Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Felg- og dekktråden for IONIQ 5

Startet av andy99, onsdag 03. mars 2021, klokken 09:45

« forrige - neste »

dandaman

Sitat fra: trykkertor på onsdag 28. juli 2021, klokken 22:15
Sitat fra: dandaman på onsdag 28. juli 2021, klokken 21:47
235/60-18. Samme rulleomkrets som 235/55-19 som leveres fra forhandler.
Dette er en kundebil vi var så heldige å få prøve ut dette på. Vi kommer ut med et tilbud på Finn i løpet av et par dager nå, blir 15900,- for et sett med 18" Turbin med sensorer og Conti CVC7.  ;)
Dette er en meget god pris for gode dekk og en velkjent felg.
Shut up and take my money!
Gi beskjed når tilbudet finnes på finn.no

Ligger ute nå Tor, velkommen tilbake i så fall!  ;)

dandaman

Sitat fra: ProsjektX på torsdag 29. juli 2021, klokken 08:04
Hva slags TPMS sensorer brukes forresten? Er det samme som feks Kona og eniro? Hva er evt oem nummer

Nei, det er ikke de samme. Annet delenummer på de til Ioniq 5.

trykkertor

Sitat fra: dandaman på fredag 30. juli 2021, klokken 19:45
Sitat fra: trykkertor på onsdag 28. juli 2021, klokken 22:15
Dette er en meget god pris for gode dekk og en velkjent felg.
Shut up and take my money!
Gi beskjed når tilbudet finnes på finn.no

Ligger ute nå Tor, velkommen tilbake i så fall!  ;)
:+1: :+1:

ProsjektX

Sitat fra: ProsjektX på torsdag 29. juli 2021, klokken 08:04
Hva slags TPMS sensorer brukes forresten? Er det samme som feks Kona og eniro? Hva er evt oem nummer
Svarer meg selv, OEM nummer er 52940L1100
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq


healer

RULLEMOTSTAND FOR 20"
Hvis man ser på tidlige bilder av Ioniq 5 med 20" felg og dekk, er det Michelin Pilot Sport SUV som vises.
Jeg vil anta at WLTP-klassifiseringen og typegodkjenningen er foretatt med denne utrustningen.

I mars 2021 lanserte Michelin et nytt dekk, Pilot Sport EV.
Dette er en videreutvikling, laget spesielt for elektriske sportsbiler.
Det er testet av uavhengig instans og viser betydelig lavere rullemotstand og drivstofforbruk enn SUV-versjonen av dekket.
Da P45-bilene ankom Norge fra og med mai 2021 viste det seg at det er denne nye dekktypen bilene er utstyrt med.

Min teori er derfor at bilene med 20" hjul har tilnærmet samme forbruk per mil som med 19" Primacy-dekk.
Erfaring fra en litt kort sommersesong fra august t o m oktober 2021 antyder det samme.

MrOtto

19", Primacy 4 gjør det ganske godt i rullemotstandkategorien i tester, nærmere toppen enn bunnen. Alle dekkene 235/55-19 Primacy 4 i ulike varianter har kategori A for rullemotstand. F.eks. her: https://www.dekk365.no/finn-produkt/dekk?Width=235&Profile=55&Diameter=19&Season=1&OrderBy=consumption_asc
Dekket på bildet er nøyaktig det som kommer på Ioniq 5 (105W XL Acoustic(foam) GOE)

At 20" er 255 brede, samt at hjulene er tyngre (start og stopp) gjør nok at de omtrent i alle dekkvarianterer ruller dårligere.

Hadde Goodyear Efficient Grip 2 Performance eksistert i 235/55-19 hadde jeg valgt det, men i denne dekkdimensjonen kommer det i Efficient Grip 2 SUV, og da vil jeg nok ikke kjøpt det fordi det er et annet dekk. For rullemotstand og ikke mye dårligere våtgrep ville jeg valgt Bridgestone Turanza T005 eller Turanza 6.
Men når jeg sammenlikner samme type dekk i ulike tester, så får de ulike målinger i rullemotstand i forhold til hverandre, som gjør det å finne akkurat det dekket som ruller best til Ioniq 5 vanskelig.
Hyuandai Kona byttet fra Nexen til Primacy 4 og fikk lenger rekkevidde WLTP.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA