Elbilforum.no
Bilmerker => Hyundai => Hyundai Ioniq 5 => Emne startet av: andy99 på onsdag 03. mars 2021, klokken 09:45
Da er vi i gang :). Starter en tråd om felger, dekk og hjulpakker. Kom med forslag, pristilbud etc.
Original 20" 255/45 R20:
(https://www.hyundai.news/fileadmin/eu/models/20210112_ioniq_5_teaser/hyundai-ioniq-5-teaser-side-1610.jpg)
Alternativ felg er 19" , 235/55 R19
(https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQmXIFTjAY6e5D7aU4zHOHK8bvtgVCIAkFqLA&usqp=CAU)
Bedre bilde av 19 tommer
(https://goingelectric.de/forum/download/file.php?id=106668)
Fra IONIQ-5-Teknisk_25-02-21.pdf ser jeg oppgitt forventet forbruk for 19" og 20" hjul;
Long Range RWD
19" 16,8 kWh/100km
20" 17,9 kWh/100km
Long Range AWD (4x4)
19" 17,7 kWh/100km
20" 19,0 kWh/100km
For meg er lavest mulig forbruk viktigere enn utseende. Mer gummi gir normalt mindre hjulstøy og bedre kjørekomfort. Og 19"-dekk er normalt billigere enn 20"-dekk.
Så om det er mulig å bytte fra 20" til 19" hjul som 45 kommer med, så ønsker jeg det :)
Bra info :+1: @Rossifan46
Jeg tenker også 19" evt 18" for bedre rekkevidde på vinterhjul.
Tror ikke det er mulig å endre noe på 45 utgaven.
Sitat fra: Rossifan46 på onsdag 03. mars 2021, klokken 09:55
Fra IONIQ-5-Teknisk_25-02-21.pdf ser jeg oppgitt forventet forbruk for 19" og 20" hjul;
Long Range RWD
19" 16,8 kWh/100km
20" 17,9 kWh/100km
Long Range AWD (4x4)
19" 17,7 kWh/100km
20" 19,0 kWh/100km
For meg er lavest mulig forbruk viktigere enn utseende. Mer gummi gir normalt mindre hjulstøy og bedre kjørekomfort. Og 19"-dekk er normalt billigere enn 20"-dekk.
Så om det er mulig å bytte fra 20" til 19" hjul som 45 kommer med, så ønsker jeg det :)
+1
Sitat fra: andy99 på onsdag 03. mars 2021, klokken 09:45
Ser at alternativ felg er 19" , men de var ikke særlig pene.
(https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQmXIFTjAY6e5D7aU4zHOHK8bvtgVCIAkFqLA&usqp=CAU)
Synes de 19" var bra, gir minner om spesielle Saab og Alfa Romeo-felger.
Bilen kommer med de originale sommer dekk/felger, men hva anbefaler dere ang vinterdekk/felg ?
18 eller 19 tommer er nevnt, her er også spørsmål om 18 er tillatt ?
Kjøpe sammen med bilen, eller får en bedre kjøp av deldekkforhandler?
Originale aerofelger?
Her er jeg rimelig blank...
I og med at teknisk info-dokumentet for P45 lister både 19" og 20" - kan vi regne med at man kan velge..? Jeg prioriterer definitivt også bedre rekkevidde og mindre støy fremfor fancy felger.
Samme her. 19 holder i massevis. Tenker jeg helst ville hatt mindre enn det på vinterhjul, men spørs vel om det går. Jeg har ordna egne vinterhjul på de tre siste bilene og en sparer fort 5-6000,- på det.
Antar at 19-tommere er smalere enn 20 da, siden det er såpass stor forskjell på oppgitt forbruk? Jeg liker ikke å ha høyere profil på vinterhjulene enn sommerhjulene, ettersom de da blir enda mykere.
En får håpe en kan legge på 18 tommer på vinteren. Helst 17 om det hadde vært mulig.
Trenger en rekkevidden noen gang på året er det vinteren. Om sommeren så kan jeg kjøre på 20. Om de ikke er for "vonde" da.
18 tommer bør gå, siden jaguar har det. Men tipper 17 og under blir vanskelig. Det blir også voldsomt høy dekkside. Ref ballongdekkene til jaguar som er 18 tommer.
Sitat fra: andy99 på torsdag 11. mars 2021, klokken 11:50
18 tommer bør gå, siden jaguar har det. Men tipper 17 og under blir vanskelig.
Det begrenses vel stort sett av bremsene, som jo er underdimensjonert på I-Pace.
Sitat fra: andy99 på torsdag 11. mars 2021, klokken 11:50
Det blir også voldsomt høy dekkside. Ref ballongdekkene til jaguar som er 18 tommer.
Voldsomt høy? Min vurdering er at I Pacen helt klart tar seg best ut med 18" felger og skikkelig dekk. Så er det også kjekt at rekkevidden og komfort går opp, mens dekkstøy går ned. Videre blir hjulene totalt sett endel lettere. Det gir mindre uavfjæret vekt, noe som forenkler jobben til hjulopphenget og dets evne til å sørge for at dekkene har kontakt med veibanen. Ublide møter med asfaltkanter, hull i veibanen, brostein, kumlokk og ikke minst fortauskanter forandres til en lek. For min egen del, så synes jeg større profil gjør det enklere å kjenne slippgrensen til dekkene. Den blir ikke så brå og plutselig som ved lavprofil. Nok et poeng er at når man flytter vekten innover mot sentrum, så blir det lettere for motor og bremser til å hhv sette i gang eller stoppe hjulene. Altså bedre akselerasjon og kortere bremselengde. (Akkurat dette har vel mest med dekkenes friksjonsevne å gjøre men, men)
Listen bare fortsetter..
Kanskje noen synes store felger er kult, men i mine øyne er ikke kantkjørte 22" på en SUV særlig tøft :)
Nåvel, nok rant der;) Tror og håper at bremsene blir så store at 18" er det minste kan få på. Tenker 235/60-18 kan bli et godt valg for vintereren. Stort utvalg av dekk til en forholdsvis rimelig penge. Så gir det litt ekstra rekkevidde.
Med 18":
(https://res.cloudinary.com/nafmedier/image/upload/f_auto/v1/Elbil/Elbiltester/Bilene/Jaguar%20I-Pace/Jaguar-I-PACE_produkt_Ringebu_mffqdo)
Med 22:
(https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTd8lVGPUHb0uAWPutew_K4AW4zuW9_S0s8Hg&usqp=CAU)
Jeg må nok si jeg foretrekker sistnevnte, og vil nok heller ikke gå for minste felgstørrelse på Ioniq 5 om jeg kjøper bilen. Men det skal sies at jeg syntes 19" med litt grove vinterhjul så OK ut på EQC`en. Så mye handler om felgens utseende også.
Kantkjøring avgjøres av felgens bredde. Eksempelvis har jeg på nåværende bil 20" som er grei størrelse, men hvor dekkene går litt lenger ut en felgen så kantkjøring ikke er et like stort problem. 21" på samme bil virker å ha felgen omtrent kant i kant med dekket, noe som gjør felgen langt mer utsatt.
Dette er vel standard hjulene på P45?
(https://preview.redd.it/es4k3dv1zdk61.jpg?auto=webp&s=98f82cef59cec45c2a4c7df63f5808fa3c829f8b)
På fjellet med min bror sin. Synes den ser barsk ut. Denne type bil kler litt ballongdekk.
Så har jeg lyst til å sitere Jason Fenske fra Engineering Explained:
I like the look of sidewall!
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Disse dekkene er jo blitt moderne også blant jålebukkene som ellers gikk for felg med påsmurt gummi, nå kalles det fatbike og det var det som skulle til, så ble det kult :D
Sitat fra: tss_trd på torsdag 11. mars 2021, klokken 14:39
På fjellet med min bror sin. Synes den ser barsk ut. Denne type bil kler litt ballongdekk.
Så har jeg lyst til å sitere Jason Fenske fra Engineering Explained:
I like the look of sidewall!
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Her ble det jo litt «temperatur» :)
Håper noen fler også prøver å få svar på alternative dekk/hjuldimensjoner i online presentasjonene som går for tiden.
Så får kanskje jålebukker og ballongdekkfans svar om det er mulig.
Jeg fikk vinterdekk priser fra forhandler. Fra 20000,- 19/20 tom. Ganske upresist svar, men er vel ikke helt klart ennå. Jeg har spurt om mulighet for 18 så da skal jeg holde forumet oppdatert
Vet noen om hva dimensjonene vil være på dekk? Tenker først og fremst på 19 tom, og evt hva det vil kunne bli i 18 tom basert på andre tilsvarende biler. Lurer litt på å se på muligheten til å ordne egne vinterhjul, da jeg opplever at ikke det alltid blir "beste" kjøp gjennom forhandler selv om de påstår Mva fritak... (sparte en del på forrige bil med å fikse sjøl)
På feks www.rimsntires.com kan du sammenligne ulike dekk og felgkomboer.
Vi vet 20" felger har dekk i dim 255/45. Vil tro bredden er 9" og innpress 40 eller 35mm. Man kan med fordel gå ned til 235 på vinterdekk. Da passer 8" felgbredde bra og 5mm mindre innpress slik at hjulene ikke blir stående altfor langt inni hjulbuen.
Eksempler på kurante dimensjoner:
19" felg: 235/55
18" felg: 235/60
19 tommer er 235/55R19. I følge forhandler var ikke 18 tommer aktuelt.
Om 18 tommer passer er vel en annen ting som vanlig, det blir opp til kunde og blir ikke levert fra forhandler.
Oppdatert førstepost med ny info.
Billigste løsning på vinterdekk var 19 tommer til 20000. Forhandler var ikke sikker på hvilket dekk det var. Hva er muligheten for å få tak i en felg som kan passe på i størrelse 18? Og hva vil prisen være med moms tro?
For meg ser det ut til at de har valgt tradisjonelle énstemplede flytende kalippere. Ikke lett å se, siden felgdesignet er svært lukket. Bevisst kanskje? Store felger og små bremser ser feildimensjonert ut. Det bør derfor være relativt enkelt å finne passende felger. Med mindre de har gjort noe uvanlig, det tviler jeg litt på siden vi snakker om Hyundai.
En helt grei 18" felg koster omlag 1500 kr, sensor 500 kr, billigdekk 1000 kr, merkedekk 2500 kr. Så komplett pakke vil trolig ligge fra 12 000 kr og opp mot 18 000 kr ink mva. Ønsker du litt mer fancy og større felg stiger prisen raskt..
Med andre ord, om det er bra dekk på fra Hyundai, er det lite vits i å jakte 18 tommer vs 19 tommer på pris. (18´vs 20´) .
Irriterer at Hyundai ikke kan tilby en 18 tommers felg. Jeg hadde store vinterhjul på en Tesla før (i mine yngre dager ;D) , det skal jeg ikke ha en gang til...
19 tommer er nok ikke allverden å spare i forhold til forhandler. Forhandler leverer stort sett premiumdekk. Men det er nok mer å spare på å gå for 18 tommer, men det må uansett ordnes utenom forhandler. Forhandler vil alltid påstå at noe annet ikke passer. Det er jo det enkleste, men i praksis er det mye annet som passer. Det var sånn på kona også. Da var det 16 tom som ikke passet, men det er flere som fikk det til å passe.
Siden det har vært litt spørsmål om 18" her, så kan jeg bekrefte at det går fint.
God plass med 18" PH Turbin, så de fleste andre 18" felger vil passe uten problemer. :+1:
Prøvde også en 17" felg, hvis noen skulle være interessert i det, men det passer ikke.
Hva slags dimensjon er det på dekkene? Veldig interessant.
Sitat fra: lars667 på onsdag 28. juli 2021, klokken 20:48
Hva slags dimensjon er det på dekkene? Veldig interessant.
235/60-18. Samme rulleomkrets som 235/55-19 som leveres fra forhandler.
Dette er en kundebil vi var så heldige å få prøve ut dette på. Vi kommer ut med et tilbud på Finn i løpet av et par dager nå, blir 15900,- for et sett med 18" Turbin med sensorer og Conti CVC7. ;)
Sitat fra: dandaman på onsdag 28. juli 2021, klokken 21:47
235/60-18. Samme rulleomkrets som 235/55-19 som leveres fra forhandler.
Dette er en kundebil vi var så heldige å få prøve ut dette på. Vi kommer ut med et tilbud på Finn i løpet av et par dager nå, blir 15900,- for et sett med 18" Turbin med sensorer og Conti CVC7. ;)
Dette er en meget god pris for gode dekk og en velkjent felg.
Shut up and take my money!
Gi beskjed når tilbudet finnes på finn.no
Hva slags TPMS sensorer brukes forresten? Er det samme som feks Kona og eniro? Hva er evt oem nummer
Sitat fra: trykkertor på onsdag 28. juli 2021, klokken 22:15
Sitat fra: dandaman på onsdag 28. juli 2021, klokken 21:47
235/60-18. Samme rulleomkrets som 235/55-19 som leveres fra forhandler.
Dette er en kundebil vi var så heldige å få prøve ut dette på. Vi kommer ut med et tilbud på Finn i løpet av et par dager nå, blir 15900,- for et sett med 18" Turbin med sensorer og Conti CVC7. ;)
Dette er en meget god pris for gode dekk og en velkjent felg.
Shut up and take my money!
Gi beskjed når tilbudet finnes på finn.no
Ligger ute nå Tor, velkommen tilbake i så fall! ;)
Sitat fra: ProsjektX på torsdag 29. juli 2021, klokken 08:04
Hva slags TPMS sensorer brukes forresten? Er det samme som feks Kona og eniro? Hva er evt oem nummer
Nei, det er ikke de samme. Annet delenummer på de til Ioniq 5.
Sitat fra: dandaman på fredag 30. juli 2021, klokken 19:45
Sitat fra: trykkertor på onsdag 28. juli 2021, klokken 22:15
Dette er en meget god pris for gode dekk og en velkjent felg.
Shut up and take my money!
Gi beskjed når tilbudet finnes på finn.no
Ligger ute nå Tor, velkommen tilbake i så fall! ;)
:+1: :+1:
Sitat fra: ProsjektX på torsdag 29. juli 2021, klokken 08:04
Hva slags TPMS sensorer brukes forresten? Er det samme som feks Kona og eniro? Hva er evt oem nummer
Svarer meg selv, OEM nummer er 52940L1100 (https://www.techtpms.com/pages/tpms_vehicle_information.php?make=Hyundai&model=Ioniq%205&year=2021%20-%202021)
Samme som Hyundai Sonata? https://partsouq.com/shop/product/52940L1100-HYUNDAI-KIA-/16607547
RULLEMOTSTAND FOR 20"
Hvis man ser på tidlige bilder av Ioniq 5 med 20" felg og dekk, er det Michelin Pilot Sport SUV som vises.
Jeg vil anta at WLTP-klassifiseringen og typegodkjenningen er foretatt med denne utrustningen.
I mars 2021 lanserte Michelin et nytt dekk, Pilot Sport EV.
Dette er en videreutvikling, laget spesielt for elektriske sportsbiler.
Det er testet av uavhengig instans og viser betydelig lavere rullemotstand og drivstofforbruk enn SUV-versjonen av dekket.
Da P45-bilene ankom Norge fra og med mai 2021 viste det seg at det er denne nye dekktypen bilene er utstyrt med.
Min teori er derfor at bilene med 20" hjul har tilnærmet samme forbruk per mil som med 19" Primacy-dekk.
Erfaring fra en litt kort sommersesong fra august t o m oktober 2021 antyder det samme.