 10 år og kjørt ca. 100 000 km - til fordel for en ny BMW iX3.

Jeg har gjort et lite overslag over hva den kostet i løpet av disse 10 årene og kom til ca. 400 000 kr. eller ca. 4 kr per km (eksklusiv renter på bundet kapital)
Verditap - 100 000 kr
Drivstoff, Diesel - 125 000 kr
Forsikring, årsavgift, EU - 100 000 kr
Vedlikehold, service, reparasjon - 75 000 kr

Sammenligning med iX3 og hovedsakelig hjemmelading blir drivstoffutgiftene redusert til knappe 20 000 kr. - eller en reduksjon på 100 000 kr for en tilsvarende periode.
Jeg forventer at også vedlikehold blir lavere (unntatt bremser) og forsikring mm blir tilsvarende.
Verditap er den store ukjente her.
Men vesentlig lavere drivstoffutgifter kompenserer i stor grad for verditapet.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

automat

Hvis verditapet på 10 år bare var 100.000kr, så var Landcruiseren neppe ny når du kjøpte den. Det normale er vel å regne 20% verditap første året på en nybil. Så det burde jo bli over 100.000kr bare der.

Man må ikke sammenligne epler og pærer her.

Med så lave verkstedkostnader over 10 år, så kan det virke som du ikke har hatt noen dyre reparasjoner. Slike kan fort dra opp kostnadene ved å ha en gammel bil.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vollis47

Sitat fra: automat på onsdag 31. mars 2021, klokken 09:52
Hvis verditapet på 10 år bare var 100.000kr, så var Landcruiseren neppe ny når du kjøpte den. Det normale er vel å regne 20% verditap første året på en nybil. Så det burde jo bli over 100.000kr bare der.

Man må ikke sammenligne epler og pærer her.

Med så lave verkstedkostnader over 10 år, så kan det virke som du ikke har hatt noen dyre reparasjoner. Slike kan fort dra opp kostnadene ved å ha en gammel bil.

Jeg tror Landcruiseren han var 3-4 år gammel da han kjøpte den. Så i et annet innlegg at det var en 2007 modell. Men likevel er jo et verditap på 100 000 over 10 ganske lite. Han har nok passetvgodt på denne bilen vil jeg tro.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

turfsurf

Sitat fra: bobakka på onsdag 31. mars 2021, klokken 09:31
Jeg har gjort et lite overslag over hva den kostet i løpet av disse 10 årene og kom til ca. 400 000 kr. eller ca. 4 kr per km (eksklusiv renter på bundet kapital)
Jeg har gjort samme utregning for de tre siste elbilene vi har solgt:

i3 60Ah (73kkm): 3kr/km
TMX 100D (90kkm): 5,50kr/km
i3 120Ah (50kkm): 2,10kr/km

Km kost er dog en ting som gjerne blir lavere jo lengre man kjører i året. Årskostnaden blir dog desto høyere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Man må også ta høyde for inflasjon, 100 000 i 2010 kroner utgjør 124 311 kroner i 2021. Så prisen på bilen i 2010 blir annerledes omregnet i dagens penger, men det har sikkert trådstarter kontroll på. https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/939-inflasjonskalkulator
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA