Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 vs TMY

Startet av tugit, onsdag 03. mars 2021, klokken 09:01

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på søndag 06. februar 2022, klokken 20:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 04. februar 2022, klokken 09:42
Det kan forøvrig virke som at Tesla Model Y blir enda mer effektiv enn i dag da de for februar-mars-bilene og fremover øker batteriet med 2kWh (fra 77 til 79 tilgjengelig kWh), men samtidig øker WLTP enda mer enn det skulle tilsi. For 19" hjul er økningen fra 507km til 565km ifølge en del medier, men vet ikke hvor de har disse tallene fra. For 20" skal den nå 533km, en økning på 26km fra 507. Men en vet ikke om den økte tettheten på batteriet påvirker kjøle-evne / varme-evne, som igjen kan påvirke ladefart. Det vil vise seg snart når bilene ruller av Tesla-båten i februar/mars.

https://www.electrive.com/2022/01/24/tesla-to-kick-off-model-y-production-in-germany-in-march/
Y har kun en sertifisert WLTP rekkevidde, og det er med 20". 77 kWh-utgaven har 507, og den nye har 533. Altså 26 km.

Med 19" hadde den tidligere estimert 536 eller noe, og får nå estimert 565. Altså er det ingen økning på 50 km inne i bildet her, men 26-28 km eller noe i den duren.

Når det gjelder diskusjonen her, så er den på grunnlag av testen som er gjort, og siden vi vet at Y har ladet mye saktere enn den kan i den testen, så det er noe usikkerhet her. Jeg får testet selv neste uke, men kun på v2 (150 kW)..

Hm....må altså ikke tro på alt jeg leser....kildekritikk osv...
Tesla Model Y                         2021-

Moas

Batteristørrelse har ihvertfall hittil vært viktig for prisingen av ny og brukte elbiler. Du skal ikke lengre enn til 2018 da Kia lanserte en modell med 3 kWh (!) større batteri på Soul hvoretter mange valgte å bytte inn sin nesten nye gamle modell for en ny. Slikt koster fort 100k. Men mange mente at det var "verdt det" :laugh:
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

o.b.lix

Jeg har prøvekjørt Y og Ioniq5 for å bytte ut X. Trenger ikke like stor bil som før og vil ha en ny.

Valgte til slutt Ioniq5 - fordi:
HUD
Selvåpner bakluke
bedre sete
kjøling i sete
display bak ratt som viser blindsoner som kamera
mye bedre baksete
fartsgrense-avlesning som er korrekte
viskere som virker på auto
bedre støydempet
Ingen ghostbraking
Android Auto
5 års garanti uten km-begrensing

Det som er bedre med Y
autopilot er bedre (der fartsgrensene er korrekt)
talekommando er bedre
navi er bedre

Etter å ha kjørt Tesla i 7 år, er "Service" på tidenes lavmål, der de sier "bilen din har gått over 100.000, så dette dekkes ikke på garanti" i annenhver setning i stedet for å faktisk se på bilen. Takk gud for EV Service, de er gode på service.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jkirkebo

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 01. mars 2022, klokken 18:43
Jeg har prøvekjørt Y og Ioniq5 for å bytte ut X. Trenger ikke like stor bil som før og vil ha en ny.

Valgte til slutt Ioniq5 - fordi:
HUD
Selvåpner bakluke
bedre sete
kjøling i sete
display bak ratt som viser blindsoner som kamera
mye bedre baksete
fartsgrense-avlesning som er korrekte
viskere som virker på auto
bedre støydempet
Ingen ghostbraking
Android Auto
5 års garanti uten km-begrensing

Det som er bedre med Y
autopilot er bedre (der fartsgrensene er korrekt)
talekommando er bedre
navi er bedre

Etter å ha kjørt Tesla i 7 år, er "Service" på tidenes lavmål, der de sier "bilen din har gått over 100.000, så dette dekkes ikke på garanti" i annenhver setning i stedet for å faktisk se på bilen. Takk gud for EV Service, de er gode på service.

Til gjengjeld må vel Hyundaien inn på service hver 15.000km for å beholde garantien? Det er dealbreaker for min del, det hadde betydd 3 servicer bare i fjor.

Jeg fikk forresten en masse dekket på reklamasjon på X'en nettopp, selv om den har gått nesten 140kkm. Bl.a ny sideblinkers med kamera og ledningsnett og nytt SD-kort til hovedskjermen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. mars 2022, klokken 11:12
Til gjengjeld må vel Hyundaien inn på service hver 15.000km for å beholde garantien? Det er dealbreaker for min del, det hadde betydd 3 servicer bare i fjor.
Nei det er 30.000km intervall. Hyundai gikk ut med justert frekvens, heldigvis :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hallgrim86

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. mars 2022, klokken 11:12
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 01. mars 2022, klokken 18:43
Jeg har prøvekjørt Y og Ioniq5 for å bytte ut X. Trenger ikke like stor bil som før og vil ha en ny.

Valgte til slutt Ioniq5 - fordi:
HUD
Selvåpner bakluke
bedre sete
kjøling i sete
display bak ratt som viser blindsoner som kamera
mye bedre baksete
fartsgrense-avlesning som er korrekte
viskere som virker på auto
bedre støydempet
Ingen ghostbraking
Android Auto
5 års garanti uten km-begrensing

Det som er bedre med Y
autopilot er bedre (der fartsgrensene er korrekt)
talekommando er bedre
navi er bedre

Etter å ha kjørt Tesla i 7 år, er "Service" på tidenes lavmål, der de sier "bilen din har gått over 100.000, så dette dekkes ikke på garanti" i annenhver setning i stedet for å faktisk se på bilen. Takk gud for EV Service, de er gode på service.

Til gjengjeld må vel Hyundaien inn på service hver 15.000km for å beholde garantien? Det er dealbreaker for min del, det hadde betydd 3 servicer bare i fjor.

Jeg fikk forresten en masse dekket på reklamasjon på X'en nettopp, selv om den har gått nesten 140kkm. Bl.a ny sideblinkers med kamera og ledningsnett og nytt SD-kort til hovedskjermen.

For en som kjører 20-25k i året, hvilken bil tror du må mest på verksted av Y og Hyundaien? Har aldri eid noen av bilene, men leste nylig en sak på Elbil24 hvor nesten 30% av 106 spurte Y eiere hadde vært på verksted for å rette feil. Av de 30% hadde flere vært på mer enn 1 besøk. De var knallfornøyde eiere, så de positive sidene veier nok opp for eventuelle negativer.

Model Y og 3 må vel inn på verksted helst 1 gang årlig for å rette hjulstilling også, men det er bare noe jeg har hørt da - det trenger ikke gjelde alle.

RJK

Nå trenger du bare en service i året på Ioniq 5, jmf korrigerende info fra @Øyvind.h siden Hyundai har økt årlig kjørelengde mellom hver service, dog fremdeles hvert år.

Nå har jeg selv vært 2x på garantirep (+ 2 sjekk før rep) pga motor/drivverk. Begge ganger pga bankelyder, der de første gang prøvde å snu motoren, men andre gang så måtte de skifte motor. Dvs, de fant ikke lyden ved 2. gang, så måtte inn en gang til, der jeg påpekte hvordan de kunne provosere frem lyden, samt at jeg la med nytt lydopptak av lyden som oppsto.

Ellers måtte jeg en gang til etter første service, fordi de oppdaget feil ved PTC-heater, så den er og byttet på min. Samt at jeg en gang var inne for programvareoppdatering pga pågående kampanje, fordi jeg ikke orket å vente til årlig service.

Men jeg tenker Ioniq (28 og 38 kWh-utgavene) og Kona har gitt dem noen erfaringer, slik at det burde bli mindre på Ioniq 5, selv om det visstnok har vært noe kluss med 12V, som kan lukte som det skyldes mye strømtrekk fordi bakluka ikke låser seg skikkelig igjen, og da tømmer 12V-batteriet raskt.

Ellers er vel oppfattelsen at en årlig sjekk, om man ikke kan/vil gjøre dette selv, er nødvendig på begge bilene, selv om på Tesla er det valgfritt å fikse selv eller ha den inne på service for at de skal sparke litt i dekka, og ellers sjekke det sedvanlige med bremser og hjuloppheng, bremsevæske, filter og om du er heldig, en lett gjennomgang på det de vet kan være verdt å sjekke. OTA sørger ihvertfall for at man sjeldent/aldri må inn for slikt med en Tesla.

Det meste virker å være SW-relatert, og da er det jo både positive og negative sider med hvordan bilene og ikke minst produsentene håndterer dette. Nå skal jo etterhvert Ioniq 5 få OTA og mulighet til forvarming av batteriet, men noen oppdateringer må man likevel inn for.

Kart og navigering er dog et område hvor Hyundai trenger et skikkelig spark i rumpa for. Utdaterte kart med visse mål liggende langt fra faktisk fysisk plassering, er for dårlig. Tilgjengjeld sliter den langt mindre med ghost braking, som regel skjer "uventede" nedbremsinger kun i kurver der bilen tror motgående kjøretøy er i ferd med å komme rett mot deg, eller der man er for treig for bilen med å starte nedbremsing.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

Når jeg kjørte Kona mye så var jeg på verksted ca. 1 gang mnd.  Jeg kjente navnet på alle som jobbet i verkstedet og i selve bilbutikken. Jeg bidro også til å forbedre nettsiden for bestilling av service. Herlig.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

o.b.lix

Sitat fra: RJK på onsdag 02. mars 2022, klokken 14:25
Kart og navigering er dog et område hvor Hyundai trenger et skikkelig spark i rumpa for.

Prøvde Android Auto i dag og der er i alle fall kartene spot on.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

andy99

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 01. mars 2022, klokken 18:43
Jeg har prøvekjørt Y og Ioniq5 for å bytte ut X. Trenger ikke like stor bil som før og vil ha en ny.

Valgte til slutt Ioniq5 - fordi:
HUD
Selvåpner bakluke
bedre sete
kjøling i sete
display bak ratt som viser blindsoner som kamera
mye bedre baksete
fartsgrense-avlesning som er korrekte
viskere som virker på auto
bedre støydempet
Ingen ghostbraking
Android Auto
5 års garanti uten km-begrensing

Det som er bedre med Y
autopilot er bedre (der fartsgrensene er korrekt)
talekommando er bedre
navi er bedre

Etter å ha kjørt Tesla i 7 år, er "Service" på tidenes lavmål, der de sier "bilen din har gått over 100.000, så dette dekkes ikke på garanti" i annenhver setning i stedet for å faktisk se på bilen. Takk gud for EV Service, de er gode på service.
Som ny eier av model Y og tesla, savner jeg Hyundai og forhandler service. Tesla sin service og kundebehandling er helt latterlig. Hadde 50000 fine km i Hyundai Kona, men kjedelig med service hver 15 tusen. Det er jo løst med I5. Model Yen har alt hatt 2 besøk hos Tesla utenom service.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

RJK

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 02. mars 2022, klokken 15:01
Sitat fra: RJK på onsdag 02. mars 2022, klokken 14:25
Kart og navigering er dog et område hvor Hyundai trenger et skikkelig spark i rumpa for.

Prøvde Android Auto i dag og der er i alle fall kartene spot on.
Joda, jeg bruker de og. Og det er gjerne nødløsningen når jeg skjønner at innebygd Navi er på bærtur. Men tross feilene, så foretrekker jeg å kjøre etter innebygd Navi, slik at jeg får frem all bilrelevant info ellers. Endel av dette "mister" jeg med AA.

Men som sagt, den innebygde Navien er horribelt dårlig på endel ting. Søk,f.eks. Om jeg vet det er et sted i "nærområde", men jeg vil ha hjelp til å navigere, så blir man ikke veldig overbevisst når den foreslår steder på helt andre deler av landet.

Når jeg f.eks. står i Finnmark et sted, og den nekter å vise resultater i Finnmark eller Troms, men kommer opp med forslag på Vestlandet, enda jeg vet stedsnavnet eksisterer innen bilens rekkevidde, så blir man oppgitt.

Bedre blir det selvsagt ikke dersom selv Maps på AA ikke klarer å finne stedet, heller... Selvopplevd på "Nord-Norge-turnéen" min i sommer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. mars 2022, klokken 11:24
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. mars 2022, klokken 11:12
Til gjengjeld må vel Hyundaien inn på service hver 15.000km for å beholde garantien? Det er dealbreaker for min del, det hadde betydd 3 servicer bare i fjor.
Nei det er 30.000km intervall. Hyundai gikk ut med justert frekvens, heldigvis :)

Det var bra :)

Har Kia gjort det samme?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

o.b.lix

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. mars 2022, klokken 16:22
Har Kia gjort det samme?

i alle fall på EV6

SitatServiceintervall: Hvert 2. år eller 30 000 km (det som inntreffer først).
https://www.bos.no/bilverksted/elbilservice-kia
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Fjeldern

Sitat fra: RJK på onsdag 02. mars 2022, klokken 16:16
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 02. mars 2022, klokken 15:01
Sitat fra: RJK på onsdag 02. mars 2022, klokken 14:25
Kart og navigering er dog et område hvor Hyundai trenger et skikkelig spark i rumpa for.

Prøvde Android Auto i dag og der er i alle fall kartene spot on.
Joda, jeg bruker de og. Og det er gjerne nødløsningen når jeg skjønner at innebygd Navi er på bærtur. Men tross feilene, så foretrekker jeg å kjøre etter innebygd Navi, slik at jeg får frem all bilrelevant info ellers. Endel av dette "mister" jeg med AA.

Men som sagt, den innebygde Navien er horribelt dårlig på endel ting. Søk,f.eks. Om jeg vet det er et sted i "nærområde", men jeg vil ha hjelp til å navigere, så blir man ikke veldig overbevisst når den foreslår steder på helt andre deler av landet.

Når jeg f.eks. står i Finnmark et sted, og den nekter å vise resultater i Finnmark eller Troms, men kommer opp med forslag på Vestlandet, enda jeg vet stedsnavnet eksisterer innen bilens rekkevidde, så blir man oppgitt.

Bedre blir det selvsagt ikke dersom selv Maps på AA ikke klarer å finne stedet, heller... Selvopplevd på "Nord-Norge-turnéen" min i sommer.

Kartet i Ioniq 5 var et av de verste jeg har prøvd (kun prøvekjørt 2 timer). Eneste som har vært verre er en 2021 Toyota Corolla som mener at bygdenorge ikke finnes og at 60 år gamle veier er for nye til å være på kartet. Der kjørte man bare rundt på jorder så fort man var litt utenfor riksvegen.
Prøvde å bla rundt på Ioniq5 sitt kart, noe som er en av de verste touch screen opplevelsene jeg har prøvd. Det var omtrent som å bruke et 500 kroners nettbrett man har bestilt fra Kina.
Det sto mange stedsnavn, men det sto feks ikke Hamar der Hamar var. I tillegg ble de aller fleste veier borte så fort man bladde ut bittelitt. Bare storveiene igjen. Da ble kartet omtrent tømt for alt av veier og umulig å navigere. Zoomet man inn så var det jo så nærme så det da også ble vanskelig å navigere og ville tatt en evighet å se rundt.
Enda verre ble det da bilen plutselig mente at den hadde skiftet retning. Da snudde kartet rundt, selv om jeg ikke var sentrert på kartet. Man kunne heller ikke snu retningen av kartet med å bare bruke to fingre som på de fleste touch enheter. Ekstremt forvirrende da kartet gikk fra at sør var opp, til sør-vest til så plutselig nord-øst.
I tillegg så var ikke kartet oppdatert for området heller.
Audi A6 og BMW 5-series fra 2010 gjør kart 10 ganger bedre. VW Golf 2017 er milevis foran Ioniq 5 på dette området.
Skal sies at noen av områdene Toyotaen ikke viste kart, vet ikke Google Maps adressa heller. MEN Maps vet i det minste at det faktisk er en vei der..

Jeg plotta inn Stockholm på kartet for alle bilene jeg prøvekjørte. På ID4 og MY så får du så klart funksjonell stemmestyring, som fungerte ypperlig. Dette var mangelvare på I5. ID4 og MY la frem en kjøreplan med planlagte stop utifra gjenværende batteri. Veldig bra. Ioniq 5 ville ha meg til å lade med en eneste gang, selv med 80 prosent batteri igjen. Så hvis det er normen, så er det ikke at I5 har dårlig ruteplanlegging, men at ruteplanlegging er totalt fraværende. Likte veldig godt ID4 sin, hvor det hele tiden ble oppdatert steder man kan stoppe for å spise eller lignende langs veien. Veldig fint for noen på langtur.
Det at I5 har AR for navigering hjelper så lite da navigeringen rett og slett ikke funker til noe annet enn å gjøre den som kjører veldig, veldig frustrert. (generelt mye som frustrerte med Ioniq5. Kommer ikke helt over at dem har satt inn så mange knapper i dashbordet, bare for at du må trykke på skjermen i tillegg.. Bare lagt til fysiske knapper som gjør absolutt ingenting, annet enn å gjøre ting vanskeligere, mer tungrodd og irriterende....)

Når det kommer til service så ga Hyundai meg en pris på 61 000 kr for 3 år/120 000 km. Det er mer enn en XC90 og 3 til 4 gangen av det konkurrentene tar. Klart, mest trolig må det være feil og han må ha lagt inn pris på feil bil, men det er prisen jeg fikk. Selgeren virket nærmest unnskyldende for prisen også.
Så serviceavtale virker ikke som noe man burde inngå med Hyundai.
Hyundaien, hvis man skulle hatt soltaket, koster omtrent akkurat det samme som MY. Så kommer dyrere service, på opptil 40 000 mer på 3 år, samt at lånet ville vært 30 000 mer på 4 år.
Nå ble jeg veldig, veldig skuffa over Ioniq 5 (bilen jeg faktisk trodde jeg kom til å kjøpe), men jeg føler ikke at den er verdt 40 til 70 000 mer enn MY og heller motsatt...
Også verdt å merke seg at selv om garantien på bilen er lengre på Hyundai, så er batterigarantien litt dårligere enn Tesla. Vil vel si at det man har hørt om Tesla og garantisaker gjør at den garantiforskjellen på batteriene utgjør ingenting.

o.b.lix

Hos forhandler jeg kjøpte Ioniq5 fra (SPZ Bil på Askøy utenfor Bergen), koster 3 års service 4.990,-

EV service kan også gi rimelig service uten at garanti bortfaller, for leafen tok de 2.000,- for sist service.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA