Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 vs TMY

Startet av tugit, onsdag 03. mars 2021, klokken 09:01

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Nordbø på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 20:58
Tm3 spinner og hjulene graver seg ned. Må rygge og rette opp bil for å komme opp. I5 kjører rett opp uten hjulspinn.
Kjører du i slipstart modus?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Nordbø

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 21:07
Sitat fra: Nordbø på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 20:58
Tm3 spinner og hjulene graver seg ned. Må rygge og rette opp bil for å komme opp. I5 kjører rett opp uten hjulspinn.
Kjører du i slipstart modus?
Nei, gjorde ikkje det. Og eg påstår ikkje at den generelt hadde problemer på vinterføre, den var veldig bra. Men akkurat den svingen var et problem den ikkje takla bra. Kan godt hende tmy er bedre om den har "snow mode".

Kristian O

Vi har nettopp hatt en kort prøvetur med Y og I5, siden vi kanskje skal bytte bil til hausten.
Y var som forventet; vi har M3 fra før og opplever Y som større og med meir komfortabelt baksete.
Men I5 var (for meg....ikkje for kona) en stor overraskelse! Veldig behagelig sittestilling, og superpraktisk med så stor fleksibilitet i justering av seter.
Har holdt oss til Tesla i 8 år, og liker de fleste av løsningene til Tesla veldig godt. Er overhodet ikkje blind for svakhetene, de verste er nok fantombremsing, regnsensor og en utrygghet for kva som kan skje med garantisaker, men totalen er likevel bra.

Så er det irritasjonsmomentene med å handle med en «tradisjonell bilprodusent»
- listen over mulig ekstrautstyr er latterlig lang. «Is- og solbeskyttelse» Kva er det?? Her er Tesla suveren. Konfigurering av bil er latterlig enkelt, og du du skjønner enkelt kva alt er.
- merkelige krav for enkelte tilvalg (glasstak? Da må du ha 20 tommers felger  :o)
- svindyrt hengerfeste  :o

Det var mine tanker om valget mellom to fantastiske elbiler. Har lest gjennom denne tråden, og vi har hatt litt vinter siden forrige innlegg. Er det noen nye erfaringer å dele? Fungerer I5 bra på vinteren med tanke på varme, framkommelighet, hurtiglading osv?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

turfsurf

Sitat fra: Kristian O på søndag 16. januar 2022, klokken 10:35
Er det noen nye erfaringer å dele? Fungerer I5 bra på vinteren med tanke på varme, framkommelighet, hurtiglading osv?
I5 har vel ikke forvarming av batteriet på vei til lader, så de fleste tester viser vel at ladeopplevelsen blir vesentlig dårligere da. Men ser ikke ut som om de er krisedårlig.

Har hatt biler med justerbar andre seterad, og opplevelsen av det har vært at når man trenger god plass i baksetet så trenger man og god bagasjeplass. Selvfølgelig ikke negativt at muligheten er der, men kanskje ikke så nyttig som det virker i utgangspunktet. Er man bare to i bilen kan man jo like greit legge ned seteryggen.

Kan man justere setene frem og tilbake individuelt kan det være nyttig hvis man er tre i bilen. Husker ikke om I5 var slik?

Ellers har vel lysene fått litt kritikk så planlegg med ledbar hvis du vil ha virkelig gode lys.

Men virker jo som en knakende god bil, litt i motsatt ende av Model Y mtp kjøreegenskaper. Har de begynt å levere med det største batteriet enda (samme som EV6)? Jeg ville ikke kjøpt før den kom med det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

trykkertor

Sitat fra: Kristian O på søndag 16. januar 2022, klokken 10:35
Vi har nettopp hatt en kort prøvetur med Y og I5, siden vi kanskje skal bytte bil til hausten.
Y var som forventet; vi har M3 fra før og opplever Y som større og med meir komfortabelt baksete.

Jeg hadde både I5 og Model Y i bestilling. Noen få av mine vurderinger.

I5 positive:
Meget gode seter å sitte i.
Justerbare seter i bak for fleksibel bagasjeplass.
Kult design på bilen
En mer seriøs fohandler med tanke på eventuelle reklamasjoner/garanti.
Myk og behagelig oppsatt understell.

I5 negative:
Langt større sjanse for ladekøer på utfartsdager/ferier.
Styre med ladeapper, brikker, registreringer, ladere som ikke fungerer.
Et design som er vanskelig å holde helt rent. (Jeg er helt petimeter på ren bil, og det er for mange spalter, gliper, falser m.m. hvor drit setter seg.
12V batteriproblem fortsatt hos Hyundai. Mange tilfeller av død bil i høst og vinter.
Dyre servicer og stramt serviceprogram.


Model Y positive:
Ladenettverk.
Skikkelig bagasjerom foran, noe jeg bruker MYE. (Bil rygges inn i carport, og luke bak er det ikke tilgang til der på grunn av bilen må stå helt opp til vegg.
Billig service, uten faste intervaller.
Meget lett å holde ren, enkle store flater og linjer.
En app som fungerer meget bra.

Model Y negative:
Design er litt "meh!"
For stivt satt opp.
Interiør er en parkbenk med en iPad. Lite "ekslusiv bil"-følelse.
Tesla å forholde seg til, er for meg, bingo-lotto i hvordan de forholder seg til reklamasjoner. (Hatt TM3 tidligere).
Fremdeles problemer å få fatt i takstativ og hengerfeste.


Valget mitt falt på Model Y på grunn av: Ladenettverk, god app, stor frunk og lett å holde ren.
Valgte bort I5 på grunn av: For liten frunk, potensielle ladekøer, vanskelig å holde ren, håpløs app.



moby666

Kommer også fra 6 år med Tesla og hadde såvidt TMY. Når vanlige bilmerker har blitt så bra, sitter det langt inne og gå tilbake til Tesla, før de har fått orden på kvalitet, serviceapperat osv. Det er lett å si at appen til Tesla er bra, men den medfører mye strømforbruk på bilen, som ikke er heldig. Er vistnok litt 12v tull med IONIQ5,  men dette kan du sikre deg mot å kjøpe en 12v booster til 500 kr.

turfsurf

Sitat fra: moby666 på søndag 16. januar 2022, klokken 14:21
Det er lett å si at appen til Tesla er bra, men den medfører mye strømforbruk på bilen, som ikke er heldig.
Appen vekker ikke bilen om du ikke bruker den. Vi har ett tap typisk 1% i døgnet på TM3, det utgjør vel drøye 250kWh i året. Altså  500-600kr i året med dagens strømpriser.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: moby666 på søndag 16. januar 2022, klokken 14:21
Kommer også fra 6 år med Tesla og hadde såvidt TMY. Når vanlige bilmerker har blitt så bra, sitter det langt inne og gå tilbake til Tesla, før de har fått orden på kvalitet, serviceapperat osv. Det er lett å si at appen til Tesla er bra, men den medfører mye strømforbruk på bilen, som ikke er heldig. Er vistnok litt 12v tull med IONIQ5,  men dette kan du sikre deg mot å kjøpe en 12v booster til 500 kr.
Har droppet ALLE tredjepartssystemer/apper siden vi fikk Model Y, og når jeg går inn i appen nå så har den i omtrent alle tilfeller ikke vært online og oppdatert data siden sist den var i bruk. Helt annet standbyforbruk enn jeg har vært vant med fra tidligere. :)

Serviceapparatet varierer fra sted til sted, noen steder har best service på markedet, mens andre nok er i andre enden.

Kristian O

Setene er en smakssak; eg syns dei var fantastisk i I5, fruen likte bedre seta i Y.
Service og usikkerhet rundt korleis Tesla behandler sine kunder er for meg enda en faktor som taler for I5. Mitt inntrykk er at Tesla prøver i stadig økende grad å snike seg unna ting de burde tatt på sin kappe. Slik var det ikkje før!

Fordelen Tesla har på ladenettverk er vi veldig klar over. Blir spennende å sjå korleis dette blir når / visst dei åpner opp for andre merker. Så den fordelen blir kanskje mindre, eller kanskje tilnærma fjerna. Vi har kjørt til Spania to ganger med vår gamle S, og planlegger å gjer det med M3 til sommeren. Hadde ikkje vurdert det i det heile tatt uten superlader- nettet.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Bjoris

Syns TMY var for stiv og hakket for mye støy. Gedigen plass. Dette med lading er for oss og mange andre ett sjeldent problem...

e-h

Sitat fra: Kristian O på søndag 16. januar 2022, klokken 10:35Fungerer I5 bra på vinteren med tanke på varme, framkommelighet, hurtiglading osv?

Fungerer bra så langt. Vintermodus med 4wd og pigg virker svært bra for oss. Selv på klunk is med mye regn over var det ikke antydning til å spinne. Varme finnes i massevis og er rask. Eneste problemet vi har er at det kan dugge på vinduene i auto hjem fra skitur når resirkulering går på i tunellene. Løses ved å slå på AC manuelt sammen med varme evt defroster en liten stund. Hurtiglading har jeg ikke prøvd siden i høst, men håper på software update med forvarming av batteri som lovet av Hyundai. 

moby666

Kjører du ofte mer enn 30 mil, ville jeg valgt TMY pga ladenettverket. Hvis ikke, så ville jeg valgt IONIQ5 igjen. Veldig deilig å slippe disse rammeløse vinduene på vinteren. Håndtak som fryser, har jeg også slippet på IONIQ5 (står stort sett ulåst, og da er håndtakene ute, men tror det også går bra å låse). Utrolig behagelig å kunne velge 2wd eller feks konstant 4wd.  Og ikke minst, kunne skru av regen i glatte bakker.

Crown

Sitat fra: Kristian O på søndag 16. januar 2022, klokken 10:35
Det var mine tanker om valget mellom to fantastiske elbiler. Har lest gjennom denne tråden, og vi har hatt litt vinter siden forrige innlegg. Er det noen nye erfaringer å dele? Fungerer I5 bra på vinteren med tanke på varme, framkommelighet, hurtiglading osv?

Det jeg har fått kjørt av vinter med Ioniq 5 AWD må jeg bare si at kjøreegenskapene på glatten er fantastiske, særlig i "snow"-mode som gjør alle de rette tingene for at kjøringen skal oppleves stabil og sikker. Hjul i hvert hjørne gjør at den ikke har lyst til å kjøre rett frem slik e-tron jeg kom fra gjerne ville, og ingen antydninger til at hekken har lyst til å kjøre forbi av og til slik andre merker opplever. Varm og god, men bruker selvsagt mer strøm når det er kaldt. Største ulempen er bakruten, man lærer seg til å bruke bare ytterspeil evt slå på kamera bakover (hvis linsen er ren nok).
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

power59

Etter å ha kjørt Ioniq´n 25 mil i helga i noe av det mest ekstreme vinterværet vi kan ha så er konklusjonen at dette er en formidabel vinterbil.

I Snow Mode med 50% konstant fordeling av krefter foran og bak, lang akselavstand og relativt nye piggfrie vinterdekk, så er bilen dønn stabil på sporet ubrøytet vei med 10-15 cm snødybde. Forbikjøringer med snøkanter mellom hjulsporene føles trygt.

Bilen blir også fort varm hvis man har glemt å bruke appen. Ved manuell betjening av varmeanlegget holdt vinduene seg tilnærmet kondensfri hele veien rundt. Det eneste negative er at det tar alt for lang tid fra trykk på startknappen til at varmeanlegget kan betjenes på skjermen.

Electric cars in Norway

#239
Sitat fra: power59 på tirsdag 18. januar 2022, klokken 15:20
Etter å ha kjørt Ioniq´n 25 mil i helga i noe av det mest ekstreme vinterværet vi kan ha så er konklusjonen at dette er en formidabel vinterbil.

Ja, jeg tror du har rett i det. Men jeg kjørte Ioniq´n RWD for første gang her om dagen med piggfritt og den slipper rompa på glattisen som en DBS sykkel på isen. Må si jeg hadde håpet at RWD skulle plukke opp dette bedre, men det er jo en tung bil... så når det først begynner på skli... men det kan hende jeg bare var maks uheldig og jeg må jo innrømme at jeg kansje provoserte dette frem...

Anyway,,, AWD koster bare  ca 30` ekstra vel? Og det er jo mye for pengene....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA