Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kulevekt på tilhengerfeste 45kg?

Startet av TNO70, onsdag 24. februar 2021, klokken 12:54

« forrige - neste »

TNO70

Maks vekt på kula er på 45 kg, men bilen kan trekke 750kg. Vil ikke trekking av henger på 750kg medføre høyere vekt på kula enn 45 kg over fartsdumper og lignende? Jeg skal ha sykkelstativ med plass til 3 sykler, den ene sykkelen er elsykkel og veier 20 kg uten batteri, de andre to syklene veier ca 10 kg hver og stativet veier 19kg. Dette blir 60 kg kulevekt! Vet at det må være noe slingringsmonn her, men går dette greit? Har lest litt fram og tilbake om dette, men er usikker da de fleste artikler omhandler tilhengervekt. Hva er konsekvensen med for høy tillatt kulevekt?

oivindg

Hvis bilen er for baktung vil den kunne få dårligere kjøreegenskaper. Sannsynligvis ikke merkbart selv om du har 25 kilo overlast på kula, i alle fall hvis ikke du har fylt bilen til randen med bagasje og folk.

Men strengt tatt er 60 kilo vekt ulovlig. Regner med du kan få en bot og forbud mot å kjøre videre hvis du blir stoppet og treffer en kontrollør som er litt firkantet.

På tilhenger så er det kulevekt når henger og bil står stille på flatt underlag som gjelder, men hengeren ferdig lastet. Dynamiske belastninger på kula slipper vi som førere å tenke på.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Maxwell_400

#2
Hengerfestet er levert av Brink og tåler mye mer, så da er det et spørsmål om hva bilen tåler. Jeg har ikke brydd meg om hverken 45 kg eller 750kg begrensningene. ( :police: Ulovlig! Ja, og jeg bryter av og til fartsgrensene også, av og til gløtter jeg på mobilen, er notorisk kriminell når jeg er ute og kjører, snill ellers)

Kjørte hele sommer med rundt 60kg på kroken og at det går utover kjøreegenskapene merket jeg ikke men har  luftfjæring. Kjøreegenskapene er uansett mye dårligere med 750kg henger på kroken enn 45kg+ på kula.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

esan

Har du en henger på 750 kg, så skal du være ganske flink til å fordele lasten på hengeren for ikke å overstige 45 kg på kula!

Jeg har forresten aldri hørt om noen som er blitt kontrollert for vekten på kula.

Denne begrensningen er nok satt av Jaguar med meget god sikkerhetsmargin.

Barfot

I prinsippet er høyere kulevekt positivt når man kjører henger. Mindre fare for sleng.

Ser man på USA tilhengere, har de hjulene ofte lengre bak enn midten på hengere -> høyere kulevekt.

esan

Det kan i alle fall ikke ha noe å gjøre med at selve opphenget er for svakt. Som en lenger oppe er inne på, så blir jo belastningen under aktiv kjøring/bremsing med henger mye større enn 45 kg selv om du i utgangspunktet har holdt deg innenfor grensen på 45 kg.
Hadde bilen hatt en motor under panseret, hadde nok tillatt kulevekt vært vesentlig høyere.   

Leaf_2014

#6
Belastningen på kula blir veldig forskjellig med f.eks sykler sammenlignet med henger. Selv Model X har vel 50 eller 55kg. Er nok en grunn til det.

Så i sommer flere biler med sykler hvor syklene stod og vibrerte fra side til side.

Går jo stort sett bra uten setebelte også.

Edit: 50-55kg på X refererer til feks sykkel
Leaf 2014

Øyvind.h

#7
Stod 90kg maks kuletrykk i vognkortet på min Model X.

Men tror ikke sykkelstativ eller bagasjestativ hadde mer enn 50-60kg grense. Og det er mer enn nok på en rund kule tenker jeg.

Så lenge bilen har luftunderstell vil den helt sikkert heve seg bak ved mye last på kula, så kjøreegenskapene ikke endres noe særlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Maxwell_400

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 20. mars 2021, klokken 00:01

Men tror ikke sykkelstativ eller bagasjestativ hadde mer enn 50-60kg grense. Og det er mer enn nok på en rund kule tenker jeg.

Thule Easybase bruker halsen før kula for å hindre at den faller ned, maks belastning på easybase er 45kg.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Leaf_2014

Denne videoen gir litt inntrykk av belastning ved unnamanøver. Så har man selvfølgelig kollisjoner i tillegg.

https://youtu.be/pc6Lh52JTbo
Leaf 2014

Tellus

Regner med at kulevekt måles på flatt underlag hvor vogntoget står i ro. Dvs at hvis en voksen mann ikke makter å løfte hengeren opp på festet så er det alt for høy kulevekt.

que

Jeg vurderer å kjøpe en I-Pace etter å ha prøvekjørt én i helgen, men maks kulevekt på 45kg bekymrer og er en mulig bealbreaker.

Kommer fra Volvo v70 (med takboks) som langtursbil, og den er lastet til taket på ferieturene våres. Var egentlig fast bestemt på E-tron, men kjøreegenskapene og gleden jeg hadde ved å kjøre Jaguar var noe eget, samt det føles lite fornuftig å kjøre en så stor bil som E-tron i det daglige. Derfor vurderer jeg mindre biler og bagasjeboks for å få med det som "må" med de 2-4 gangene i året der lastevolum er prekært.

Sett på Thules bokser med stativ hvor egenvekten er rundt 30kg, da er det kun 15kg igjen til bagasje, og det blir problemematisk når teltet veier 27kg.

Noen som bruker lastebokser på I-Pace´n sin? Finnes det noe der ute som har lav nok vekt til at man faktisk får lastet én del i de?

Maxwell_400

Sitat fra: que på tirsdag 04. mai 2021, klokken 11:38
Jeg vurderer å kjøpe en I-Pace etter å ha prøvekjørt én i helgen, men maks kulevekt på 45kg bekymrer og er en mulig bealbreaker.

Kommer fra Volvo v70 (med takboks) som langtursbil, og den er lastet til taket på ferieturene våres. Var egentlig fast bestemt på E-tron, men kjøreegenskapene og gleden jeg hadde ved å kjøre Jaguar var noe eget, samt det føles lite fornuftig å kjøre en så stor bil som E-tron i det daglige. Derfor vurderer jeg mindre biler og bagasjeboks for å få med det som "må" med de 2-4 gangene i året der lastevolum er prekært.

Sett på Thules bokser med stativ hvor egenvekten er rundt 30kg, da er det kun 15kg igjen til bagasje, og det blir problemematisk når teltet veier 27kg.

Noen som bruker lastebokser på I-Pace´n sin? Finnes det noe der ute som har lav nok vekt til at man faktisk får lastet én del i de?

Jeg har en EasyBase og en Thule Backup 900 https://bilxtra.no/thule-back-up-900-bagasjeboks-420l-solv

Kjørte en hel sommer med det uten at det var noe problemer selv om jeg lastet ca. 30kg i boksen. Merket ingenting på kjøreegenskaper og forbruket gikk heller ikke opp. Det er et Brink henger feste og de tåler mye mer enn 45kg, tror nok begrensningen er satt ut fra et bekvemmelighets synspunkt.

Easybase sitter som støpt på kula, den vil ikke falle ned.

Det finnes jo en easybag også, den veier kun 4kg, https://bilxtra.no/thule-easybag-315l-sort.

Merk: på Easybase erstattet jeg den bakre bøylen med stropper slik at det var enkelt å åpne bakluka.


I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

que

Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 04. mai 2021, klokken 15:43
Jeg har en EasyBase og en Thule Backup 900 https://bilxtra.no/thule-back-up-900-bagasjeboks-420l-solv

Kjørte en hel sommer med det uten at det var noe problemer selv om jeg lastet ca. 30kg i boksen. Merket ingenting på kjøreegenskaper og forbruket gikk heller ikke opp. Det er et Brink henger feste og de tåler mye mer enn 45kg, tror nok begrensningen er satt ut fra et bekvemmelighets synspunkt.

Easybase sitter som støpt på kula, den vil ikke falle ned.

Det finnes jo en easybag også, den veier kun 4kg, https://bilxtra.no/thule-easybag-315l-sort.

Merk: på Easybase erstattet jeg den bakre bøylen med stropper slik at det var enkelt å åpne bakluka.

Takk for godt svar.

Det er helt klart at festene tåler vesentlig mer enn 45kg. Noe av typegodkjenningen er, som du sier, av hensyn til kjøreegenskapene til bilen. Men med en henger på, vil det uten tvil i humper, over hauger og ned i dumper, utøves svært varierende trykk og drag på kula, hvor 45kg er ment å være nullpunktet. Det burde vært en typegodkjenning for henger og en egen rubrikk for sykkelstativ.

Nok om det; uansett hva som går eller ikke, ønsker jeg ikke å handle en bil med vissheten om at jeg er nødt til å "bryte loven" tre-fire ganger i året, hvis det gir mening  ;) Noen kan sikkert mene at vi bør lære oss å pakke mer fornuftig, men det vil neppe være aktuelt. Får heller sette meg inn i hva som finnes av små hengere, og håpe det allerede nå er noen som går innafor 100km/t-reglene som er rundt hjørnet.


Maxwell_400

Sitat fra: que på tirsdag 04. mai 2021, klokken 18:53
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 04. mai 2021, klokken 15:43
Jeg har en EasyBase og en Thule Backup 900 https://bilxtra.no/thule-back-up-900-bagasjeboks-420l-solv

Kjørte en hel sommer med det uten at det var noe problemer selv om jeg lastet ca. 30kg i boksen. Merket ingenting på kjøreegenskaper og forbruket gikk heller ikke opp. Det er et Brink henger feste og de tåler mye mer enn 45kg, tror nok begrensningen er satt ut fra et bekvemmelighets synspunkt.

Easybase sitter som støpt på kula, den vil ikke falle ned.

Det finnes jo en easybag også, den veier kun 4kg, https://bilxtra.no/thule-easybag-315l-sort.

Merk: på Easybase erstattet jeg den bakre bøylen med stropper slik at det var enkelt å åpne bakluka.

Takk for godt svar.

Det er helt klart at festene tåler vesentlig mer enn 45kg. Noe av typegodkjenningen er, som du sier, av hensyn til kjøreegenskapene til bilen. Men med en henger på, vil det uten tvil i humper, over hauger og ned i dumper, utøves svært varierende trykk og drag på kula, hvor 45kg er ment å være nullpunktet. Det burde vært en typegodkjenning for henger og en egen rubrikk for sykkelstativ.

Nok om det; uansett hva som går eller ikke, ønsker jeg ikke å handle en bil med vissheten om at jeg er nødt til å "bryte loven" tre-fire ganger i året, hvis det gir mening  ;) Noen kan sikkert mene at vi bør lære oss å pakke mer fornuftig, men det vil neppe være aktuelt. Får heller sette meg inn i hva som finnes av små hengere, og håpe det allerede nå er noen som går innafor 100km/t-reglene som er rundt hjørnet.

Jeg kjører ofte litt over fartsgrensen så jeg bryter nok loven uansett. Bruker du Easybag så har du jo brukbar lastekapasitet og tunge ting (stenger,plugger) kan legges inni bilen.

Mitt bruk er å ha soveposer og voluminøse ting + svette turklær i boksen og hotell koffertene inni bilen.

Og: blir du stoppet så blir du bedt om å laste om, det er ikke noe annet som skjer (tror jeg).
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA