Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Felg- og dekktråden for IONIQ 5

Startet av andy99, onsdag 03. mars 2021, klokken 09:45

« forrige - neste »

Olemann

Disse dekkene er jo blitt moderne også blant jålebukkene som ellers gikk for felg med påsmurt gummi, nå kalles det fatbike og det var det som skulle til, så ble det kult :D

Sitat fra: tss_trd på torsdag 11. mars 2021, klokken 14:39
På fjellet med min bror sin. Synes den ser barsk ut. Denne type bil kler litt ballongdekk.
Så har jeg lyst til å sitere Jason Fenske fra Engineering Explained:
I like the look of sidewall!

  Du kan ikke vise dette vedlegget.

andy99

Her ble det jo litt «temperatur» :)
Håper noen fler også prøver å få svar på alternative dekk/hjuldimensjoner i online presentasjonene som går for tiden.
Så får kanskje jålebukker og ballongdekkfans svar om det er mulig.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

elhansen

Jeg fikk vinterdekk priser fra forhandler. Fra 20000,- 19/20 tom. Ganske upresist svar, men er vel ikke helt klart ennå. Jeg har spurt om mulighet for 18 så da skal jeg holde forumet oppdatert

elhansen

Vet noen om hva dimensjonene vil være på dekk? Tenker først og fremst på 19 tom, og evt hva det vil kunne bli i 18 tom basert på andre tilsvarende biler. Lurer litt på å se på muligheten til å ordne egne vinterhjul, da jeg opplever at ikke det alltid blir "beste" kjøp gjennom forhandler selv om de påstår Mva fritak... (sparte en del på forrige bil med å fikse sjøl)

tss_trd

På feks www.rimsntires.com kan du sammenligne ulike dekk og felgkomboer.

Vi vet 20" felger har dekk i dim 255/45. Vil tro bredden er 9" og innpress 40 eller 35mm. Man kan med fordel gå ned til 235 på vinterdekk. Da passer 8" felgbredde bra og 5mm mindre innpress slik at hjulene ikke blir stående altfor langt inni hjulbuen.

Eksempler på kurante dimensjoner:
19" felg: 235/55
18" felg: 235/60

andy99

#20
19 tommer er 235/55R19. I følge forhandler var ikke 18 tommer aktuelt.
Om 18 tommer passer er vel en annen ting som vanlig, det blir opp til kunde og blir ikke levert fra forhandler.
Oppdatert førstepost med ny info.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Svolar


Billigste løsning på vinterdekk var 19 tommer til 20000. Forhandler var ikke sikker på hvilket dekk det var. Hva er muligheten for å få tak i en felg som kan passe på i størrelse 18? Og hva vil prisen være med moms tro?

tss_trd

For meg ser det ut til at de har valgt tradisjonelle énstemplede flytende kalippere. Ikke lett å se, siden felgdesignet er svært lukket. Bevisst kanskje? Store felger og små bremser ser feildimensjonert ut. Det bør derfor være relativt enkelt å finne passende felger. Med mindre de har gjort noe uvanlig, det tviler jeg litt på siden vi snakker om Hyundai.

En helt grei 18" felg koster omlag 1500 kr, sensor 500 kr, billigdekk 1000 kr, merkedekk 2500 kr. Så komplett pakke vil trolig ligge fra 12 000 kr og opp mot 18 000 kr ink mva. Ønsker du litt mer fancy og større felg stiger prisen raskt..

Svolar



Med andre ord, om det er bra dekk på fra Hyundai, er det lite vits i å jakte 18 tommer vs 19 tommer på pris. (18´vs 20´) .

Irriterer at Hyundai ikke kan tilby en 18 tommers felg. Jeg hadde store vinterhjul på en Tesla før (i mine yngre dager  ;D) , det skal jeg ikke ha en gang til...

andy99

19 tommer er nok ikke allverden å spare i forhold til forhandler. Forhandler leverer stort sett premiumdekk. Men det er nok mer å spare på å gå for 18 tommer, men det må uansett ordnes utenom forhandler. Forhandler vil alltid påstå at noe annet ikke passer. Det er jo det enkleste, men i praksis er det mye annet som passer. Det var sånn på kona også. Da var det 16 tom som ikke passet, men det er flere som fikk det til å passe.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

dandaman

Siden det har vært litt spørsmål om 18" her, så kan jeg bekrefte at det går fint.
God plass med 18" PH Turbin, så de fleste andre 18" felger vil passe uten problemer.  :+1:
Prøvde også en 17" felg, hvis noen skulle være interessert i det, men det passer ikke.

lars667

Hva slags dimensjon er det på dekkene? Veldig interessant.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

dandaman

Sitat fra: lars667 på onsdag 28. juli 2021, klokken 20:48
Hva slags dimensjon er det på dekkene? Veldig interessant.

235/60-18. Samme rulleomkrets som 235/55-19 som leveres fra forhandler.
Dette er en kundebil vi var så heldige å få prøve ut dette på. Vi kommer ut med et tilbud på Finn i løpet av et par dager nå, blir 15900,- for et sett med 18" Turbin med sensorer og Conti CVC7.  ;)

trykkertor

Sitat fra: dandaman på onsdag 28. juli 2021, klokken 21:47
235/60-18. Samme rulleomkrets som 235/55-19 som leveres fra forhandler.
Dette er en kundebil vi var så heldige å få prøve ut dette på. Vi kommer ut med et tilbud på Finn i løpet av et par dager nå, blir 15900,- for et sett med 18" Turbin med sensorer og Conti CVC7.  ;)
Dette er en meget god pris for gode dekk og en velkjent felg.
Shut up and take my money!
Gi beskjed når tilbudet finnes på finn.no

ProsjektX

Hva slags TPMS sensorer brukes forresten? Er det samme som feks Kona og eniro? Hva er evt oem nummer
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA