OTA oppdatering

Startet av erlend_oyen, torsdag 25. februar 2021, klokken 20:32

« forrige - neste »

oivindg

Noen punkter som jeg synes er ekstra interessante:
- Bilen har en automatisk funksjon for å rengjøre bremseskivene. Slipper vi at skivene ruster?
- Ladekurven optimaliseres fortløpende.
- Både Android Auto og Apple CarPlay kommer. Hos Polestar har det lenge bare stått Android Auto.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Tafsern

#2
Sitat fra: oivindg på fredag 26. februar 2021, klokken 09:29
Noen punkter som jeg synes er ekstra interessante:
- Bilen har en automatisk funksjon for å rengjøre bremseskivene. Slipper vi at skivene ruster?
- Ladekurven optimaliseres fortløpende.
- Både Android Auto og Apple CarPlay kommer. Hos Polestar har det lenge bare stått Android Auto.

1. De fjerner faktisk automatisk rustfjerning i disse dager via OTA (Polestar) fordi motstanden som legges på gir kortere rekkevidde. Vil ikke overraske meg om det samme gjelder for Volvo, enten nå eller senere. Om ikke Polestar snur først.
2. Det det har alltid stått at Apple Carplay kommer til Polestar, siden før de startet utlevering av biler. Antatt å komme i slutten av året

oivindg

Sitat fra: Tafsern på lørdag 27. februar 2021, klokken 13:07
2. Det det har alltid stått at Apple Carplay kommer til Polestar, siden før de startet utlevering av biler. Antatt å komme i slutten av året
Mulig at det er jeg som surrer. Nå står det Apple CarPlay høsten 2021 for Polestar. Finner ikke noe om Android Auto.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

RJK

Trenger ikke Android Auto i en bil som han Android Automotive. Den er allerede langt bedre integrert i bilens software, enn du får Android Auto i noen annen bil.

Og, ja. Her surrer du.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

oivindg

Sitat fra: RJK på lørdag 27. februar 2021, klokken 14:25
Trenger ikke Android Auto i en bil som han Android Automotive. Den er allerede langt bedre integrert i bilens software, enn du får Android Auto i noen annen bil.

Og, ja. Her surrer du.

;)
Tja, det er ikke alle Android apper som kjører på Android Automotive. Derfor er det greit å ha Android Auto i tillegg.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

RJK

Sitat fra: oivindg på lørdag 27. februar 2021, klokken 16:24
Sitat fra: RJK på lørdag 27. februar 2021, klokken 14:25
Trenger ikke Android Auto i en bil som han Android Automotive. Den er allerede langt bedre integrert i bilens software, enn du får Android Auto i noen annen bil.

Og, ja. Her surrer du.

;)
Tja, det er ikke alle Android apper som kjører på Android Automotive. Derfor er det greit å ha Android Auto i tillegg.


Da er det snakk om å få produsenten til å tilpasse den til Android Automotive. De er jo "nesten i mål" allerede, men må vel finjusteres/tilpasses litt, og bli godkjent. Automotive er så vidt jeg vet bare en utvidelse av Auto, så her er egentlig ikke mye jobb med å tilpasse appen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

oivindg

Sitat fra: RJK på lørdag 27. februar 2021, klokken 18:24
Da er det snakk om å få produsenten til å tilpasse den til Android Automotive. De er jo "nesten i mål" allerede, men må vel finjusteres/tilpasses litt, og bli godkjent. Automotive er så vidt jeg vet bare en utvidelse av Auto, så her er egentlig ikke mye jobb med å tilpasse appen.
Blir spennende å se hvor mange utviklere som gidder å lansere egne versjoner av appene sine for Android Automotive, og hvor fort det skjer.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

erlend_oyen

Håper flere bil produsenter implementerer automotive slik at utbredelsen blir så stor at Google ikke finner på å avlive det som de har for vane.

RJK

Sitat fra: oivindg på lørdag 27. februar 2021, klokken 19:27
Sitat fra: RJK på lørdag 27. februar 2021, klokken 18:24
Da er det snakk om å få produsenten til å tilpasse den til Android Automotive. De er jo "nesten i mål" allerede, men må vel finjusteres/tilpasses litt, og bli godkjent. Automotive er så vidt jeg vet bare en utvidelse av Auto, så her er egentlig ikke mye jobb med å tilpasse appen.
Blir spennende å se hvor mange utviklere som gidder å lansere egne versjoner av appene sine for Android Automotive, og hvor fort det skjer.

Det kommer selvsagt an på hvor mange produsenter som velger å implementere Android Automotive, fremfor å lage eget og så ha Android Auto og Apple Carplay som halvgode tillegg. Jeg håper det raskt blir mange.

Foreløpig er det bare elbilene til Volvo og Polestar som har dette, men håper mange flere ser at det er veien å gå. Men man må få noen større produsenter med seg, og gjerne på de mest solgte modellene sine.

Men elbiler og store infotainment-skjermer er hipt, og det vil nok være en egen interesse for endel produsenter at de er med der det skjer nå.

Og når det da  tillegg blir mange nok av de mest interessante brukere, så kommer app-utviklerne og dermed appene etter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 28. februar 2021, klokken 00:35

Det kommer selvsagt an på hvor mange produsenter som velger å implementere Android Automotive, fremfor å lage eget og så ha Android Auto og Apple Carplay som halvgode tillegg. Jeg håper det raskt blir mange.

Tipper Automotive kommer til å dominere etter hvert. De fleste kineserne har nok software folk til å lage noe eget. AppleCar kommer selvfølgelig til å kjøre AppleCarOS basert på iOS. Og så har vi selvfølgelig en eller to som samarbeider med Microsoft helt til det viser seg at det bare krasjer og de også går for AA. Og så har vi Tesla da, som vel kommer til å fortsette med Linux, som aldri blir helt stabilt, men kommer hurtig med bugfixer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

erlend_oyen

Automotive/android bruker jo også Linux kjernen

Når man tenker på hvor mye VAG, PSA etc har brukt på utvikling av egen programvare sitter det sikkert langt inne å implementere automotive.

turfsurf

Sitat fra: erlend_oyen på søndag 28. februar 2021, klokken 08:54
Automotive/android bruker jo også Linux kjernen
Jada, men applikasjonslaget kjører vel på JVMen som Android?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

erlend_oyen

Du tenker på I xc40 eller hos VAG/PSA etc?

Kires

Sitat fra: erlend_oyen på lørdag 27. februar 2021, klokken 19:43
Håper flere bil produsenter implementerer automotive slik at utbredelsen blir så stor at Google ikke finner på å avlive det som de har for vane.

GM og Ford har allerede sagt de skal over på Android Automotive, tipper mange flere etterhvert også. Helt tullete å svi av milliarder på eget utviklet system når man får dette som er mye bedre.
2023 Ford Mustang Mach E LR AWD
2023 VW ID.3 Pro S

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA