Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer

Startet av elektrolux, torsdag 04. mars 2021, klokken 20:25

« forrige - neste »

elektrolux

Sjekk ut www.krafteier.de

Det ble ikke handel i 2015 men nå nesten 6 år senere har jeg signert kjøpskontrakt på en av 6 "brukte" MTE-150.

Monotracer kombinerer fordelene med motorsykkelens kjøreglede og framkommelighet med bilens beskyttelse mot elementene.

Min MTE-150 (fra de 2 øverste bildene) har et 150 kW drivverk fra AC propulsion og er med det i godt selskap med bl.a Tesla Roadster, Toyota RAV4 og Venturi.

Har bestillt CCS lademulighet for bruk på langturene, og generell oppgradering til siste nytt innen integralbremser.

Den nye modellen heter MTE-130 og har enda mer avansert motor og noe høyere toppfart. ( 250 km/t mot 244 km/t på min)

Håper å kunne sette meg bak spakene i løpet av sommeren 2021
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#1
Veldig god artikkel om historien bak Monotracer, eller Monoracer som den nyeste modellen (og bensinvariantene) heter:

https://www.evo.co.uk/features/features/245482/peraves_monotracer.html

The MonoTracer, launched three years ago (2006), is the concept brought bang up to date. In plan view it looks slippery and sleek like a fish, and it flows through the air beautifully; the prototype tested in Volkswagen's wind tunnel gave an astonishingly low drag coefficient of CdA 0.18, the lowest of any vehicle on sale. A Honda Insight comes in at CdA 5.1.

Edit: Aptera har med sin CD på 0,14 og front areal på 2,14m2 til sammenligning en Cda på 0,3
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tangotom

Gratulerer!  Hva blir den registrert som?  Motorsykkel med fire hjul?  Kan du kjøre den med klasse B?

Så litt på videoene, og undrer meg over at de ikke har automatisert støttehjulene.  Med en billig drone-IMU som sensor kunne man sette fornuftige kriterier for inn/ut og ta hensyn til hellende terreng.  Samme med Piaggio mP3 og låsing av forstilling.

elektrolux

#3
L3e altså vanlig 2 hjuls MC. Krever MC sertifikat. I tillegg anbefales produsentens gratis 2 dagers kjørekurs for å lære seg å mestre overgangen fra å kjøre med støttehjulene nede og svinge den veien en ønsker, til å kontrastyre straks støttehjulene manuelt felles opp.

Uten støttehjul må en på denne sykkelen som alle andre dytte rattet mot venstre for å svinge til høyre og motsatt. Mer om å styre en sykkel her: https://youtu.be/ZpV2Bg-WX0w

Kontrastyring er ikke noe en tenker så mye over. Det er innlært allerede fra 2 års alderen når en får sin første gåsykkel. Dess tyngre sykkelen er, dess mer brukes kontrastyring i stedet for å flytte kroppen for å endre tyngdepunktet på sykkelen.
På en kabinemotorsykkel på over 600 kg med støttehjulene oppe er kontrastyring eneste måten å styre den.

Automatiserte støttehjul ville vært både plagsomme og farlige.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tangotom

Kontrastyring sitter nok i ryggmargen for meg slik du beskriver, etter mange år på diverse sykler og én elsykkel.  Hoppet rett på en Piaggio mP3 500 som første fossilmotoriserte sykkel, og det var ikke noe problem.  Men jeg har erfaring med at ikke alle som har fått prøve den mP3en tar det like lett, derfor er det nok lurt av produsenten å tilby kurs.

Å kjøre Monotracer med støttehjulene nede har vel store likheter med å kjøre mP3 med låst forgaffel, man følger underlaget helt stivt.  mP3 gaffelen kan låses med sykkelen loddrett i skrått terreng, kan Monotracer det og? 

Angående styring av låsemekanisme/støttehjul, så kan jeg avstå fra å synse om Monotraceren.  Men for mP3 holder jeg fast på at Piaggio med rimelige komponenter kunne forbedre vesentlig den styringen som de har.  Og da forbedre både sikkerhet og bekvemmelighet.  Det baserer jeg på den sykkelen jeg har kjørt siden 2014, og som er en 2013 modell.

elektrolux

Interresant. Kanskje 1/2t på en Piaggio MP3 kunne vært en innledning til Monotracing.

Når det gjelder automatiserte støttehjul er jeg skeptisk, men med dagens teknologi kunne de nok vært automatiserte. Selv er jeg litt gammeldags på slikt, og er glad jeg kjører 2013 Tesla S og ikke 2018...

Støttehjulene er enten oppe eller nede, så de vil virke dårlig på tvers i en bratt bakke.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#6
Vedlagte bilde viser hvor effektivt Monotraceren penetrerer luften sammenlignet med en Smart og en vanlig touring MC. Det som overrasker meg er at motorsykkelen er såpass bra i forhold til Smart bilen. De har tross alt nesten like stort front areal.

Bildet ovenfra viser hvor glatt Monotracer er.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#7
Fant denne artikkelen der Edit lik min min Monotracer avbildes. Fikk også nylig tilsendt signert bok av og om Arnold Wagner. Gleder meg som en hund til jeg kan sette meg bak spakene på et av verdens mest energieffektive høyhastighets framkomstmiddel. Her snakker vi 10 kr i strøm for å kjøre 2 personer væruavhengig og bomfritt fra Stavanger til Bergen.:D

https://electricmotorcycles.news/discover-the-power-of-electric-cabin-motorcycles/
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Monotrack kjøretøy er ikke nytt, og denne videoen er en god innføring i historien bak Monotracer

https://youtu.be/66JkdDR84FY
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#9
Og her er et imponerende selvbygg på en Kymco Agility 125 scooter.

1t 12 min. lang video av ypperste sort:

https://youtu.be/f708GtL6tns
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vaduz

#10
Veldig stilig, takk for informativ tråd! Hva koster noe slikt? Hvordan er det med registrering og godkjenning i Norge?

elektrolux

#11
Min er fra Edit 2013 2014 og får nytt batteri før jeg kan kjøre den hjem. Regner med at den kommer på rundt 600 000 kr, mens en helt ny ligger på nærmere millionen.

Siden min har vært registrert i både Sveits og Tyskland skal den gå rett gjennom i Norge, mens den nye kommer med EU godkjenning.

Prisen er både dyr og billig. Dyrt for en MC, men rimelig med tanke på at den er omtrent håndbygget på bestilling.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vaduz

Det var såpass ja! Tror jeg venter til det evt blir masseproduksjon og vesentlig lavere priser for noe som kun ville vært et kult leketøy for min del:)

elektrolux

Ser du videoer om Monotracer har det vært snakk om masseproduksjon og minst halvering av prisene siden 1980 tallet.

Da jeg fikk denne muligheten slo jeg til godt hjulpet av diverse unnskuldninger:

- Lever bare en gang
- Noe må pengene brukes på
- Perfekt på vestlandet med mye regn og mange bomstasjoner.
- etc. etc
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#14
Og da ble det besøk på Peraves fabrikken i Brno.

Fantastisk mottakelse av Arnold Wagner, Walter og Gustav som hadde lagt tilrette for et høyst interessant og komprimert besøk.

For å selv huske og dokumentere historien om Peraves og hvordan min 7042 er et resultat av hendelser helt tilbake til 80 tallet, satte jeg sammen en mail som Arnold har korrigert og spesifisert til følgende historie:


"Hello Louis / Arnold


Attached are some pictures from yesterday's visit to the Peraves factory, and a picture you can use on the participant's list of crews for the rally.

This year Aneta and Robort will be the Norwegian tracers. 😉

We had a fantastic rendezvous with Arnold, Walter, and Gustav all going out of their way to make our visit AS good and interesting as possible.


Very compressed Ecomobile- & MonoTracer story including corrections and additional information/details from Arnold:"


The first Ecomobiles were built from 1982 at Winterthur before production moved partly to Brno. Since 2004 complete vehicles were produced at the Brno-Medlanky-airfield factory.  2005 this factory burned down including a new Super-ECO and molds + tooling for this model. Half a year later, by pure chance Tobias Wülser, a student of design in his rusty Toyota bus was overtaken by Felix Wagner in his green Super-ECO and followed Felix to my factory office. Tobi was searching for a design job for his diploma degree at the Fachhochschule AARAU. I agreed under the condition, that Tobi would work 6 months at my PERAVES-factory to study our vehicles and gave him the design criteria I wanted to keep lean angle, aerodynamics, and drivability of the ECO intact or even improved.

So the shape of the MonoTracer, (Robort info: From mono track) a new brand name invented by Felix for the second generation of our cabin motorcycles became reality after Tobi Wülser had gained his Dipl.-Designer-Degree with a 1: 4 model. The main differences were a more pointed nose, a move of the reduced maximum cross-section from 45 to 55% longitudinally  and the 2 Wülser-styling-features – the climbing equator-edge – called <the Wülser'sche Wampe> and the blades on the sides – looking similar to some of those at the AUDI R8 and developed also at the AUDI – Styling-Company Üdelhoven at Gaimersheim.

At the Autosalon Geneva  2007 we presented the new MonoTracer-MTI-K12 model and it was much lauded and sold well. 2007 after our 17th Fahrer-Lehrgang + World Championships for Cabin-Motorcycles Roger Riedener destroyed the K12-BMW-engine at the Masaryk-Circuit in his Super-ECO 5051 & had a BRUSA-E-motor built in instead on the original 4-speed-gearbox. I tested it during the 2008-18th Fahrer-Lehrgang on the Masaryk-Circuit in Brno and was impressed by the performance.

Then Felix + Roger found out about the X-PRIZE competition in the USA and asked me to build for them 2 BEV-MonoTracer-MTE-150E called X-Tracers with direct drive, one with BRUSA- and one with AC propulsion drivetrain. ( Robort info: Same as early Tesla Roadsters )

They were completed just in time for the May-1st-2010-deadline. The second machine I drove to ZURICH-AIRPORT on April 27, 2010. We knew already before that we would win, gained 1st and 2nd PRIZE and won the 2,5 million dollar race with more than 200 MPGe (Miles-per-Gallon-equivalent).

In 2009 PERAVES built 2 complete MonoTracer-MTE- Bodies for Tobi Wülsers Designwerk, named Zerotracer & using a Triumph rear axle with a gearbox that took the BRUSA-engine's torque from the forward driveshaft to the rear drivetrain and won the 80-Days-around-the-world-wave-rally.

In 2011 or 2012 I ( Robort ) met Tobias Wülser and Frank Loacker in the Wave trophy rally and was totally smitten by this amazing bike. I've been in the Zerotracer twice and in 2014 I visited Peraves intending to buy a MonoTracer from Roger. I then had my first time in the AC propulsion propelled MTE-150 with Roger.

"Fortunately", ( it turned out) I lost my offshore job and could not spend all my money on this "toy" at the time, and Pedraves had gone into bankruptcy, so no money was spent or lost.

Instead I invested in Zaptec shares that multiplied its value 20x and made it possible to finally secure myself the Spiegel-Institute-MonoTracer-VIN-7042 in 2021 and that is now being rebuilt in a new battery of 30,4 kWh capacity with 2800 Sony  28650 round Li-Po cells. Hopefully, this will be ready for the September 2021 wave rally.

https://youtu.be/l5cHBs_U9tY

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA