Elbilforum.no

Bilmerker => Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) => Emne startet av: elektrolux på torsdag 04. mars 2021, klokken 20:25

Tittel: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxtorsdag 04. mars 2021, klokken 20:25
Sjekk ut www.krafteier.de

Det ble ikke handel i 2015 men nå nesten 6 år senere har jeg signert kjøpskontrakt på en av 6 "brukte" MTE-150.

Monotracer kombinerer fordelene med motorsykkelens kjøreglede og framkommelighet med bilens beskyttelse mot elementene.

Min MTE-150 (fra de 2 øverste bildene) har et 150 kW drivverk fra AC propulsion (https://en.wikipedia.org/wiki/AC_Propulsion) og er med det i godt selskap med bl.a Tesla Roadster, Toyota RAV4 og Venturi.

Har bestillt CCS lademulighet for bruk på langturene, og generell oppgradering til siste nytt innen integralbremser.

Den nye modellen heter MTE-130 og har enda mer avansert motor og noe høyere toppfart. ( 250 km/t mot 244 km/t på min)

Håper å kunne sette meg bak spakene i løpet av sommeren 2021
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxfredag 05. mars 2021, klokken 20:25
Veldig god artikkel om historien bak Monotracer, eller Monoracer som den nyeste modellen (og bensinvariantene) heter:

https://www.evo.co.uk/features/features/245482/peraves_monotracer.html

The MonoTracer, launched three years ago (2006), is the concept brought bang up to date. In plan view it looks slippery and sleek like a fish, and it flows through the air beautifully; the prototype tested in Volkswagen's wind tunnel gave an astonishingly low drag coefficient of CdA 0.18, the lowest of any vehicle on sale. A Honda Insight comes in at CdA 5.1.

Edit: Aptera har med sin CD på 0,14 og front areal på 2,14m2 til sammenligning en Cda på 0,3
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: tangotomfredag 05. mars 2021, klokken 23:36
Gratulerer!  Hva blir den registrert som?  Motorsykkel med fire hjul?  Kan du kjøre den med klasse B?

Så litt på videoene, og undrer meg over at de ikke har automatisert støttehjulene.  Med en billig drone-IMU som sensor kunne man sette fornuftige kriterier for inn/ut og ta hensyn til hellende terreng.  Samme med Piaggio mP3 og låsing av forstilling.
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxlørdag 06. mars 2021, klokken 08:43
L3e altså vanlig 2 hjuls MC. Krever MC sertifikat. I tillegg anbefales produsentens gratis 2 dagers kjørekurs for å lære seg å mestre overgangen fra å kjøre med støttehjulene nede og svinge den veien en ønsker, til å kontrastyre straks støttehjulene manuelt felles opp.

Uten støttehjul må en på denne sykkelen som alle andre dytte rattet mot venstre for å svinge til høyre og motsatt. Mer om å styre en sykkel her: https://youtu.be/ZpV2Bg-WX0w

Kontrastyring er ikke noe en tenker så mye over. Det er innlært allerede fra 2 års alderen når en får sin første gåsykkel. Dess tyngre sykkelen er, dess mer brukes kontrastyring i stedet for å flytte kroppen for å endre tyngdepunktet på sykkelen.
På en kabinemotorsykkel på over 600 kg med støttehjulene oppe er kontrastyring eneste måten å styre den.

Automatiserte støttehjul ville vært både plagsomme og farlige.
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: tangotommandag 08. mars 2021, klokken 11:59
Kontrastyring sitter nok i ryggmargen for meg slik du beskriver, etter mange år på diverse sykler og én elsykkel.  Hoppet rett på en Piaggio mP3 500 som første fossilmotoriserte sykkel, og det var ikke noe problem.  Men jeg har erfaring med at ikke alle som har fått prøve den mP3en tar det like lett, derfor er det nok lurt av produsenten å tilby kurs.

Å kjøre Monotracer med støttehjulene nede har vel store likheter med å kjøre mP3 med låst forgaffel, man følger underlaget helt stivt.  mP3 gaffelen kan låses med sykkelen loddrett i skrått terreng, kan Monotracer det og? 

Angående styring av låsemekanisme/støttehjul, så kan jeg avstå fra å synse om Monotraceren.  Men for mP3 holder jeg fast på at Piaggio med rimelige komponenter kunne forbedre vesentlig den styringen som de har.  Og da forbedre både sikkerhet og bekvemmelighet.  Det baserer jeg på den sykkelen jeg har kjørt siden 2014, og som er en 2013 modell.
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxmandag 08. mars 2021, klokken 17:23
Interresant. Kanskje 1/2t på en Piaggio MP3 kunne vært en innledning til Monotracing.

Når det gjelder automatiserte støttehjul er jeg skeptisk, men med dagens teknologi kunne de nok vært automatiserte. Selv er jeg litt gammeldags på slikt, og er glad jeg kjører 2013 Tesla S og ikke 2018...

Støttehjulene er enten oppe eller nede, så de vil virke dårlig på tvers i en bratt bakke.
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxtirsdag 09. mars 2021, klokken 12:27
Vedlagte bilde viser hvor effektivt Monotraceren penetrerer luften sammenlignet med en Smart og en vanlig touring MC. Det som overrasker meg er at motorsykkelen er såpass bra i forhold til Smart bilen. De har tross alt nesten like stort front areal.

Bildet ovenfra viser hvor glatt Monotracer er.
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxfredag 12. mars 2021, klokken 08:08
Fant denne artikkelen der Edit lik min min Monotracer avbildes. Fikk også nylig tilsendt signert bok av og om Arnold Wagner. Gleder meg som en hund til jeg kan sette meg bak spakene på et av verdens mest energieffektive høyhastighets framkomstmiddel. Her snakker vi 10 kr i strøm for å kjøre 2 personer væruavhengig og bomfritt fra Stavanger til Bergen.:D

https://electricmotorcycles.news/discover-the-power-of-electric-cabin-motorcycles/
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxsøndag 28. mars 2021, klokken 11:55
Monotrack kjøretøy er ikke nytt, og denne videoen er en god innføring i historien bak Monotracer

https://youtu.be/66JkdDR84FY
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxsøndag 04. april 2021, klokken 06:58
Og her er et imponerende selvbygg på en Kymco Agility 125 scooter.

1t 12 min. lang video av ypperste sort:

https://youtu.be/f708GtL6tns
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: Vaduzlørdag 15. mai 2021, klokken 19:00
Veldig stilig, takk for informativ tråd! Hva koster noe slikt? Hvordan er det med registrering og godkjenning i Norge?
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxlørdag 15. mai 2021, klokken 23:45
Min er fra Edit 2013 2014 og får nytt batteri før jeg kan kjøre den hjem. Regner med at den kommer på rundt 600 000 kr, mens en helt ny ligger på nærmere millionen.

Siden min har vært registrert i både Sveits og Tyskland skal den gå rett gjennom i Norge, mens den nye kommer med EU godkjenning.

Prisen er både dyr og billig. Dyrt for en MC, men rimelig med tanke på at den er omtrent håndbygget på bestilling.
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: Vaduzsøndag 16. mai 2021, klokken 10:19
Det var såpass ja! Tror jeg venter til det evt blir masseproduksjon og vesentlig lavere priser for noe som kun ville vært et kult leketøy for min del:)
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxtirsdag 18. mai 2021, klokken 20:12
Ser du videoer om Monotracer har det vært snakk om masseproduksjon og minst halvering av prisene siden 1980 tallet.

Da jeg fikk denne muligheten slo jeg til godt hjulpet av diverse unnskuldninger:

- Lever bare en gang
- Noe må pengene brukes på
- Perfekt på vestlandet med mye regn og mange bomstasjoner.
- etc. etc
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxsøndag 11. juli 2021, klokken 11:17
Og da ble det besøk på Peraves fabrikken i Brno.

Fantastisk mottakelse av Arnold Wagner, Walter og Gustav som hadde lagt tilrette for et høyst interessant og komprimert besøk.

For å selv huske og dokumentere historien om Peraves og hvordan min 7042 er et resultat av hendelser helt tilbake til 80 tallet, satte jeg sammen en mail som Arnold har korrigert og spesifisert til følgende historie:


"Hello Louis / Arnold


Attached are some pictures from yesterday's visit to the Peraves factory, and a picture you can use on the participant's list of crews for the rally.

This year Aneta and Robort will be the Norwegian tracers. 😉

We had a fantastic rendezvous with Arnold, Walter, and Gustav all going out of their way to make our visit AS good and interesting as possible.


Very compressed Ecomobile- & MonoTracer story including corrections and additional information/details from Arnold:"


The first Ecomobiles were built from 1982 at Winterthur before production moved partly to Brno. Since 2004 complete vehicles were produced at the Brno-Medlanky-airfield factory.  2005 this factory burned down including a new Super-ECO and molds + tooling for this model. Half a year later, by pure chance Tobias Wülser, a student of design in his rusty Toyota bus was overtaken by Felix Wagner in his green Super-ECO and followed Felix to my factory office. Tobi was searching for a design job for his diploma degree at the Fachhochschule AARAU. I agreed under the condition, that Tobi would work 6 months at my PERAVES-factory to study our vehicles and gave him the design criteria I wanted to keep lean angle, aerodynamics, and drivability of the ECO intact or even improved.

So the shape of the MonoTracer, (Robort info: From mono track) a new brand name invented by Felix for the second generation of our cabin motorcycles became reality after Tobi Wülser had gained his Dipl.-Designer-Degree with a 1: 4 model. The main differences were a more pointed nose, a move of the reduced maximum cross-section from 45 to 55% longitudinally  and the 2 Wülser-styling-features – the climbing equator-edge – called <the Wülser'sche Wampe> and the blades on the sides – looking similar to some of those at the AUDI R8 and developed also at the AUDI – Styling-Company Üdelhoven at Gaimersheim.

At the Autosalon Geneva  2007 we presented the new MonoTracer-MTI-K12 model and it was much lauded and sold well. 2007 after our 17th Fahrer-Lehrgang + World Championships for Cabin-Motorcycles Roger Riedener destroyed the K12-BMW-engine at the Masaryk-Circuit in his Super-ECO 5051 & had a BRUSA-E-motor built in instead on the original 4-speed-gearbox. I tested it during the 2008-18th Fahrer-Lehrgang on the Masaryk-Circuit in Brno and was impressed by the performance.

Then Felix + Roger found out about the X-PRIZE competition in the USA and asked me to build for them 2 BEV-MonoTracer-MTE-150E called X-Tracers with direct drive, one with BRUSA- and one with AC propulsion drivetrain. ( Robort info: Same as early Tesla Roadsters )

They were completed just in time for the May-1st-2010-deadline. The second machine I drove to ZURICH-AIRPORT on April 27, 2010. We knew already before that we would win, gained 1st and 2nd PRIZE and won the 2,5 million dollar race with more than 200 MPGe (Miles-per-Gallon-equivalent).

In 2009 PERAVES built 2 complete MonoTracer-MTE- Bodies for Tobi Wülsers Designwerk, named Zerotracer & using a Triumph rear axle with a gearbox that took the BRUSA-engine's torque from the forward driveshaft to the rear drivetrain and won the 80-Days-around-the-world-wave-rally.

In 2011 or 2012 I ( Robort ) met Tobias Wülser and Frank Loacker in the Wave trophy rally and was totally smitten by this amazing bike. I've been in the Zerotracer twice and in 2014 I visited Peraves intending to buy a MonoTracer from Roger. I then had my first time in the AC propulsion propelled MTE-150 with Roger.

"Fortunately", ( it turned out) I lost my offshore job and could not spend all my money on this "toy" at the time, and Pedraves had gone into bankruptcy, so no money was spent or lost.

Instead I invested in Zaptec shares that multiplied its value 20x and made it possible to finally secure myself the Spiegel-Institute-MonoTracer-VIN-7042 in 2021 and that is now being rebuilt in a new battery of 30,4 kWh capacity with 2800 Sony  28650 round Li-Po cells. Hopefully, this will be ready for the September 2021 wave rally.

https://youtu.be/l5cHBs_U9tY

Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxtirsdag 13. juli 2021, klokken 08:44
Interessant sammenligning av "the Wülser'sche Wampe"
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxfredag 01. oktober 2021, klokken 09:59
Fant denne artikkelen om min Monotracer:

https://www.horizont.net/planung-analyse/nachrichten/Spiegel-Institut-Mannheim-unterwegs-149152

https://www.youtube.com/watch?v=hR_Jshp92F8&ab_channel=SpiegelInstitut
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxlørdag 09. oktober 2021, klokken 15:21
Og i Polen kan en lese dette oversatt av Google:

https://www.motocykl-online.pl/testy/MonoTracer-MTE-150-test,5263,1

MonoTracer MTE -150 - test

Den som kommer på MTE-150 bør gjennomgå opplæring for jagerflyger pluss et elektrikerkurs. Som belønning vil han bli teleportert i en elektrisk kapsel.

STEFAN KASCHEL 2012-01-20

Det er én ting som gjør den vanligvis rolige Roger Riedener rasende. Deretter snakker han raskere og høyere, gestikulerer og glemmer nesten å kjøre. "Jeg er opp til neseborene mine for å være en del av et freak -show!" Jeg føler meg som for mange år siden i et sirkus der en kvinne med tre pupper ble vist. Alle stakk nysgjerrige blikk på det. "


Den som fulgte med Riedener og såpefatet på veien, vil forstå hva den 57 år gamle sjefen i "MonoTracer of Switzerland" mente. Selvfølgelig forstår Roger også tilskuerne, og stirrer på beinet som en skurk mens en gul såpeskål glir forbi dem med en myk summende lyd. Ved stopp glir sidehjulene ut veldig raskt og døren åpner lydløst. Da forventer du i beste fall et møte med ET, og i verste fall et angrep av rasende martians rett fra Bugsie -kanin -tegneseriene. Til din overraskelse dukker det opp en hyggelig liten fyr i joggesko, shorts og baseballcap fra innsiden.

Fremtidens kjøretøy?
Når resten av verden ser på MonoTracers og deres eiere som eksentriske tohjulinger med pengefylte lommebøker og utsatt for merkelighet, ser Riedener det som fremtidens kjøretøy. "Med samme hastighet kommer vi alltid dobbelt så langt som bilen vår er økonomisk. Minst to ganger! " - sørge for.

Rekkevidde, ytelse, dynamikk - dette er begrepene som Riedener monotracerverdenen kretser rundt. Egentlig er han ikke konstruktøren, men Arnold Wagner - grunnleggeren av selskapet som produserer Ecomobile. Allerede på slutten av 1980 -tallet bygde han den første prototypen (da med en motor fra BMW K 100), tok den ut på gaten og gikk forbi alle hindringer på vei til puben. Rogers livsmotto er: "Så raskt som mulig, så langt som mulig og med lavest mulig energikostnad." Imidlertid forventet han aldri at dette emnet, på grunn av den fortsatt utilstrekkelige kapasiteten og effektiviteten til batteriene, etter 25 år ville være hovedpoenget under diskusjonen om den elektriske stasjonen.

Men hvor får Riedener en så ubegrenset tillit til kjøretøyets evner? I MonoTracer er verdien av dragkoeffisienten cw = 0,19, multiplisert med frontarealet på 0,99 m2, 0,19 og overstiger betydelig den utmerkede Suzuki Hayabusa (cw x areal = 0,30). Kombinert med den lave rullemotstanden som er typisk for en tohjuling, er denne verdien en stor fordel i kampen om økonomien. Dette er i stor grad bevist ved å vinne Automotive X-prisen i USA i en konkurranse som varer over tre måneder, der det under forhold som er typiske for daglig kjøring (stopp-og-kjør, kjøring på sideveier og motorveier, etc.), er mest energieffektive biler vinner. Det er en måleenhet MPGe (Miles per gallon bensinekvivalent), dvs. rekkevidden i miles tilbakelagt på en gallon drivstoff. MonoTracer oppnådde en verdi på 205,3 MPGe (som tilsvarer et forbruk på 1,14 liter per 100 kilometer). Dette var et mye bedre resultat enn alle vinnerne i de andre klassene (toseter: 102,5 MPGe, toseter side om side: 187,5 MPGe). Riedener tok til Sveits prisen på 2,5 millioner dollar og tilliten til at han var på vei til å oppnå kommersiell suksess.

Farts såpeskål

Når man ser på parametrene til MTE-150, er det umulig å være uenig i det. Den luftkjølte firepolede induksjonsmotoren er designet av det amerikanske selskapet AC Propulsion og leverer 204 hk, pluss et imponerende dreiemoment på 220 Nm tilgjengelig fra null omdreininger helt til 5000 o / min. Som et resultat akselererer 530 kilo MonoTracer fra null til 100 km / t på 4,5 sekunder, og etter ti sekunder viser hastighetsmåleren 200 km / t. Ved 240 km / t slår den av. Fleksibilitet er enda mer imponerende. Sykkelen akselererer fra 60 til 100 km / t på mindre enn to sekunder, fra 100 til 140 km / t på mindre enn 2,5 sekunder. Disse verdiene legger langt bak hver store sykkel vi noen gang har testet. Ved en konstant hastighet på 120 km / t forventes denne såpeskålen å bruke bare syv kilowattimer strøm, som med en batterikapasitet på 21 kWh gir en teoretisk rekkevidde på 360 kilometer. Etter det er alt du trenger å gjøre å lade batteriet med en lader koblet til en vanlig stikkontakt, som vil ta omtrent seks timer.

Med slike ytelser er det ingen overraskelse at Riedener ikke valgte det første supermarkedstorget som presenterte MonoTracer og trente sine kunder, men racerbanen i Brno. Fordi hvor ellers kan du nyte massive 52-graders kurver enn de glatte, lange kurvene der MonoTracer viser klørne?

Den yngste og kraftigste Riedener -prototypen når 272 hk (200 kW). Teoretisk sett er dette nok til å nå en hastighet på omtrent 370 km / t, og batteriets ytelse lar deg kjøre hardt i bare seks minutter. Selv på MotoGP-klassesporet er det mye, spesielt siden slike egenskaper ved en tohjuling er noe helt nytt.

Lydløst, helt fra starten, katapulerer motoren bilen med stor kraft. Bare den økende støyen fra hjulene og kraften som jeg presses inn i setet, vitner om motorens kraft. På de første testrundene i MTI -versjonen, dvs. med en forbrenningsmotor på 1200 cm3 fra BMW K 1200 LT, ble kjøredynamikken demonstrert ikke bare av økningen i motorhastigheten, men fremfor alt av nødvendigheten av å bytte gir. I den elektriske versjonen signaliserte hastigheten til Mono-Tracer det vanvittige tempoet som det neste hjørnet nærmet seg. Den gang var den eneste frelsen fra bakken å trykke ned den integrerte bremsesystempedalen med høyre fot. Ved å fordele vekten som gir større belastning på bakhjulet, kan maskinen trygt bremses.


Å kjøre MonoTracer er ikke så lett og krever trening. Dette kan, i tillegg til bilens pris, effektivt avskrekke potensielle kunder. Som alltid er de første meterne de vanskeligste av flere grunner. Den mest alvorlige av dem: ridning er en tohjuling, men uten mulighet for å bruke fot. I stedet kan sidehjulene trekkes ut og trekkes tilbake i riktig øyeblikk - akkurat som på en barnesykkel. Når du starter (når det gjelder en MonoTracer med forbrenningsmotor), slipp fotclutten forsiktig og setter i gang. I E-Tracer er dette selvfølgelig mye lettere. Her må du vente på det øyeblikket kjøretøyet vil gjenopprette balansen for å skjule hjulene med spaken på venstre ende av rattet. Det koster mye nerver, spesielt ettersom MonoTracer vipper farlig til venstre eller høyre. På en motorsykkel er dette ikke et stort problem, fordi vippingen kan korrigeres ved å balansere kroppen riktig. Men med MonoTracer, hvor du inntar en solsengsposisjon, kreves det en klar impuls fra rattet, slik at maskinen kan vippes raskt til den andre siden. Derfor, for nybegynnere, installerer Riedener massive krasjstenger med hjul som støtter Tracer i en helling på 30 grader (se bildet nedenfor). Hvis du klarer å ta av, vil MonoTracer betale deg tilbake med en stor injeksjon av adrenalin.

Bare for de rike
Men slik ekstrem kjøring er allerede MonoTracers videregående skole. I tillegg trenger selv erfarne motorsyklister intensiv trening, som først og fremst skyldes maskinens beskaffenhet. Du kan ikke bare komme deg inn og sykle, selv om MonoTracer er ansett som en motorsykkel ved lov og bare et førerkort i kategori A er nødvendig for å kjøre. Men anta at det ville være mulig - da ville mange frivillige ikke hoppe over et annet hinder. Riedener sang 94 000 euro for sin elektriske MonoTracer (levering tidlig i 2012, også i produksjon med en sekssylindret versjon fra BMW K 1600). Selv om du for disse pengene finner ABS, trekkraftkontroll, klimaanlegg, oppvarming og et bagasjerom (160 liter), er det nok ikke mange som har råd til foringen.
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxtorsdag 28. oktober 2021, klokken 00:05
Interresant artikkel om x-price og MonoTracer:

https://www.greencarreports.com/news/1073616_all-electric-monotracer-x-prize-winner-enters-production

Do we want to have a go? Most definitely. The vehicle is growing on us, if only due to its unusual design and quirky nature.


If you have the cash and like standing out from the crowd, the E-Tracer could be for you. But if you prefer to be slightly less conspicuous, choose a Tesla Roadster.
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxtirsdag 02. november 2021, klokken 09:09
Og mer bilder av Elbilhjelpen.no sin nye firmavareelmotorsykkel:

"Risikerer" gratis reklame i avisene med slikt kjøretøy.

Mens Stavanger kommune oppmuntrer til å gå over til 3500 kg pluss varetransport for å slippe bom reduserer vi i stedet antall hjul og oppnår samme #bomfrie varetransporten.
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: OhmPaPatirsdag 02. november 2021, klokken 18:42
Morsomt!  :+1:
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxmandag 15. november 2021, klokken 06:31
Fra kjøretrening i Brno i en Big Berta som er 12 cm bredere og har "kun" 130 kW motor.

https://youtu.be/DbRk6tv1EE8

Med 44 års erfaring på motoriserte 2 hjulinger, og dette som primære transport etter innføringen av bom også på elbil, balanserte jeg den over 600 kg ballarinaen helt naturlig 

Respekten for beistet ble kraftig redusert da denne karen viste hvordan det er mulig å leke selv med slik vekt:

https://youtu.be/2_Gb8dupimA

Dette er en av 3-4 stk 1200 Big Berta som eksisterer og eieren vurderer nå salg om noen er interessert.

Mer om MonoTracer her:

https://www.motorcyclespecs.co.za/model/Custom/monotracer.htm
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxonsdag 12. januar 2022, klokken 14:22
Flotte bilder postet på Peraves owners club i dag.
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxlørdag 04. juni 2022, klokken 09:33
Og her får en oppleve hvordan det er fra passasjersetet: https://youtu.be/KaGc0P4Du4U
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxtirsdag 26. juli 2022, klokken 14:06
Og endelig ruller den første av 8 ombygde MTE-150.

Det er en MTE-150 som fremdeles kjører med det originale batteriet og en ingeniør var og målte og leste av noen data fra denne sin BMS for å lage en interface mot det nye batteriet. Dette har nå tydeligvis vært vellykket selv om div. ladeparameter gjenstår å få på stell.

Jeg ser lys i tunnelen og håper å kjøre min hjem tidlig i høst.
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxfredag 25. november 2022, klokken 18:46
Kul video om årets Julepresang

https://youtu.be/DbRk6tv1EE8
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxmandag 12. desember 2022, klokken 19:13
Og endelig er Sølvpilen tollet inn i Norge. Dessverre uten framdriftsbatteri og dermed ikke mulig å registrere før nyttår og de nye avgiftene trer i kraft.
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxtirsdag 20. desember 2022, klokken 21:16
Men plutselig er det et ørlite håp:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/0Qvw2G/bilbransjen-ber-om-utsatt-moms-paa-elbiler

Og der forsvant det:

https://www.motor.no/bil/bilimportorene-far-nei-fra-finansdepartementet/239443
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxtorsdag 22. desember 2022, klokken 16:28
God Hjul alle sammen.
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: Jarv!storsdag 16. februar 2023, klokken 10:58
Sitat fra: elektrolux på torsdag 22. desember 2022, klokken 16:28
God Hjul alle sammen.

Noe mer info eller video på denne? :)
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: Counterpointertorsdag 16. februar 2023, klokken 12:35
Sitat fra: elektrolux på torsdag 22. desember 2022, klokken 16:28
God Hjul alle sammen.
Gratulerer

Det er en unik farkost i Norge!
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxmandag 20. februar 2023, klokken 00:17
Importerte den like før Jul i håp om at det skulle forhindre vektavgift og mva.

Dessverre er det registreringsdato som gjelder, og det er ikke aktuelt før jeg får batteriet montert. Imens pryder den garasjen med sitt nærvær. ::)
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: Counterpointermandag 20. februar 2023, klokken 07:01
Kan da ikke bli mye vektavgift på denne?
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxmandag 20. februar 2023, klokken 20:12
Veier noe over 600 kg så litt blir det.

Verre er det med MVA. Litt usikker der da en vanligvis betaler momsen ved import og deretter er omsettningen mva fri. Denne slapp mva grunnet full nullsats i 2022. Noen som vet detaljer om dette?
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: Counterpointermandag 20. februar 2023, klokken 21:39
Har dessverre ikke peil på mva regler.

600 kg   Trodde veteran sidevognsykkelen jeg hadde var tung med 450kg. Batterier er åpenbart tungt.
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: RJKtirsdag 21. februar 2023, klokken 02:21
Sitat fra: elektrolux på mandag 20. februar 2023, klokken 20:12
Veier noe over 600 kg så litt blir det.

Verre er det med MVA. Litt usikker der da en vanligvis betaler momsen ved import og deretter er omsettningen mva fri. Denne slapp mva grunnet full nullsats i 2022. Noen som vet detaljer om dette?
Min spekulasjon:

Du tok den inn mens den ennå var mva-fri, så da slipper du mva på selve kjøretøyet. Men siden batteriet ikke er levert og ikke lengre mva-fritatt, så må du betale mva for verdien av batteriet. Det kan da bli interessant hva leverandøren angir som verdi på batteriet inkludert fraktkostnader, og som du da må momse for..

Ved registrering så betaler du 12,50 NOK for hvert kilo som går over 500 kg, så 100 kg utgjør 1250,- NOK. Hvor mange kg over 600 kg angir du ikke, så det blir ikke mer nøyaktig overslag herifra, men det regner jeg du klarer selv. ;)
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxsøndag 16. april 2023, klokken 10:28
For de som ønsker å se Sølvpilen "live" anbefaler jeg en tur til https://autopiaexpo.no/ i Stavanger. Vi stiller med egen stand med gode messetilbud på både den geniale Topdon TB6000PRO 12/6V batteri tester/lade og strømforsyner og Saltoadaptoren vår.
Tittel: Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
Skrevet av: elektroluxtirsdag 14. november 2023, klokken 20:18
Og da er sykkelen tilbake i Tyskland for montering av batteri.